Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Snuffsan sammanfattar det rätt bra. Får jag inte vara här?

Varför inte fortsätta i din mans gamla tråd om det är den situationen du vill diskutera? Där finns ju bakgrunden också. Det här blev ju trådkap så det skriker om det. Visst FÅR du skriva här men jag förstår inte varför du vill...

(Jag har ingen aning om hur er situation såg ut, kan tänka mig att det är fler som inte vet, och är lika ointresserade av att höra om ett helt annat fall när det är TS situation man vill läsa om.)

"Ni skrev minsann si och så för så lång tid sedan i en annan tråd som handlade om en helt annan situation så det så..." Jaha...??

Eh, det jag skrev från början var att jag inte ansåg att vi skulle ta på oss rollen att besluta om enskild vårdnad åt något håll och en fråga till Kattennizze om hon tyckte att TS var en lämplig vårdnadshavare. (Kattennizze skrev att pappan, utefter trådens info, inte var en lämplig vårdnadshavare vilket väckte min nyfikenhet.)
När jag fick svar på det inlägget visade jag exempel på hur en mamma och en pappa kan dömas väldigt olika.

Att diskutera min sambos situation fyller ingen funktion öht. Det har jag heller aldrig varit intresserad av att diskutera i den här tråden.

Jo självklart får du vara här, jag förstod bara inte vad din sambos tråd hade med min tråd och göra.
Precis som jag skrev var det ett exempel på att en mamma, i mitt tycke, inte dömts på samma vis som en pappa. Notera att jag inte la någon värdering i vad som är rätt och fel. (Vilket jag också var tydlig med.)

Lycka till!

Och hoppas du får åtminstone en skön stund med din son i sommar så att du kan få berätta för honom vad du dragit igång med dina ord. Processen som kommer i höst kan annars komma som en chock där han bara får höras sin pappas och bonusmammas version av det hela.

Genom att åka till hans ort ibland kan han se att du återigen finns i hans liv och att du gör ansträngningar och vill träffa honom. Kanske kan ni bara vinka till varandra men kanske han själv efter några gånger kommer fram någongång när han är ute och leker utan sin pappa och bonusmamma i närheten.

Tack så mkt. Dock ser det ut som att det inte blir några roliga stunder med min son i sommar, där bara han och jag umgås. :(
Jag tänker iaf åka på hans fotbollscup som drar igång efter midsommar.
Så ett hej kommer man iaf kunna ge han, sen får man väl vara glad över att blickarna pappan och frun kommer sända ut, inte dödar en. :grin:

Fast jag tycker faktiskt att det är enormt intressant. LCG har ju en hel del poänger. TS har ju många gånger tjatat om sin rätt till barnet men när LCG's snubbe gjorde det fick han så enormt mycket skit för det. Det är intressant att det skiljer så mycket, särskilt som exempelvis Petruska var engagerad i bägge trådarna.

Vilken tråd man ska diskutera detta i vet jag dock inte.

Precis som jag skrev var det ett exempel på att en mamma, i mitt tycke, inte dömts på samma vis som en pappa. Notera att jag inte la någon värdering i vad som är rätt och fel. (Vilket jag också var tydlig med.)

Fast en sån jämförelse kan du inte göra mellan två vitt skilda situationer och därefter dra en slutsats att folk svarar annorlunda pga könet.
TS har blivit tämligen hårt dömd av flertalet i den här tråden.

Varför inte? Det relevanta just här var ju skrivandet om "förälders rätt att umgås med barn" eller "barns rätt att umgås med förälder". Det är väl i allra högsta grad möjligt att diskutera även om situationerna till viss del skiljer sig.
Och ja, TS har blivit dömd av vissa men den senaste tiden har det svängt till ivrigt påhejande eftersom TS har tagit tag i saken. (Även om det hittills inte hänt något mer i saken.) Kritik om just "förälders rätt att umgås med barn" eller "barns rätt att umgås med förälder" var det dock väldigt lite av.

Min uppfattning är fortfarande att tonen skiljer sig väldigt mycket åt, från de båda trådskaparnas sida.

Det är naturligtvis möjligt att det är något jag läser in på grund av respektive TS kön. Å andra sidan har jag såvitt jag minns i alla vårdnadskriser jag har haft någon inblick i utanför buke, snarast lutat åt att barnet nog bör bo med pappan, eller i alla fall vara mer med pappan än vad mamman har tyckt.

Inte heller tycker jag att det faktum att barnet i det ena fallet var en bebis, är skäl för att barnet ska bo med mamman.

Tack så mkt. Dock ser det ut som att det inte blir några roliga stunder med min son i sommar, där bara han och jag umgås. :(
Jag tänker iaf åka på hans fotbollscup som drar igång efter midsommar.
Så ett hej kommer man iaf kunna ge han, sen får man väl vara glad över att blickarna pappan och frun kommer sända ut, inte dödar en. :grin:

Jag tror att det betyder OERHÖRT mycket för sonen att du kan vara där på hans fotbollscup och andra liknande händelser. Bara visa att du finns där. Då spelar det ingen roll vad hans bonusmamma säger om dig, då vet han att du bryr dig.

Jag förstår att det det inte är lätt att strunta i, men blickarna du får måste du bara skaka av dig. Det viktiga är barnet i det hela som behöver sin mamma (och sin pappa). Han måste få vara i centrum.

Nej, jag gissade det med. Ville bara förklara vad jag menade med mitt inlägg eftersom du nämnde det. :)

Fick brev idag från FR.
"Det har från tingsrätten inkommit en begäran om att FR ska yttra sig i en så kallad snabbyttrande enl 6 kap. 20§ andra stycket Föräldrabalken."

Får väl se ifall pappan dyker upp nu då när det är TR som har fixat mötet och inte jag. :crazy:

På måndag kl 13.15 är mötet, uppdaterar efter det.

Kör en liten uppdatering om dagens möte.
Jag kom dit och insåg ganska snabbt att detta möte bara gällde mig. Jag hade förberett mig på att få möta pappan och försöka komma överens om sommaren. Men så var inte fallet denna gång.

Jag fick sitta med en kvinna från familjerätten och förklara igen hur allt har gått till, när, var och hur och sen försöka förklara varför. Jag vet inte varför!

Jag kände att jag började bli lite irriterad men höll god min. Men jag börjar bli så trött på det här
Jag behöver inte sitta på fler möten med stans alla myndigheter och svara på samma frågor om och om igen, jag behöver inte höra från alla att pappan är en skitstövel och att ingen kan förstå hur han tänker.
Varför kommer jag ingenstans?
Jag bad henne om hjälp och det enda hon kunde göra är att kalla han till ett möte så att hon, pappan och jag kunde sitta ner och prata.
Jag sa att jag kan komma på hur många möten som helst bara någon får pappan till det också, men jag vet att det inte leder någonstans. Hon kunde dock inte hjälpa mig på något annat sätt och bara ojade sig och tyckte synd om mig!

Åh...jag var så arg när jag gick därifrån!
Jag får helt enkelt vänta till hösten.

Jag vet iaf att han har varit på möte i hans kommun och gett sin förklaring till allt, jag kommer att få dom papprena hem, det ska bli spännande, äntligen får jag veta varför.

Fortsätter med ännu en uppdatering och nu behöver jag er hjälp!

Idag damp det ner ett brev från pappans advokat.

Han kräver att umgänget ska ske en timme med start den 9e juli hemma hos dom, pappan, frun och min son ska närvara.
Nästa möte den 27e juli ska ske en timme i deras kommun men jag får då vara ensam med sonen. Dom kommande möterna som är en timme är 20 aug, 10 sep och 1 okt.

From den 26 nov ökas besöken med några timmar på ett ställe där jag får bestämma själv, jag ska då hämta och lämna sonen.

From 15 okt, hämtas kl 10 och lämnas kl 16
samma gäller 5 nov och 26 nov.

17-18 dec hämtas kl 15 den 17 dec och lämnas kl 12 den 18 dec.
samma gäller den 14-15 jan, 4-5 feb, 24-26 feb, 16-18 mars, 6-9 april

Efter detta sker löpande umgänge var 3e helg.

Pappan har inget förslag att lämna angående storhelgen och låter mig komma med dom förslagen (vilket jag har gjort)

Pappan önskar att få möjlighet att i tid förbereda sonen på det kommande umgänget.

Vad tycker ni?

Försöker få tag i min advokat (som dock har semester nu) för ett överläggande.

Jag känner mig inte alls nöjd med detta. :crazy:
Visst, det har gått 2 år, jag vet och att man får skynda långsamt. Men ska det vara så här utdraget? Vad hinner man göra på dessa få timmar när det är 12 mil ToR. Hur ska vi kunna lära känna varandra när man får stressa fram och tillbaka?
Och varför ska frun vara med?!

Inga påhopp nu, jag vet, men känner för att vara lite ego för en stund! :cry:

Överreagerar jag, är det såhär det ska gå till? Gör jag fel i att inte gå med på detta?

Hur lär man känna sitt eget barn igen om man träffas en timme var 3e vecka?

:confused:

Visst kan det verka uttdraget, men jag ser en fördel i att planen är långsiktig och faktiskt utmynnar i något som är någorlunda rimligt.

Vad man hinner göra på dom timmarna? Ja, betydligt mer än ni gjort de senaste två åren. Du får helt enkelt se till att ta dig tid att åka de där 12 milen så du inte behöver stressa, utan är där i god tid. Det är ditt ansvar, 12 mil är ju ingenting.

Frun är ju trots att del av din sons närmaste nätverk och en del av hans vardag, jag ser inget konstigt i att hon är med.

Spontant kan jag ju tycka att du ska komma med ett förslag som innebär mer umgänge på kortare tid, men ändå i närheten - så kanske ni kan mötasnågonstans på vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar