Sv: Travare i hoppaveln!
Har faktiskt inte den blekaste aning om vad det är för stam. Jag tävlar den bara
Stam?
tiooooo
Har faktiskt inte den blekaste aning om vad det är för stam. Jag tävlar den bara
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stam?
tiooooo
Jag har avlat på min amerikanska travarsto med en fin halvblodshingst. Det blev ett klass ett föl. Nu är det avkommans tur att betäckas i år med en flyinge hingst.
Det var inte bara en endaste jag diskuterade travavel med, mitt förra stall låg i närheten av Solvalla
Jag hänger upp mig på att ägare till varmblodstravare som har dem som ridhästar tror att det går att avla fram hoppstjärnor med hjälp av vilket travarsto som helst. Det är precis lika korkat som att tro att man kan lägga vilken fullblodshingst som helst på ett halvblodssto. Det finns givetvis olika stammar som ger olika egenskaper. Vissa fullblodshingstar är värdelösa i halvblodsavel trots att de får många chanser. Andra fullblodshingstar nedärver goda hoppegenskaper i generation efter generation. Likadant är det självklart med varmblodstravare. De är avlade i många generationer för att kunna trava så snabbt som möjligt med en sulky efter sig. Även om ens eget sto inte visar de egenskaperna finns de i generna. Det är därför jag anser att man ska utvärdera vilka travarlinjer som ger goda hopphästar.
Jag tycker att det är intressant att korsa in travare i hoppaveln OM man använder ston från stammar som gett goda hopphästar.
Vänta till våren kommer och kolla på avel
PS; mitt eget halvblodssto har en fransk travare i åttonde led