Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

jag har åkt transport både med öppen och stängd lucka exakt samma sträcka och nog tycker jag att det blir bättre luft med öppen än med stängd.

Jag vet många inom travet som kör med luckan öppen och har sulkyn fastsurrad bakpå. Man kan inte generallisera på det viset.

Det beror på vilka av mina hästar jag kör. En av dom står mycket lugnare när luckan är stängd.
Är det varmt ute så kör jag alltid med luckan nere, så att det ska komma in lite luft i transporten.

Jag kan kanske lugna ditt sinne i detta ämne? Pratade nämligen med djurskyddsmyndigheten i just detta ämne - ventilation i transport och fick MYCKET info från honom.

Han hade t o m arbetat med att göra mätningar av ev avgasnivåer inne i transporten vid nedfälld lucka plus att sätta in ventiler på lite olika platser i transporten för att se var de ger bäst effekt.

Han hade kommit fram till, genom dess prov, att nedfälld lucka i kombination med takventilation är den absolut mest effektiva för hästen. Det kom INTE in några farliga mängder med avgaser i transporten som många felaktigt tror ( felaktigt enl honom ). Ventiler satta vid golv eller rakt framifrån var förkastligt eftersom de kan motverka sittt syfte, motarbeta takventilationen samt om de sitter högre upp, ge drag i hästarnas ögon. Något han rek var att sätta in en enkel fläkt i befintlig takventil så blev det ännu bättre OCH köra med luckan nere. Han menade på att enda anledningen att köra med den uppfälld det var om man har en häst som blir nervös av bakomvarande trafik.

Anledningen till att jag ringde dit var att jag får påbud av en djurskyddsinspektör att åtgärda ventilationen i mitt sprillans nya släp ( Boj 220 SEH )! Den har TVÅ takventiler plus att den har extra takhöjd. Jag bestrider detta befängda krav och har tagit kontakt med tillverkaren för att se vad de kan göra åt saken Ang bakluckan sa min inspektör att den kan man inte använda som ventilationsargumet eftersom han inte vet om man kör med den öppen eller stängd:confused: Låter det galet eller vad? Någon mer som råkat ut för liknande? Hör gärna av er til mig i så fall för vi behöver kanske göra en gemensam sak av det hela!

Jag vet många inom travet som kör med luckan öppen och har sulkyn fastsurrad bakpå. Man kan inte generallisera på det viset.

Då ber jag om ursäkt. Men jag har då aldrig varit med om det, aldrig någonsin sett en transport med öppen lucka och vagn bakpå.. har svårt att tro att det går då på våran täcker luckan (när den är nedfälld) anordningen som man fäster vagnen med.

Men det är väl så.. man vet inte om det finns en blå svan fören man sett dem alla

i vår gammla trane släp minst 15 år gammal blev det iaf inte dlig luft om man hade luckan nere...(och jag åkte därbak i den senast i förra veckan i rusningstrafik i malmö)

Jag fördrar att ha luckan öppen då jag tycker det blir luft därinne så...har aldrig åkt på en väg med så mycket trafi att det skulle behövas av den anledningen

Det finns ju luckor som är delbara höger - vänster, som på exempelvis Ifor Williams-släpen.

Immer

Vi har faktiskt fått stå och åka i en transport under en undersökning och efter ett tag kunde vi inte andas. Är det någon som borde testa, så är det DU! :smirk:

Varför skrev du så??? Så onödigt....
Om du verkligen talar sanning så tycker jag att du ska göra om testet och åka med en häst i. har gjort det otaliga gånger och det blir så varmt och jobbigt att vara i en transport när luckan är stängd. Speciellt på sommaren.

Ni kanske hade luckan stängd det var väl därför som ni inte kunde andas!!!!!!

Alltså du är så mkt ute och snurrar så man blir rent trött på det, och JA jag har åkt i transporten flera gånger med öppen baklucka ochinte kommer det in några avgaser, allt handlar om att en transport måste ha rätt ventilation framtill vid rätt ventilation framtill så bildas ett övertryck i släpet som gör att inte luften baktill sugs in. Enda gången avgaser kommer in i släpet är vid stillastående tomgångskörning tex vid köbildning och då kommer faktiskt avgaserna in via front ventilationerna iom att avgaserna stiger i luften längs med framväggen på transporten.
Det gjordes en undersökning för något år sedan och i vissa äldre transporter med otillräcklig ventilation framtill sögs en liten del avgaser in i tranporten men inte mer än att den ventilation det gav att ha luckan öppen uppvägde nackdelarna av den lilla mängd avgaser som kom in. Det tvärdrag som man snackar om är endast när en transport står stilla, lufttrycket uppför sig helt annorlunda vid hastighet.
Att sedan generalisera om att alla hästar åker bäst med stängd eller öppen lucka går inte då hästar är individer och uppfattar saker på olika sätt. Jag har tex två tävlingshästar som åker mkt och långa sträckor. Den ena åker bäst öppet då han hatar att höra att det kommer upp en bil bakom och blir väldigt stressad om han inte kan se vad som händer. Ser han bara trafiken så skiter han högaktingsfullt i vad som dyker upp, ser han inte så börjar han hoppa trettioett i transporten varpå ekipaget blir klart trafikfarligt. Den ena åker bäst stängd, han i sin tur blir livrädd om det kommer upp en lastbil bakom och far som en tätting i transporten, däremot bryr han sig inte ett spår om ljudet av dem. Övriga hästar spelar ingen som hellst roll om de har öppet eller stängt. Bryr sig inte ett spår om trafiken. Det däremot samtliga bryr sig om är om det blir för varmt i transporten, vid transport av två hästar sommartid med gassande sol så blir det för varmt där inne trots mkt bra ventilation och då hinner man inte köra någon längre tid med stängd lucka innan det blir oroligt i transporten (vi pratar om 10-15min), stannar man då och öppnar så blir det frid och fröjd därbak igen.
Vad gäller säkerheten så har nyare transporter nu en betydligt högre landgång än innan. Vår ena egna tex är nästan 2 meter hög och täcker hästarna helt med råge, dessutom är övre delen så låg att ingen häst kan ta sig över den.

Jag har väldigt svårt att tro att det ska bli så otroligt varmt om man har luckan helt stängd. en transport är inte isolerad som en bil är så det går inte att jämföra det. + att har man ventilationshål i transporten + luckan öppen så blir det ett sånt otroligt drag i transporten, och det är verkligen inte bra för hästen. När det gäller ventilationen så räcker det om man har luckan på glänt och att man stannar en gång i timmen, tittar till hästen och vädrar litegrann om man ska åka långt.

Varför skrev du så??? Så onödigt....
Om du verkligen talar sanning så tycker jag att du ska göra om testet och åka med en häst i. har gjort det otaliga gånger och det blir så varmt och jobbigt att vara i en transport när luckan är stängd. Speciellt på sommaren.

Ni kanske hade luckan stängd det var väl därför som ni inte kunde andas!!!!!!

Eftersom att undersökningen gick ut på att prova att åka med öppen lucka (..åkte även med stängd) Först utan häst och sedan med häst! En bra transport har bra ventilation, så att man kan ha luckan stängd. ;)

Hur ställer ni er, ni som kör med öppen lucka, till påståendet att ventilationen blir sämre om man har ett välventilerat släp?

Mkt intressant fråga detta, och det hade varit mkt intressant att få fakta på båda påståenden.

Jag kör själv med "luckan"(har gardin) helt stängd eller så att det är en glipa på 20-30cm. Öppningsbara fönster fram och så länge jag inte står still längre stunder har inte värmen inuti släpet påverkats, blivit kvalmigt eller liknande.
Körde tidigare med öppen lucka, men då transportförsäljaren la fram det på ett så bra sätt om varför man inte ska ha luckan öppen (vilket jag, världens vimsigaste människa tyvärr inte kan återberätta.. men det lät bra iaf:D )har jag faktiskt ändrat uppfattning..
Han nämnde även det där med avgaserna och för mig låter det faktiskt alldeles logiskt att det bör komma in en och annan avgaspuff i släpet om man har luckan öppen...

(min uppfattning: ) Avgaser stiger uppåt, men då ett släp är påkopplat kan avgaserna inte försvinna uppåt förrän släpet passerat.. och eftersom man ju kör med luckan öppen för att få bättre ventilation, måste det ju innebära att luften går in den vägen.. vad händer då med avgaserna? jo dom sugs ju in i transporten? eller? rätta mig gärna om jag har fel;)

Sen nämnde transportgubben även det att har man ventilation framtill i släpet och öppet bak blir det liksom för mkt luft, att det som kommer in bakifrån blir uttryckt igen eller nåt sånt där...

hoppas jag inte svamlar ihjäl er här:o :D

EDIT: har inte läst svaren i hela tråden... ber så hemskt mkt om ursäkt om det redan sagts :o

Jag håller helt med dig! Tack för ett bra svar!

Jomen så vad tycker ni är bäst då ?

Avgaser eller dålig luft/svettig häst ? :crazy:

För mig är det uppenbart att ha luckan öppen, stängd kanske om det blåser eller regnar nått så förfärligt.:angel:

Angående avgaserna: Jag hoppas att du inser att ventilen som brukar sitta fram på transporten är den verkliga boven i dramat!? Fast du kör väl med den stängd...

Svar på frågan (När det gäller min häst): För att hästen vill ha det så!!! Svårare än så är det inte. :cool:

Vi har faktiskt fått stå och åka i en transport under en undersökning och efter ett tag kunde vi inte andas. Är det någon som borde testa, så är det DU! :smirk:

Det har jag gjort, en varm sommardag. Omständighetern till varför orkar jag inte gå in på, men vi började med stängd lucka (på glänt) och med bla taklucka uppe, efter 5 minuter var det olidligt varmt i transporten och inte något syre att andas sto och föl var genom svettiga (rann från dem) och beftade, och jo vi har bra ventilation i våran transport.
Vi tog ner luckan och fortsatte färden, syret bara vällde in (dock ej något drag) och hästarna torkade upp, Vi stod i transporten i ungefär 25 minuter och några avgaser komm då inte in i transporten.

Jag tycker i övrigt att en sådan diskutions är löjlig. Om luckans vara att vara upp eller nere. Som i mitt tidigare inlägg så har alla o9lika erfarenheter och olika synpunket och gör vad DE tycker är bäst för SIN häst.

Själv struntar jag fullkomligt i folk som har luckera uppe på sommrarna, själv skulle jag aldrig få för mig det. Men det gör vad de tyckerr bäst för sin häst, mkt att hänga upp sig för. Inte precis....:smirk:

Senast ändrad:

Jag är så trött på sådana som kör med luckorna där bak öppna. Det kommer in så grymt mycket avgaser och hur bra är det för hästarna att andas in sån bråte? När jag frågat sådana som kör med luckan öppen har jag fått svaren "..ah, det blir bättre luft" (..NEJ! Avgaser är inte bra luft!!) "..ah det är för att min häst ska kunna se ut bättre" (..jag tror den mår bättre av att ha luckan stängd så den dels slipper avgaserna och dels slipper se alla långtradare som ligger uppe i röven".. "..ah, det är för att andra ska kunna se min fina häst" (..eh, okej?) osv.

Ni som kör med luckan öppen..
Varför? :crazy:

Generellt har jag den STÄNGD. Men att transportera en nordis full med päls en av de där tokheta sommardagarna var omöjligt utan att ha den öppen. Så då gjorde jag ett undantag (var dessutom inte så mycket trafik).
Oansvarig är man om man inte kan ta beslut från gång till gång och ta hänsyn till omständigheterna.

Knapplån

Jag har åkt i transporter med luckan både uppe och nere. Några avgaser märkte jag då inte av. Däremot dålig luft när luckan var stängd, kvalmit och varmt blev det. Kör själv med luckan stängd, på unghästen, hon vill inte stå still när den är nere utan skall bara försöka vända sig om för att se. Min gamla spelar det ingen roll för, funkar lika bra med båda sätten.

Den varmare tiden av året kör jag med övre luckan öppen för att få bättre ventilation i transporten när det redan är varmt för övrigt.
På vintern där imot kör jag med luckan stängd för att hästen inte ska få kallt drag på sej.

det är väll inte så undligt! hästar kan ju klostrifobi(?) pressis som vi eller att det har hänt något tidigare när luckan har varit stängd!

själv så åker jag alltid med luckan öppen för att min hästar tycker om det! min ena häst ett gottlandsruss få lätt klostrofobi(?) så måsste lltid ha luckan öppen om det rednar brukar jag sätta fast ett genom skinligt tyg så att det inte regnar in så mycket! har täcke då också ett o frodrat regntäcke

Okay, nu har jag inte läst hela tråden och heller aldrig åkt bak i en transport. Jag har heller ingen häst eller transport men om jag hade haft det skulle jag kört med luckan öppen.

För att det ska bli bra ventilation så måste man både ha inblås och utblås, det är rätt logiskt. Om man då har inventilation där framme som luften strömmar in genom hela tiden så måste man också ha utventilation där bak, alltså bör man, logiskt sätt, få bättre ventilation med luckan öppen.

Dessutom tror jag inte det kommer in speciellt mycket avgaser om du har luckan luckan öppen eftersom du far hela tiden, då åker du ifrån luften, vilket gör att det inte kommer in speciellt mycket luft bakifrån, även om du har luckan öppen.

Så tror nog jag att det är, det låter mest logiskt i mina öron i alla fall.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat