Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Jag tror inte att du är inskränkt eller korkad !

Men det finns ju trots allt exempel där en skvätt travarblod faktiskt finns i framgångsrika hopp-hästar. Sen kan man ju tvista om det är trav-blodet som gör det eller resten. Jag tror dock att med MYCKET noggrant utvalda travare (som Galoubet A's mamma) så kan det finnas en vits. Men jag vet inte vilka kvaliteter hon hade som gjorde henne lämpad för hopp-avel.

Ja.. jag tror iallafall att jag vet för lite för att förstå, vem vet, det hade kanske blivit lika bra om det var en annan ras..
Men hur ska man veta vilka linjer som funkar bättre än andra, hoppar de travarna bättre än andra travare, eller för de bara anlaget vidare? Det jag funderar lite över är ju att banorna är ganska tekniska lite högre upp i klassen, och ¨där är det ju inte dåligt med en riktigt bra galopp och hög ridbarhet tex.. Det gäller ju inte bara att ha modet att hoppa högt.
Ulrika

Det travarna tillför är skalle/psyke.....

'Och som tidigare sagts i tråden. Det ÄR skillnad på de franska och de amerikanska travarna. Stor skillnad faktiskt.

Ska det kunna göras en ordentlig utvärdering av dylika korsningar vill det till att avelsmaterialet är kontrollerat.

Betäcka en medelmåttig travmärr med halvblod
betäcka medmåttigt halvblod med travare osv..

De korsningar man oftast ser idag är travmärrar som inte ens sprungit in havrepengar själva och sedan betäcka med grannens hingst.

Båda föräldrarnas egenskaper ska tas med i beräkningen. Oavsett ras.

Det jag menar är att betäcker jag ett dåligt halvblod med ett annat blir resultatet oftast sämre än om jag avlat på två bra individer.

Kan tillägga attd et är skilnad inte bara exteriört påd e franska och de amerikanska travarna utan även vad det gälelr ridbarhet mm.

Dock tror jag inte det finns någon (kanske någon enstaka) hel fransk i sverige att tillgå idag.

Jag har träffat många halvblod med riktigt bra skalle, precis som i många raser. Tror som jag skrev tidigare, att det beror på vilka linjer de kommer ifrån. Men med tanke på att det måste ha gjorts korsningar med travare runt om i världen i många år, så borde även en del travarston korsats med hingstar som visat sig vara toppförvärvare. Om man ser på antalet travarkorsningar som faktiskt får anständiga hingstar i Sverige, och hur få avkommor som verkar komma upp i klasserna så verkar det som den amerikanska travaren inte lämpar sig för hoppavel. Men det kan ju vara att det är fel ston som används? Kanske passar dessa ston bättre för avel av distanshästar? Om de nu inte ska finnas kvar i travaveln, eftersom genbanken måste tunnas ut otroligt snabbt med tanke på hur många ston som åker ur den sporten.
Jag kan tänka mig att ett franskt travarsto som har psyket, fysiken etc är ganska exklusiv, och frågan är vilka uppfödare som är intresserad i att investera i en sådan individ för att prova lyckan, om det inte är större chans att det blir en dyrgrip än om de skulle betäcka med en topp-travhingst.
Det är klart att sannolikheten att få en topavkomma om man tar två halvtaskiga individer (oansett ras) är otroligt liten.
Då kommer frågan över på andra hållet. Hur stor är sannolikheten att något av våra absolut bästa hoppsto kommer att gå till en travarhingst?
Men hur bra travarindivider var de travare som finns i tex. Jappeloups släkt? Kommer inte ens ihåg om det var på mammans eller pappans sida det var travare, så det var en fråga. Var det bara en lyckad kombination, eller var det, om det var ett sådant sto som helst hade fått vara kvar i travaveln?
Och om jag ska ta upp ridbarheten, kan man räkna med att ridbarheten på en 50% fransk travare/halvblod blir någerlunda lättmanövrerad i en så pass teknisk bana som det ofta är nu i de lite högre klasserna?
Detta är bara frågor, jag har ingen erfarenhet av franska travare. Inget påhopp på varmblodiga travare, men jag har svårt att se hur mycket bättre aveln kommer att bli av att korsa in en ras som är avlad för något helt annat.
Jag har som sagt lite erfarenhet av amerikanska travare, och dessa har i allmänhet varit trevliga, haft otroligt olika exteriör, och varit otroligt olika att rida, sköta och köra.
Ulrika

Jag kan bara uttala mig om mina egna erfarenheter.

När det gälelr skallen så menade jag inte att halvbloden inte kan ha bra sådana. men jag har ridit/utbildat hundratals av båda halvblod och travare och kan defintift se en skillnad när det gäller psyket/skallet.

När det gäller korsningarna får man också ta med i beräkningen vilken chans de haft till utbildning. (tänker statistisk).
De flesta korsningarna jag har sett har varit hos "svensson" ryttare som kanske inte haft kapacitet att ta någon häst till svår klass, om du förstår vad jag menar.

Ska man göra en ordentlig utvärdering, så måste man nog ha ett gäng testryttare som har dokumenterad erfarenhet av att ta upp hästa ri klasserna.

Att många travmärrar försvinner från travet har nog sin orsak i att den aveln är ganska mättad. Det föds fler föl än vad som går åt sas.

Jappeluops morvar väl travare och en medelmåttig sådan. Far var väl fullblod om jag inte är alldeles ute och cyklar. Elelr om det var momor och morfar?

Ang ridbarheten så har de franska jag ridit varit väldigt ridbara. de flesta till och med bättre ridbarhet än normal halvblodet.
Bara någon har varit lite "fransk" i munnen.

Och nej, jag tar det inte som påhopp. Bara en intressant diskution. Rider själv både travare och halvblod...

Ja jag har sett flera ganska bedrövliga exemplar av svensk varmblodig ridhäst...men så är det inom alla raser! Så det lägger jag ingen vikt vid.
Men ex så är ju varmblodiga travare väldigt hållbara hästar som klarar hårt arbete bra vilket gör att jag tror de kan tillföra ridhästaveln en hel del. Dock inte sagt att blandningen måste vara 50/50. Men viss procent tror jag kan göra gott bara!
Många halvblod har ju för tunna ben för den stora kropp som avlats fram pga för mkt fullblod i sig (säger inte att det gäller alla, så ingen behöver hetsa upp sig nu). Men det är ju fakta som många sett att det måste in lite mer styrka nu...

Det förklarar ju skillnaden ex på försäkringar där halvblod har större skadeprocent än ex varmblodiga travare som går som ridhästar. Kan inte jämföra de som går i trav mot en ridhäst utan detta gäller endast om man omförsäkrar travare till ridhäst. Men det är faktum och ganska intressant tycker jag! :D

1. Så du menar att fullblod har betydligt sämre hållbarehet pga !smala" ben :cool: Hoppas att du skämtar!??

Hur komemr det sig då att fälttävlanshästarna är de som oftast blir äldst?? Där just fullblod är överrepresenterade.

hur kommer det sig att div skelettdef drabbar tyngre raser ofta!??

2. Man kan inte jämföra skaderisken rakt över när det gäller ridtravare och halvblod i ridning eftersom de flesta ridtravarna inte tränas lika hårt som halvbloden. Skall man göra en riktig jämförelse så får man jämföra helt och även inkludera de travare som tävlas i travet

Jag har ju själv tävlat travarkorsningar i hoppning och jo det kräver betydligt mer ridning. Har oftast betydligt sämre galopp även om de inte är "rena"

Liksom Jappeloupe! Han var svårriden som bara den och gick inte ren galopp utan travade ibland bak.

personligen så tycker jag inte att det är något fel på kapaciteten rent hoppmässigt, men ridmässigt finns det många brister jämfört med en välstammad ren hopphäst.

och detta med att travarna skulle ha bättre skalle vet jag inte om jag håller med om. Jag anser att det har med hur de hanteras från början. Både travare och fullblod jobbas ju med tidigt vilket man ofta inte gör med halvbloden. Det gör oerhört mkt för hur de blir mentalt.

Många låter ju sina ungästar gå som "vildhästar" tills de är 3-4 år och sedan börjar rida in dem och att man´dessutom under denna tiden inte ens knappt lett dem i grimma gör ju inet aken bättre

Som sagt kan bara utgå från mina erfarenheter...

De du ridit har det varit franskblod i dem?
För enligt mig har de franska mycket bättre ridbarhet än de amerikanska.

De jag referade till med bra ridbarhet var inga korsningar utan helfranska travare.

Kan vara att jag har haft tur med de halvbloden jag har ridit (både mina och andras). Det har inte funnits mycket mer att önska i skallen på många av dem om jag ska vara ärlig. Tror det mesta sitter i uppfostran/utbildning. Visst har de varit olika i temperamentet, men de har alltid velat göra sitt bästa, och det är ju en bra start. Sedan kan fysiken satt stopp men psykiskt instabila halvblod har jag nog aldrig träffat. Tänker efter.. Seriöst så har jag suttit på vänners hästar som det ska vara problem med, men har aldrig uppfattat att det skulle vara problem med dem. Kan ju också vara att jag är för dum för att fatta bättre, eller så har jag inte ridit tillräckligt många hästar (fast att det har blivit en del genom åren ;)). Det jag kan uppfatta att en del som upplever att de har problem med sina hästar är att ofta fattar hästen inte vad den ska göra. En del hästar försöker komma med olika bud på vad det frågas efter och en del gör inte det utan väntar på att korrekt signal ska komma. Jag föredrar helt klart alternativ nr 1. Men dessa alternativ måste ju finnas inom alla raser?
Men som oerfaren på området franska travare måste jag bara fråga vad de har i skallen som halvbloden inte har. Vad har jag missat? ;)
Ulrika

Jo men jag har sett att de senare åren har iallafall ägare till travarston betäckt med anständiga hingstar. Som jag kommer på nu så vet jag iallafall Corlensky, Cathageno etc. Detta kan ju inte vara något nytt påfund? Har det inte kommit travare till Robin Z, Quite Easy och de andra som anses vara ok hoppförvärvare? Detta kan ju inte vara något nytt påfund. Jag vet att många går till skäckhingstar i hopp om en skäckavkomma, men det måste ju finnas de som tänker ett steg längre?
Har man en häst som är lovande som man inte vill tävla själv så är det inte helt ovanligt att man har en kompis som gärna vill tävla den. Jag har iallafall en sådan kompis ;), hennes egen häst börjar komma till åren och tävlar inte längre.
För att få kött på benen och ha något att diskutera hade det varit guld om fler travarkorsningar hade kommit ut på tävlingsbanan, som det känns nu¨så är diskussionen lite lönlös. Allt känns som spekulationer, och jag har inte mer att tillföra förrän jag sett någon på tävlingsbanan.
Jag vet en komåis som betäckte sitt travarsto med en hopphingst, och jag vet att hon har haft svårt med att rida henne pga att "ja, hennes mamma är ju travare"(ordagrant från henne själv). Och då var det galoppen som strular. Pappan som var hopphingst hade själv mycket bra galopp. Gissar att mamman var amerikansk travare.
U

Vad det gäller alla travare så är de nligt mig mer arbetsvilliga. Vill göra rätt.

Halvbloden kan vara mer ..hur ska jag förklara....väntar och ser vad som händer...liksom.

Travaren är lite snabbare i tankeverksamheten på något sätt.
(och nej, jag menar självklart inte att det gäller ALLA, men det är det jag märkt rent generellt.Alla är givetvis individer)

Visst har fostran givetvis stor betydelse, men de jag jämför med har då varit hanterade av samma personer sedan fölsben. (annars blir det ju ingen rättvis bedömning)

Ohanterad travare är givetvis lika illa som ohanterad vad som helst. osv.

Ska se om jag kan be någon filma en av mina när hon löshoppar.

det kan kanske ge en liten uppfattning iaf..?

Vad det gäller alla travare så är de nligt mig mer arbetsvilliga. Vill göra rätt.

Halvbloden kan vara mer ..hur ska jag förklara....väntar och ser vad som händer...liksom.

Travaren är lite snabbare i tankeverksamheten på något sätt.
(och nej, jag menar självklart inte att det gäller ALLA, men det är det jag märkt rent generellt.Alla är givetvis individer)

Visst har fostran givetvis stor betydelse, men de jag jämför med har då varit hanterade av samma personer sedan fölsben. (annars blir det ju ingen rättvis bedömning)

Ohanterad travare är givetvis lika illa som ohanterad vad som helst. osv.

Nu tycker jag att du beskriver just ett fullblod!! Det finns ingen som är mer arbetsvilliga och kvicka som just ett fullblod. Nu menar jag de som är från banan inte på banan.

Detta är just orsaken till att deär så oerhört framgångsrika i just fälttävlan.

Ser väldigt många travare genom mina träningar och genom andras träningar (dsv jag är tränare) och gemensamt för de allra flesta är att de inte passar väldigt bra till den normala hobbyryttaren eftersom de är svårridna.

Och skall man då jämföra just fullblodet så ser jag betydligt fler fullblod som hoppar oerhört mkt bättre i genomsnitt

Mitt förra sto var efter Elfenspuk, och mycket snabbare tankeverksamhet önskar jag mig inte, och inte mindre heller för den delen ;). Och mer arbetsvilja behövs inte heller, hon är alltid glad och positiv, outtröttlig, sund och tålig. Hon föddes hos mig och jag hade henne tills hon var 14 och var då tyvärr tvungen att sälja. Så det är givetvis den häst jag har ridit mest, och det kan ju vara att hon har färgat mitt öga till halvblodet ohjälpligt rosa :love:
Men jag har ju som sagt även ridit en hel del andra hästar, och det jag kan märka är ett av problemet som en del folk hittar på när de rider är att de ger otydliga hjälper och glömmer att berömma när det blir rätt. Vem som helst kan ju tycka det är tråkig att aldrig få beröm, och då är det ju inte lätt att vara en positiv arbetsmyra ;).
Jag har tyvärr inte sett så många trevligt ridna varmblod. Och jag tycker verkligen att det är synd. Försökte få se lite bilder i en tråd om hästrasism här på Buke, men jag blev anklagad för att vara rasist, och det fanns ingen anledning att folk skulle bevisa något för mig. (vilket inte alls var min mening, jag är en mycket nyfiken människa av naturen) Så.. Jag gissar att jag får köpa mig mitt eget varmblod en dag och se hur bra jag kan få den :rofl:
Jag ser gärna en film på din häst när hon löshoppas.
Och om hanteringen, jag tror att färre travare hobbyavlas, och jag tror att det är färre travare som inte hanteras ordentligt innan de är "vuxna" nog att ridas in, dessutom så körs ju travaren in betydligt tidigare än halvblodet rids in. De vänjs vid traktorer och alla andra farligheter mycket tidigare. Men som sagt, de hanteras ofta av proffs till skillnad från halvbloden.
U

Har nog aldrig ridit något rent engelsk fullblod. Bara halvblod/fullblod.
Har vad jag minns bara sett ett på nära håll och det var ingen rolig syn.:p (dock inte rasens fel utan mer SIS)

Därför kan jag inte riktigt jämföra med fullblod då jag saknar egentlig erfarenhet av rasen.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att travare och fullblod har lite lika mentalitet. De är båda racehästar elelr vad man ska säga.

Angende att de inte passar till den vanliga hobbyruttaren kan jag i viss mån hålla med om.

Men om man då ponerar att det är hästar för svårklass vi försöker få fram? Just för att försöka få en rättvis bedömning.

På hobbynivå finns det ju allt möjligt liksom.

Mitt förra sto var efter Elfenspuk, och mycket snabbare tankeverksamhet önskar jag mig inte, och inte mindre heller för den delen ;). Och mer arbetsvilja behövs inte heller, hon är alltid glad och positiv, outtröttlig, sund och tålig. Hon föddes hos mig och jag hade henne tills hon var 14 och var då tyvärr tvungen att sälja. Så det är givetvis den häst jag har ridit mest, och det kan ju vara att hon har färgat mitt öga till halvblodet ohjälpligt rosa :love:
Men jag har ju som sagt även ridit en hel del andra hästar, och det jag kan märka är ett av problemet som en del folk hittar på när de rider är att de ger otydliga hjälper och glömmer att berömma när det blir rätt. Vem som helst kan ju tycka det är tråkig att aldrig få beröm, och då är det ju inte lätt att vara en positiv arbetsmyra ;).
Jag har tyvärr inte sett så många trevligt ridna varmblod. Och jag tycker verkligen att det är synd. Försökte få se lite bilder i en tråd om hästrasism här på Buke, men jag blev anklagad för att vara rasist, och det fanns ingen anledning att folk skulle bevisa något för mig. (vilket inte alls var min mening, jag är en mycket nyfiken människa av naturen) Så.. Jag gissar att jag får köpa mig mitt eget varmblod en dag och se hur bra jag kan få den :rofl:
Jag ser gärna en film på din häst när hon löshoppas.
Och om hanteringen, jag tror att färre travare hobbyavlas, och jag tror att det är färre travare som inte hanteras ordentligt innan de är "vuxna" nog att ridas in, dessutom så körs ju travaren in betydligt tidigare än halvblodet rids in. De vänjs vid traktorer och alla andra farligheter mycket tidigare. Men som sagt, de hanteras ofta av proffs till skillnad från halvbloden.
U

Jag kan försöka gräva lite i mina "arkiv" Visar gärna ridna travare, ska se vad jag kan hitta. Måste nog scanna en del:p

Ska bara tillägga att jag har ridit travare.. En gick som ridtravare men han var otroligt kantig att rida (det var under min ponnytid och jag kunde inte rida alls på den tiden). Och de andra har varit dels i ett privatstall, där jag skulle motionsrida dem, men stallet låg så långt bort att jag gav upp, och sist jag red travare var när jag praktiserade på ett travstall, så jag har aldrig ridit på någon utbildad travare, och när jag jobbade på travstallet var det ren motionsridning och det blev inte så mycket ridning av om man säger så ;), det närmaste var att jag skulle lära en travare att trava.. Skulle vara jättekul att se lite välridna travare och travarkorsningar, väntar tålmodigt ;)
U

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III