Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

jo, när jag kör släp så har jag stängd lucka. men det är inte för avgasernas skull.
jag har den ständ då jag vet hästar som slitit sig, olyckor av olika slag osv. så jag vill ha hästen jag kör instängd.
Men i sommras när det var så varmt så körde jag med öppen lucka, å då var hästen inte svettig när vi kom hem. När vi körde dit var han orolig å små svettig... ej av något annat än värmen!

Jag kör oftast med luckan stängd. Anledningen är att jag måste köra mycket grusvägar för att ta mig från stallet. Om jag har öppen lucka på sommaren så dammar det så mycket i släet att det är bättre att ha den stängd. På vintern är det ofta så mycket snörök att det är bättre att ha luckan stängd. Har även ett rellativt nytt släp med bra ventliation. Kan även öppna takluckan i släpet om det så skulle behövas för ventilationens skull.

Jag har fått höra att försäkringen inte täcker skador som kan uppkomma i samband med transportering av häst om man har luckan öppen. Om det är sant eller bara en myt har jag ingen aning om, någon som vet?

det är en myt. men det bästa är att du ringer ditt bolag och kollar med dom vad som gäller. det brukar vara så att om ditt släp skadar något så är det din bilförsäkring.... och att många bolag betalar inte för invändiga skador som hästen åverkat.

Hur ställer ni er, ni som kör med öppen lucka, till påståendet att ventilationen blir sämre om man har ett välventilerat släp?

Mkt intressant fråga detta, och det hade varit mkt intressant att få fakta på båda påståenden.

Jag kör själv med "luckan"(har gardin) helt stängd eller så att det är en glipa på 20-30cm. Öppningsbara fönster fram och så länge jag inte står still längre stunder har inte värmen inuti släpet påverkats, blivit kvalmigt eller liknande.
Körde tidigare med öppen lucka, men då transportförsäljaren la fram det på ett så bra sätt om varför man inte ska ha luckan öppen (vilket jag, världens vimsigaste människa tyvärr inte kan återberätta.. men det lät bra iaf:D )har jag faktiskt ändrat uppfattning..
Han nämnde även det där med avgaserna och för mig låter det faktiskt alldeles logiskt att det bör komma in en och annan avgaspuff i släpet om man har luckan öppen...

(min uppfattning: ) Avgaser stiger uppåt, men då ett släp är påkopplat kan avgaserna inte försvinna uppåt förrän släpet passerat.. och eftersom man ju kör med luckan öppen för att få bättre ventilation, måste det ju innebära att luften går in den vägen.. vad händer då med avgaserna? jo dom sugs ju in i transporten? eller? rätta mig gärna om jag har fel;)

Sen nämnde transportgubben även det att har man ventilation framtill i släpet och öppet bak blir det liksom för mkt luft, att det som kommer in bakifrån blir uttryckt igen eller nåt sånt där...

hoppas jag inte svamlar ihjäl er här:o :D

EDIT: har inte läst svaren i hela tråden... ber så hemskt mkt om ursäkt om det redan sagts :o

det dära faktumet med att avgaser och för den delen även luft sugs in bakifrån verkar folk ha väldigt väldigt svårt att fatta...:angel: denna diskussion var uppe i somras med.

Försökte då förklara men endast ett par stycken fattade.
så jag väntade på den här länken...

Venturieffekten kallas det.

Jag har inte orkat följa hela tråden, var bara tvungen att berätta när jag hämtade fjordpuckot.....

han hade stått i en hage ca 1,5 år, med sin mamma. Var inte hanterad, aldrig lastad, och definitivt inte åkt någonstans när vi hämtade honom. (innan någon hoppar på mig om hantering och lastträning ska jag bara nämna att jag var 15, pappa var galen och hade köpt en osedd, vild fjordhingst som skulle hem på studs = ingen talan för mig...) I vilket fall så fick på något underligt sätt på pållen på transporten varpå han river nästan all inredning, vi öppnade både fram och övre luckan, + att jag gick in i transporten - hästen lugn....

Vägen hem var ca 7-8 mil, och pappa tyckte att det är helt okej att jag och min tre år äldre syster kunde stå därbak, eftersom pållen höll sig hyfsat lugn då. Luckan var öppen hela tiden.

INTE en enda gång blev jag yr, mådde dåligt eller hade svårt att andas. Hästen lugnade sig så pass att han stod och vilade på ett ben, tittade lite framåt, och lite bakåt, somnade, vaknade och gjorde samma sak igen.

Så att det automatiskt är farligt/ohälsosamt att åka med luckan öppen kan man ta med en nypa salt.

Senast ändrad:

jag håller med dig. Jag tycker att fokus ligger på fel sak. Tänk nu t.ex. om det kommit en långtradare bakom och tutat (vilket tyvärr händer) och hästen fått panik och kastat sig mot den enda utgången (den öppna luckan).
Hur hade det gått då?

Behövs det mer motivation?

:o såg länken lite sent... och måste säga att det hade varit oerhört intressant att se dessa mätningar gjorda på en VV:devil: ffa bullermässigt

/LillaMy-bannar sig själv för att vara för lat att läsa INNAN man svarar:o

Antagligen hade jag och min syster blivit ganska mosade, eftersom det är fullkomligt vansinnigt att stå i en transport med en häst, särskilt en ohanterad och nästan vild sådan......:crazy:

Fast å andra sidan skulle kanske hästen inte kastat sig bakåt, MOT det som tutar..... utan förmodligen fått panik FRAMÅT och åt sidorna - där vi stod......

Behöver jag tillägga att jag sedan dess väldigt sällan ens befinner mig i samma transport som en häst...... förutom vid lastning/urlastning, och allmän koll vid stillastående?

EDIT: Glömde..... jag kör fortfarande med luckan öppen, om hästen inte klarar av att åka med den stängd, men jag försöker att ha den halvstängd, så att det SER stängt ut för hästen, men ändå släpper in luft.......

Antagligen hade jag och min syster blivit ganska mosade, eftersom det är fullkomligt vansinnigt att stå i en transport med en häst, särskilt en ohanterad och nästan vild sådan......:crazy:

Fast å andra sidan skulle kanske hästen inte kastat sig bakåt, MOT det som tutar..... utan förmodligen fått panik FRAMÅT och åt sidorna - där vi stod......

Behöver jag tillägga att jag sedan dess väldigt sällan ens befinner mig i samma transport som en häst...... förutom vid lastning/urlastning, och allmän koll vid stillastående?

EDIT: Glömde..... jag kör fortfarande med luckan öppen, om hästen inte klarar av att åka med den stängd, men jag försöker att ha den halvstängd, så att det SER stängt ut för hästen, men ändå släpper in luft.......

Jag syftade inte så mkt på vad som skulle hända er utan mera hästen.. no offence :P haha.. men det behöver inte vara en lastbil bakom utan en som håller på att köra om och tutar för att den tycker att ni kör för sakta.. det är också vanligt.. det kan vara vad som helst.. hästar är alltid hästar.. blir de rädda så flyr de. Då känner i allafall jag mig tryggare när luckan är stängd

Jo, visst är de alltid flyktdjur, men jag tror också att de blir vad man gör dem till. Jag har kört många hästar och bara en gång varit med om något som kan liknas vid katastrof och då hann vi inte ens starta bilen och komma från gården...... Ibland har jag haft hästar som ställt till ett rent helvete om luckan är stängd och står superlugnt om man öppnar, oavsett hur mycket trafik det än är runtom..... och ibland har jag haft de som vill ha stängt och står lugnare om de inte ser alls. Så det är ju lite olika, men det är ju upp till oss som ska köra att se till hästen, och veta hur vi ska göra.

Fjordingen jag berättade om visade sig vara en bredåkare, så vi plockade bort mellanväggen när han skulle åka någonstans, och hade luckan öppen, då han aldrig riktigt fann sig i att inte kunna se ut bakåt. När vi var nere på Grevagården med honom, så hade vi precis så, och inget konstigt hände på vägen, hästen var lugn, transporten låg som ett strykjärn på vägen och vi tyckte att allt gick jättebra.... När vi kom ner så såg vi att det var rätt många som pekade på oss, och såg ut att prata om oss, men vi tänkte att det säkert berodde på våran snygga transport :D

Men nej, när vi hade parkerat och gick bak för att öppna stod Segol där, han hade knutit upp sitt grimskaft (hur det nu gick till....) och vänt sig om... Han var så liten att han fick hänga upp ganascherna på luckan, men såg - det gjorde han! Men HELVETE vilken hjärtklappning jag hade när jag tänkte på vad som kunde ha hänt..... Efter det sket jag högaktningsfullt i om han ville se, skulle han se fick han stirra genom fönstret fram....

Kontentan är att jag helst åker med halvstängd lucka iallafall, men måste man ha öppet så måste man!

Men nej, när vi hade parkerat och gick bak för att öppna stod Segol där, han hade knutit upp sitt grimskaft (hur det nu gick till....) och vänt sig om... Han var så liten att han fick hänga upp ganascherna på luckan, men såg - det gjorde han!

:rofl: :rofl: :rofl:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tur att det gick bra! haha

Ja, herregud vad fort mitt hjärta gick och kräket stod mest där och gnäggade så gott det gick åt de andra hingstarna! 132 cm över jorden och herre över alla - tyckte han!:rofl: :rofl: Knashäst!

Tja, varför inte? Det hade varit väldigt intressant och se om de verkligen har rest sina ***** ur sina kontorsstolar och faktiskt gjort någon undersökning.

Du svarade inte på min fråga, om du stått i en transport!? :crazy:

Jag har liksom själv stått där bak och det går inte ha luckan öppen. Alltså, man blir helt snurrig i huvudet av alla avgaser efter 5 min. :o

Jah har stått i transport och inte fan blev jag snurrig.Hmmm tycker att du ska ta och tagga ner i dina trådar lite.Du ber om folks kommentarer men sen hugger du direkt,,,,inte så trevligt kanske.ibland kan man faktiskt undra om du är en liten intrigmakerska.Inget illa men men det känns så.Låt var och en åka hur dom vill med sina hästar.Det finns värre saker man kan utsätta sina hästar för än att åka med luckan nere osv...

Har du nån gång startat en tråd utan att medvetet vilja ha bråk? Inse att alla inte tycker som du och att det inte bara finns ett rätt sätt. Jag blir lite matt.

Jag stänger luckan för fullblodet då han absolut inte får ha drag över ryggen. Kan köra öppet på sommaren, men med täcke på.

Halvblodet kan inte åka om hon inte får stå brett, lös och med öppen lucka. Farligt, ja troligen, men desto farligare om hästen sparkar och vill gå över bommen.

man blir helt snurrig i huvudet av alla avgaser efter 5 min. :o

Ursäkta mig nu,men vart f*n bor du någonstans? Tänkte mer att du blir så "förgiftad" av "alla dessa avgaser" efter 5 min!?:cool:

Här i sverige har vi knappast så pass mkt trafik som i länder där befolkningen är x4 så stor som här så att "våra" avgaser påverkar en så himla mkt/illa efter ynka 5 minuter:eek:

Så för din vetskaps skull-så befinner vi oss inte i Thailand eller dyl....:angel:

Så du tycker alltså att vi transporterar hästarna sämre än i andra länder? Det tycker inte jag! Jag tycker att vi har hög standard på släp och skulle aldrig i mitt liv stoppa in min häst i en sådan galler-dänga som du beskriver. Gosh!

Sverige är ett litet land men vi hävdar oss ändå bland de bästa länderna i världen inom både dressyr och hoppning mfl. grenar.

Förgiftade kanske de inte blir men hur bra är det? Herregud! Det är väl uppenbart att inte avgaser är bra att stå i? :eek:

Ja och till skillnad från våra hästar som åker i "skokartonger",hur svårlastade är tex USA's hästar då?? Tillomed den mest vanvårdade hästkraken som knappt haft ngn mänsklig kontakt hoppar in i dessa släp utan större tvekan,medans Många av våra "välhanterade" hästar är så svårlastade..

Hmm..undra vad Det kan bero på??:angel:

Sen kan jag själv säga att vi kan köra vår häst med både öppen och stängd lucka..Det varierar,men oftast är den öppen och det för att det ska komma in frisk luft och att hästen inte ska känna sig så himla instängd.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat