Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Hörru du, varmblod är en hästtyp och inte en ras och kan vara både rid- och travhästar, inte blanda ihop och bli otydlig;)

jag är fullt medveten om det, glömde bara att man måste vara extra tydlig här ;).. Jag försöker lära mig av med att varmblod inte är ok förkortning för varmblodstravare, och skriver man travare om en varmblodstravare som inte är på travbanan längre så verkar en del haka upp sig på det.
Ulrika

Vad har du för argument för eller emot varmblodstravare i hoppavel? Nu menar jag hoppning i svår klass, det var vad artikeln handlade om.

Vad tycker du om franska respektive amerikanska travare i elithoppavel? Nu mera jag raserna, inte vilket förbund som registrerat travhästen.

Jag tror personligen inte att man avlar fram ridhästar genom att korsa med varmblodstravare, men jag har sett att en del franska travare och korsningar med franskt travarblod stått sig väl upp till svår klass i hoppning.

Det kan bli bra kanske efter ett par generationer. Travare är väldigt trevliga på alla sätt och vis men har kanske inte dom stegen som man letar efter inom hoppningen. Visst är det skillnad på de franska varmbloden. Men de har ju fortfarande inte nån galopp att prata om kanske... Och visst betäck ett travarsto med en fin (dyr!) hopphingst. Fölet kan bli jättebra om pappans gångarter slår igenom och mammans psyke... Men vad händer om det blir tvärtom....?
Hästar är levande varelser och man bör kanske inte expremintera för att se om det blir bra... Vad kommer sen hända med alla travarkorsningar? Det är ju inte precis gratis att föda upp hästar... Och hur mkt brukar man kunna få för en hbl/vbl korsning?

Det är varmblod i alla hästar ute på våra internationella hoppbanor.

Varmblod är en hästtyp, inte en ras.

Jovisst, men varmblod är också en alläman benämning för travare... Och i den här tråden pratar vi just om varmblodstravare. Jag tror nog att de som följt tråden från början uppfattat detta.

Jovisst, men varmblod är också en alläman benämning för travare... Och i den här tråden pratar vi just om varmblodstravare. Jag tror nog att de som följt tråden från början uppfattat detta.

Varmblod är inte en allmän benämning på varmblodstravare, det är en felaktig, slarvig och okunnig benämning. Halvblodens avelsförening heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och halvblod heter även varmblodig ridhäst.

Du får följa med på studiebesök i travvärlden Görel. Då komemr du finna att det vimlar av okunniga proffstränare som kallar sina kusar varm respektive kallblod.:cool:

Jämför shetlandsponny=shettis.

Det är väl en sak om man inom travvärlden kallar dom för varm- respektive kallblod, men inte utanför.
Det är ett oskick som ger en massa utrymme för missförstånd. När jag började intressera mig för avel för mer än 25 år sen var ett varmblod självklart en varmblodig ridhäst. Jag ser bara travare kallas för varmblod på det här forumet, aldrig i riktiga världen.

Intressant.
Jag har köpt en polle med lite travblod i
vars syskon gått upp till Elit.
Tror det kommer mer.

Och vart är riktiga världen för dig? vad står travare som under annonserna t.ex på hästnet? inte står det travare iaf. Och just under detta forumet är det travare vi menar med att skriva varmblod. Om du inte vill skriva varmblod i dina inlägg, gör då inte det.

Riktiga världen för mig är den utanför internet, var trodde du att den låg?

Varmblod är en hästtyp och inte en hästras, vill du debattera ska du använda dig av korrekta benämningar annars finns det utrymme för missförståd. I hela världen förutom i Sverige är varmblod lika med det vi i Sverige i dagligt tal kallar halvblod. Om någon skriver att varmblod minsann kan hoppa så tycker jag att det inte är något att förvånas över eftersom alla hästar du ser i t ex dagens världscup är varmblod. Där finns varken kallblod eller ponnyer.

knapprån

Någon som kommer ihåg namn elelr stam på en travkorsning som gick 130-140 någonting ner i Falsterbo för några år sedan.

Den reds av en relativt känd ryttare.Brun, lång rygg, något vitt tecken om jag inte missminner mig aldeles.

Tänker du på den som gick huntingen?

Kommer inte ihåg stammen på den annat än att den hade fullblodspappa och travarmamma.

Kanske gick huntingen. Minns inte..

Men när du nämner det var det nog fullblod i den ja.

jovisst men utomlands benämner de halvblod till "warmblood" Dessutom burkar folk som äger travare som ridhästar bli upprörda när man kallar deras hästar för travare.

Men om folk blir upprörda över att deras ridtravare kallas travare är det faktiskt deras eget problem som de får ta itu med själva. Accepterar de inte att deras häst är av en viss ras?

Ett äkta halvblod har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras, därför är det ett felaktigt namn på rasen. Den heter varmblodig ridhäst.

Och hur kommer det sig att du blir så upprörd att vi skriver varmblod här? Om du nu har ett varmblod själv kalla det då för travare. Men så länge folk förstår vad vi pratar om när vi talar om att blanda in varmblod i hopphästaveln så gör det väl ingenting att de skriver varmblod istället för travare? Och ja varmblod är en hästtyp för alla "lättare" hästraser precis som kallblod och ponny. Men om du säger till någon att du äger ett varmblodsto så kommer de genast uppfatta det som en travare.

Jo men frågan är om vi ska fortsätta slarva och kalla alla varmblodiga ridhästar för halvblod(halvblod = varmblodig ridhäst med en fullblodsförälder). Just nu är det så förvirrat att jag blandar ihop det och råkar säga fel. Travare kan man ju inte säga, för då tar folk illa upp. För vad? Jag tycker man ska vara stolt över den hästen man har valt att köpa. Man har valt att köpa den av en anledning. Och råkar det vara en varmblodig travare så är dte absolut inget el på det.
Men som sagt, jag förkortar själv ner det till halvblod, fast min häst är reggad med gröna papper i ASVH, inte ASHH. Men det är slarv.. Samtidigt som jag faktiskt nog hade valt att skriva halvblod om det skulle vara en annons, för att vara säker på att alla skulle förstå.
U

jo fast varmblod är ju en typ? eller har jag fel? halvblod är en ras?
Travare är väl egentligen en häst som går på travet? och när den inte används i travet ska den då bli en varmblodig ridhäst? det stämmer ju inte riktigt kanske...´haha helsnurrigt blev det och har väl egentligen ingenting med denna tråd att göra :crazy:

Jag har en varmblodig ridhäst som är registrerad i Avelsföreningen för Svensk Varmblodiga Hästen. Hon har ingenting med travare att göra, förutom att hon har en fransk i åttonde led.

Varmblodig ridhäst har ingenting med travare att göra, det är vad du kallar för halvblod, d v s en lätt typ av ridhäst framavlad genom fullblod och lanthästar under några hundra år.

Travarraserna heter varmblodstravare och kallblodstravare, oavsett om de startat eller inte är de travare.

Folk förstår inte vad man pratar om när man säger att man ska blanda in varmblod i hopphästaveln, den består ju bara av olika varmblodsraser!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka