Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Tack! Hon har ju så fint ansikte som vill synas :love:

26706090.jpg

Senast ändrad:

Va duktiga ni är :love: :love:

lektra: Superfint! Men du får ge din movie maker ett par elaka kommentarer från mig;)
Fast att be snällt kanske fungerar bättre:D

lektra, Agnes: Tack! :laugh:
oanki: Vilken söt och duktig liten häst :love:
Tinuri: Jag plockade fram min gamla halsring nu när jag skulle rida Coolman, tycker att det är lite bättre att ha en styv ring i början så att man kan ge ett mer stabilt tryck. Så jag köpte den för några år sedan när jag precis börjat med Conny :laugh: Köpt HÄR.

Idag gick Figge i spansk skritt ute i hagen på enbart ljudkommando. Inte illa va :D

Åh, STHU det var ju jätteduktigt!!

alla ni här inne är ju jätteduktiga faktiskt.. :laugh:

Själv försöker jag trickträna mina hästar lite då och då, men vi har hakat fast lite..
Jag skulle vilja lära en av dem att sitta utan att buga, har ni något tips på hur jag skall göra då? Vi kan bland annat bergsgeten, men hur får jag ner honom därifrån? :confused:

Jag kan lova bilder på träningen av alla tricks, bara ni ger massa tips :p ;)

Att lära hästen sitta på ett sådant sätt är nog ingenting jag skulle ägna mig åt i alla fall. Det måste göra otroligt ont, när man väl lyckats "få omkull" den (tror att det inte finns många andra sätt än att med våld få hästen att sitta ned ur stående ställning). Kan dessutom tänka mig att risken är betydande stor för sträckningar, och kanske till och med värre skador i ben och rygg.

Så var snäll mot din vän hästen och lär den trick på ett skonsamt vis. Trickträningen ska ju vara rolig, och det gäller båda parter. Själva målet med övningarna är ju, för de allra flesta, att förbättra samspelet och kontakten till hästen, samt även ge den en viss mån av streching om tricken lärs in och utförs rätt! Kom ihåg att du aldrig kan tvinga hästen att utföra tricken med glädje, så var noga med att låta inlärningsprocessen ta den tid hästen behöver och försök att vara en god lärare och ge den stöd då det behövs.

Det är min åsikt. Lycka till i fortsättningen :)

Om du vill att hästen ska sätta sig på rumpan direkt skulle jag rekommendera att du lär den sitta på en saccosäck eller liknande (googla på Allen Pouge, han har massvis med bilder på det, mycket duktig man det där.).
Men om ni hittills "bara" kan bergsget ska ni nog satsa på den långa vägen: lär in bugning, komplement, ligg och därefter sitt. Och sen skulle jag nog ändå gå från ligg till sitt, eller att hästen sitter på något annat än marken.
Och tänk på att en häst inte sätter sig lika lätt som en hund! De har lite svårt för den rörelsen rent anatomiskt så var fruktansvärt försiktig.

enklast är nog som sthu säger att ha något att sätta sig på. Att hästen är 100% avslappnat i ditt sällskap är förstås prio nr1.

Sedan kan man ta höbalar som man låter hästen backa mot och tillslut lutar hela bakparitet rumpan mot/sätter sig.

Jag föreslår i så fall ex. höbalar mot en vägg, något som är fast och inte kan flytta sig.

Såhär: http://www.youtube.com/watch?v=z_GJveSLpes&NR=1 fast utan en människa som stol :p

Senast ändrad:

som sthu och Ella_99 säger, man ska veta vad det är man gör med sin häst när man lär den trick, gör man fel så sliter man väldigt mycket på sin häst och det är inte det man vill, och att få en häst att sätta sig diräkt på marken siter väldigt mycket på hästens rygg och ben, så som den här Allen Pogue gör är ett ganska bra sätt om man vill lära sin häst att sitta diräkt :)

passar på att lägga in lite nya trick bilder på Jolene och Copper Coin ;)

26806650.jpg

26808736.jpg

55947_1238310443.jpg

26806628.jpg

26806621.jpg

kl

Här har jag lite bevis på vår "avrättningsteknik." Hon sparkar där uppe ett tag om jag ber henne, det tolkar jag som om hon har fått ökad balans. Vilket är bra!

26834235.jpg

26834208.jpg

26834204.jpg

Så tjusigt! Ni är grymma :banana: Gick det bra på tävlingen?

Senast ändrad av en moderator:

Får väl säga detsamma om dig, Jolene och Copper också ;):love:

Nu har jag bestämt mig för att börja med trickträning! har hålllit på med NH sedan -96 och varit på massa kurser och clinics, men aldrig prövat trick.Tänkte börja med min 10 månaders unghäst.Är det för tidigt?? Hon är väldigt oral..gnager på det mesta just nu och därför tänkte jag börja med att plocka upp saker och peka med mulen på saker (tex tennisracket)men hur sjutton gör man?? Behöver hjälp!

Tack, Ja, det är hon :love:

Ella_99 Hihi tack, det gick bra. Resultatet är heeelt ok från min sida ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka