Sv: Trickträning *bildtråd*
Klart det går att lära hästen tricks själv! Men det finns jättebra böcker, t ex Step by Step Trick Training av Jackie Johnson. Det finns också instruktionsvideos på youtube.
Börja med ett "underlägset" trick, t ex bergsget, buga eller yoga, och arbeta dig sedan uppåt mot de svårare tricken när du känner att hästen lyssnar på dig och inte gör tricken mot dig, utan för att du ber den om det.
Lycka till
Just det, kan ju berätta hur jag lärde ponnyn tricks.
Bergsget:
Ställde hästen med framfötterna nära en hög kant, t ex en tröskel eller liknande, och satte mig på huk framför den. Hade ett långt spö i ena handen och en godis i andra. Sedan lockade jag på hästen med hjälp av godisen. Hästen tog genast ett steg framåt med något av frambenen, och då backade jag den och lockade igen.
Det gäller att ha oändligt tålamod här, men så småningom provar hästen att ta ett steg med ett bakben. Då berömmer man den genast genom att ge den en bit godis.
Första gången kan du nöja dig med att hästen tar ett steg in med båda bakbenen, men efter några gånger ser det ut som det gör för Anki och mig (kolla bakåt några sidor)
Buga:
Har ingen bild på detta men det är ett vanligt trick så det finns gott om bilder här i tråden.
Förbered hästen genom att ta på den en grimma och grimskaft och placera hästen på ett mjukt underlag.
Ta upp hästens vänstra framben och håll det uppe tills hästen känner sig trygg och står helt stilla. Sedan tar du i grimskaftet, som att du ska backa hästen, med frambenet uppe i luften. Den kommer då att börja luta sig ner på benet och efter några gånger bugar den. Detta kräver lite tillit från hästens sida, eftersom att den tror att den ska trilla omkull, så ha lite tålamod och kräv inte för mycket åt gången.
Håller på att lära alla familjens tre hästar att buga just nu, det är inte alls svårt bara man har tålamod!