Sv: Trickträning *bildtråd*
Jag har börjat med mina hästar idag!!
Jag har tre stycken, En arab född 92 som väntar föl i Mars och inte tycker ridningen är någon höjdare längre (eller, njaa.. ridningen är helt ok, men gjorden!!
) och hon har så hemsk rygg att sitta på att det inte är speciellt kul att sitta barbacka..
Två shettisston födda 06 och 89.
Tanken var bara att dom skulle lyfta hovarna i förberedande syfte inför att sätta ner dom i däck (vill tävla agility), men det blev så att dom alla lyfter jätte fint när man trycker på bogen.. så det blev liksom vacker hov/förberedande för spansk skritt eller något..
Har länge varit sugen på klicker träning, men inte haft någon...
Men idag så fick jag en ide när jag satt och läste här i denna tråden och pillade på en bläckpenna.. DEN KLICKAR JU!!
Så nu har jag en egen "klicker", och hästarna svara som aldrig förr!! Araben som jag haft mest problem med att motivera är faktiskt den som fattade fortast.. Hon gör allt för att få klicket nu!! Dock väldigt lyhörd för när jag INTE ber om något och accepterar det (visst hon prövade ju, men efter två tillsägningar i form av ryggning så lyssnade hon kanon!!
3åringen är väl mest flummig och tror hon ska lägga sig när jag trycker (petar med fingerspetsen) på bogen och går ner i kompliment..
Men men.. vi jobbar vidare...
Hur ofta kan/ska man jobba såhär?? Jag testade vid middag i ca 10min / häst och lika dant nu när dom kom in.. Är det förmycket??