Tre frågor

O

Om_Shanti

1. Vad är den verkliga anledningen till att du rider efter de akademiska priciperna?

2. Går det att säga vad de tre huvud faktorerna är, för att just du tränar din häst så som du gör?

3. Vad har varit det viktigaste momentet rent praktiskt i träningen av hästen, just för hästen eget välbefinnande och häsla?

:bow: Tack, för att du tar dig tid att svara.

Sv: Tre frågor

Får man bara svara om man är AR som Bents AR?

Eller får man svara om man är alternativare oxå?

Alltså, vad menar du med "akademiska principer"? Att ryttaren forskar i sin ridning?

Hej!

Jag svarar som jag tolkar frågorna...

1. Vad är den verkliga anledningen till att du rider efter de akademiska priciperna?

Att min häst inte accepterar vilken ridning som helst, jag vill utveckla ett samarbete med pållan där vi båda är lika delaktiga och hon kan jobba utan att jag stör henne hela tiden. Kort sagt- jag behöver lära mej rida på riktigt!

2. Går det att säga vad de tre huvud faktorerna är, för att just du tränar din häst så som du gör?

Hållbarhet, samarbete och skönhet- jag vill ha en häst som dansar MED mej, inte tvingas jobba FÖR mej.

3. Vad har varit det viktigaste momentet rent praktiskt i träningen av hästen, just för hästen eget välbefinnande och häsla?

Vi har inte kommit så långt ännu, jobbar fortfarande mest med klumpig matte som envisas med att rida dåligt och aldrig lära sej. Just nu är det handens placering och "arbete" som är viktigast, samt att lära mej driva i takt och inte pressa häst nånstans. Mao just nu ffa arbete med att häst ska våga slappna av i överlinjen och höja ryggen, för att arbeta bättre genom kroppen och så småningom bli starkare i baken- där hon just nu är lite svag- vilket inte heller underlättar.

Hoppas jag inte flummat ut för mycket:-)

/ Lavinia

Gör det samma som dig Lavina :)

1. Min bonusmamma fick med min högra fot i det. Har fått en stressad och periodvis mycket aggressiv häst att VILJA sammarbeta med mig, liksom be om hjälp när hon inte förstår. Vill nå fram till en ridstil och hästhantering där jag kan hjälpa, göra något bra för henne då jag egentligen gör något onaturligt (sitter på henne..). Lära om hästars beteende och inte minst om mig själv. Har aldrig lärt så mycket om det under hela mitt liv som under det senaste året då jag börjat få upp ögonen för denna ridkonst. Bland annat har jag kunnat jobbat mot, och minskat min egna "prestationsångest" samt fått en mer hanterbar häst.

2. Personlig utveckling (för oss båda..), harmoni och sammarbete på bådas villkor (jag ber hästen för hennes eget bästa, att känna efter. Hon ber om min hjälp för att hitta harmoni och styrka i sig själv (och hjälper mig att förstå mig på oss båda) ja ni förstår vad jag menar..)

3 första steget, framåt nedåtsökning, stå stilla, andas och hitta lugnet, sitt eget centra. Har insett, att om du själv är minsta stressad är din häst också det. Och då fungerar absolut ingenting och enda sättet att komma tillbaka är att gå tillbaka till steg ett och hitta tillbaka.

De hästar jag haft har varit ganska "svåra" och då ffa häst nummer två som hade stora problem i traven och jag kände att jag inte räckte till för att lösa det- skickade den på tillridning hos en AR-tränare då jag upplevde att de nog skulle träna mer mot mina egna mål och anpassa sig bättre till hästen (för att lösa det specifika, ganska svåra problemet). Då hade jag sen tidigare redan testat rida några lektioner inom AR mest för att jag var nyfiken.
Efter att jag sen bytt häst råkade jag ut för ytterligare en sån "svår" häst, men mer generellt än med just det där specifika (med traven) som för häst nr. 2. Den var väldigt svår att lägga upp träningen på utifrån de generella tillvägagångssätten för hästen var väldigt tydlig med vad som funkade och vad som inte funkade. Det var inte heller riktigt en sån häst som man kunde sätta in i en mall och sen utbilda som man själv tycker att hästen ska utbildas. Den var öht väldigt svår att utbilda någon till att rida på (har jag själv också märkt i efterhand om jag försökt instruera någon kompis som försökt provrida - man måste hitta knapparna själv i slutändan). Så det vi har fått göra är att gå på jakt efter tränare som kan coacha bäst till att hitta dom knapparna och samtidigt "förstöra" så lite som möjligt i samband med träningen. :angel: (I extremfall har den knappt gått att rida ett par veckor efter träningen, för att man inte tagit tillräcklig hänsyn till ekipaget och den yrat upp sig för mycket i stress pga det.)
Vi testade många olika tränare och inom AR har de flesta varit "ok" eller t o m bra, inom andra discipliner har det tyvärr inte funkat alls med de tränare vi testat. I bästa fall har de inte förstört så mycket men man har inte känt att man fått någon hjälp heller! :crazy:
Skulle jag hitta en "vanlig" tränare eller t ex westerntränare som funkar lika bra konstruktivt sett så skulle jag inte ha något emot andra discipliner heller, samtidigt är jag lite rädd att prova nya tränare med tanke på hur mycket det riskerar att gå bakåt bara efter ett träningspass.

Jag vill ha en arbetsvillig, harmonisk häst (inte så många tränare -oavsett discipliner och oavsett vad de eg. har för ambitioner på den fronten) som kommer åt den biten i hästarna upplever jag. Sen vill jag lära mig rida min häst på bästa sätt - med hästen som läromästare. Då måste man få den friheten och hästen få viss frihet att uttrycka sig.

En sak som egentligen inte har med AR att göra, alls, är att vi fått en helomvändning när vi en period fick släppa all fokus på huvudet och istället fokusera på balansen. Även om det enstaka stunder blev stjärnkikare och ofta "över tygeln" osv så skulle vi fokusera på att hitta den egna balansen genom diverse övningar. Iom det insåg jag hur mycket lättare huvudet också trillar på plats när man väl fått till resten - balansen, börjar få bakbenen att jobba jämnt, mental avspänning.
Sen kan man kanske inte "skita i huvudet" under hela ekipagets utbildning, det handlade mer om att lägga prion efter vad som behövdes just då. Sen är det många mindre "aha-upplevelser" som t ex att man inte får någon effekt av en hjälp förrän man har gett eftergift själv, att man alltid ska låta hästen vara ifred när man fått svar på sin hjälp.

Får man bara svara om man är AR som Bents AR?

Eller får man svara om man är alternativare oxå?

Alltså, vad menar du med "akademiska principer"? Att ryttaren forskar i sin ridning?
Alla får svara. Alla får tolka frågorna fritt.

Ah, ok. Nice.

Jag vill göra capriolle någon gång i framtiden, och det har jag aldrig sett någon vanlig dressyrare göra, då fick det bli någon alternativ väg. Sen gillar jag att dissikrera ridning och lära mig hur och varför. Detta finns det utrymme för tillsammans med den tränaren jag har.

känsla, kommunikation, energi.

Det momentet där ryttaren (dvs jag) helatiden lär sig rida bättre :D

Senast ändrad:

1. Jag rider AR för att jag och min häst trivs med det, anledningen till att jag började med det var för att jag och min häst inte trivdes med hur vi tränae innan.

2. För att båda ska må bra, kommunikation på nåt annat sätt än den vanliga ridningen, det är roligt att göra nåt över det vanliga, annorlunda alltså.

3. Att slappna av, Pink är en lättstressad individ haha:D

Jag ville bort från tävlingsdressyren. Trivdes inte alls med den formen utav träning, blev bara frustrerad när jag inte kunde få svar på mina frågor och när det kändes som om jag bara gick bakåt istället för frammåt.

Har hela tiden tyckt att AR har sett bra ut men det var inte förrän för 1.5 år sedan som jag hittade vad det var. Jag trivs så otroligt bra med denna ridning och filosofi. Det är därför jag rider enligt de principerna.

Oj jättesvårt men jag vill uppnå en kommunikation som inte innebär tvång på något vis.

Hur hjälpgivningen tas men även avslappning. Viktigast har dock varit min inställning.

Jag vet inte om jag rider rakt av enligt akademiska principer, jag gör som tränare säger och som jag tolkat den akademiska ridkonsten. Eller ja, försöker.

För att jag tror att de är hälsosamma och tar hänsyn till hästens natur. Vilket i sin tur leder till en frisk häst, och en frisk ryttare, som tillsammans skapar ett sammarbete som är avslappnat och harmoniskt och styrs av deras naturliga impulser.

1. Nyttigt ur hästens synvinkel. Både fysiskt och psykiskt.
2. Nyttigt ur ryttarens synvinkel. Både fysiskt och psykiskt.
3. Stärker hästen att utföra momenten i balans från början, vilket jag tror leder till ett bättre resultat.

Avslappning, balans, kroppskontroll och styrka. Alla delar måste ju finnas där. De moment som varit viktigast för min häst hittils är nog balans och kroppskontroll. Jag vet inte vilken som står högst dock. De hänger ihop. Men kroppskontroll kanske.

1.Vad är den verkliga anledningen till att du rider efter de akademiska priciperna??
Allteftersom man blev bättre på att rida engelsk dressyr så försvann glädjen mer och mer både för ryttare och häst. Jag vill ha den, glädjen, "AR" ger mig och hästen glädjen åter.

Glädje, lycka, harmoni

Vi är nybörjare men rent praktiskt måste jag nog säga att det är att jag slutat ge så många olika signaler, nu förstår han vad jag ber om.

För att grundsynen på hästen överenssstämmer med min, och för att utbildningstrappan känns logisk och genomtänkt.

2. Går det att säga vad de tre huvudfaktorerna är, för att just du tränar din häst så som du gör?
Jag skulle vilja säga att det är samma fråga som ettan. För att stärka både hästen och ryttaren, hitta avslappning, bärighet och balans.

3. Vad har varit det viktigaste momentet rent praktiskt i träningen av hästen, just för hästen eget välbefinnande och hälsa?
Att verkligen lägga tid på grundarbetet och låta henne själv hitta styrkan att komma uppåt i svårighetsgrad. Hon har alltid haft väldigt svårt för galoppen, även lös. Men oj när vi jobbat upp oss i ridningen så att vi börjat med galopparbetet, då började hon galoppera på ett helt annat sätt även i hagen och på skogsturerna. Dvs det är en kroppskännedom och styrka som hon har förvärvat genom ridningen, som 12 år av traditionell ridning inte kunde ge henne.

Det är ponnyn som tränar akademiskt, jag har bara lov att hänga på... och det är dessutom ett ganska seriöst svar :crazy:

Ponnyn har alltid visat talang för de samlade rörelserna.
Hon har haft vissa ryggproblem och formgivningen i AR hjälper henne att slappna av.
Jag valde att 'lyssna' till hennes önskemål om saker o ting.

Att verkligen låta början ta nödvändig tid, vid hand har prioriterats framför ev ridning.

smyger

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar