Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

kl

Jag gillar inte de senare sidornas otrevligt skoningslösa drev, men håller med i att det finns brister i TS föräldramoral.

Nu är ju jag den sortens förälder då som har svårt att foga mig i en given diktatorisk mall för hur jag ska träffa och umgås med mina barn, men JAG skulle iaf ta och lyfta på röven och åka på vinst och förlust hem till sonen och pappan och ta en diskussion om söndagen om han nu inte svarar i telefonen. Hur svårt kan det vara?

Jag har själv haft enbart advokatkommunikation med mina döttrars pappa under ett par års tid, men det hindrade mig inte från att vara tillgänglig för mina barn dygnet runt ändå.

Enligt domen ska sonen träffa mig. Men enligt pappan så vill sonen på fotbollen. Pappan vet att jag inte har möjlighet att åka till den just denna söndag. Vilket vi då var överens om att antingen byta dag, eller skippa fotbollen.

Pappan svarar inte i telefonen när jag ringer, så jag vet inte hur dom tänker göra.
Jag antar att fotbollen skippas för att följa domen och då ska jag hämta sonen hos dom. Om inte annat så bryts väl domen (igen) och dom åker till fotbollen...

Men du, istället för att se dig själv som ett offer för alla världens omständigheter och speciellt pappan och hans fru, så fatta egna beslut. Alternativet att byta dag finns inte, men då blir det ju istället ett alternativ att umgås med sonen ändå, utan fotboll.

Om dom inte svarar när du ringer, åk dit! Sitt inte bara och tyck synd om dig själv.

Det är precis den där offer-rollen jag blir så less på. Det är inte alla andras fel, det är ditt eget. Och därför tjatar vi om att du måste göra allt som står i din makt för att rätta till det. Och du verkar sakna det drivet. Vilket gör oss upprörda.

Men nu måste jag faktiskt ge mig in i tråden som jag följt i det tysta innan.

Lipsy och pappan var ÖVERENS om att byta dag tills han kom hem och plötsligt ändrade sig. Att sonen ändrade sig om fotbollen är inte så konstigt, han sa säkert att han avstod fotbollen för att sen komma på att det ville han ju egentligen inte.

Lösningen fanns och var överenskommen. Pappan ändrar sig (varför?). Nytt problem uppstår.

Jag förstår att Lipsy är förbannad på pappan och hans fru när det är så lätt att lösa, att göra det till ett problem som inte behöver finnas. I övrigt har jag svårt att sätta mig in i vad som kunde stoppa mig från att åka de 40 milen t.o.r. men jag vet inte vad som händer i Lipsys liv så det kan jag inte uttala mig om.

Visst är det surt att pappan ångrade sig. Men föga förvånande med tanke på hur han betett sig innan. Jag tycker inte Lipsy kan förvänta sig att pappan helt plötsligt ska göra allt som står i hans makt för att underlätta umgänge (även om man hade kunnat hoppas), tom bryta den dom som finns.

Jag tycker inte det uppstått något nytt problem. Umgänge har ju TS (son) rätt till, det kvarstår. Det är TS som gör ett problem av det.

Lipsy och pappan var ÖVERENS om att byta dag tills han kom hem och plötsligt ändrade sig. Att sonen ändrade sig om fotbollen är inte så konstigt, han sa säkert att han avstod fotbollen för att sen komma på att det ville han ju egentligen inte.

Nej. Lipsy och sonen pratade om det. Hon skriver klart och tydligt att hon och pappan inte diskuterade det. Pappan sa att sonen fick bestämma. När sonen ändrade sig meddelade pappan detta.

Men du tycker inte att Lipsy gör ett problem av att pappans fru var med innan umgänget startade? (Vid den träffen som var häromdagen.) Eller gör ett problem av att pappans fru satt och kollade på fotbollsträningen?
Lipsy var mycket tydlig med att domen skulle följas till punkt och pricka, inga undantag. Nu sker det inga undantag. Då passar inte galoscherna iaf.
I detta fall känns båda som lika goda kålsupare.

Jag frågar då pappan om vi kan göra ett byte, att han istället kommer hit på lördagen (Jag kan inte köra till fotbollen på söndag)

-Ja, då får du fråga sonen, säger pappan

Alltså var pappan med på ett byte OM SONEN tyckte det var ok. Min uppfattning är då att sonen snabbt valde bort fotbollen på söndagen istället för att underlätta, typiskt barn i den åldern, och sen kom på att det kanske inte var så kul att skippa fotbollen iaf.

Att frun var med tidigare tycker jag är helt skandal och jag hade varit vansinnig inuti, det är inte Lipsy som gör ett problem av det, det ÄR ett problem att frun inte kan acceptera och hålla sig borta.

Att FRÅGA om en ändring är inte samma sak som att självsvådligt bryta mot överenskommelsen (domen).

Att frun var med tidigare tycker jag är helt skandal och jag hade varit vansinnig inuti, det är inte Lipsy som gör ett problem av det, det ÄR ett problem att frun inte kan acceptera och hålla sig borta.

Och jag kan inte se det till någon som helst gagn att utestänga frun. Hon är en del av sonens liv, och jag skulle vara förbannat mån om att hon är delaktig i sonens vardag på ett sätt som är bra för sonen. Dit hör inte att utstänga och öppet ogilla.

Det ÄR skitjobbigt att se annan vuxen som man själv inte har valt ut att stå i föräldraroll till sitt eget barn, och det allra bästa för alla och framförallt för barnet är att acceptera den människan och kommunicera med den och göra den delaktig i familjesamarbetet som det innebär att vara splittrade separata familjer.

Överhuvudtaget ska man ju alltid utgå från barnets perspektiv, och är det något barn är suveränt svampuppsugande på, så är det de vuxnas förmåga att samarbeta med varandra, framför allt när det finns negativa energier i den.

Att FRÅGA om en ändring är inte samma sak som att självsvådligt bryta mot överenskommelsen (domen).

Men om jag förstått rätt så var frun med vid avlämnandet första gången, inte hela träffen. Andra gången tittade hon på träningen. Inget av det känns i mina ögon som den största katastrofen i mannaminne.

kl

Det är väldigt lätt att sitta och läsa på ett forum och ha en massa åsikter om hur saker och ting är. Men sanningen är att vi inte har nån aning alls om hur det egentligen är. Jag tycker att vissa ibland skriver utifrån egna erfarenheter som inte alls har någon relevans med det här.

Hur pappans nya kvinna är vet vi ju inget om, men om jag har fattat rätt så började många av problemen när han träffade henne. Om det i kombination med att TS inte är så bra på att ta för sig och hävda sin rätt. Så blir det ju en väldigt dålig kombination.

Kram till dig TS. Jag önskar dig kraft att orka ge din son det han behöver.

kl

Det är väldigt lätt att sitta och läsa på ett forum och ha en massa åsikter om hur saker och ting är. Men sanningen är att vi inte har nån aning alls om hur det egentligen är. Jag tycker att vissa ibland skriver utifrån egna erfarenheter som inte alls har någon relevans med det här.

Hur pappans nya kvinna är vet vi ju inget om, men om jag har fattat rätt så började många av problemen när han träffade henne. Om det i kombination med att TS inte är så bra på att ta för sig och hävda sin rätt. Så blir det ju en väldigt dålig kombination.

Kram till dig TS. Jag önskar dig kraft att orka ge din son det han behöver.

Tack så jättemkt!

Och jag kan inte se det till någon som helst gagn att utestänga frun. Hon är en del av sonens liv, och jag skulle vara förbannat mån om att hon är delaktig i sonens vardag på ett sätt som är bra för sonen. Dit hör inte att utstänga och öppet ogilla.

Det ÄR skitjobbigt att se annan vuxen som man själv inte har valt ut att stå i föräldraroll till sitt eget barn, och det allra bästa för alla och framförallt för barnet är att acceptera den människan och kommunicera med den och göra den delaktig i familjesamarbetet som det innebär att vara splittrade separata familjer.

Överhuvudtaget ska man ju alltid utgå från barnets perspektiv, och är det något barn är suveränt svampuppsugande på, så är det de vuxnas förmåga att samarbeta med varandra, framför allt när det finns negativa energier i den.

Det är för barnets skull jag blir arg. Han ska inte behöva känna att han måste välja sida eller tänka på något speciellt bara för att "båda" mammorna är på samma ställe. Han ska kunna koncentrera sig på att behaga EN vuxen, för jo, barn gör så, de vill vara alla till lags.

Relationen mellan de vuxna anser jag de ska reda ut utan att barnet behöver vara närvarande.

Men om jag förstått rätt så var frun med vid avlämnandet första gången, inte hela träffen. Andra gången tittade hon på träningen. Inget av det känns i mina ögon som den största katastrofen i mannaminne.

En liten fråga; är du skiljsmässobarn med ny fru hos pappan? Är du medveten om vilket inflytande en styvförälder kan ha bara genom att närvara? Inte på ett positivt sätt även om det säkert finns sådana exempel också, men på barnets reaktioner på det vi fått beskrivet finns det inget positivt hon tillför situationen just nu.

du pratar med en av hand lagkamraters kompisars föräldrar och ber dom skjutsa, så skjutsar du deras barn och din son nästa gång.. så slipper du skjutsa, kan umgås med honom efter cupen. Du visar att det är okej att han hittar på saker när han ska vara hos dig...

En liten fråga; är du skiljsmässobarn med ny fru hos pappan? Är du medveten om vilket inflytande en styvförälder kan ha bara genom att närvara? Inte på ett positivt sätt även om det säkert finns sådana exempel också, men på barnets reaktioner på det vi fått beskrivet finns det inget positivt hon tillför situationen just nu.

Nej. Ja.

Vad får dig att tolka barnets vilja att tillfredsställa den tidigare försvunna mamman som att frun har negativ inverkan? Och kanske viktigast av allt, vad ger dig tolkningsföreträde?

du pratar med en av hand lagkamraters kompisars föräldrar och ber dom skjutsa, så skjutsar du deras barn och din son nästa gång.. så slipper du skjutsa, kan umgås med honom efter cupen. Du visar att det är okej att han hittar på saker när han ska vara hos dig...

Jo visst! Men just denna söndag kan jag inte vara 20 mil bort. :crazy:
Jag har även hört på annat håll att laget med föräldrar hyr in en buss så att alla åker tillsammans. Billigare för alla och alla åker gemensamt.

Men som jag har skrivit tidigare så kan jag inte åka.

Men absolut, ett jättebra förslag som ska kollas upp. Kan ställa upp och köra en flock ungar redan nästa söndag. (Om dom nu inte åker buss)

aha, jag menade inte riktigt att du skulle följa med, utan att han åker själv.. sen kommer han hem till dig en kortis. (antar dom håller på hela dagen?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V