Travare i hoppaveln!

Sv: Travare i hoppaveln!

Ja, men ska de varmblodiga travhästarna förkortas till bara "travare" så borde ju de varmblodiga ridhästarna förkortas till "ridhäst".

Eller varför ska de ha patent på namnet varmblod?

Och att kalla en travare för varmblod är ju inte fel. De är ju det.

Folk måste bara bli medvetna om att det kan handla om både travare och ridhästar.

Folk måste bara bli medvetna om att det kan handla om både travare och ridhästar.

Instämmer!

Det jag vill undvika är sånt som att varmblod visst kan hoppa och liknande.

Jag tycker att man ska vara tydlig om man väljer att debattera.

:bow:

Mycket bra sagt, travaren har många bra egenskaper, många som du nämner. Många egenskaper som vi också efterfrågar inom hbl aveln.

Jag har ridit några travare som har fina ridanlag och trevliga rörelser och bra anlag till galopp.
medans några inte alls har haft fallenheten till ridning utan har problem med sina ryggar, kan ej galoppera what so ever samt att många av dom haft dålig halsansättning och kort hals, allt detta beror som sagt på stammen och fallenheten.

Jag har även sett många trav korsningar, främst ponnyer som hoppat jätte bra, elastiskt och haft en enorm vilja att göra sitt bästa.

Svårigheten kan ligga i att få till en bra galopp och en bra ridbarhet, men om man väljer rätt sto och kombinerar med rätt hingst tror jag absolut att korsningen kan bli en jätte fin hopphäst, och då även på högre nivå.

*kl* klart att travarblodet är bra att avla in i ridhästar. se bara på alla framgångsrika korsningar det finns.(ja utan travarblodet hade de verkligen inte varit lika bra) oavsett om det är amerikansk eller franskt, båda är travhästar.

Jag vill också gärna veta namn och stam på dessa framgångsrika korsningar för att se om det går att dra slutsatser ifall visst travarblod är mer framgångsrik i hoppaveln än annat!

ja, pessoas häst. utan dom 25% travblod hade han absolut inte varit lika bra. kan väl vilket stolpskott som helst fatta. sen andra korsingar såsom jalla och den som vann vm och några till. korsningar som ni redan vt och de verkade funka bra de korsnongar om man korsar med rätt hästar

ja, pessoas häst. utan dom 25% travblod hade han absolut inte varit lika bra. kan väl vilket stolpskott som helst fatta. sen andra korsingar såsom jalla och den som vann vm och några till. korsningar som ni redan vt och de verkade funka bra de korsnongar om man korsar med rätt hästar

:crazy:

Tror du på det själv...

Om du ska ge dig in debatten om travarblodets vara eller icke vara i ridsportaveln lär du nog se till att du har lite mer på fötterna än Baloubet de Rouet:crazy:

Detta är lika viktigt som att nejsidan även de borde ta reda på lite mer om VAD en travhäst egentligen är :devil:
och framförallt ta reda på hur den franska travaveln är uppbyggd vs. den amerikanska innan de så ståndaktigt vrålar högt att det är milsvida skillnader mellan den franske och amerikanske travarrasen:angel:

Ännu mer intressant blir det när man räknar procentsatser på hästar, är de en högintressant vedertagen hoppehingst bakom en individ så räcker det med att den kommer i femte led. För att travarblodet ska räknas måste det i stort sett vara en 50-50 korsning för att det ska räknas, typ tvåan i finalen i WC-fälttävlan i Malmö förra året Derby de Longeuval .

Bortsett från att debatterna för och emot travblod i ridsportaveln känns trista och onödiga så är det ännu tristare för hela diskussionen att både ja och nejsidan :crazy: använder antingen Jappeloup (50% travare) eller just Baloubet de Rouet som värdemätare. Ingen verkar inse att den sistnämnde på intet sätt är Galoubet A enda framgångsrika avkomma.

Galoubette Mondain kom femma i Falsterbo Grand Prix 2005 och har även deltagit i EM. Det finns en Galoubet A avkomma med hela 37.5% travblod i sig som i sin tur producerat iallafall en OS-deltagare i hoppning, detta trots att han själv uppenbarligen har ytterligare procent travblod i sig från sitt möderne!
Quick Star är ännu en Galoubet A avkomma som hållt sig på den absoluta världsnivån och som sedan visat sig vara en god förärvare. Sprehe Stella är ju t.ex en av Quick Stards avkommor

Se där! För den som undrar så kan ju nämnas att Jappeloups farsfars farmor Uranie f.1920 vann Prix d'Amerique inte mindre än tre gånger!

Är man inte insatt i travet så kan man snabbt säga att Prix d'Amerique är världens mest förnäma travlopp. Berndt Lindstedt håller t.ex segern med Dart Hanover 1973 i detta franska storlopp högre än deras gemensamma seger i Elitloppet 1972!

Sen får man inte glömma att den fantastiske Almé säkert gjorde sitt till för Galoubet;)

Det är väl självklart att alla fäder och mödrar spelar in vad gäller hästars framtid gener kommer ju från både far och mor!

Likförbaskat så plockas alltid Baloubet fram som en exeptionell avkomma till Galoubet A när det finns många fler avkommor och barnbarn att plocka av.

Då borde min märr hoppa hus. Hennes far var tre och etta året efter.:angel:
Detta måste ju toppa listan på barnsliga och fåniga inlägg. :eek:

Jag svarade på en allmän fråga från signaturen pastejja
som undrade OM det fanns något vettigt travblod bakom Jappeloup vad gäller prestationer på TRAVET!
Men hur bra travarindivider var de travare som finns i tex. Jappeloups släkt?
Var pastejjas fråga! Dessutom var det Jappeloups far som var travare!

Senast ändrad av en moderator:

Det jag menar är att man inte får glömma att Galoubets far var en exeptionell hoppförvärvare.

Självklart spelar gener från båda föräldrarna in, det är därför jag vill ha fler exempel på framgångsrika hopphästar med travarblod är Galoubet och Jappeloup!

Att du har koll på mängder vet jag, tänkte att det kanske finns andra som har koll på ännu fler;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka