Sv: Transpotering av häst
..och jag har grymt bra ventilation och grymt lite avgaser i transporten.
vad har du för transport? *nyfiken*
Det an alltid ska komma ihåg, oavsett vad man anser om att köra med luckan nere, är att en transport MÅSTE ha 20% av golvytan i ventilationsöppningar för att ha godkänd ventilation. Det finns ingen, jag upprepar INGEN, transport som har enbart tallriksventilation/gallerventilation som klarar det. Dessa transporter typas med lilla luckan nere för att klara ventilationskraven.
Och, innan man säger att man har 'jättebra ventilation' i sådana släp (även om AWAKE inte har sånt så är majoriteten av de släp som rullar på vägarna sådana) så tycker jag man ska sätta in en hygrometer och kolla hur det står till med luftfuktigheten i släpet när man kör häst i det med lilla luckan stängd. Det ska till ganska rejält mkt sämre luft än som är godtagbart innan 'människans näsa' uppmärksammar det.
(och hur många gånger har man inte sett släp där det vintertid 'ångar' ur släpet när det öppnas.. Sommartid syns inte ånga, men det blir ännu varmare då)
Det finns släp (nya) vars ventilation är utvecklad för att ha luckan uppe hela tiden, och där kombinationen av öppningsbara (på olika sätt, inte bara en kant) fönster och taklucka gör att man väl uppfyller ventilationskravet, och utan problem kan tillgodose ventilation även kokheta sommardagar - utan att ha lilla luckan nere. Köp då ett sånt om man inte kan tänka sig att fälla luckan!
Man kan även komplettera sitt 'standardsläp' med mer ventilationsöppningar, taklucka samt även sätta in utsugsfläkt.
(Sena tt du får in mer avgaser genom frontfönster än lilla luckan bak, det är en annan femma, det är extremt svårt att komma undan avgaserna, man kan dock i det fall där man har fullgod ventilation framifrån så att säga, leda avgaserna i ett 'avgasrör' under släpet så de kommer ut baktill)
Det är alltid föraren som är skyldig att se till att det är tillräckligt ventilerat isläpet förresten, dvs att så mycket ventilationsöppningar som krävs är öppna.