Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Fast jag tycker att det viktiga är SONEN inte domen.

Att börja lägga ansvaret på TS och sonens relation på pappan eller på domen är åt helvete tycker jag. TS är en vuxen människa som borde kunna ta ansvar, vill ta ansvar men klarar ändå inte av det.

Hur är det möjligt att man viker en hel dag åt barnet, men sedan så kan det enbart ske på de egna villkoren iallafall i slutänden ?

Men snälla - än en gång.

Du vill lägga skulden på någon annan hela tiden.

Ta ditt ansvar för tusan !

Om det är en cup med föregående kvalmatcher, så kunde man ju inte veta säkert.

Det är dock fullt möjligt att pappan planerat detta, att han visste att det skulle ställa till det för TS, att han njuter av det. Men det spelar ingen som helst djävla roll för vad TS bör göra!

TS har sitt ansvar att ta, som ser ut så här just nu.

Jag har själv en son som är 8 och det är fotbollscuper i princip varenda helg, ibland t o m både lör och sön. Minns inte hur gammal TS son (nio?) var men fotbollssäsongen har precis startat så jag misstänker att det är sanktan d.v.s samma som min son spelar och det är inga kvalmatcher osv där. (men kan ju ha helfel förstås).

Och ja, TS ska ta sitt ansvar enligt det som sagts i domen - och det är att ha sonen hemma hos sig på söndag. Det är det TS bör göra - vara hemma och ta emot sonen. Det kan finans en miljon anledningar som jag kan se att TS inte kan lösa att köra 40 mil t o r just på söndag. Hon kan ju blivit av med körkortet t ex. Hur ska hon göra då? Att ta en taxi á 6000 kr är säkert inget hushållsekonomin tillåter. Hon kanske ska jobba senare den dagen (när sonen åkt) och blir av med jobbet om hon inte kommer?
Som sagt, det kan ju vara vad som helst.

Det är väl inte bara TS som ska vända sig själv ut och in för att få det att funka. Det är kompromissa som gäller i ett läge som detta?

Men i dina sons ögon, och för din sons skull spelar det ingen roll i helvetet VARFÖR hans pappa ändrat planen. Det spelar ingen roll om det är pappans fru som anser att domen ska följas och att pappan därför ångrar sig. SKIT i frun. SKIT I om pappan försöker försvåra umgänget (vilket han från min synvinkl inte gör i det här fallet, han följer bara domen), DU måste ställa upp för din son som den mamma du vill vara.

För att vara helt ärlig är det inte alls svårt att förstå hur din son hamnat i den här tragiska situationen överhuvudtaget, med föräldrar som tycker det är viktigare att tjaffsa, slå ner på varandra och "vinna" fighter, än vad deras son är.

Fast jag tycker att det viktiga är SONEN inte domen.

Att börja lägga ansvaret på TS och sonens relation på pappan eller på domen är åt helvete tycker jag. TS är en vuxen människa som borde kunna ta ansvar, vill ta ansvar men klarar ändå inte av det.

Hur är det möjligt att man viker en hel dag åt barnet, men sedan så kan det enbart ske på de egna villkoren iallafall i slutänden ?

Fast det påpekades ju tidigare av någon att det ju är självklart att domen ska följas och att TS i princip är dum i huvudet som ens föreslog att byta söndagen mot lördagen (eftersom det inte var vad som stod i domen).

Vad är det för ansvar man lägger på pappan i detta fallet undrar jag?

...man kan välja att se det som förälderns rätt till sitt barn eller barnets rätt att träffa sin förälder.

Vad tycker du är rimligast ?

Men snälla - än en gång.

Du vill lägga skulden på någon annan hela tiden.

Ta ditt ansvar för tusan !

Är man ansvarslös bara för att man inte kan åka 40 mil just den dagen? Är man ansvarslös om man erbjuder sitt barn att komma hem till en iaf? Är det ansvarslöst att erbjuda sonen att komma en annan dag ifall han vill åka och spela fotboll?

Ett oansvarigt område är att jag har erbjudit mig att bryta mot domen, men det är ju för att jag VILL träffa mitt barn!

Så förklara för mig vad jag gör som är ansvarslöst

...man kan välja att se det som förälderns rätt till sitt barn eller barnets rätt att träffa sin förälder.

Vad tycker du är rimligast ?

Det rimligaste i det här läget hade väl varit att kompromissa. Att t ex byta söndagen mot lördagen. Då hade TS fått träffa sin son och sonen träffa sin mamma och han hade sedan på söndagen kunnat åka till fotbollscupen med sin pappa som de säkert planerat långt i förväg.

Jag förstår inte detta att man anser att det bara är ens egna begravning som ska hindra TS från att åka 40 mil t o r på söndagen för att ta sonen till en fotbollscup som hon sedan dessutom bara är åskådare på (= inte så mkt umgås med sin son).
Kan ju liksom finnas en miljon orsaker till att hon helt enkelt inte kan på söndag. (som jag skrev tidigare).

Men du har tre alternativ:
1. Umgås med sonen och köra honom till fotbollen
2. Umgås med sonen och kör honom inte till fotbollen
3. Umgås inte med sonen.

Du verkar välja alternativ 3. Det är oansvarigt när det finns en dom att följa.

Så förklara för mig vad jag gör som är ansvarslöst

*Du sviker din son. Igen.

*Du tvingar din son att välja mellan fotbollen och dig.

*Du vill att pappan och hans familj ska ställa upp och byta dag när du för några dagar sen kontaktade din advokat ang att du tyckte att de tummade på reglerna.

Vill du har fler punkter?

Tillägg: Du inser väl att när ni ska träffas och summera hur denna perioden gått och bestämma vidare umgänge kommer pappans advokat att hålla detta emot dig?

I detta fall tycker jag att TS uppvisar att allt är någon annans fel, företrädesvis pappans nya sambo.
Det är en sorts genomgående tes.

Inga uppoffringar från TS sida, minns att från början var 6 mil ett oöverstigligt hinder för att träffa sonen.
Det var ett oöverstigligt hinder att åka till sonens skola , för VAD kan "de" ha sagt om henne osv, osv.

Men du har tre alternativ:
1. Umgås med sonen och köra honom till fotbollen
2. Umgås med sonen och kör honom inte till fotbollen
3. Umgås inte med sonen.

Du verkar välja alternativ 3. Det är oansvarigt när det finns en dom att följa.

Hur kan du få det till att jag väljer alternativ 3? :crazy:
Jag har ju erbjudit mig att bryta mot domen och byta söndagen mot lördagen. Jag har även erbjudit att om sonen inte vill till fotbollen så får han komma hit! (som det står i domen)

Så hur kan du få det till att jag inte vill vara med honom?

Men i ditt läge kan du inte bryta mot domen, det är inte till din fördel. Det är naivt av dig att tro att sonens pappa skulle underlätta umgänge genom att bryta domen, om man ser till historian.

Varför ska då sonen inte komma till dig på söndag? Eller ska han det? "Erbjuda sonen". Det är väll bara att förklara att söndag är det "mamma"-dag och av en outgrundlig anledning, som enligt dig är helt legitim kan du inte köra honom till fotbollen.

När jag var nio år fick jag stå över aktiviteter ibland om mina föräldrar inte kunde köra mig. Jag blev väll ledsen och besviken då, men det gick över. Å andra sidan hade mina föräldrar inte varit som bortblåsta i två år tidigare.

Senast ändrad:

DU har erbjudit dig att bryta mot domen? Men den andre parten vill vara laglydig och följa domen. Då är det inte hans fel att det inte blir av.

Men i ditt läge kan du inte bryta mot domen, det är inte till din fördel. Det är naivt av dig att tro att sonens pappa skulle underlätta umgänge genom att bryta domen, om man ser till historian.

Varför ska då sonen inte komma till dig på söndag? Eller ska han det?

Enligt domen ska sonen träffa mig. Men enligt pappan så vill sonen på fotbollen. Pappan vet att jag inte har möjlighet att åka till den just denna söndag. Vilket vi då var överens om att antingen byta dag, eller skippa fotbollen.

Pappan svarar inte i telefonen när jag ringer, så jag vet inte hur dom tänker göra.
Jag antar att fotbollen skippas för att följa domen och då ska jag hämta sonen hos dom. Om inte annat så bryts väl domen (igen) och dom åker till fotbollen...

DU har erbjudit dig att bryta mot domen? Men den andre parten vill vara laglydig och följa domen. Då är det inte hans fel att det inte blir av.

Ja, det står jag för! Jag är villig att bryta mot domen för att få träffa min son!

Enligt domen ska sonen träffa mig. Men enligt pappan så vill sonen på fotbollen. Pappan vet att jag inte har möjlighet att åka till den just denna söndag. Vilket vi då var överens om att antingen byta dag, eller skippa fotbollen.

Ja vi förstår det. Du behöver inte förklara en gång till.

Pappan svarar inte i telefonen när jag ringer, så jag vet inte hur dom tänker göra.
Jag antar att fotbollen skippas för att följa domen och då ska jag hämta sonen hos dom. Om inte annat så bryts väl domen (igen) och dom åker till fotbollen...

Ja. Och det är du som bryter domen, och sviker ditt barn.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är ett dugg förvånad. Jag skrev nåt inlägg tidigt i tråden, tycker det är helt sjukt (rent ut sagt!) att nån kan resonera som du gör om ditt barn.

Mina barns pappa, som jag stundals tycker engagerar sig för lite i sina barn, framstår som en mönsterförälder i jämförelse.

Ja. Och det är du som bryter domen, och sviker ditt barn.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är ett dugg förvånad. Jag skrev nåt inlägg tidigt i tråden, tycker det är helt sjukt (rent ut sagt!) att nån kan resonera som du gör om ditt barn.

Mina barns pappa, som jag stundals tycker engagerar sig för lite i sina barn, framstår som en mönsterförälder i jämförelse.

Fast det där var väl ändå jäkligt oschysst?

TS är ju villig att göra som bestämt - d.v.s ha barnet på söndagen hemma hos sig, hon kan dock inte åka på cup. Vilket inte heller är något som står i domen att hon ska göra.
Hon skulle ju kunna säga rakt av att "nej, ni får skita i fotbollen för vi har bestämt att sonen ska vara här" men hon gör dte inte för att hon tar hänsyn till vad sonen VILL.

Och då går ni igång som rabiata pitbulls och säger att TS sviker sitt barn och bryter domen. Det är ju det hon inte gör om vi ska vara krassa. Men om jag förstått det rätt så är det enda rätta enligt er är alltså att TS tar sig till fotbollscupen 20 mil bort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 708
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar