Sv: Trick-träning *bildtråd*
Först och främst så måste jag motivera min ponny med godis i inlärningen, det går snabbare att lära in och hon är med på ett helt annat sätt än om jag gör utan. Jag vet att godiset kan ha negativ effekt och att man helst ska slippa det så gott det går, men när trickset är inlärt så behöver jag inte ge något mer godis.
Bergsgeten:
Ställ hästen i stallet vid stalldörren så den har framhovarna precis vid tröskeln. Sitt på huk utanför stallet och lockar ner hästens huvud mot marken. Ju mer man sänker handen med godis desto mer krävs det av hästen att sänka sig, så det lättaste för hästen är ju att ta ett steg framåt. Såfort hästen visar tendens till steg fram så ställer man sig upp, tar bort godiset och rättar till hästen så den står i samma position som från början.
Efter några ggr så förstår hästen att om man tar steg med bak så når man längre och börjar flytta bakbenen, Här så ska man berömma mycket.
Buga:
Jag körde klassikern med godis mellan frambenen, men inser nu ju mer jag håller på med tricks att det är bättre att be hästen om att lägga vikten bakåt och sänka framdelen. Genom att tex lyfta ett framben och be hästen om att tänka bakåt neråt utan att börja backa.
Kompliment:
Taget ur bergsgeten, jag använder mig av ett grimskaft som jag lyfter ena frambenet med. När det är upplyft så ger jag komandot på bergsgeten och genom att hon då sätter under sig och samtidigt har ett framben i luften så måste hon för att inte ramla omkull lägga ner båda frambenen. Väl nere på fram så har jag lagt min hand precis bakom öronen med ett lite svagt tryck nedåt så hon förstår att hon ska stanna kvar, när trycket lättar så reser hon sig upp igen.