Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

hur lär man hästen att stegra? min gamle gubbe kan buga och småstegra, jag håller upp ena frambenet åt honom och lockar upp honom med äpple och smackningar. men när man försöker locka upp honom utan att hålla benet så vill han inte alls utan lyfter bara på frambenet så att man ska hjälpa honom^^ han är 27år och stel i bak benen, (har en pålagring på hov brosket).

har någon tips om hur jag kan lära gubben stegra?

han är väldigt pigg och man märker inte pålagringarna längre, han brukade knäcka lite i kallt väder då ingen red honom på flera mån.
min 5åriga granne har ridit honnom i år ca 1gång vecka, och de senaste veckorna så har jag trick tränat och böjt ut rygg och ben varje kväll och lös hoppat honom 1gång i veckan. han har aldrig haft så här mycket energi!^^ han är glad och springer lös brevid mig över hindrena han har fått bra kondition och galoperar villigt med grannen på ryggen i hagen. jag vill bara att han ska få stärka bak musklerna mer och få mer stimulans på gamla dar^^

läste i besktnings beviset iförrgår från när vi köpte honom (10 år sedan) och fick reda på att vet hade sett en pålagring. hade ingen aning innan om det. vill ändå veta hur man stegrar då jag tänkt lära stora hästen också och att hålla benet känns farligt med henne.

Så dyktig din ponny är! :bow:
Jag hittade denna tråd igår och tänkte att det skulle väl vara roligt att vara med.
Jag har inte tränat trick innan, men mina hästar brukar att göra som jag säger om de förstår vad jag menar.:laugh:
Här är mitt första försök som jag har filmat idag.
Jag ska bli bättre på att vara inom där jag filmar.:crazy:
http://karinsbilder.zoomin.se/P2429043

Tack! Ja vist är han fin och snäll, fast det är ju alla hästar.
Som tur är tycker man väl alltid att egna hästar är värdens bästa.:D

Hej!

Jag måste bara få lägga mig i här i eran trevliga tråd. (har inte läst hela tråden än)

Jag är bara så imponerad av er alla som tricktränar och många härliga bilder här i tråden.

jag skulle vilja veta hur ni går till väga, pga graviditet kommer min häst inte att bli riden på ett tag nu, men han är en häst med ett stort krav på motion och hjärnstimulans. därför tror jag att han skulle tycka detta med trickträning skulle vara en kul aktivitet. men jag själv har väldigt lite erfarenhet av detta.
Jag skulle vilja höra hur ni lyckats med tricken och hur ni tränat steg för steg liksom.

/N

Jag och mitt lilla sto ( arabiskt fullblod på 4 år) har kört lite trickträning, har dock inga bilder på det men det kommer väl;)
Kör även mkt NH med henne, som har gjort så mycket med våran kommunikation.
Leder henne alltid med långt grimskaft, hon går aldrig framför, varken i skritt eller trav.
Longerar henne i grimma eller repgrimma med ett tyngre vitt rep från h**ks, eller med en longerlina, funkar lika bra:D

Stannar när jag ber henne, när jag ska leda ut henne i vänster/höger varv så går hon åt de håll jag pekar. Rätt trevligt att slippa använda massa grejjor för att få hästen att göra det man vill.

Vill även lära henne spansk skritt, har kommit så långt att hon lyfter frambenen och rätar ut de o sen sätter ner det igen. på kommando. Har dock inte gjort på ett tag men det funkar faxtist o säga upp, fram, ner;)

Har någon något tips hur man lär sin häst spansk skritt?:)

Knapp..

Skulle gärna vilja ha lite tips hur man lär hästen stegra/spansk skritt och liknande.
Håller på lära henne buga och puss nu. Hon är jättelättlärd :)

När hästen har lyft upp hoven/benet så ber du den ta ett steg framåt. Se till att du ber om rätt framben (den sidan där bakbenet är längst in under hästen).

Håller på att lära ponnyn spansk skritt (han har varit me di tråden med bugningar och så)

medryttis är det dock som har detta projektet med Casper, och ursäkta bildkvaliten, och att vi är i boxen, det var regnstorm ute och vi vilel iaf stimulera på ngt sätt
http://joizmeds.mittspejs.se/P2434473

Minella bugade på riktigt första gången idag! :love:
Jag är så stolt över min lilla tant! :laugh:

KL
Lite nytt från i helgen, det var ett tag sedan jag uppdaterade här nu ;)

Buga

Försök till att vinka samtidigt! Coolman är väldigt energisk och sparkar som en dåre, Conny har lite mer stil ;)

Fortsättning...

Stegra

Kanske inte kan räknas som trick, men longerar Coolman från Connys rygg

Bonusbilder på mina fina killar :):love:

Vad duktiga alla är! Man blir jätteinspirerad å sugen på att börja själv.
Tips å idéer hur man kommer igång? Hur började ni? Vad har ni köpt långrepen? Hittar inget som jag tycker att det är bra tyngd i osv...
Finns det böcker/filmer som kan hjälpa en igång?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 939
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka