Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

Hej!

Det där var en tokig generalisering, ja.

Min tjej kan åka med luckan både uppe och nere, hon kan även utan att få panik, vara med om att luckan åker ner i farten, hon är en helt vanlig ridhäst..

Däremot åker jag hellre med luckan uppe, då vi har rätt många långtradare häromkring som gillar att ligga tätt inpå och nosa transport och häst i rumpan. Nu har hon inte fått panik av det ännu, men varför chansa?

Jag tror det är individuellt vad hästar gillar eller inte, vissa är mer bakskygga än andra och vill ha stängt, andra vill ha koll. Vissa tycker det är superskoj att åka transport (som min) och andra hatar det..

/ Lavinia, vars häst kommer farande i 180 när jag kommer med transporten

Men hallå!

Jag har åkt transport flera gånger och med luckan öppen, vi brukade åka till kiosken så på ridlägrena och ingen av oss (10 pers?) blev minsta yr eller snurrig, däremot var det rejält skumpigt!!

/ Lavinia, som åkt därbak, fast man inte får

Det verkar inte som att Awake har andra argument än att hon själv åkt i en transport, så jag tycker att om alla sköter sitt eget så slipper vi en massa onödiga trådar som i alla fall bara slutar med påhopp och diverse smutskastningar.

Man tar väl alltid hänsyn till hästen och omständigheterna? Vissa hästar trivs bättre med öppen lucka, andra med stängd. Låt det vara, varför starta några sådana här trådar där det första man gör är att idiotförklara de som kör med öppen lucka i transporten? Verkar som att det enda syftet med tråden var att skapa intriger. Väldigt onödigt, om du frågar mig..

Jag är så trött på sådana som kör med luckorna där bak öppna. Det kommer in så grymt mycket avgaser och hur bra är det för hästarna att andas in sån bråte?

Men å andra sidan... kör du på motorväg så får du ju precis lika oren luft med luckan stängd som med luckan öppen (om du nu inte har syrgastuber i transporten :crazy: )
Skillnaden blir väl att det blir mindre luft totalt med luckan stängd.
Inte sällan som man öppnat transporten och funnit en blöt häst och helt fuktiga väggar, vilket i sig inte heller är så prima.

Halvblodsmärren åker mycket bättre med luckan nere. Hon står gärna och kikar bakåt och blir lugnare av att ha koll. Har provat att köra med den uppe men man märker av att hon inte gillar det, är luckan däremot nere så är hon coollugn.

Jag tycker att man bör anpassa sig efter sina hästar och deras behov. Finns väl ingen människa som kör med luckan stängd en varm sommardag om det inte är absolut nödvändigt?!?!

knapp-

vi kör alltid med luckan öppen, eller iaf 20-30 dm och ventilluckan där framme öppen. det funkar för oss, jag har själv testat att stå i transporten och åka på detta sätt, det kommer inte in ngra avgaser öht!

Kör alltid alltid med luckan stängd :)

Kan inte ha den öppen dels för hästen inte tycker om det, sen så känns det inte bra, och sen kommer avgaser in i transporten som inte är önskade.

Gillar heller inte när den är öppen hos andra, tex på stora hästar som man kan se rumpan på över lämen ( inte hela men en bit)

..och jag har grymt bra ventilation och grymt lite avgaser i transporten. :angel:

vad har du för transport? *nyfiken*

Det an alltid ska komma ihåg, oavsett vad man anser om att köra med luckan nere, är att en transport MÅSTE ha 20% av golvytan i ventilationsöppningar för att ha godkänd ventilation. Det finns ingen, jag upprepar INGEN, transport som har enbart tallriksventilation/gallerventilation som klarar det. Dessa transporter typas med lilla luckan nere för att klara ventilationskraven.

Och, innan man säger att man har 'jättebra ventilation' i sådana släp (även om AWAKE inte har sånt så är majoriteten av de släp som rullar på vägarna sådana) så tycker jag man ska sätta in en hygrometer och kolla hur det står till med luftfuktigheten i släpet när man kör häst i det med lilla luckan stängd. Det ska till ganska rejält mkt sämre luft än som är godtagbart innan 'människans näsa' uppmärksammar det.

(och hur många gånger har man inte sett släp där det vintertid 'ångar' ur släpet när det öppnas.. Sommartid syns inte ånga, men det blir ännu varmare då)

Det finns släp (nya) vars ventilation är utvecklad för att ha luckan uppe hela tiden, och där kombinationen av öppningsbara (på olika sätt, inte bara en kant) fönster och taklucka gör att man väl uppfyller ventilationskravet, och utan problem kan tillgodose ventilation även kokheta sommardagar - utan att ha lilla luckan nere. Köp då ett sånt om man inte kan tänka sig att fälla luckan!

Man kan även komplettera sitt 'standardsläp' med mer ventilationsöppningar, taklucka samt även sätta in utsugsfläkt.

(Sena tt du får in mer avgaser genom frontfönster än lilla luckan bak, det är en annan femma, det är extremt svårt att komma undan avgaserna, man kan dock i det fall där man har fullgod ventilation framifrån så att säga, leda avgaserna i ett 'avgasrör' under släpet så de kommer ut baktill)

Det är alltid föraren som är skyldig att se till att det är tillräckligt ventilerat isläpet förresten, dvs att så mycket ventilationsöppningar som krävs är öppna.

Det finns släp (nya) vars ventilation är utvecklad för att ha luckan uppe hela tiden, och där kombinationen av öppningsbara (på olika sätt, inte bara en kant) fönster och taklucka gör att man väl uppfyller ventilationskravet, och utan problem kan tillgodose ventilation även kokheta sommardagar - utan att ha lilla luckan nere. Köp då ett sånt om man inte kan tänka sig att fälla luckan!

Exakt ett sådant har jag och det borde alla ha, så de slipper ha luckan nere. :bow:

Exakt ett sådant har jag och det borde alla ha, så de slipper ha luckan nere. :bow:

Sen så kan man sätta in egen ventialtion om sin transport har dåligt med det, men man vill inte köpa en ny...

Slipper? Varför det?
Jag och flera till ser inget ont i att ha luckan nere, så varför skulle vi då hellre ha luckan uppe, lika lite som du vill ha luckan nere!
*bara en fundering*

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat