Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Snart kommer våren och då kommer du under avel att få läsa frågor från många som vill betäcka sina travarston med en ridhästhingst för att få fram en ridhäst. När de då får påpekanden om att det inte alltid är en lyckad korsning kommer argumenten om att Baloubet och Jappeloup och ibland även Robin Z minsann har travarblod i sig och de är /var ju stjärnor.
Det är eller var dom, MEN de innehåller franskt travarblod, inte amerikanskt. Innehåller de amerikanskt travarblod är det under 25%, brukar vara 12,5% eller 6,25%.

Jag har varit intresserad av travarkorsningar på hoppbanan sen Coursier Rouge började komma upp i klasserna för mer än 20 år sen. Jag har kollat upp stammarna på dessa renrasiga eller korsade travare, och det är det jag har som underlag till mitt argument att det är franskt travarblod som gör sig gällande. Detta står också i Ridsports artikel.

ja, och svenska varmblodiga ridhästar är också av fin ridmodell, faktiskt väldigt bra ridmodell, bättre än am-travare skulle nog jag säga.. eller har en del am.travare BÄTTRE ridhästmodell än sv-vbl-ridhästar?

visst finns det dåliga sv-vbl-ridhästar, men överlag är de flesta bra, bland am-travare är det bara ett fåtal, vilket gör att man hellre bör använda en ras som genrellt sett har bättre ridhästmodell..

skulle jag mixa raser för att få fram en elithopphäst skulle jag hellre använda mig av KWPN rp än franska travare tillsammans med en bra halvblodshingst..

Ja jag har sett flera ganska bedrövliga exemplar av svensk varmblodig ridhäst...men så är det inom alla raser! Så det lägger jag ingen vikt vid.
Men ex så är ju varmblodiga travare väldigt hållbara hästar som klarar hårt arbete bra vilket gör att jag tror de kan tillföra ridhästaveln en hel del. Dock inte sagt att blandningen måste vara 50/50. Men viss procent tror jag kan göra gott bara!
Många halvblod har ju för tunna ben för den stora kropp som avlats fram pga för mkt fullblod i sig (säger inte att det gäller alla, så ingen behöver hetsa upp sig nu). Men det är ju fakta som många sett att det måste in lite mer styrka nu...

Det förklarar ju skillnaden ex på försäkringar där halvblod har större skadeprocent än ex varmblodiga travare som går som ridhästar. Kan inte jämföra de som går i trav mot en ridhäst utan detta gäller endast om man omförsäkrar travare till ridhäst. Men det är faktum och ganska intressant tycker jag! :D

Har ju hänt en del med de amerikanska travarna på den senaste 20 åren med. Jag tror framförallt att många blandar med franskt för att det visat sig gå bra. Men jag tycker det är skoj att man testar även på amerikanskt för att de hur det går.

Jag håller inte med om att det kommer komma massa frågor om avel från ridtravarägare under våren. Och dessutom var väl det intressanta enligt dig det som gällde aveln och inte nåt runtom? :smirk:

Och dessutom var väl det intressanta enligt dig det som gällde aveln och inte nåt runtom? :smirk:

Det där förstår jag inte?

Jag har varit inne på avel i princip dagligen de senaste fyra åren och har varje vår sett ett rätt stort antal frågor från de som vill betäcka sina travarston och få ridhästar.

Vad gäller franska och amerikanska travare så är jag själv inte insatt i travet alls, men jag hade diskussioner härom året med en som är väldigt insatt och som hävdade att det fortfarande är skillnad, de franska är mer lika ridhästar än de amerikanska.

En insatt i travvärlden skulle jag inte enbart lita på som en regel. Men visst är det skillnad på fransk och amerikansk, men det betyder ju inte att den amerikanske inte kan vara lämpad för ridhäst.

Det jag menade vart att du ifrågasatte mitt svar och hänvisade till att det handlade om avel i tråden om huruvida det är positivt/negativt med inblandning av travarblod i hoppaveln. Så då undrar jag varför du hänger upp dig på att ridtravarsto-ägare (pust, längt ord...) skulle vilja avla fram fina hopphästar på sina ston...jag tycker det är lite onödigt att skriva så när man inte vet om så är fallet! :o

Det var inte bara en endaste jag diskuterade travavel med, mitt förra stall låg i närheten av Solvalla;)

Jag hänger upp mig på att ägare till varmblodstravare som har dem som ridhästar tror att det går att avla fram hoppstjärnor med hjälp av vilket travarsto som helst. Det är precis lika korkat som att tro att man kan lägga vilken fullblodshingst som helst på ett halvblodssto. Det finns givetvis olika stammar som ger olika egenskaper. Vissa fullblodshingstar är värdelösa i halvblodsavel trots att de får många chanser. Andra fullblodshingstar nedärver goda hoppegenskaper i generation efter generation. Likadant är det självklart med varmblodstravare. De är avlade i många generationer för att kunna trava så snabbt som möjligt med en sulky efter sig. Även om ens eget sto inte visar de egenskaperna finns de i generna. Det är därför jag anser att man ska utvärdera vilka travarlinjer som ger goda hopphästar.

Jag tycker att det är intressant att korsa in travare i hoppaveln OM man använder ston från stammar som gett goda hopphästar.

Vänta till våren kommer och kolla på avel;)

PS; mitt eget halvblodssto har en fransk travare i åttonde led;)

Vad gäller franska och amerikanska travare så är jag själv inte insatt i travet alls, men jag hade diskussioner härom året med en som är väldigt insatt och som hävdade att det fortfarande är skillnad, de franska är mer lika ridhästar än de amerikanska.

Stämmer :smirk:

Läste artikeln idag och enl en viss holländs toppryttare som inte trodde på detta så hade ju en del av dessa travarkorsningar en del fullblod i sig (om jag fatta rätt) och att detta skulle ha betydelse för hästens hoppförmåga... el var det fel?? I alla fall tycker inte jag travare visar dom kvaliteter en hopphäst behöver, i alla fall vad gäller teknik och gångarten galopp ;)

Kom på att jag måste förtydliga att det jag generellt har emot travare i ridhästaveln är just att de inte är avlade på ridhästegenskaper utan förmåga att trava snabbt. Detta gör att hästarna bär sig på ett annat sätt eftersom de har mer skjutkraft än bärkraft. Skjutkraften kan komma till sin rätt över hinder, men hästen måste gå att rida mellan hindrena också.

Jag har ridit både rasrena varmblodstravare och halvblodskorsningar, och jag har inte träffat på någon med det rörelsemönster jag vill ha hos en ridhäst. Men jag har kanske haft otur;)

Kom på att jag måste förtydliga att det jag generellt har emot travare i ridhästaveln är just att de inte är avlade på ridhästegenskaper utan förmåga att trava snabbt. Detta gör att hästarna bär sig på ett annat sätt eftersom de har mer skjutkraft än bärkraft. Skjutkraften kan komma till sin rätt över hinder, men hästen måste gå att rida mellan hindrena också.
Jag har ridit både rasrena varmblodstravare och halvblodskorsningar, och jag har inte träffat på någon med det rörelsemönster jag vill ha hos en ridhäst. Men jag har kanske haft otur;)

Precis:bow:

Helt ärligt förstår jag inte varför man skulle gå omvägen via en travare om man vill ha in blodet när det är betydligt enklare att använda en godkänd SF-hingst istället. Hur många av experimenten kommer att slaktas ut pga att de stora utländska stuterierna inte får fram vad de vill ha? Skulle vara intressant att veta procentsatserna. :angel: Vad det gäller hållbarhet så undrar jag även vad det kommer att få för effekt när alla opererade travare får avkommor som inte röntgas med tanke på lösa benbitar, då nästan var och varannan travare har det och opereras redan som unghästar. :confused:

Även om ens eget sto inte visar de egenskaperna finns de i generna. Det är därför jag anser att man ska utvärdera vilka travarlinjer som ger goda hopphästar.

Jag tycker att det är intressant att korsa in travare i hoppaveln OM man använder ston från stammar som gett goda hopphästar.

Vänta till våren kommer och kolla på avel;)

PS; mitt eget halvblodssto har en fransk travare i åttonde led;)

Men hur ska man veta om travarlinjen ger goda hopphästar ifall man inte testar att avla på dom??;)

kl

VARFÖR ska man ta in travare i hoppaveln?

Jag säger inte att man SKA. Men eftersom de gör det så handlade det hela om hur man vet om just en specifik individ lämpar sig eller inte.

Jag har inte för avsikt att avla på min häst. Men jag tycker ändå det är intressant att se om travarna tillför något i aveln vare sig det rör sig om hopp, dressyr, distans, körning eller FT mm. Jag är inte bra på avel och överlåter därför det till andra.

Däremot vet jag hur en häst som passar mig ser ut eller är i temperamentet. Det är så jag väljer och då är inte rasen det viktiga.
Nu sist när jag köpte häst var det inte alls tanken att det skulle bli en varmblodig travare, jag var ute efter ett fullblod. Men så kom denna häst i min väg och hon passade perfekt för vad jag sökte.
Vad nästa häst blir får framtiden utvisa, förhoppningsvis har jag min nuvarande i minst 10 år till.

okej känns lite dumt bara att travare ska in i hoppaveln när dom eg. e avlade för att just trava :D men jag fattar typ ingenting av avel så lyssna inte på vad jag säger:o:D

På alla linjer? :angel:

Nåja det leder ju ingenstans detta ändå eftersom vi inte tycker samma här riktigt. Jag tycker det är skoj att se utvecklingen av det och du tycker det inte, längre än så kommer nog inte du och jag iaf i detta ämne. :smirk:

Men absolut, jag ska kika in under våren i avel och se vad som händer angående travarstoägare. Eller kanske får man se nån stor framgång på korsning vilket skulle vara väldigt skoj!

Hur ska jag kunna veta vilka linjer som avlats på?

Däremot ser man varje år travstoägare som gör korsningsföl, och travarkorsningar till salu, oftast billigt. Alltså produceras det en hel del korsningar varje år. Om nu alla travarlinjer oavsett om de är franska eller amerikanska hade kunnat hävda sig väl på hoppbanan borde man sett det vid det här laget.

Jag tycker att det är onödigt att göra korsningsföl eftersom väldigt många av dem får så dåligt andrahandsvärde.

knapplån.

Kanske ska vi tänka utanför begreppen och se alla hästarna som individer i den här frågan, vad man än avlar för så ska väl avelsmaterialet vara det bästa tänkbara. Jag tror att de flesta är överens om att om hästen rör sig bra och hoppar bra (om man nu avlar för hoppning) så spelar det ingen roll vad hästen föddes för att göra.

MEN, man kan ju inte sänka kraven på hästen, det är skillnad på en häst som hoppar bra för att vara en travare och en häst som hoppar bra. (OM man nu avlar för hoppning).

Förstår ni min tankegång? Att i just den här frågan skippa begreppen och rasnamnen och endast se till hästens förmåga och förutsättningar.

**KL**
Kan vara att jag är inskränkt och korkad, men jag fattar fortfarande inte vad varmblodstravarna har att tillföra? Att det kan bli en trevlig avkomma jag tänka mig, men jag tror inte att den skulle bli mer talangfull än en hopphäst vars stam har avlats för hoppning i flera generationer.
Temperamentet? Hopphästar har i allmänhet bra temperament, och vad som är bra är dessutom mycket personligt. Jag har praktiserat i ett travstall, och visst de flesta där var mycket trevliga. Har också praktiseat på ett arabstuteri, och minsann, de hästarna var också mycket trevliga. Sista praktiken lade jag på ett tävlingsstall med dressyr och hopphästar, och tro det eller ej, men de flesta där var minsann trevliga de med. Tror det är samma inom alla raser, visa linjer ger mer temperament än andra, och hanteringen är viktig. De flesta hästar är goa och trevliga. Den absolut otreligaste häst jag har träffat var för övrigt en varmblodstravare. Vacker men sparkade med alla benen och bets samtidigt.
Arbetsviljan? Av alla de hästar jag har ridit så har de flesta faktiskt varit arbetsvilliga..
Hållbarhet? Jag är rädd för att många av de varmblodiga travare som inte hamnar i travaveln har slutat tävla för att de inte höll för uppgiften (fysisikt eller psykiskt), och är det dem vi vill ha i halvblodsaveln? De som håller fysiskt och psykiskt är garanterat för värdefulla, och ägarna skulle inte drömma om att ta stoet till en halvblodshingst ;). Sedan inbillar jag mig att många skador som ridhästar får är pga att ryttaren inte rider tillräckligt bra, och jag vet inte om detta blir bättre av att man blandar in andra raser i aveln.
Jag är helt övertygad om att varmblodstravare kan bli trevliga ridhästar, men det kräver mer av ryttaren. Hur är det då med avkommorna? Borde de inte också kräva mer av sin ryttare?
(Nu kan jag inte komma på att jag har ridit någon travar-korsning så det var en fråga)

Ulrika

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka