Hur ställer ni er, ni som kör med öppen lucka, till påståendet att ventilationen blir sämre om man har ett
välventilerat släp?
Mkt intressant fråga detta, och det hade varit mkt intressant att få fakta på båda påståenden.
Jag kör själv med "luckan"(har gardin) helt stängd eller så att det är en glipa på 20-30cm. Öppningsbara fönster fram och så länge jag inte står still längre stunder har inte värmen inuti släpet påverkats, blivit kvalmigt eller liknande.
Körde tidigare med öppen lucka, men då transportförsäljaren la fram det på ett så bra sätt om varför man inte ska ha luckan öppen (vilket jag, världens vimsigaste människa tyvärr inte kan återberätta.. men det lät bra iaf
)har jag faktiskt ändrat uppfattning..
Han nämnde även det där med avgaserna och för mig låter det faktiskt alldeles logiskt att det bör komma in en och annan avgaspuff i släpet om man har luckan öppen...
(min uppfattning: ) Avgaser stiger uppåt, men då ett släp är påkopplat kan avgaserna inte försvinna uppåt förrän släpet passerat.. och eftersom man ju kör med luckan öppen för att få bättre ventilation, måste det ju innebära att luften går in den vägen.. vad händer då med avgaserna? jo dom sugs ju in i transporten? eller? rätta mig gärna om jag har fel
Sen nämnde transportgubben även det att har man ventilation framtill i släpet och öppet bak blir det liksom för mkt luft, att det som kommer in bakifrån blir uttryckt igen eller nåt sånt där...
hoppas jag inte svamlar ihjäl er här
EDIT: har inte läst svaren i hela tråden... ber så hemskt mkt om ursäkt om det redan sagts