Sv: Tre frågor
1. Vad är den verkliga anledningen till att du rider efter de akademiska priciperna?
De hästar jag haft har varit ganska "svåra" och då ffa häst nummer två som hade stora problem i traven och jag kände att jag inte räckte till för att lösa det- skickade den på tillridning hos en AR-tränare då jag upplevde att de nog skulle träna mer mot mina egna mål och anpassa sig bättre till hästen (för att lösa det specifika, ganska svåra problemet). Då hade jag sen tidigare redan testat rida några lektioner inom AR mest för att jag var nyfiken.
Efter att jag sen bytt häst råkade jag ut för ytterligare en sån "svår" häst, men mer generellt än med just det där specifika (med traven) som för häst nr. 2. Den var väldigt svår att lägga upp träningen på utifrån de generella tillvägagångssätten för hästen var väldigt tydlig med vad som funkade och vad som inte funkade. Det var inte heller riktigt en sån häst som man kunde sätta in i en mall och sen utbilda som
man själv tycker att hästen ska utbildas. Den var öht väldigt svår att utbilda någon till att rida på (har jag själv också märkt i efterhand om jag försökt instruera någon kompis som försökt provrida - man måste hitta knapparna själv i slutändan). Så det vi har fått göra är att gå på jakt efter tränare som kan coacha bäst till att hitta dom knapparna och samtidigt "förstöra" så lite som möjligt i samband med träningen.
(I extremfall har den knappt gått att rida ett par veckor efter träningen, för att man inte tagit tillräcklig hänsyn till ekipaget och den yrat upp sig för mycket i stress pga det.)
Vi testade många olika tränare och inom AR har de flesta varit "ok" eller t o m bra, inom andra discipliner har det tyvärr inte funkat alls med de tränare vi testat. I bästa fall har de inte förstört så mycket men man har inte känt att man fått någon hjälp heller!
Skulle jag hitta en "vanlig" tränare eller t ex westerntränare som funkar lika bra konstruktivt sett så skulle jag inte ha något emot andra discipliner heller, samtidigt är jag lite rädd att prova nya tränare med tanke på hur mycket det riskerar att gå bakåt bara efter ett träningspass.
2. Går det att säga vad de tre huvud faktorerna är, för att just du tränar din häst så som du gör?
Jag vill ha en arbetsvillig, harmonisk häst (inte så många tränare -oavsett discipliner och oavsett vad de eg. har för ambitioner på den fronten) som kommer åt den biten i hästarna upplever jag. Sen vill jag lära mig rida
min häst på bästa sätt - med hästen som läromästare. Då måste man få den friheten och hästen få viss frihet att uttrycka sig.
3. Vad har varit det viktigaste momentet rent praktiskt i träningen av hästen, just för hästen eget välbefinnande och häsla?
En sak som egentligen inte har med AR att göra, alls, är att vi fått en helomvändning när vi en period fick släppa
all fokus på huvudet och istället fokusera på balansen. Även om det enstaka stunder blev stjärnkikare och ofta "över tygeln" osv så skulle vi fokusera på att hitta den egna balansen genom diverse övningar. Iom det insåg jag hur mycket lättare huvudet också trillar på plats när man väl fått till resten - balansen, börjar få bakbenen att jobba jämnt, mental avspänning.
Sen kan man kanske inte "skita i huvudet" under hela ekipagets utbildning, det handlade mer om att lägga prion efter vad som behövdes
just då. Sen är det många mindre "aha-upplevelser" som t ex att man inte får någon effekt av en hjälp förrän man har gett eftergift själv, att man alltid ska låta hästen vara ifred när man fått svar på sin hjälp.