Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Vet inte vad min kamera höll på med idag för kvaliten blev superkass, men vi har tränat iallafall.

23890509.jpg

23890517.jpg

23890538.jpg

Vad duktiga ni är :)
På vilket sätt lärde du in tricken? Tycker det är intressant med olika "tekniker"! Och ja eh, du behöver ju inte berätta om stegringen om du inte vill lämna ut det på öppet forum.
Har ni inga filmer? :laugh:

Först och främst så måste jag motivera min ponny med godis i inlärningen, det går snabbare att lära in och hon är med på ett helt annat sätt än om jag gör utan. Jag vet att godiset kan ha negativ effekt och att man helst ska slippa det så gott det går, men när trickset är inlärt så behöver jag inte ge något mer godis.

Bergsgeten:
Ställ hästen i stallet vid stalldörren så den har framhovarna precis vid tröskeln. Sitt på huk utanför stallet och lockar ner hästens huvud mot marken. Ju mer man sänker handen med godis desto mer krävs det av hästen att sänka sig, så det lättaste för hästen är ju att ta ett steg framåt. Såfort hästen visar tendens till steg fram så ställer man sig upp, tar bort godiset och rättar till hästen så den står i samma position som från början.
Efter några ggr så förstår hästen att om man tar steg med bak så når man längre och börjar flytta bakbenen, Här så ska man berömma mycket.
20379814.jpg

Buga:
Jag körde klassikern med godis mellan frambenen, men inser nu ju mer jag håller på med tricks att det är bättre att be hästen om att lägga vikten bakåt och sänka framdelen. Genom att tex lyfta ett framben och be hästen om att tänka bakåt neråt utan att börja backa.
20379816.jpg

Kompliment:
Taget ur bergsgeten, jag använder mig av ett grimskaft som jag lyfter ena frambenet med. När det är upplyft så ger jag komandot på bergsgeten och genom att hon då sätter under sig och samtidigt har ett framben i luften så måste hon för att inte ramla omkull lägga ner båda frambenen. Väl nere på fram så har jag lagt min hand precis bakom öronen med ett lite svagt tryck nedåt så hon förstår att hon ska stanna kvar, när trycket lättar så reser hon sig upp igen.
23890538.jpg

Stegra: (kan uppsuttet och på marken)
Lär jag inte ut då saker och ting kan gå helt fel med en häst som tex ser sig mer som ledare än människan.
23486899.jpg

23486916.jpg

Hålla i saker med munnen:
Tar tex ett spö och erbjuder hästen det genom att röra spöt mot läpparna. Såfort hästen visar intresse tar jag bort spöet och berömmer. Detta upprepas tills hästen börjar gnaga mot spöet tills den helt enkel biter tag i det.

Le/skratta:
Jag kittlar hästen precis ovanför överläppen, samma här att såfort hästen visar intresse och rör på läppen så avslutar jag och berömmer. Detta tills hästen börjar "flema" och därefter ser det ut som den asgarvar :D
20379819.jpg

Spansk skritt: (kan uppsuttet och på marken)
Först kittlar jag hästen med ett spö på kronranden, vid minsta ryckning/lyft så avslutar jag och ger beröm. detta upprepas och tillslut lär sig hästen att lyfta såfort den får tryck och komandot flyttas upp till tex knät för att sist flyttas till bogen. Lär in en sida i taget för att sedan knytas ihop med höger/vänster/höger/vänster.Man får inte glömma att bakdelen ska med hela tiden så fokusera er inte fast bara i framdelen.
20379818.jpg

Jag är verkligen kass på att förklara så ha överseende med detta :D

Tack så mkt för mkt bra beskrivningar :)
Somsagt; vad duktiga ni är!

Vilket bra sätt med kompliment :) ska pröva,då millan kan begsget n väldigt bra :)

Se upp för kraschlandning bara :angel: Jag ska med testa, det låter som ett sätt som kan funka. Frågan är vad man ska ha för kommando.. Hmmm..

Kan ju uppdatera vår trickträning med ord (jag har ingen fotograf!).
Har haft en svacka i de "gamla" tricken (buga, bergsget, apport/plocka upp saker), men det går bättre och bättre med yoga och början på spansk skritt. Han lyfter inte hela vägen i yoga, bara lättar lite på bakbenet men det är på gång. I spansk skritt skrapar han mest med benet än så länge, men det är på gång det med. Nu är det bara ett skrap (eller benflax :D) så det kommer med lite mer träning.
Vi har börjat jobba med röstkommando, hittills utan resultat. Jag tror det kan ha att göra med att jag pratar i princip hela tiden med honom när vi är ute och tränar, jag har ju ingen annan att prata med :p

det blir ingen kracshlandning om man tar det lungt och försiktigt, för det är inte meningen att man ska dra ner hästen utan den ska själv hitta balansen och sänka sig såpass att den naturligt går ner på knä :idea:

Har du ngt annat kommando för kompliment eller använder du grimskaftet varje gång? :laugh:

Jag har precis börjat med kompliment så detta är bara en hjälp tills hon förstår mitt komando utan grimskaft. Jag knackar henne på knäna med ett spö när jag gör med grimskaft så jag kan nog snart ta bort snöret :laugh:

Haha, ja jag menade inte att det verkligen är kraschlandning ^^ Men om man inte tänker sig för hade det kunnat bli..
Jag testade med Figge idag. Fy f*n vilken balans den hästen har! Han lyckades först hoppa bak med båda bakbenen, så han kunde gå ner i en nästintill perfekt bugning. Andra försöket stod han kvar i en bergsget, med ena benet i luften, samtidigt som han försökte klia sig på magen. Det var inte länge han stod så, men det var rätt häftigt ändå! Sen började det ösregna och jag flydde in i närmsta stall :angel:

haha, jo min ponny har superbalans oxå så det tog ett tag innan hon fatta att hon skulle på knä, man får lirka med de ett tag :D

Du visar alltid så fina bilder!
Vad är det för häst du har? Han är så fin:love:

Annika

Ni äär så fina ihop :love:
Bilden framför vattnet är som tagen ur en saga!

Sshameless:Så underbara bilder!:love:

jag har testat kompliment med millan nu :) de går framot,men hon har en väldig balans så hon går inte ner riktigt:p men hon söker sig nerot iag :laug:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar