Trött på stan - omöjligt att flytta?

Det man som landsbygdsbo förundras över är att storstadsborna "tror" att det inte finns just det jobb dom är kompetenta för eller andra arbeten som kräver hög kompetens. Dom har inte alltid kollat.

Grannen har varit vd i ett internationellt företag och flög fram och tillbaka till Bryssel som någon form av konsult. Min svåger var World project manager någonting i många år och flög runt hela världen. Kollegans sambo har också något högkvalificerat jobb som gör att han får åka jorden runt och göra något - gu vet vad. Alla bor dom i små byar och har 20-30 minuter till jobbet.
Men absolut. Statusen och lönen är inte lika hög.
Men jag tror man lägger lika mycket procentuellt på boendekostnad och det mesta är billigare.

Vad som inte finns är dock samma kulturutbud. Där är det stor skillnad. Och valfriheten, att kunna gå på spännande föreläsningar och kurser. Men det blir bättre o bättre. Jag ser en enorm utveckling bara på de 15 år jag följt min kommuns satsningar på kultur.
Jag har jobbat inom mitt yrke, i min bransch, i både småstad och storstad. I storstäderna finns större resurser i företagen, arbetsvillkoren är bättre och man får större möjligheter att göra ett bra jobb. Och lönemässigt är skillnaden stor.

Rimligen är det inte bara i min bransch som arbetsvillkoren skiljer på det viset.

Men jag säger inte att det alltid är bättre för alla att jobba i storstad, förhoppningsvis bor och jobbar folk ungefär där de vill. Det är bara lite tröttsamt att folk som bor i stan ofta ska beskrivas som mer eller mindre retarderade på Buke.

Ha! Eller hur. Om det är nåt jag har gjort tidigare så är det att kolla efter relevanta jobb över hela jävla Sverige. Jobben inom min bransch finns i princip alltid i de tre största städerna.
Det är i alla fall jobben i storstäderna som annonseras. Stor skillnad.

Vad som inte finns är dock samma kulturutbud. Där är det stor skillnad. Och valfriheten, att kunna gå på spännande föreläsningar och kurser. Men det blir bättre o bättre. Jag ser en enorm utveckling bara på de 15 år jag följt min kommuns satsningar på kultur.
Det är helt sant. Men någonstans tycker jag inte att jag saknar bion eller intressanta föreläsningar ändå, eftersom jag har så mycket annat att göra. Jag har ju fullt upp ändå.

Imorgon ska jag iofs in till Göteborg för att gå på Banff Film Festival. Jag passar på att åka till IKEA också och köpa en byrå och lite annat smått och gott, så det är lätt värt att ta bilen in.

Ha! Eller hur. Om det är nåt jag har gjort tidigare så är det att kolla efter relevanta jobb över hela jävla Sverige. Jobben inom min bransch finns i princip alltid i de tre största städerna.

Jag håller med dig. Som exempel där vi har lantställe aka ruttna torpet, där jobbar tamejfan minst en i varje hushåll på bruket (sant). Annars omsorg eller vård känns det som. Jag kan ju go back to the roots och kontera fakturor, men det skulle ju kännas miserabelt att ha jobbat mig ifrån det för att sen pendla 6,5 mil enkel väg för att göra det till en betydligt lägre lön. Men jag är sjukt imponerad av dem som alltid hittar lösningar och ser möjligheter, jag är mer pessimistiskt lagd och ser bara problem.

Fast nu tog du nog åt dig i onödan. Om jag förstått det rätt så finns inte ditt jobb på landsbygden eller i småstäder. Jag var lite generell. Inte menat åt någon specifik person i tråden. Jag var absolut inte ute efter att få storstadsbor verka retarderade.
Ville åt myten att det inte finns kvalificerade jobb utanför storstaden. För det finns det ju.

Fast nu tog du nog åt dig i onödan. Om jag förstått det rätt så finns inte ditt jobb på landsbygden eller i småstäder. Jag var lite generell. Inte menat åt någon specifik person i tråden. Jag var absolut inte ute efter att få storstadsbor verka retarderade.
Ville åt myten att det inte finns kvalificerade jobb utanför storstaden. För det finns det ju.

Jag som exempel vet att det finns där vi har torpet- men största arbetsgivaren är stålindustrin. Deras HK är väl där jag skulle kunna göra konkret nytta utan att byta yrke och jobba 3-skift, men det har flyttats till storstad. Häpp liksom. Nu har jag inga flyttankar just nu, men i framtiden kommer vi säkert flytta för att få lägre boendekostnader och kunna ha höns. Då tänker jag dock vara pensionär och engagera mig i röda korset eller nåt.

Fast nu tog du nog åt dig i onödan
Ja eftersom du skrev det direkt efter att jag hade ifrågasatt jobbgrejen. Men då missförstod jag :).

Alltså saken är att jag inte tror att min bransch är unik faktiskt. Alla jobb finns inte i varje liten småstad.

Ja eftersom du skrev det direkt efter att jag hade ifrågasatt jobbgrejen. Men då missförstod jag :).

Alltså saken är att jag inte tror att min bransch är unik faktiskt. Alla jobb finns inte i varje liten småstad.
Ja just sådan organisationer växer inte på träd. Har några bekanta som projektar i hjälporganisationer men där dom bor är ju inte där dom vistas så värst mycket.

Sen kan ju en mindre region verkligen erbjuda att man blir en stor fisk i en liten damm om man nu är ute efter status.
Vi har brottsmålsjurister vars namn varje liten smågangster kan. Och anställda idrottstränare som är i tidningen MINST tre gånger i veckan. Våra låtskrivare skriver väl 1/10 del av melodifestivalens bidrag. Och "större" fiskar i Sverigevärlden - Lotta Bromè och Robert Gustafsson är i min lilla stad grannens gamla klasskompisar.
Perspektivet är verkligen beroende av var man står när man tittar. :-)
Jag är fritidsledare i en verksamhet som jobbar mycket med kvalitetssäkring, omvärldsbevakning och att lyfta ungdomar. Inte konservera dom vid pingisbordet. Vi genomgår till exempel HBTQcertifierng, skickar volontärer ut i Europa och har workshops i CVskrivning.
Allt detta i en kommun där industrier som Volvo, organisationer som VGR och Lantbruket är de traditionella arbetsplatserna - det är det som "folk" känner till och förlitar sig på.
Men fakta är också;
Skövde är en av de ledande i Sverige på spelutveckling. Mina bekanta fattar absolut ingenting när jag pratar om detta som en framtidsbransch för deras barn o barnbarn. Det är så långt från deras verklighet att man ska kunna försörja sig så.
Och börjar jag sen prata om e-sportare, då ryker säkringar.
Att deras lille unge ska kunna bli handbollsspelare på elitnivå och "försörja sig" som elevassistent (mycket vanligt i min kommun) är helt ok. I princip inga framtidsutsikter sett hur många som verkligen blir bra. Men att någon kan försörja sig som professionell e-sportare eller nätpokerspelare!?! Det finns inte, det är inget respektabelt jobb.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 831
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II