Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Kan du inte undersöka, borde ju gå att göra. Vem vet vi kanske kan samla på de stammar som visat sig vara talangfulla och samtidigt de som var mindre lyckade så vi har något att börja diskutera ;)
U

Denna som jag hoppar är korsning med ponny, så tja jag tror nog att det är mer pga ponnyn än travaren som gör att hon hoppar bra.

Tyvärr är hon väldigt liten knappa 155cm och då har hon sträckt på sig :)

Jag tror inte heller att de vet vad mamman heter det enda de visste var att hon var frysmärkt :crazy: Nu är det nog svårt att ta reda på det för mamman är nog inte i livet längre

Knapprån....

Rotat lite. Ska be att någon fotar mer någon dag när jag sitter på..Svårt att fota när man rider:p

Men kanske lite så vi kan åtminstonde kan kolla lite exteriörer och liknande...

För tillfället har jag två stycken hästar med travarblod i hemma. En renrasig (Fransk/amerikansk) och en korsning travare arab.

Har haft hand om ders släkt ganska långt tillbaka i tiden, så lite info finns ju..

Om vi börjar med den här:

34078.jpg

Han är en helfransk travare som är morfar till min korsning.

Delge gärna tankar om exteriör och steg osv..

Nästa är pappan till korsningen( skitdåligt kort jag vet)

23737.jpg

Korsningen:

31249.jpg

Kort på mamman måst ejag scanna. Har bara på papper..

Dåliga kort, men kanske lite att börja med iaf.

Roligt att få se bilder, även om jag inte är klok nog för att bedömma exteriör utifrån en bild som inte är uppställd. Tyckte morfar såg riktigt trevlig ut. Men det är svårt att säga hur han rör sig egentligen eftersom det är balanstrav han visar på bilden.
Korsningen har ju ett vackert ansikte, svårt att bedömma mer ;). Jätteroligt att se, och jag hoppas det kommer fler bilder så kanske jag kan bli lite klokare. :rofl:
U

Jo, som sagt, inte de lättaste bilder att bedömma...

Men om Morfadern kan jag berätta att han travade inte med bakkärran så långt bakom sig som man kan se på andra travare.

Tyvär har jag ingen bättre bild och han har gått ur tiden..

Men som jämförelse kan jag visa den halvfranska (renrasiga) i trav. Hon ä rmycket längre och mer bakom sig.

Den bruna hästen i mitten närmast kameran.

36906.jpg

Hittade ett annat kort där exteriören på korsningen kanske syns bättre.......nej hon är iNTE dräktig.:p

36905.jpg

Som sagt..lite att börja med iaf..

Nu har jag inte riktigt hängt med i vem av er som diskuterade Jappeloups stam, men han var efter den franske travarhingsten Tyrol II. Denne var e Feal (sonson till den amerikanske travaren The Great McKinney) u Ide Panache e Ttiron. Jappeloups mamma var engelskt fullblod Venerable xx e Oural u Velours e Foxlight.

Mor och far alltså..travare/fullblof.

Tack för hjälpen hade inte stammen i huvudet oh det var ju några år sedan han var i farten..

Jag har avlat på min amerikanska travarsto med en fin halvblodshingst. Det blev ett klass ett föl. Nu är det avkommans tur att betäckas i år med en flyinge hingst.:banana:

Jag har avlat på min amerikanska travarsto med en fin halvblodshingst. Det blev ett klass ett föl. Nu är det avkommans tur att betäckas i år med en flyinge hingst.:banana:

Instämmer, bilder och stam är spännande! :) Gissar att avkomman är 3 år eller? Berätta gärna mer om henne.
Ulrika

Travaveln och halvblodsaveln har olika mål. Det är därför man inte man inte vill blanda.
Exteriören på travare är väldigt olik det svenska halvblodet. Se bara ett sånt tydligt exempel som bakbenen. En travare har långa bakben inunder sig för att den ska ju springa så snabbt som möjligt medan ett halvblod ska exempelvis ha krafft till att hoppa högt osv.
Men jag tycker att man kan avla på sitt travarsto om man ska ha den för eget bruk men till de större klasserna tror jag man ska sikta in sig på hästar som ligger nära användningsområdet.
Inget emot travare annars, hade själv en som jag tävlade på i hoppning! :)

Jag har ett jättefint sto som är 50% travare som jag avlar på, henne tror jag stenhårt på.
Och det verkar faktiskt som att hennes avkommor är eftertraktade... :)
Stoets Far har alla fått upp ögonen för nu, det finns inte så många avkommor efter den hingsten och när man säger att jag har ett sto efter xxx så tappar folk hakan och säger "då hon måste vara fin!" :D

Jag har bla fått halva priset på förra årets betäcking enbart pga hennes stam... hingstägaren tyckte det var väldigt spännande med travarblodet!

Jag tror defenitivt på avel med RÄTT travarston och bra hingstar till dem. Och jag får nog säga att det inte finns hur många bra travarston för ridhästaveln som helst, det är betydligt lättare att hitta ett bra halvblodssto. Ska man blanda in travarston så ska man bara ta "grädden på moset" dvs enbart de allra bästa man kan hitta, det gör inte lika mycket om man tar ett mediokert halvblodssto då det ändå bara ligger ridhästgener i och risken för en dålig avkomma blir mindre, än om du tar en mediokert travarsto.

Det är bra att man tar in nytt blod också för många hästar i världstoppen är ju släkt med varandra, och det blir mer och mer nu när det är så enkelt att betäcka med vem man vill och att det kan bli så många ston på en enda hingst.

Om du tittar på de bästa hopphästarna är det många som är lite överbyggda... så långa bakben är inget dåligt, det ger kraft att ta sig över hindrena inte bara kraft att trava fort.

*kl*

Allmänt om korsningsavel är det ett par saker jag tycker man bör tänka på:

För det första: Överväg stoets för-och nackdelar på ett objektivt sätt. Passar hon i avel? Vilka egenskaper vill jag föra vidare? Styrkor och svagheter?

För det andra: Vad ska jag ha avkomman till? Går det att sälja om det skulle behövas, eller kan jag behålla den?

För det tredje: Välj hingst med omsorg! Ta inte grannens hingst bara för det är bekvämt, på så sätt drar du ner ryktet på alla korsningar. Ta hjälp om du behöver. Och välj godkänt!

Och avla inte bara för avlandets skull, då är det bättre att låta bli. Avla med ett mål!

2004 betäckte jag mitt travarsto efter Delvin G Hanover
med Cathageno 1064 och fick Alioth som är två år i år.

Han fick 43 poäng på fölvisningen med goda vitsord (trots att han var överlägset yngst) och såldes som ettåring till en ponnyryttare som avser tävla hoppning på honom i framtiden.

Mamma Trikkala, född 1989:
September06032buke.jpg

Alioth, ett par veckor gammal:
bali.jpg

Som 6 månaders:
aliuppstlld.jpg

Det ska bli mycket spännande att följa honom i framtiden!

Senast ändrad:

Tänkte bara säga att jag håller med Peterhorseman. Visst ska man inte utgå ifrån att man får fram en svårklasshäst bara för att man tar ett varblod som inte dög på banan och betäcker det meden fin hopphingst. Men jag tror dock att om man väljer rätt individer har de bra egenskaper att tillföra bland annat hoppaveln. Tex. har de starka bakpartier som ger bra påskjut, de är ofta väldigt modiga och gör allt för sin ryttare. Sen är de även rädda om benen och vissa är riktiga gummibollar. Sen är det klart att det är långt ifrån alla som har dessa egenskaper, men så är det ju i alla raser, det är ju inte så att bara för att du har ett halvblod så måste det gå 140cm i hopp eller göra piruetter från födseln. Sen finns det ju såklart vissa nackdelar, men det är ju upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt det.
Och sen om man har ett travarsto, även fast det inte är franskt och man vill betäcka det så är väl det bara kul, sen kanske man inte tror att man får en blivande topp-häst. Men det kan va kul med lite nytt blod. De lär ju också ha en bra lungkapacitet eftersom de är framavlade kapplöpningshästar och sen är det ju relativt lätta hästar med starka ben som har avlats fram för att klara av högt tempa på travbanan.
Jag tycker att det är kul att folk vågar. Sen är det ju klart att man får ett blandat resultat, vissa kanske får fram en unerbar ridhäst och vissa inte, men som sagt, så är det alltid. Och man måste våga chansa. Hur ska man annars veta om det skulle ha blivit något bra?
:bump: :banana:
//Micke

Det var inte bara en endaste jag diskuterade travavel med, mitt förra stall låg i närheten av Solvalla;)

Jag hänger upp mig på att ägare till varmblodstravare som har dem som ridhästar tror att det går att avla fram hoppstjärnor med hjälp av vilket travarsto som helst. Det är precis lika korkat som att tro att man kan lägga vilken fullblodshingst som helst på ett halvblodssto. Det finns givetvis olika stammar som ger olika egenskaper. Vissa fullblodshingstar är värdelösa i halvblodsavel trots att de får många chanser. Andra fullblodshingstar nedärver goda hoppegenskaper i generation efter generation. Likadant är det självklart med varmblodstravare. De är avlade i många generationer för att kunna trava så snabbt som möjligt med en sulky efter sig. Även om ens eget sto inte visar de egenskaperna finns de i generna. Det är därför jag anser att man ska utvärdera vilka travarlinjer som ger goda hopphästar.

Jag tycker att det är intressant att korsa in travare i hoppaveln OM man använder ston från stammar som gett goda hopphästar.

Vänta till våren kommer och kolla på avel;)

PS; mitt eget halvblodssto har en fransk travare i åttonde led;)

Jag håller till stor del med dig. Men jag har några funderingar. Hur kan man veta vilka travhästlinjer man ska välja, du säger att man ska ta de som nedärver god hoppförmåga, men hur ska man veta vilka som gör det eftersom i stort sett alla går i travet och nästan inga uppfostras och rids in som ridhästar utan att ha tappat sina första 5 år till det hårda livet på travbanan? Och efter att de har blivit omskolade inte passar till hoppning pga. eventuella skador eller dyl. som fick dem att komma ifrån travet?
Sen så tror jag att om man har en travare som har fin exteriör, ur ridhästsynpunkt så kan man säkert få fina avkommor, men som sagt, välj inte första bästa grannhingst, utan ta en hingst som kan väga upp ditt stos dåliga sidor (om ens sto nu har det, men det har väl de flesta :d, inte spec varmbloden då asså) och framhäva de bra. :) Lycka till, hoppas jag får se många fina korsningar på tävlingar i framtiden :) :)

För det första, varmblod är en hästtyp och inte en ras. Blanda inte ihop, det är förvirrande.

Du kollar vilka travhästlinjer som passar inom hoppaveln genom att studera vilka framgångsrika renrasiga och korsningar det finns.

Ett avelsdjur är inte bara de egenskaper individen du avlar på, det är också alla egenskaper som finns i djurets gener. Travare har i många generationer avlats för att vara konkurrenskraftiga på travbanan så även om det egna stoet visar upp goda ridhästegenskaper kan hon föra vidare sina föräldrars gångarter och exteriör.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III