Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

vilka härliga bilder man blir så avis på en som inte har nå snö kvar nu :D :love:

fick lite bilder idag på Farez och Jolene :)

Jolene i sin buga!
26923928.jpg

och hennes bergsget som sitter gode bra nu :)
26923927.jpg

26923922.jpg

26923919.jpg

Tack! Ni är jättefina, men det vet du redan ;):D

lektra: Tack så mycket :laugh:

hehe, aa hon kan ju inte ha en massa vinterpäls då hon ska gå 3-års testet snart ;) tack btw :)

Ella_99: haha, taack ;)

kl

Jag har kollat lite i era trådar (inte hela, dom är gaanska långa...;)) o tycker de ser superhäftigt ut!
Har prövat lite själv med att ta godis under bakbenet (yoga?) o det går okej. Så nu undrar jag lite - hur gör man för att träna in de andra tricken? typ buga osv. Har en rätt bestämd men busig herre och tror att han skulle gilla att få "hitta på bus på kommando" utan att matte blir irriterad för att han hittar på egna saker när vi ska träna något helt annat...;)

Så fram med tips!:bump: Hur gör man för att träna in exempelvis bugning? Hästen ifråga kan bli rätt dominant så jag tänkte försöka med de underkastande tricken först. Helst utan godis, han är gammal ridskolehäst=tigger som en galning när han fått något.

Vad roligt :) Jättekul att ni redan kommit igång ju!
Bugningen eller bergsgeten är nog bra att gå vidare med efter yoga. Orkar inte skriva om hur jag gjort igen, men är du intresserad får du gärna kika in här. Lycka till med den fortsatta träningen!

Hehe, när jag försökte med min häst visade det sig att det var ungefär lika lätt att komma upp på den obefintliga halsen som på den klotrunda kroppen :D

Vi har nu fått in spansk skritt på ljudkommando på riktigt, och ska snart testa det från ryggen. Alla andra tricks står mer eller mindre still.. Komplement ligger nere helt, har kört fast. Jobbar med ligg, men det ligger också nere pga avsaknad av bra yta att träna på.
Har gett oss på yoga, men det funkar inte alls! Hur fasen ska man få honom att själv lyfta benet! Ingen av de andra hästarna jag har lärt tricks har varit så här besvärlig att jobba med. Jag antar det är därför jag är så förtjust i honom :p

Jag lyfte benet åt dem. Först knackade jag på bakknät och lyfte upp. När hästen sedan vill ha godisen så kommer den på (nån gång) kopplingen mellan godis och bakben så den lyfter upp benet själv. Sedankan jag göra yoga bara genom att pilla lite på bakknät.

Jag har kommit på att jag kan lära in spanks skritt från Electras rygg. Hon vinkar bättre från ryggen - utan att jag ens har tränat på det :D Duktiga lilla häst

Ja, det har funkar på de hästar jag har lärt yoga också. Det har inte varit några större problem..
Men med Figge funkar inte det. Man gör sig själv en björntjänst om man försöker lyfta eller hålla ben åt honom! Då tar det extremt mycket längre tid för honom att göra samma sak på egen hand, även om man förstår precis vad man menar. För han har fattat själva grejen med yoga, man ska lyfta ett ben vända på huvudet och få ett klick. Men lyfta själv? "Nej, borde jag?". Bara för jag började med att hjälpa honom.. Visst har han anatomin emot sig på många sätt (korta ben, kort hals, stor mage) men lik förbannat vet jag att han kan göra rörelsen! Dessutom har han så äckligt bra balans, så det kan han inte heller skylla på.
Extremt bekväm, loj, tålamodsprövande självsäker ponny det där! Men han gör riktigt snygga benlyft nuförtiden, det är jag riktigt stolt över!

KL

ni som har lärt era hästar trick; upplever ni någon skillnad i ridningen? :) berätta!

Det är svårt att säga om tricken påverkat ridningen (förutom att man kan göra vissa från ryggen:p). Mina hästar har utvecklats hela tiden.

Jag tycker liksom lektra att det är svårt att säga om de påverkar ridningen. Men strechar alltid med bergsgeten och yoga efter upp- och nervärmning under varje ridpass, och upplever att det gör hästen mer fysiskt redo att börja träna. Kan föreställa mig att det är som när man själv strechat. Man känner sig lösgjord i muskulaturen och piggare på något sätt :laugh:

Men glöm inte bort att strecha dig själv efter ridningen också. Det är ju minst lika viktigt!

Det är bara att träna :laugh:
Testa med att först låta händerna representera din vikt, och att lära hästen att då du trycker över halsen ska den höja huvudet. Avlägsna genast trycket då hästen gör rätt. Snart kommer den att förstå att då den höjer halsen försvinner obehagen (trycket) och då kan du börja öva genom att försiktigt hänga dig över halsen.

För att underlätta för hästen kan man försöka hänga så nära manken som möjligt, men det bästa är som sagt att förbereda den ordentligt :)

En tråkig bild från oss!
Kameran är på självutlösning så ingen vidare bild, men man ser ju iaf va vi sysslar med :P

pict0020_34716687.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka