Jag har jobbat inom mitt yrke, i min bransch, i både småstad och storstad. I storstäderna finns större resurser i företagen, arbetsvillkoren är bättre och man får större möjligheter att göra ett bra jobb. Och lönemässigt är skillnaden stor.Det man som landsbygdsbo förundras över är att storstadsborna "tror" att det inte finns just det jobb dom är kompetenta för eller andra arbeten som kräver hög kompetens. Dom har inte alltid kollat.
Grannen har varit vd i ett internationellt företag och flög fram och tillbaka till Bryssel som någon form av konsult. Min svåger var World project manager någonting i många år och flög runt hela världen. Kollegans sambo har också något högkvalificerat jobb som gör att han får åka jorden runt och göra något - gu vet vad. Alla bor dom i små byar och har 20-30 minuter till jobbet.
Men absolut. Statusen och lönen är inte lika hög.
Men jag tror man lägger lika mycket procentuellt på boendekostnad och det mesta är billigare.
Vad som inte finns är dock samma kulturutbud. Där är det stor skillnad. Och valfriheten, att kunna gå på spännande föreläsningar och kurser. Men det blir bättre o bättre. Jag ser en enorm utveckling bara på de 15 år jag följt min kommuns satsningar på kultur.
Rimligen är det inte bara i min bransch som arbetsvillkoren skiljer på det viset.
Men jag säger inte att det alltid är bättre för alla att jobba i storstad, förhoppningsvis bor och jobbar folk ungefär där de vill. Det är bara lite tröttsamt att folk som bor i stan ofta ska beskrivas som mer eller mindre retarderade på Buke.