Trött på stan - omöjligt att flytta?

Jag var desperat och behövde komma ifrån Stockholm med detsamma. Hade köpt ett torp i Värmland året innan tillsammans med dåvarande sambo. Sa upp mig från jobbet och flyttade till torpet på vinst och förlust, blev därmed särbo. Började söka jobb, fick det första jag sökte (man kan inte vara kräsen i en sådan situation). Köpte två hästar och drömmen från barndomen slog in. Gjorde slut med särbon och köpte ut honom. Levde sen lycklig i alla mina dagar...

Att flytta från Stockholm är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Ångrar inte en sekund. Älskar mitt nya liv som började för 13 år sedan. :love:
Wow! Precis så hade jag också velat göra! Riktigt modigt gjort!

Måste du bort så långt då?
Men funkar inte pendling till exempel Enköping eller Västeras eller något som alternativ då?
Du kan pendla först och söka vidare efter jobb i staden du bor i sedan.
Tåget innifrån Enköping tar 40 minuter, sedan får du lägga till att åka in till stationen. "Landet" börjar just utanför Enköping.

Finns mycket däromkring.
Vet ju dock inte exakt vilken budget du har för köp.
Man pendlar INTE med tåg till Stockholm eftersom man inte vet om man kommer i tid till jobbet eller ens kommer fram på halva dagen ;)

Äsch, det gjorde min man flera år och det fungerade bra för det mesta. Ibland fick han inte sittplats vet jag, men tågen gick i tid på den tiden i alla fall (vi flyttade därifrån 2009).
Men det var ju då det. Numera är det ju tågkaos varje vecka. Hur står pendlarna ut egentligen O_o

Jag vill flytta ut på landet, men hur gör man?
Jag är trött på att bo i stan och betala galna hyror för lägenhet och stallplats. Jag trivs bäst på landet helt enkelt.

Söker man bostad först och hoppas på det bästa vad gäller jobb? Söker jobb först och hoppas hitta bostad?
Någon som har gjort någonting liknande?
Jag är dessutom singel och sitter inte på några förmögenheter.
jag skulle säga att det beror på...
Har du ett yrke där det brukar funka hyfsat att hitta jobb nästan oavsett var i landet du bor, eller är tämligen flexibel med vad du jobbar med - då kan du kanske söka bostad först och jobb sen
Annars, hade jag sökt jobb och letat gårdar parallellt.

Vill du ha möjlighet att bo billigt på egen gård, så tipsar jag om området som ligger mitt i triangeln mellan Kalmar-Växjö-Karlskrona. Där har jag många gånger sett hästgårdar med både boningshus och stall i hyfsat skick och färdiga okej hagar, för under eller runt miljonen.

Jag går inte i köptankar just nu, vill helst stå uppstallad några år, gärna med fullserivice på vardagar, men framöver kan jag tänka mig att skaffa eget. Har varken tid eller råd att köpa gård, driva den ensam samt jobba heltid.

Tips på orter och områden söderut var bra. Jag ska söka vidare på dessa och se ifall det finns jobb där.

Hur är det med trafiken söderut? Går det att tex bila från Emmaboda till Kalmar varje dag eller får man räkna med köer?

Enköping hade säkert fungerat, men jag vill söderut.

Hur är det med trafiken söderut? Går det att tex bila från Emmaboda till Kalmar varje dag eller får man räkna med köer?
Köer?? :rofl::laugh: knappast!
Det är 1,5 mil 80-väg från Emmaboda till rv 25 och sen är det 100-väg med mitträcke resten av vägen till Kalmar. Det går även en hel del tåg.

Köer existerar inte i Småland. ..:D
Med ett undantag > rondellen in mot Kalmar mellan kl 16-17.30. (Kan öka restiden med 5-10 minuter) Fast det problemet håller de äntligen på att bygga bort :bow:

Fast söderut är ju ett stort område om Stockholm är det som är referenspunkten. Du har ju tex hela Västra Götaland och Halland. Man behöver ju inte flytta ut i obygden bara för att man vill flytta söderut.

Jag sa upp mig från mitt jobb i Göteborg och flyttade ut på mitt torp i Gudhem utanför Falköping. Inte ångrat mig en endaste sekund. Grejen är att man bor så billigt när man har hästarna hemma att man inte behöver jobba deltid, vilket innebär att man faktiskt har råd att jobba deltid och då tid att ta hand om sitt egna. Sen behöver man ju inte köpa världens renoveringsobjekt. Tar du kostnaden för uppstallning i Stockholm och den boendekostnaden du har, inkl parkering etc så ska du se att du drar runt en stor gård på samma inkomst utanför storstadsregionerna. Har man lite egen mark kan man ju odla egna grejer att äta också. Man får ju mer av naturen när man har egen tomt. Jag har inte köpt en enda jordgubbe i år och ätit mängder. Samma sak med hallon, tomater, potatis, sockerätor, zucchini, etc, etc. Jag har odlat lök, sammanlagt har det tagit mig kanske 5 effektiva timmar sen i våras och jag har nu lök så det räcker hela vintern. :) Tyvärr fick jag mask i den potatis som fortfarande ligger i backen, men jag har ätit mängder med gratis och jättegod potatis under hela sommaren och fram till för två veckor sen.

Där jag bor nu har jag 1 timme med tåget till Göteborg och 2,5 timme med tåget till Stockholm. Det tar 1,5 timme för mig att att köra till Landvetter, för jag tycker att det är viktigt att bo nära en internationell flygplats då jag gillar att resa. Men jag bor mitt ute i ingenstans. :D Bor sist på grusvägen som är 2 km lång och har 3 st grannar på den vägen. Närmsta grannen har också hästar så vi hjälper varandra mycket om vi ska iväg över helgen, på meeting etc. Jag kör ju förbi deras när jag åker hemifrån så är det något skickar jag ett meddelande.

Jag kommer nog aldrig flytta in till centrala Göteborg igen där jag flyttade ifrån. Jag trivs så sjukt bra.

Stirra dig inte blind på Småland eller Skåne. Sverige är stort!!

Senast ändrad:
Fast söderut är ju ett stort område om Stockholm är det som är referenspunkten. Du har ju tex hela Västra Götaland och Halland. Man behöver ju inte flytta ut i obygden bara för att man vill flytta söderut.

Jag sa upp mig från mitt jobb i Göteborg och flyttade ut på mitt torp i Gudhem utanför Falköping. Inte ångrat mig en endaste sekund. Grejen är att man bor så billigt när man har hästarna hemma att man inte behöver jobba heltid, vilket innebär att man faktiskt har råd att jobba heltid och då tid att ta hand om sitt egna. Sen behöver man ju inte köpa världens renoveringsobjekt. Tar du kostnaden för uppstallning i Stockholm och den boendekostnaden du har, inkl parkering etc så ska du se att du drar runt en stor gård på samma inkomst utanför storstadsregionerna. Har man lite egen mark kan man ju odla egna grejer att äta också. Man får ju mer av naturen när man har egen tomt. Jag har inte köpt en enda jordgubbe i år och ätit mängder. Samma sak med hallon, tomater, potatis, sockerätor, zucchini, etc, etc. Jag har odlat lök, sammanlagt har det tagit mig kanske 5 effektiva timmar sen i våras och jag har nu lök så det räcker hela vintern. :) Tyvärr fick jag mask i den potatis som fortfarande ligger i backen, men jag har ätit mängder med gratis och jättegod potatis under hela sommaren och fram till för två veckor sen.

Där jag bor nu har jag 1 timme med tåget till Göteborg och 2,5 timme med tåget till Stockholm. Det tar 1,5 timme för mig att att köra till Landvetter, för jag tycker att det är viktigt att bo nära en internationell flygplats då jag gillar att resa. Men jag bor mitt ute i ingenstans. :D Bor sist på grusvägen som är 2 km lång och har 3 st grannar på den vägen. Närmsta grannen har också hästar så vi hjälper varandra mycket om vi ska iväg över helgen, på meeting etc. Jag kör ju förbi deras när jag åker hemifrån så är det något skickar jag ett meddelande.

Jag kommer nog aldrig flytta in till centrala Göteborg igen där jag flyttade ifrån. Jag trivs så sjukt bra.

Otroligt motiverande inlägg! Tusen tack!
Du har verkligen rätt i det du skriver, både vad gäller den ekonomiska delen och den geografiska.
Anledningen till att jag skrev just Skåne och Småland är för att det går fort att köra till Tyskland därifrån om jag tex vill iväg och träna för min gamla tränare någon gång, många tävlingar året om samt att det tycks vara ett behagligt klimat där för det mesta.

Men många tävlingar året om finns ju överallt där det finns häst. Vad sysslar du med för ridning? Här där jag bor har vi inom en timmes körväg med trailer tävling mer eller mindre jämt. Varje helg har du flera att välja på. Om du inte snackar internationella tävlingar förstås, de växer ju inte på träd någonstans. Men vill du åt 120+-klasser finns det ju en del. Men visst, Skånes klimat är ju bättre än vårt, helt klart. Vi har inte så mycket sol och så varmt som Falsterbo får på sommaren.

... samt att det tycks vara ett behagligt klimat där för det mesta.

Om du syftar på Skånsk höst/vinter är det verkligen vidrigt. Det är väl enda gången norrlänningarna gråter härnere, när det blåser småspik på tvären, allt är halt och stenhårt och helt omöjligt att rida annat än i ridhus. Hästarna bryter benen i hagarna för det fryser på knöggel, och hovbensfrakturer och stengallor står som spön i backen.

Vad är det för jobb du söker?

Jag sa upp mig från mitt jobb i Göteborg och flyttade ut på mitt torp i Gudhem utanför Falköping. Inte ångrat mig en endaste sekund. Grejen är att man bor så billigt när man har hästarna hemma att man inte behöver jobba deltid, vilket innebär att man faktiskt har råd att jobba deltid och då tid att ta hand om sitt egna. Sen behöver man ju inte köpa världens renoveringsobjekt. Tar du kostnaden för uppstallning i Stockholm och den boendekostnaden du har, inkl parkering etc så ska du se att du drar runt en stor gård på samma inkomst utanför storstadsregionerna. Har man lite egen mark kan man ju odla egna grejer att äta också. Man får ju mer av naturen när man har egen tomt. Jag har inte köpt en enda jordgubbe i år och ätit mängder. Samma sak med hallon, tomater, potatis, sockerätor, zucchini, etc, etc. Jag har odlat lök, sammanlagt har det tagit mig kanske 5 effektiva timmar sen i våras och jag har nu lök så det räcker hela vintern. :) Tyvärr fick jag mask i den potatis som fortfarande ligger i backen, men jag har ätit mängder med gratis och jättegod potatis under hela sommaren och fram till för två veckor sen.

Hur har du löst det med jobb?

Men det var ju då det. Numera är det ju tågkaos varje vecka. Hur står pendlarna ut egentligen O_o
Tågkaos NÅGONSTANS varje vecka kanske.
Pendeltågen ibland, fjärrtågen ibland. Ibland i Stockholm, ibland i Nässjö, Södertälje eller valfri annan ort
Många gånger är det tyvärr obehöriga i spårområden som är orsaken också.
Och om du börjar gräva i statistik på fjärrtågen finner du att långt många mer än du tror är i tid till sin destination. Hur ofta är det bilköer på Essingeleden t.ex. Hur lång tid kan en timmes resa ta då?

Jag var desperat och behövde komma ifrån Stockholm med detsamma. Hade köpt ett torp i Värmland året innan tillsammans med dåvarande sambo. Sa upp mig från jobbet och flyttade till torpet på vinst och förlust, blev därmed särbo. Började söka jobb, fick det första jag sökte (man kan inte vara kräsen i en sådan situation). Köpte två hästar och drömmen från barndomen slog in. Gjorde slut med särbon och köpte ut honom. Levde sen lycklig i alla mina dagar...

Att flytta från Stockholm är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Ångrar inte en sekund. Älskar mitt nya liv som började för 13 år sedan. :love:
Samma som mig då, jag var färdig med Eskilstuna för över 30 år sen och definitivt färdig med "villaghettot" och hyrde ett litet torp utan vatten och avlopp som hörde till en svinfarm där jag fick jobb. Efter 4 år var jag "färdig" med att hyra och då köpte jag det jag bor i nu och trots alla fel och brister som stället har så trivs jag så bra att jag kan garantera att nån stadsbo kommer jag aldrig mera att bli. Staden är ett ställe jag helst åker från och inte till.

Pendeltågen ibland, fjärrtågen ibland. Ibland i Stockholm, ibland i Nässjö, Södertälje eller valfri annan ort
Och om du börjar gräva i statistik på fjärrtågen finner du att långt många mer än du tror är i tid till sin destination. Hur ofta är det bilköer på Essingeleden t.ex. Hur lång tid kan en timmes resa ta då?
Tacka vet jag Länna Katten som aldrig är försenad

Jag pendlade mellan Västerås och Köping i några år förut, åkte med Stockholmståget. Det var strul VARENDA vecka.

Jag bor i Östergötland. Det är väldigt billigt att ha häst utanför storstadsregionerna. Gott om träningsmöjligheter och många tävlingar.
Dessutom väldigt smidigt att pendla till de större städerna om du bor där pendeln går. Den har punktlighet och väldigt lite strul.
För mig tar det 30 minuter till jobbet oavsett om jag tar pendel eller bil.
Har hästarna på gångavstånd i ett väldigt trevligt stall med foder, strö och alla ut och insläpp samt fyra fodringar. Ridbana på gården, bra hagar, vettiga ridvägar och 4 km till ridhus som är nästan äckligt billigt att lösa kort till. Betalar 1700:- i månaden per häst för stallet. 375:- för tre månader till ridhuset, fri ridning med bägge hästarna och alltid tillgängligt.

Hur har du löst det med jobb?
Men alltså, jag är så trött på att folk tror att det inte finns några jobb att få. Finns hur mycket som helst. Jag blev erbjuden flera stycken när folk hörde att jag skulle bli permanent boende ute på torpet. Sen får man kanske inte vara jättekräsen första tiden - men å andra sidan flyttar man ju inte till landet för att stega upp i karriären. Å andra sidan är de ju inte vana vid att folk med kompetens flyttar till deras ort så man blir väldigt uppskattad.

Jag pendlade till Göteborg första tiden, men för ungefär en månad sen sa jag upp mig och slutade där. Nu har jag tagit en paus i livet och ska vara ledig november ut. Sen ska jag ta tag i min försörjning på riktigt. Men jag har flera saker att välja på redan, så jag är inte ett dugg orolig över det.

Jag går inte i köptankar just nu, vill helst stå uppstallad några år, gärna med fullserivice på vardagar, men framöver kan jag tänka mig att skaffa eget. Har varken tid eller råd att köpa gård, driva den ensam samt jobba heltid.

Tips på orter och områden söderut var bra. Jag ska söka vidare på dessa och se ifall det finns jobb där.

Från Emmaboda tar det drygt 40 min med bil till Kalmar. Det går även tåg. :up:
Emmaboda är för övrigt tokbilligt vad det gäller bostäder. Svärisarna har ett hus så centralt det går. En klassisk småländsk villa, 120kvm, röd med vita knutar och mycket snickargläjde. Svärfar "måste" dessutom renovera något rum hela tiden så jag tror i stort sett hela huset är fixat de senaste 7 åren. De får 700 000kr om de säljer sitt hus.:eek:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 831
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar