Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Kan du inte redogöra för stammen och gärna lite bilder/filmer också?

Nej det känns inte relevant. Jag vet ändå att jag har ett bra sto hemma.

Med tanke på Görels ide (som jag fö gillar) så kan jag säga att den franske travhingsten Uhlan II gav hästar med bra hoppförmåga.

Har haft en avkomma till Rapido som hoppade som en gud :D löshoppade c:a 1,30 , förvisso inga jättehöjder men hade fin teknik. Inget franskt i den stammen utan helamerikansk. Han har dessutom en avkomma som hoppar 1,20cm.
Kanske inte är just denna stammen som förärver hopphästar men tyckte det var ett kul inlägg :)

För det första, varmblod är en hästtyp och inte en ras. Blanda inte ihop, det är förvirrande.

Du kollar vilka travhästlinjer som passar inom hoppaveln genom att studera vilka framgångsrika renrasiga och korsningar det finns.

Ett avelsdjur är inte bara de egenskaper individen du avlar på, det är också alla egenskaper som finns i djurets gener. Travare har i många generationer avlats för att vara konkurrenskraftiga på travbanan så även om det egna stoet visar upp goda ridhästegenskaper kan hon föra vidare sina föräldrars gångarter och exteriör.

Ja det är ju klart, men är inte det en del av stoets svagheter då? Jag menar om hon har dåliga hästar i stamtavlan, det är ju en del av henne, trodde det var underförstått... :angel:

Ja det är ju klart, men är inte det en del av stoets svagheter då? Jag menar om hon har dåliga hästar i stamtavlan, det är ju en del av henne, trodde det var underförstått... :angel:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Vad är dåliga hästar? Ur vilket perspektiv? Trav- eller ridhäst?

Att man tittar på EN enstaka individ säger ingenting, om du är så intresserad av att se henne så är du välkommen att komma och titta live, skicka ett PM.
Jag tycker inte att ett foto säger så mkt.

Sen känner jag för att fortsätta vara lite anonym på detta forum också.

Tror h*n menar att om en häst är dålig eller har dålig stam så är den dålig oavsett ras.

Flummade jag till det ännu mer nu?:p

Nope. Ingen här visar sura miner. Däremot diskuterar vi ämnet och harsäkert olika åsikter och fakta att framföra.

**KL**
Anledningen till att jag vill veta stam på travare som visat sig vara lämpliga i hoppaveln är just för att stammen är ganska viktig för hur bra en häst kan bli. Få människor skulle avla på världens bästa dressyrhästar och hoppas på en OS vinnare i hoppning.. Kan ju inträffa men det är ofta mer än tur som ska till. Så OM det nu ska in travare i hoppaveln så borde det vara skillnad på olika linjer även inom travarna. En del har kanske bättre skalle, en del kanske hoppar bättre, kanske har bättre typ etc. Kan vara att vissa linjer visar sig bli jättebra om man korsar med andra linjer. Men sådant verkar det vara svårt att få veta något om, och det g¨åor det riktigt svårt att ta ställning till om den där avkomman med travarmamma verkligen blev bättre än om dte var en annan travarmamma, eller kasnke ett fullblod.
Folk som håller på med korsning av varmblodstravare borde väl vara iallafall lite intresserade vad det är för linjer de arbetar med?
U

Det är varmblod i alla hästar ute på våra internationella hoppbanor.

Varmblod är en hästtyp, inte en ras.

Hur uppfostrad och välhanterad en häst är har inget med ras att göra. :smirk:

Precis, det handlar om hantering och ligger inte i generna. Jag är knappast ensam om att ha stött på ouppfostrade varmblod av olika raser.

Viss del av temperamentet ligger i generna. En pigg häst är oftast pigg oavsett hantering, en lat likaså, nervös osv.

Däremot så ingår vanligt hästhyffs i hanteringen.

Visst är temperamentet genetiskt, men även en pigg häst ska vara välhanterad och väluppfostrad. :idea:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Vad är dåliga hästar? Ur vilket perspektiv? Trav- eller ridhäst?

Jag menar såhär. Du sa att man ska inte bara tänka på stoet man avlar på's dåliga sidor (och hingsten) utan även i tidigare led. Du sa att bara för att ett sto råkade vara bra så måste det inte betyda att hon bär på bra anlag för att hennes mormor och morfar och farmor och farfar osv. kan ha dåliga egenskaper man också måste tänka på, och det stämmer men på dig lät det som att jag menade att så inte va fallet. Jag sa att man måste tänka på att väga upp sitt avelsstos dåliga egenskaper och framhäva de bra med hjälp av en passande hingst. Jag tyckte att det var självklart att man även ska tänka på tidigare led hos stoet, för att om hon har föräldrar med riktigt dåliga egenskaper så räknar jag det som en dålig egenskap hos stoet ur avelssynpunkt. Så det var det jag menade. :smirk:

Men det är det som gör det lite klurigare att avla in varmblod i ridhästaveln. Inte är det många som vet särskilt mycket om hur de olika linjernas ridbarhet, styrka, svagheter som ridhästar ser ut. Travarna är ju inte avlade för att ridas på i första hand. Och den infon som är dokumenterad är ju antagligen sådant som är relevant om man avlar för travet.
Så om vi ska kolla upp Bussiga Bertas mormor, morfar, farmor och farfar så kanske vi får veta att alla sprungit in en del pengar, hur många avkommor de fått och hur många % av dem som sprungit in pengar. Kan man få veta mer? Klart att man kan finkamma internet och har man tur så hittar man Bussiga Bertas halvblor Snabbe Steve, som faktiskt gått en pay and ride felfritt förra våren.. Det jag efterlyser är, om vi ska avla in travare i hopphästaveln, mer systematiskt än vad som sker nu, det är större kunskap. Det handlar inte om att producera fler gulliga föl som man kan hitta ett seriöst hem till om man har mycket tur, utan det handlar om avel med ett mål. Avlar man med målet om att få fram en bättre hopphäst än den som finns nu, så tror jag inte att man helt slumpmässigt kan välja vilka travare som helst som ska axla den här bördan.
U

Vilka hingstar i ridhästaveln har såna egenskaper att de motverkar travhäststonas gångarter?

Hörru du, varmblod är en hästtyp och inte en ras och kan vara både rid- och travhästar, inte blanda ihop och bli otydlig;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III