Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

En tråkig bild från oss!
Kameran är på självutlösning så ingen vidare bild, men man ser ju iaf va vi sysslar med :P

pict0020_34716687.jpg

har du tränat för rebeca östh på horse vision? Jag tyckte nämligen att jag kände igen dig från ett par bilder på deras hemsida! :)
Jag och min ponny tog några lektioner för henne i somras, hon är jätte duktig tycker vi!

mvh emma:)

Så fina ni är:laugh:
men vadå det var väl en helt okej bild med självutlösaren! det är fan inte lätt, tro mig -jag vet;):D hihi

Hej hej! :)
Förlåt att jag bara hoppar in så här, men hoppas att ni vill svara på mina frågor endå. Jag har alltid varit jätte intresserad av att jobba hästen från marken, med horsemanship, trickträning o.s.v. Men jag har aldrig fått lära mig det ordentligt eftersom jag aldrig gått kurs och ingen har direkt förklarat för mig hur jag ska göra. Så har försökt lite själv, vilket funkar på enklare saker, men vågar inte ge mig in på saker som t.ex buga och sådant utan att veta hur man ska göra. Vill ju inte riskera att göra något dumt...
Klubben bjuder aldrig in tränare förutom i hoppning och dressyr, så antar att jag måste hitta en tränare att åka till själv. Så jag undrar, vet ni någon duktig tränare i skåne? Helst så nära klippan/perstorp som möjligt? Finns det något enklare trick som ni har lust att förklara hur ni lärde era hästar?
Jag är otroligt tacksam för svar, har läst lite av den här tråden, och alla verkar verkligen vara jätte duktiga och ser jätte fina ut på bilderna! Tack på förhand! :D

Klart det går att lära hästen tricks själv! Men det finns jättebra böcker, t ex Step by Step Trick Training av Jackie Johnson. Det finns också instruktionsvideos på youtube.
Börja med ett "underlägset" trick, t ex bergsget, buga eller yoga, och arbeta dig sedan uppåt mot de svårare tricken när du känner att hästen lyssnar på dig och inte gör tricken mot dig, utan för att du ber den om det.

Lycka till :)

Just det, kan ju berätta hur jag lärde ponnyn tricks.
Bergsget:
Ställde hästen med framfötterna nära en hög kant, t ex en tröskel eller liknande, och satte mig på huk framför den. Hade ett långt spö i ena handen och en godis i andra. Sedan lockade jag på hästen med hjälp av godisen. Hästen tog genast ett steg framåt med något av frambenen, och då backade jag den och lockade igen.
Det gäller att ha oändligt tålamod här, men så småningom provar hästen att ta ett steg med ett bakben. Då berömmer man den genast genom att ge den en bit godis.
Första gången kan du nöja dig med att hästen tar ett steg in med båda bakbenen, men efter några gånger ser det ut som det gör för Anki och mig (kolla bakåt några sidor) :)

Buga:
Har ingen bild på detta men det är ett vanligt trick så det finns gott om bilder här i tråden.
Förbered hästen genom att ta på den en grimma och grimskaft och placera hästen på ett mjukt underlag.
Ta upp hästens vänstra framben och håll det uppe tills hästen känner sig trygg och står helt stilla. Sedan tar du i grimskaftet, som att du ska backa hästen, med frambenet uppe i luften. Den kommer då att börja luta sig ner på benet och efter några gånger bugar den. Detta kräver lite tillit från hästens sida, eftersom att den tror att den ska trilla omkull, så ha lite tålamod och kräv inte för mycket åt gången.
Håller på att lära alla familjens tre hästar att buga just nu, det är inte alls svårt bara man har tålamod! :)

Senast ändrad:

Tack :D

haha! Jo, det är inte lätt när man har 10 sekudner på sig att trycka igång, springa och ställa sig framför och sen ner i buga. men det går!
FORT får det gå iaf ;) :D

Håller med Noffepoffe om att det nog inte ska vara några problem att träna själv :) Men kan tänka mig att en tränare skulle vara guld värt om du hittar någon duktig i närheten. Det kan ju vara skönt med ordentlig vägledning!

Jag har skrivit om hur jag gått tillväga för att lära in samtliga trick vi idag kan på min hemsida. Så är du intresserad kan du kika här: http://magiccinderella.webs.com/attlraintrick.htm

Tack så jätte mycket för era svar, Noffepoffe och Ella_99 ! :D:D:D
Ska absolut kolla in hemsidan! TACK! :D

Nu har jag också testat på självutlösaren - Skitsvårt är det!

Det blev såhär :o

27000434.jpg

KL

Jag och min lilla hjälte har så smått börjat med våra trick. Det som är mest befäst i dagsläget är lyft, på väg mot spansk skritt.

En fråga: jag har haft honom endast en kort tid och han har sina små "hjärnspöken" och blir lätt arg och rädd om man hanterar honom ovarligt och inte är försiktig. Med honom är det jätte viktigt att visa vad man tänker göra i god tid, mer än vanligt, och låta honom se och känna. Blir han skrämd övergår det omedelbart till försvar i form av stegring vilket ju kan vara ganska obehagligt eftersom han försvarar sig mot mig.

Nu har jag lärt känna honom och vi fungerar jättebra tillsammans efter att vi under ett par månader lärt oss varandras gränser och vet vad som är OK vs. inte OK. Vad denna förklaring leder till är om det är OK att befästa ett kommando för stegring och omvandla det till roligt och positivt trots att han har använt det vid negativa tillfällen och använder det som ett försvar?
Jag vill tro att det är klokt men är osäker, lika bra att fråga runt och få lite olika tankar om det. Vad tror ni?

Din häst får absolut inte se dig som ett hot. Du måste vara stensäker på att ni är så nära 100% man kan komma innan du börjar med stegring.
Antagligen har hästen lätt för det kom kommer plocka upp det snabbt, det får inte mynna ut till att det är OK att stegra utan kommandot (vid inlärningen kan missuppfattningar bli vanliga)

Det bästa är att du befäster de underkastande tricken först: Yoga, buga, kompliment osv... Eftersom din häst har tagit till stegring förut så bör det vara hästen som får ta det första steget till tillit. När din häst gör de underkastande tricksen så litar han på dig (sålänge du inte tvingar den förstås :p) DÅ kan du börja med stegring och ändå hålla uppe det förtroende du har fått.

Allt för att din säkerhet och er kommunikation ska bli optimal :)

Det är mitt råd

Hejsan!
måste bara säga, herregud vad duktiga ni är! :D och vilka fina bilder och hästar! jättesöta ((:
I sommras fick jag chansen att följa med experts tidigare ägare upp och hälsa på honom och se när rebecca tränade lite trick med honom. helt otroligt! jag blev så farsinerad, det var bara hem och träna! jag vill såsmåningom kunna gå på någon kurs hos henne när jag nu får tid och möjlighet! (:
jag har lärt min ponny yoga, buga och lyfta på benen då jag säger "lyft" och knackar på ena knät. men nu har jag kört fast lite och vet inte riktigt hur jag ska göra. har tänkt påbörja bergsgeten nu. men det jag undrar är hur bär man sig åt senare i träningen ? med kompliment, sitta, ligga och stegra? :O x)
Jättetacksam om det är ngn som vill svara fast att jag inte varit med i tråden tidigare (a) ?
Mvh En Mycket intresserad Johanna ((:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka