Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Inte alls, tycker bara din kommentar var riktigt, riktigt ointelligent och för att inte tala om fånig!

ORVAL II som fanns i hästen som gick fälttävlans stamtavla är också en mycket känd travare som lämnat många framgångsrika travhästar.

Det verkar som om man mycket använt travare som själva varit mycket framgångsrika inom sin sport.

Tänkte dra mitt lilla strå till stacken i denna heta debatt, har ett sto som är e:Bugatti (ej godk. Almé Z-Mowgli) och u: am.trav sto (Duckar och förbereder mig på tomatkastning) Min familj har hållit på med massa avel + tävling, och när jag jag köpte henne för 8 år sedan letade vi efter ett sto med gröna papper och kom hem med henne (157 cm +grå papper, blir man kär så blir man?!) Min farfar blev störtförtjust i hennes teknik, elasticitet och vilja och påpekade bestämt att det inte är stammen som hoppar utan individen(Bör tilläggas att han hade dömt löshoppningen på strömsholm i många herrans år!) Precis som tillagts kan det vara trixit med ridbarheten på dessa korsningar, min madame blir stark och het på tävling, mycket svårriden. Allas älskade favvoexempel Balobet är ju inte heller lättriden, och det myllrar ju inte precis ryttare i Pessoas liga som klarar dem. Min madame kan iaf hoppa skapligt(löshopp 160 o 140 uppsuttet) Har i år tagit föl på henne (Duckar och förbereder mig på ruttna ägg..) Det blev ett stoföl e:Qalle (tycker iaf att jag förtjänar lite nåd eftersom det är en hingst med bra huvud?!) Tilläggas bör att hästarna är till mig själv och att jag inte planerar att rida grand prix utan nöjer mig fint med lite medelsvår.. Kommentarer? (Tar skydd under skrivbordet tills anfallen avtar)

ikar gärna på exteriör och hoppbild om det finnes.

För min egen del är jag mest intresserad av att de ska vara hyffsat korrekt exteriört och sedan är det vad som finns mellan öronen som räknas..

Tänkte dra mitt lilla strå till stacken i denna heta debatt, har ett sto som är e:Bugatti (ej godk. Almé Z-Mowgli) och u: am.trav sto (Duckar och förbereder mig på tomatkastning) Min familj har hållit på med massa avel + tävling, och när jag jag köpte henne för 8 år sedan letade vi efter ett sto med gröna papper och kom hem med henne (157 cm +grå papper, blir man kär så blir man?!) Min farfar blev störtförtjust i hennes teknik, elasticitet och vilja och påpekade bestämt att det inte är stammen som hoppar utan individen(Bör tilläggas att han hade dömt löshoppningen på strömsholm i många herrans år!) Precis som tillagts kan det vara trixit med ridbarheten på dessa korsningar, min madame blir stark och het på tävling, mycket svårriden. Allas älskade favvoexempel Balobet är ju inte heller lättriden, och det myllrar ju inte precis ryttare i Pessoas liga som klarar dem. Min madame kan iaf hoppa skapligt(löshopp 160 o 140 uppsuttet) Har i år tagit föl på henne (Duckar och förbereder mig på ruttna ägg..) Det blev ett stoföl e:Qalle (tycker iaf att jag förtjänar lite nåd eftersom det är en hingst med bra huvud?!) Tilläggas bör att hästarna är till mig själv och att jag inte planerar att rida grand prix utan nöjer mig fint med lite medelsvår.. Kommentarer? (Tar skydd under skrivbordet tills anfallen avtar)
Låter som en uppfödning från Bugattis ägare!

Är man duktig på häst så går det ju att hitta stjärnor "överallt". Det har ju du bevisat. Det de flesta brukar vara negativa till när det gäller travare i ridhästavel är att använda "vilket sto som helst" och tro man kan få en stjärna. Men det gäller ju inte bara travare utan ALLA raser. D v s avel utan någon tanke på att åtminstone försöka föra aveln framåt.....

Att du sen betäcker ditt sto tycker jag är fullt förståeligt. Hon har ju bevisat att hon kan hoppa. Det är ju mer än vad alla renrasiga halvblodsston har gjort innan de sätts i avel (jag duckar...........).

Det jag vill säga är att om man har ett sto som har visat att hon har något att tillföra aveln ska man ju avla på ett sådant sto, eller?

Lycka till med ditt stoföl.

Citat:
den franske travhingsten Uhlan II gav hästar med bra hoppförmåga.

Vad baserar du detta uttalande på? Tänkte få liv i tråden igen.

Jag känner han som träningskörde uhlan (hans far hade honom i träning), och han har sett massor av avkommor till den hingsten.
Jag litar på hans ord, då han är mycket duktig när det gäller att se på hästar.

Vore kul att få exempel på dessa avkommor med hoppförmåga! Han har 122 stycken totalt i Sverige och om någon utmärkt sig med hoppförmåga borde de vara rätt lätta att hitta.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka