Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

KL

Nu är jag väl elak igen men jag måste fråga, hoppar ni inte över ett par steg nu? Advokaten skickar stämningsansökan till tingsrätten samt ett brev till pappan att han "bör anlita en ombud för kommande rättegång"? Din advokat försöker inte ens förhandla om umgänge utan går direkt till tingsrätten? Visst, att ni troligtvis ska till rätten ang förfalskad namnteckning (men det ska ju polisutredas innan det går till rättegång) men varför gå direkt till tinget om umgänget utan att förhandla? Du kanske missar hela sommarens umgänge i väntan på att det ska tas upp? Och måste man inte först göra upp en plan om umgänge som den andra parten kan bryta innan det finns något att gå till tinget med? Och hur kan din advokat säga att pappan ska skaffa ombud inför kommamde rättegång? Förhandlingarna leder kanske inte ens till rättegång och om han skaffar ombud eller ej är ju inte hennes problem.

Som sagt, det är säkert som jag är elak, men jag fattar inte.

håller med Ramona - kanske är det stämningen som behövs för att få pappan till förhandlingsbordet....

Men han har inte fått någon formell inbjudan till förhandling. Det är det jag menar. Efter han avböjt/inte svarat på en sådan är det dags att stämma, men rent juridiskt måste det väl ändå börja med krav på umgängesförhandling följt av betänketid och sen är det ev dags för tingsrätt.

Men han har inte fått någon formell inbjudan till förhandling. Det är det jag menar. Efter han avböjt/inte svarat på en sådan är det dags att stämma, men rent juridiskt måste det väl ändå börja med krav på umgängesförhandling följt av betänketid och sen är det ev dags för tingsrätt.

Nu tror jag du har blandat ihop saker och ting. Jag stämmer han för att han har undvikit mig och umgänge med sonen, att han har förfalskat min namnteckning är ett senare fall som kommer att tas upp först till hösten. Urkundsförfalskningen har inget med denna stämning och göra, trots att jag självklart har bifogan anmälan och att det nämns i stämningsansökan.

Umgängesbiten kommer att ske via tingsrätten, en muntlig förhandling kommer att hållas med pappan och hans ombud (om han nu väljer att anlita sådan)
Min advokat har bett om en påskyndande dom från tingsrätten där hon ber om att mitt fall snarast tas upp pga sommarlovstider, så dom inte hinner åka iväg på semester.
Får jag ett svar från tingsrätten att detta inte går att ordna nu snarast, så kommer jag att gå via familjerätten med min advokat och försöka lösa umgängesbiten nu under sommaren - om det går. Finns ingenting som säger att jag kommer få som jag vill nu i sommar, men ingen ska då heller kunna komma och säga att jag inte har försökt.

Som sagt är det väldigt svårt och samarbete med någon som inte vill, så därför är det hårt mot hårt som gäller. Nej, han kanske inte har fått en ärlig och rättvis chans till att bättra sig nu när allt kommer att gå den rättsliga vägen, men om man tänker tillbaka på vad han har gjort för att försöka lösa denna bit så är det inte mkt att komma med som får mig att se snällt på saken. För snäll har jag varit.

Om dom hade mött mig halvvägs på ett trevligare sätt, iaf försökt vara trevliga mot mig hade jag inte gått lika hårt ut. Men när dom inte ens kan säga ett enkelt hej så har dom (anser jag) satt ribban och jag tar det genom att höja ribban högre och gå ut stenhårt.

Men pappan har redan brutit mot umgängesavtalet, det är väl det hela tråden handlar om? Han har inte svarat på TS förfrågningar och då redan avsagt sig möjligheten att förhandla.

Nej, han kanske inte har fått en ärlig och rättvis chans till att bättra sig nu när allt kommer att gå den rättsliga vägen,

Det är inte det jag säger något om.

Jag frågar om det går rätt väg juridiskt? Att du säger att du tidigare tagit kontakt om umgänge och han inte velat prata, det är något mellan dig och honom. Ingen annan vet vad ni två sagt. Eller inte sagt. Därför undrar jag varför det går rakt till tingsrätten. Borde ni inte ta det skriftligt med honom först så ni har svart på vitt att han inte vill samarbeta? Sånt var skitviktigt då jag diskutarede umgänge med mitt ex via våra advokater.

Men pappan har redan brutit mot umgängesavtalet, det är väl det hela tråden handlar om? Han har inte svarat på TS förfrågningar och då redan avsagt sig möjligheten att förhandla.

Det har ju inte funnits något avtal och att han inte svarat kan han ju ljuga bort om det inte finns skriftliga, formella papper. Kan han förfalska en namnteckning kan han väl säga att han inte hört att ts ringt?

Det är inte det jag säger något om.

Jag frågar om det går rätt väg juridiskt? Att du säger att du tidigare tagit kontakt om umgänge och han inte velat prata, det är något mellan dig och honom. Ingen annan vet vad ni två sagt. Eller inte sagt. Därför undrar jag varför det går rakt till tingsrätten. Borde ni inte ta det skriftligt med honom först så ni har svart på vitt att han inte vill samarbeta? Sånt var skitviktigt då jag diskutarede umgänge med mitt ex via våra advokater.

Varför skulle min advokat göra fel? :confused:
Jag har varit i kontakt med FR som i sin tur har kallat pappan till sammanlagt 5 möten som han har ignorat. Vi har inte ens pratat och dessa kallelser har jag bifogat med i min stämningsansökan. Det finns kallelser som han har struntat i. Därför går vi direkt på tingsrätten så han inte kan slingra sig ur allt igen.

Det har ju inte funnits något avtal och att han inte svarat kan han ju ljuga bort om det inte finns skriftliga, formella papper. Kan han förfalska en namnteckning kan han väl säga att han inte hört att ts ringt?

Han får komma hur mkt han vill med sina bortförklaringar, dom håller nog inte i längden. :grin:
Jag antar att han nu har fått brev från min advokat, han vet nu vad som väntar och det är upp till han om han vill sitta och ljuga.
För så telefonkär han är så kan jag inte en sekund tro att han inte hör sin älskade telefon, om han nu inte har satt mitt nr som ljudlöst, men då undrar man ju bara varför?! ;)

Ja, visst tar det tid att få till det i tingsrätten med alla brevväxlingar etc. men det man kan göra, vilket jag också är övertygad om att en erfaren familjerättare gör, är att begära ett interimistiskt beslut på hur umgänget ska fördelas fram tills det blir en "vanlig" dom på det hela. Ett interimistiskt beslut måste behandlas skyndsamt och det görs oftast utan förhandling.

Brev från tingsrätten idag. Har fått datumet den 11 augusti :crazy:

Känns lite som ett bakslag och den enda vägen jag nu kan gå är via familjerätten och där vet man ju hur det brukar sluta :(

Min advokat är upptagen idag och återkommer imorgon.

Men finns det någon här som kan komma med tips/råd om hur jag nu ska gå till väga? Hur stor är chansen att FR kan hjälper mig att få träffa min son i sommar?

:(

Förhoppningsvis har det satta datumet skakat om pappan+fru litegranna så de inser det kloka i att samarbeta i sommar för att om inte annat framstå i bättre dager sedan.

Förhoppningsvis har det satta datumet skakat om pappan+fru litegranna så de inser det kloka i att samarbeta i sommar för att om inte annat framstå i bättre dager sedan.

Ska jag göra det så enkelt som möjligt? Att helt enkelt ringa pappan och fråga rakt ut?! :idea:
Dom är nog fruktansvärt sura på mig så frågan är ju om dom ens kommer svara :mad:

Får jag spela in ett samtal utan att han vet om det?

jag tycker inte att du ska göra något alls utan att rådfråga din advokat, så du inte gör något tokigt. Vänta tills du pratat med henne!
Kanske du tillsammans med advokaten kan få kontakt med pappan och kräva att sonen ska vara hos dig några veckor i sommar. Har han minsta lilla vett kvar så inser han just att det ligger honom i fatet att inte samarbeta om detta.....

Jag tycker inte heller att du personligen ska göra något utan vänd till FR igen eller rådfråga din jurist om hur du ska göra.

Fråga ditt ombud om hon har yrkat på ett interimistiskt beslut som ska gälla fram till muf/dom?

jag tycker inte att du ska göra något alls utan att rådfråga din advokat, så du inte gör något tokigt. Vänta tills du pratat med henne!
Kanske du tillsammans med advokaten kan få kontakt med pappan och kräva att sonen ska vara hos dig några veckor i sommar. Har han minsta lilla vett kvar så inser han just att det ligger honom i fatet att inte samarbeta om detta.....

Ja okej, jag får vänta lite och rådfråga hur jag ska gå till väga.

Vett och vett...han kommer tjura ihop och anse att vi inte ska ha nånting med varandra och göra tills allt är löst. Om jag känner han rätt så kommer han garanterat att jobba emot mig nu i sommar fram till augusti. :mad:
Ursäkter som att dom ska åka hit och dit, göra dittan och dattan, tid för mig finns helt enkelt inte.

Vett och vett...han kommer tjura ihop och anse att vi inte ska ha nånting med varandra och göra tills allt är löst. Om jag känner han rätt så kommer han garanterat att jobba emot mig nu i sommar fram till augusti. :mad:
Ursäkter som att dom ska åka hit och dit, göra dittan och dattan, tid för mig finns helt enkelt inte.
OM han jobbar emot dig så jobbar han också emot att sonen har kontakt med sin mamma och det heter umgängessabotage. Håller han på sådär så kan jag lova att TR ser allvarligt på det när det gäller vårdnad om barnet. De ska utgå från barnets rätt till båda sina föräldrar och om den ena föräldern motarbetar detta är denne ingen lämplig vårdnadshavare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar