Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Som lektra säger är väl det viktigaste att man har en "on" och "off" knapp innan ni går vidare. Det är olika vad som funkar bäst.
Conny får ibland för sig att han är störst bäst och vackrast och SKA visa upp sina vackra ben som kan vifta så fint. Då räcker det inte att ignorera utan då får man agera, antingen genom att genast be om ett annat trick (för att berömma kreativiteten ) eller genom att säga till. Andra dagar är han väldigt försynt och är mer åt "skulle jag snälla kunna få visa vad jag kan"-hållet och då brukar det räcka att ignorera.
Så det gäller att hitta nåt som man trivs med båda två
Sen, om du kan, skulle jag försöka träna utan godis i så stor utsträckning som möjligt. Jag använder gärna godis som positiv förstärkning men försöker att hålla det på en låg nivå, och självklart är det väldigt noga med timingen när man ger ätbar belöng (ja all belöning egentligen).
Men jag tycker att det ser jättefint ut allmänt, vilken rejäl bergsget
Hihi tack för berömmet båda två, ska hälsa ponnyn från er imorgon!
Hon är en korsning mellan fjording och nordsvensk
Ja, jag försöker liksom med av- och på-knapp eller vad man nu kan säga, till exempel så får hon inte göra tricks i stallet och jag säger alltid åt henne när hon gör tricks hon inte får, men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter... Får nog ta bort godiset helt från spansk skritt, tack för det tipset, och vara mer bestämd när hon gör det av sig själv.
Jag använder klicker när jag tränar, så jag får ju till bra timing och sådär, alla tricks går ungefär 10 gånger fortare att lära in med den, underbart!
Hm, vet ni nåt annat ganska lätt trick som hon kan lära sig? Gärna nåt underkastande nu när hon kan spansk skritt.
Vad läcker hon är! Min kompis red in två fjord/nordsvensk korsningar för typ två tre år sedan,den ena är på pricken lik din! Det är verkligen en lyckad kombination!
Vad duktig hon är! Bergsgeten verkar som sagt vara hennes specialare
Jag uppmuntrar ofta hästarna om de bjuder på något trick eller annan rörelse, men inte alltid. Och jag är noga med att alltid kunna avsluta tricken med ett enkelt kommando, speciellt de dominanta.
Det är väl lite olika hur det avslutande kommandot ser ut. Vid stegringen sänker jag händerna, vid bugan och kompliment rätar jag på mig uppåt osv. Jag bestraffar självklart aldrig ett missförstånd eller ett trick utfört utan kommando, utan går vidare i vad vi gjorde innan utan att göra särskilt stor sak av det. Hästen förstår att den gjort fel när jag inte visar att jag uppskattar rörelsen efteråt, tex genom en paus eller beröring.
Försöker också, liksom Norah, att hålla godiset på en låg nivå och använder det över huvud taget inte annat än vid showtricken samt yoga och bergsgeten när det gäller trickträning. Har fungerat bra hittills
Ni är så duktiga allihopa så nu känner jag inspirationen spira i kroppen
Ska börja med yoga då som jag fattat det En sak jag har undrat under hela tråden är (och hoppades få finna svar men alla utom jag verkar veta) vad är kompliment?
Pilo går långsamt, men säkert framåt. Han är lättlärd, men han blir lätt uttråkad ibland och bara "vill inte". Men han älskar att leka med presseningar
Tack för alla kommentarer! Alla i stallet brukar jämt säga att det är tur för henne att hon är så söt, för hon är en riktig liten odåga. Hon ska alltid sabotera och förstöra, men samtidigt är det ju trevligt ur trickträningssynpunkt, för hon har lätt för många olika rörelser!
Ska tänka på att inte ha för mycket godis nästa gång.
Jag tricktränade lite med grabbarna grus igår, vi är dock lite ringrostiga så det ser ganska hafsigt ut. Men må så va.
Är hyperlycklig för Pim har äntligen, efter 2års intensivt petande på benet, lärt sig att vinka!
Juridik & Ekonomi
Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
Hundavel & Ras Jag tycker också att det bör få finnas brakecyfala raser men istället för att ha "såhär kort nos måste de ha" i rasbeskrivningarna borde...
Ekonomi & Juridik Tekniskt, så säljer jag hästar från ett företag, eftersom hästarna jag föder upp (0-1-2 föl/år) finns i företaget.
Men jag har bara max...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.