Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Barnet har rätt till båda sina föräldrar. I det här fallet är ju båda föräldrarna "skyldiga" till att barnet bara haft umgänge med en och inte båda av vad man kan läsa sig till i tråden..

Vem som är bäst lämpad av de två (om de nu söker enskild vårdnad) kommer säkerligen tr att bena ut.

Trodde du verkligen att han skulle bli trevligare av att du kopplat in advokat och ska ta det hela till tinget?

Nåväl, jag hoppas att det i slutänden löser sig och blir bra för barnets skull!

TS kanske trodde att han skulle vara smart och börja vara trevlig för att konflikten lättare skulle lösas?
Den där rättigheten till båda föräldrarna ställer jag upp på, så länge föräldrarna är lämpliga. Om nu denna historia är korrekt återgiven - vilket vi får anta - så anser jag att pappan i det här fallet inte är en lämplig vårdnadshavare för sin son och bör fråntas vårdnaden. däremot så finns det ju inget som hindrar att sonen får träffa sin pappa om han vill, umgänge är en annan sak.

Om nu denna historia är korrekt återgiven - vilket vi får anta - så anser jag att pappan i det här fallet inte är en lämplig vårdnadshavare för sin son och bör fråntas vårdnaden. däremot så finns det ju inget som hindrar att sonen får träffa sin pappa om han vill, umgänge är en annan sak.

Men mamman som under två år valde att inte ta fighten för sonens rätt till båda sina föräldrar anser du vara en lämplig vårdnadshavare?
Personligen vill jag inte ta ställning i den frågan. Nog för att jag älskar att diskutera just vårdnadstvister men då föredrar jag att ha ett annat beslutsunderlag att utgå från.

Men mamman som under två år valde att inte ta fighten för sonens rätt till båda sina föräldrar anser du vara en lämplig vårdnadshavare?
som jag tolkar det som skrivits tidigare så har mamman försökt så gott hon har kunnat, men har fått felaktig information från alla möjliga håll och därför inte haft koll på hur hon ska gå tillväga. Jag skulle säga att det är en rad omständigheter som gjort att det blivit som det blivit.

Vet du hur liten man är mot myndigheter och så vidare när man måste slåss ensam och utan att veta sina rättigheter (TS har uppenbarligen läst mycket här som hon inte haft en aning om) och dessutom har dåligt samvete över att "känna sig skyldig" till situationen.

Hade hon fått denna hjälp i början, innan maktlösheten tog över hade det knappast dröjt två år.

Det är vad jag tror.

Jag tror bara LadyCovergirl syftade till att man här i tråden tipsar om att mamman ska söka enskild vårdnad ( utifrån enbart hennes sida av myntet sas ).

Jag håller med henne i det faktiskt. Barnets rätt måste komma först och ut ifrån en sida kan man inte döma den andra om man inte har all vetskap från båda sidor.

Men jag hoppas för TS skulle att allt ordnar sig till det bästa för barnet och att han i framtiden kommer att ha båda sina föräldrar tillgängliga i sitt liv.

som jag tolkar det som skrivits tidigare så har mamman försökt så gott hon har kunnat, men har fått felaktig information från alla möjliga håll och därför inte haft koll på hur hon ska gå tillväga. Jag skulle säga att det är en rad omständigheter som gjort att det blivit som det blivit.

Och jag har själv tydligt och klart i minnet hur min sambo totalsågades i en tråd förra sommaren. Där var utgångspunkten lite annan men även där var det en förälder som stod vid sidan av, av olika anledningar. Han fick viss hjälp, tips och råd men mestadels kritik för hur han agerat hittills, hur han inte agerat hittills och allmänt tråkig attityd om att han som pappa var en andra-klassens-förälder.
Vissa skribenter var skarpt kritiska mot honom men i den här tråden, när det är en mamma som är TS, så är det peppande och stöttande inlägg.

Det som skiljer är att det i det här fallet gått två år. I min sambos fall handlade det om knappt några veckor. Ändå sågades han fullständigt av majoriteten. I den här tråden har TS fått kritik av ett fåtal men då har de skribenterna fått på fingrarna av andra.

Jag säger inte vad som är rätt och fel agerande men det är väldigt intressant hur det kan skilja.

TS kanske har försökt så gott hon har kunnat och det är ju bra att hon nu vill försöka lösa saker och ting. Men när min sambo blev felinformerad så ansågs det ändå vara hans fel att han inte kollat upp det bättre.
Jag vill dock egentligen inte lägga mig i den specifika situationen.

Vet du hur liten man är mot myndigheter och så vidare när man måste slåss ensam och utan att veta sina rättigheter (TS har uppenbarligen läst mycket här som hon inte haft en aning om) och dessutom har dåligt samvete över att "känna sig skyldig" till situationen.

Hade hon fått denna hjälp i början, innan maktlösheten tog över hade det knappast dröjt två år.

Det är vad jag tror.

Alltför väl vet jag det. Jag vet precis hur maktlös en person kan vara. Men det ses i mina ögon inte som en ursäkt att man inte visste sina rättigheter. Har man tagit reda på sina rättigheter men myndigheterna gör fel så är det en sak. Har man inte ens läst Föräldrabalken eller bara googlat efter tips och råd i sådana här saker så är min förståelse mindre.
Notera att jag inte skriver om TS fall utan försöker hålla det hyfsat allmänt.

Och för övrigt, hur mycket hjälp ska en person få och hur mycket eget ansvar har en person? Ren nyfikenhet och frågan gäller oavsett situation.

Exakt så. Det är mycket möjligt att enskild vårdnad är det bästa för pojken men det är ju inget vi, med den info vi har, kan veta.

Fast jag tycker nog ts blivit rejält ifrågasatt i den här tråden, av ganska många. Jag kommer väl ihåg den andra tråden, det är egentligen off topic, men jag tycker inte man kan jämföra fallen, en liten, som ammar, är för liten för varannan vecka eller ens varannan helg boende, jag har fortfarande full förståelse att en nyförlöst mamma inte vill lägga sin bebis i armarna på en annan kvinna men det är egentligen off topic och jag hoppas verkligen det löst sig nu för barnets skull så att din sambo har umgängesrätt och gemensam vårdnad eller vad de nu kommit överrens om med det.

Jag hoppas också det löser sig med ts barn, som ju faktiskt är så pass gammalt att det inte tar skada av att vara med båda föräldrarna (förutsatt att dessa är något så när normala förstås) men inte heller jag tänker döma vårdnad åt det ena eller andra hållet efter att bara veta den ena sidan av myntet..

Om vi ska jämföra ifrågasättandegraden så är skillnaden milsvid.
Och ska vi fortsätta vara OT och gå in på specifika fall så ammades inte barnet i min sambos tråd, pga mammans val att röka. (Vilket hon iofs gjorde hela graviditeten också.) Alltså var det i sig inget problem. Det var aldrig tal om varannan-vecka-boende för det barnet, inte på flera år. Det var tydligt skrivet i tråden. Det var tal om att barnet öht skulle få umgås med sin pappa och möjligen få gå på promenad med sin pappa. Det var definitivt aldrig tal om att lägga barnet i armarna på en annan kvinna. (Som jag antar skulle vara jag.) Jag var inte ett dugg intresserad av att sno barnet. Barnkär i allmänhet är jag inte även om jag har en dotter.
Och nej. Jag kan inte förstå att en nyförlöst mamma har så svårt att låta andra peta på barnet. Det har jag hittills aldrig haft. Jag har inte heller haft problem att lämna barnet ensamt med sin pappa under en hel dag. Eller lämna barnet med sin farmor. Eller låta folk få hålla i barnet. Jag tror nämligen inte att jag är fantastiskt oumbärlig för min dotter. (Om vi bortser från maten men det fungerar utmärkt att pumpa ur eller ge ersättning.)

Och jag har själv tydligt och klart i minnet hur min sambo totalsågades i en tråd förra sommaren. Där var utgångspunkten lite annan men även där var det en förälder som stod vid sidan av, av olika anledningar.
Och jag vill bestämt minnas att jag skrev tidigare i den här tråden att jag är övertygad om att tongången varit en annan om det varit en pappa som skrivit den, så på den punkten kan jag hålla med om att man dömer olika.
MEN det faktum att någon annan blivit sågad innebär inte med automatik att alla måste sågas på samma sätt.

Om vi ska jämföra ifrågasättandegraden så är skillnaden milsvid.

Jag var en av dem som kritiserade honom. Jag håller inte med om att skillnaden var milsvid med avseende på graden av kritik, däremot såg ju kritiken olika ut, eftersom berättelserna var väldigt olika.

Din man betonade sin rätt till sitt barn. Han var helt ur stånd att formulera sig på något annat sätt. Där reagerade jag och flera andra mycket negativt. Sen var inte jag en av dem som spekulerade i kvinnans tankar, så vitt jag minns. Jag tyckte att några gick rätt långt på den punkten.

För min del är det fullt möjligt att mamman till din sambos barns mamma är en skitstövel, det vet jag inget om, och det ena utesluter ju inte det andra.

Jag hade inte vågat skaffa barn med en person som uttryckte sig som han gjorde i tråden, men jag antar att han visar andra kvaliteter i andra sammanhang.

Och jag vill bestämt minnas att jag skrev tidigare i den här tråden att jag är övertygad om att tongången varit en annan om det varit en pappa som skrivit den, så på den punkten kan jag hålla med om att man dömer olika.
MEN det faktum att någon annan blivit sågad innebär inte med automatik att alla måste sågas på samma sätt.
Jo, jag minns det och det jag skrev är inte specifikt riktat mot dig.
Din sista mening håller jag med om. Det var därför jag skrev följande i #247:
Jag säger inte vad som är rätt och fel agerande men det är väldigt intressant hur det kan skilja.

Jag var en av dem som kritiserade honom. Jag håller inte med om att skillnaden var milsvid med avseende på graden av kritik, däremot såg ju kritiken olika ut, eftersom berättelserna var väldigt olika.

Din man betonade sin rätt till sitt barn. Han var helt ur stånd att formulera sig på något annat sätt. Där reagerade jag och flera andra mycket negativt. Sen var inte jag en av dem som spekulerade i kvinnans tankar, så vitt jag minns. Jag tyckte att några gick rätt långt på den punkten.

För min del är det fullt möjligt att mamman till din sambos barns mamma är en skitstövel, det vet jag inget om, och det ena utesluter ju inte det andra.

Jag hade inte vågat skaffa barn med en person som uttryckte sig som han gjorde i tråden, men jag antar att han visar andra kvaliteter i andra sammanhang.

Han fick kritik för hur han uttryckte sig, ja. Han ändrade sitt sätt att uttrycka sig.

När det gäller hur man uttrycker sig så har TS i den här trådens första sidor skrivit bl.a. följande:
Jag är taggad att en gång för alla få min rätt till umgänge, detta känns bra trots att ett barn har blivit lidande, men jag vet, jag kommer att göra allt för mitt barn! Mitt barn ska hem till mig igen och det känns som att dom chanserna ser goda ut?!

Jag har förklarat för honom att jag har rätt att få träffa mitt barn, men det går inte in.

Jag har rätt till umgänge då vi har delad vårdad. Jag ska ha min rätt, så är det bara.

Nu har jag mer kött på benen, jag vill ha ändring, jag vill ha umgänge med mitt barn - jag känner mig starkare och har fler bakom mig som stöttar mig.

Är väl bättre att ja tar tag i allt nu när allt är aktuellt och jag har min chans att få min rätt till umgänge!?
------
Jag ska ha det jag har rätt till!

Jag tänker inte ta han ifrån den trygga vardag han har byggt, tänker inte byta skola eller tvinga han att bo hos mig! Han kommer att få bo kvar hos sin pappa, jag är bara ute efter umgänge och att jag får vara en del av hans liv igen.

När TS fick kritik från Korven för hur TS agerat tidigare klev Mammas och du själv in och försvarade TS.
Nej, jag håller med Mammas. Jag fattar inte heller på vilket sätt du tror dig hjälpa TS genom att berätta hur mycket bättre du hade klarat av det som har drabbat henne, och hur fel hon har gjort.

Det efter att du i min sambos tråd kritiserat honom för att han inte kollat upp exakt vad som gäller när det gäller faderskapsbekräftelser osv. (Vilket han antagligen kände var onödigt när umgänget faktiskt fungerat i två månader innan strulandet började igen.)
Jag är definitivt en av de första att kritisera min sambo för vissa av de val han gjorde i den soppan så det handlar inte om att jag anser honom vara felfri.

Ditt sista stycke kan du gärna få förklara för mig för jag är nyfiken på vad du menar. Jag har inte en enda gång under graviditeten varit rädd eller orolig att han ska lämna mig. Och om han nu hade valt att lämna mig så kan jag inte i min vildaste fantasi se hur jag skulle kunna förvägra dottern sin pappa. Särskilt inte en pappa som älskar sin dotter så obegränsat som han gör och som inte vill annat än att hela tiden vara i närheten.
För att inte gå brutalt mycket OT så får du gärna ta det på PM.

Jag försvarade inte TS. Jag svarade till Korven som skrev detta:

Jag hade inte låtit det stanna därvid. Man kan få tag i folk om man vill från familjerättens sida. Delgivning tex.

Hoppas du får till en ändring i alla fall nu.

Jag hde också ett helsike med mitt ex, men jag gav mig inte.

Jag vet inte om det TS skriver stämmer eller inte, men oavsett om det är TS, barnets pappa eller båda som är skitstövlar tycker jag att det är onödigt att gå in och skriva "Jag gjorde si och så, jag gav mig inte" och därmed betona hur mycket bättre hen själv är än TS (som gav sig om sitt barn). Nu minns jag inte din sambos tråd eller om jag svarade i den. Men var det någon som skrev där om saker hen gjort som din partner redan gjort utan framgång och sedan vidhållit att din sambo var kass för att han inte lyckades tycker jag att det var onödigt skrivet också. Det var inte ifrågasättande av TS jag satte mig emot. Jag tycker inte heller att jag försvarade henne, utan bara att jag vända mig mot Korvens inlägg.

Lycka till!

Och hoppas du får åtminstone en skön stund med din son i sommar så att du kan få berätta för honom vad du dragit igång med dina ord. Processen som kommer i höst kan annars komma som en chock där han bara får höras sin pappas och bonusmammas version av det hela.

Genom att åka till hans ort ibland kan han se att du återigen finns i hans liv och att du gör ansträngningar och vill träffa honom. Kanske kan ni bara vinka till varandra men kanske han själv efter några gånger kommer fram någongång när han är ute och leker utan sin pappa och bonusmamma i närheten.

Jag vet inte om det TS skriver stämmer eller inte, men oavsett om det är TS, barnets pappa eller båda som är skitstövlar tycker jag att det är onödigt att gå in och skriva "Jag gjorde si och så, jag gav mig inte" och därmed betona hur mycket bättre hen själv är än TS (som gav sig om sitt barn). Nu minns jag inte din sambos tråd eller om jag svarade i den. Men var det någon som skrev där om saker hen gjort som din partner redan gjort utan framgång och sedan vidhållit att din sambo var kass för att han inte lyckades tycker jag att det var onödigt skrivet också. Det var inte ifrågasättande av TS jag satte mig emot. Jag tycker inte heller att jag försvarade henne, utan bara att jag vända mig mot Korvens inlägg.

Jag förstår vad du menar och jag håller egentligen med dig. Tips och råd utifrån dagens läge är en sak. Att tala om vad som borde gjorts tidigare hjälper inte så mycket.
Jag minns inte om du skrev i min sambos tråd och det spelar ingen roll för min del. Det var inte dig jag ville förstå agerandet hos utan hos Petruska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar