Fast söderut är ju ett stort område om Stockholm är det som är referenspunkten. Du har ju tex hela Västra Götaland och Halland. Man behöver ju inte flytta ut i obygden bara för att man vill flytta söderut.
Jag sa upp mig från mitt jobb i Göteborg och flyttade ut på mitt torp i Gudhem utanför Falköping. Inte ångrat mig en endaste sekund. Grejen är att man bor så billigt när man har hästarna hemma att man inte behöver jobba heltid, vilket innebär att man faktiskt har råd att jobba heltid och då tid att ta hand om sitt egna. Sen behöver man ju inte köpa världens renoveringsobjekt. Tar du kostnaden för uppstallning i Stockholm och den boendekostnaden du har, inkl parkering etc så ska du se att du drar runt en stor gård på samma inkomst utanför storstadsregionerna. Har man lite egen mark kan man ju odla egna grejer att äta också. Man får ju mer av naturen när man har egen tomt. Jag har inte köpt en enda jordgubbe i år och ätit mängder. Samma sak med hallon, tomater, potatis, sockerätor, zucchini, etc, etc. Jag har odlat lök, sammanlagt har det tagit mig kanske 5 effektiva timmar sen i våras och jag har nu lök så det räcker hela vintern.
Tyvärr fick jag mask i den potatis som fortfarande ligger i backen, men jag har ätit mängder med gratis och jättegod potatis under hela sommaren och fram till för två veckor sen.
Där jag bor nu har jag 1 timme med tåget till Göteborg och 2,5 timme med tåget till Stockholm. Det tar 1,5 timme för mig att att köra till Landvetter, för jag tycker att det är viktigt att bo nära en internationell flygplats då jag gillar att resa. Men jag bor mitt ute i ingenstans.
Bor sist på grusvägen som är 2 km lång och har 3 st grannar på den vägen. Närmsta grannen har också hästar så vi hjälper varandra mycket om vi ska iväg över helgen, på meeting etc. Jag kör ju förbi deras när jag åker hemifrån så är det något skickar jag ett meddelande.
Jag kommer nog aldrig flytta in till centrala Göteborg igen där jag flyttade ifrån. Jag trivs så sjukt bra.
Stirra dig inte blind på Småland eller Skåne. Sverige är stort!!