Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Exakt !

Och se till at du dokumenterar alla bortförklaringar så du har torrt på fötterna när du kommer till TR

OM han jobbar emot dig så jobbar han också emot att sonen har kontakt med sin mamma och det heter umgängessabotage. Håller han på sådär så kan jag lova att TR ser allvarligt på det när det gäller vårdnad om barnet. De ska utgå från barnets rätt till båda sina föräldrar och om den ena föräldern motarbetar detta är denne ingen lämplig vårdnadshavare.

Ja precis.
Det är många som har frågat om just det här med vårdnaden. Min advokat frågade också ifall vi skulle köra en vårdnadstvist, och jag har mer och mer börjat fundera över det.
Jag vill absolut inte ta mitt barn ifrån hans trygghet, vänner och skola. Men jag har ändå börjat fundera på om han ska få bo här hos mig varannan vecka. Skolskjuts har jag rätt till (det har jag kollat upp) Men frågan är då ifall jag kan vara så "elak" att låta mitt barn stiga upp på morgonen och åka taxi 12 mil/dag.

Det får bli en senare fundering. En sak i taget och vill sen mitt barn bo mer hos mig så får det lösas då.

Jag undrar, kan TR anse att pappan är olämplig som vårdnadshavare och ge mig ensam vårdnad utan att jag nämner nånting om det?

Ja precis.
Det är många som har frågat om just det här med vårdnaden. Min advokat frågade också ifall vi skulle köra en vårdnadstvist, och jag har mer och mer börjat fundera över det.
Jag vill absolut inte ta mitt barn ifrån hans trygghet, vänner och skola. Men jag har ändå börjat fundera på om han ska få bo här hos mig varannan vecka. Skolskjuts har jag rätt till (det har jag kollat upp) Men frågan är då ifall jag kan vara så "elak" att låta mitt barn stiga upp på morgonen och åka taxi 12 mil/dag.

Det får bli en senare fundering. En sak i taget och vill sen mitt barn bo mer hos mig så får det lösas då.

Jag undrar, kan TR anse att pappan är olämplig som vårdnadshavare och ge mig ensam vårdnad utan att jag nämner nånting om det?

En till sak, om han nekar mig umgänge genom att säga att min son inte vill vara hos mig, vad gör man då? :crazy:

Du skojar?! :eek: Du överväger att en 9åring ska åka 12 mil/dag när du själv i två år sett samma sträcka som en anledning till att inte åka och träffa honom en enda gång!?:eek: Lite perspektiv nu va. Det är sonen som ska komma i första hand, inte vad varken du eller pappan har rätt till. Det finns bättre alternativ än att låta honom pendla.

En till sak, om han nekar mig umgänge genom att säga att min son inte vill vara hos mig, vad gör man då? :crazy:

Både du och pappan måste inse att sonen kommer att behöva en period att anpassa sig. Ge honom det så löser det sig säkert.

Fråga om vadå? Vad innebär det?

"Interimistiskt" betyder "tillfälligt" på byråkratsvenska.

Vad man kan få är alltså ett beslut om vårdnad/umgänge som gäller tillfälligt, fram till dess att rätten beslutar definitivt vad som ska gälla.

Du kan fråga din advokat om detta.

Du skojar?! :eek: Du överväger att en 9åring ska åka 12 mil/dag när du själv i två år sett samma sträcka som en anledning till att inte åka och träffa honom en enda gång!?:eek: Lite perspektiv nu va. Det är sonen som ska komma i första hand, inte vad varken du eller pappan har rätt till. Det finns bättre alternativ än att låta honom pendla.

Men kära du! Om du läser vad jag sen skriver så står det att det får bli en senare fundering om min son vill vara mer hos mig.
Än så länge bara en fundering och jag skriver även att jag inte kan vara så elak att låta det ske.
Min fundering var mer att om TR anser att pappan inte bör ha vårdnaden och anser mig mer lämpad så måste jag ju ha en lösning...att fundera på saken är väl inte fy skam?

Jösses...lugn och fin nu! :cool:

Vad man kan få är alltså ett beslut om vårdnad/umgänge som gäller tillfälligt, fram till dess att rätten beslutar definitivt vad som ska gälla.

Detta ska absolut nämnas, om nu inte min advokat redan har planerat det och hinner nämna det före mig.

Men kära du! Om du läser vad jag sen skriver så står det att det får bli en senare fundering om min son vill vara mer hos mig.
Än så länge bara en fundering och jag skriver även att jag inte kan vara så elak att låta det ske.
Min fundering var mer att om TR anser att pappan inte bör ha vårdnaden och anser mig mer lämpad så måste jag ju ha en lösning...att fundera på saken är väl inte fy skam?

Jösses...lugn och fin nu! :cool:

Är väl bättre om jag har svar på frågan om frågan skulle ställas, om jag har funderat på tex ensam vårdad?
Jag anser då att det är bättre att ha ett svar, att man har kollat upp det och att det inte är några problem och att det går att lösa, än att sitta som ett fån och säga "nää, det har jag inte gjort." :grin:

Precis :)

Lipsy; det som änder vid ett interimistiskt yrkande är att tingsrätten kommer att ta in ett snabbyttrande från familjerätten och därefter ta ett tillfälligt beslut om umgänget fram tills muf/huf och dom. Det interimistiska yrkandet ska behandlas inom fyra veckor om jag inte missminner mig. (ska kolla upp det). Men som sagt, fråga ditt ombud om detta.

Nej det skrev du inte. Men det är ju bra att du ändrat dig.

Jag skrev att jag absolut inte ville ta mitt barn ifrån hans trygghet, vänner och skola, dvs vara elak och kapa allt han är van vid.
Ursäkta, jag trodde du förstod vad jag menade, men jag ska vara mer tydlig och exakt nästa gång jag skriver till dig :)

I vårdnadsmål så ”bestämmer” parterna över domstolen i viss mån. Ex får domen inte gå utanför det parterna yrkat. Har ingen av parterna yrkat på att du ska ha enskild vårdnad så begår domstolen ett rättegångsfel om de dömer till det. De får inte heller döma till gemensam vårdnad om parterna bara har yrkat enskild.

De får inte heller döma till gemensam vårdnad om parterna bara har yrkat enskild.

Kan du berätta mer om det här? Är du helt säker? Kan de verkligen inte döma till gemensam vårdnad trots att en eller båda parterna kräver enskild? Vet du något om FR roll i det hela, med vårdnadsutredning etc pga svåra samarbetsproblem?

Han inte uppdatera er igår så jag smyger in en liten uppdatering nu. Har lite bråttom så får se hur mkt jag hinner skriva.

Fick brev från min advokat igår.
Där skriver hon att pga semestertider var det omöjligt för tingsrätten att ge mig en tidigare tid än 11 aug.
Vilket innebär då för mig att jag inte kan få någon interimistiskt beslut om umgänge nu i sommar. Hon föreslog att jag kontaktar socialen och berättar att det finns en stämningsansökan inlämnad till tingsrätten och hör efter ifall dom har möjlighet att på nått sätt kunna hjälpa mig med ett umgänge under sommaren.
Hon skriver även att jag givetvis kan kontakta pappan och se om han är villig att gå med på ett umgänge nu i sommar.

Det står att tingsrätten har infordrat ett så kallat snabbyttrande från socialtjänsten både från här jag bor och där ifrån dom bor, vad innebär detta?

Jag är så arg!
Ringde pappan och möttes av världens otrevligaste människa.
Han började på en gång skrika om att vi inte skulle ha någon som helst kontakt utan allt får ske mellan våra advokater. Att få träffa min son nu i sommar kunde jag fortsätta drömma om.
Jag frågade om han hade fått papper från TR och det hade han, men att det hade ingen betydelse, jag får vänta tills dom faller.

Jag är så fruktansvärt besviken och arg över att han fortfarande inte kan hålla en trevlig ton mot mig, trots allt jag nu har dragit igång. Vad vinner han på att hela tiden vara en otrevlig gaphals?

Ringde iaf vidare till socialtjänsten som (vilket jag redan visste) hänvisade mig till FR.
Där stannar dagens jakt...telefontid tis-fre 8.30-9.30

Tips och råd någon?

Ska ringa min advokat nu och se vad hon säger.

Kan inte din advokat skicka ett brev till din fd med info om vilken dålig dager han ställer sig själv i? Sen hade jag, om jag varit du, ansökt om enskild vårdnad. Den här pappan verkar ju inte klok. Umgängessabotage under 2 år måste ju anses vara tämligen graverande och visar ju på hans olämplighet som vårdnadshavare.

det som är sorgligt i den här historien är att pappan förvägrar sin son att träffa sin mamma
det är DET som är det viktigaste, att man utgår från barnets rätt till båda sina föräldrar

nu har vi ju bara hört ena sidans version i detta, men jag förutsätter att den är korrekt återgiven och i så fall är detta rena katastrofen!
Håller faktiskt med Kattennizze, varför inte söka om enskild vårdnad?
Och nästa fråga - finns det något som skulle hindra Dig Lipsy att flytta till eller närmare orten där sonen bort nu, för att han ska kunna gå kvar i skolan och ha kvar kompisarna där?

Att ha gått från en liten svag med offerkoftan på har du vuxit dig stor, envis och stark, det är imponerande! :bow: :bow:
Alla önskar nog att du gjort detta tidigare, men det är lätt att vara efterklok...nu fixar du detta :banana:

Resten har alla andra sagt så bra så jag nöjer mig med att hålla med...

Jag är så fruktansvärt besviken och arg över att han fortfarande inte kan hålla en trevlig ton mot mig, trots allt jag nu har dragit igång.

Trodde du verkligen att han skulle bli trevligare av att du kopplat in advokat och ska ta det hela till tinget?

Nåväl, jag hoppas att det i slutänden löser sig och blir bra för barnets skull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar