Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

Men tycker du inte att de är underligt att hästen tycker de är obehagligt att åka med luckan stängd? de tycker ialla fall jag

Men grejen är den att alla hästar har en medfödd klaustrofobi, mer eller mindre. Hästar gillar oftast inte trånga och mörka utrymmen. Det är ju inte utan anledning man måste träna en häst för att gå in i transporten och klara av att vara uppbunden. Och för vissa tar den träningen aldrig slut

*knapplån*

Men har ni aldrig kört nåt stort i bilen så att bakluckan varit öppen lite när ni åkt? HELA bilen blir ju FULL av avgaser på nolltid... de sugs in i bilen.....

Nu struntar jag i just det..... det är inte därför jag har luckan stängd. Min häst tycker det är ok och då får den vara stängd. Jag tycker att det verkar säkrare helt enkelt.

// M

Nej - det är vanligt. Att åka i trailer är väl en av de mest onaturliga grejer man kan be en häst om. deras inbyggda klaustrofobi dvs derasa naturliga flyktdjursinstinkt talar ju mot att ö.h.t vara instängd på ett trångt ställe. Många hästar blir betydligt lugnare med luckan öppen. Men som sagt, - har sett flera dåliga fall där ägaren uppenbarligen inte har koll, och har en häst som febrilt svänger från sida till sida med oroliga ögon över trafiken bakom. :(

Så individuellt är det ju, men jag tycker inte man ska nedvärdera allt och alla som har en alternativ lösning runt det hela - om som sagt, - det finns en anledning bakom och ägaren provat bägge alternativen ordentligt och noga studerat hästen.

Frågan är om det verkligen är så.. att det är individuellt.. jag tror nog att man kan lära de flesta hästar att åka med luckan stängd. eller tvärtom dessutom. Jag tänker på travhästar. Brukar man inte generellt säga att travhästar och fd travhästar (ridtravare) är lugna och lättlastade? Och travare körs alltid med luckan stängd. Det spelar ingen roll om den har klastrofobi eller ej, det finns inga alternativ och alla hästar vi har haft (och det är rätt många) har accepterat att luckan är stängd. Det kan hända att dom inte vill gå in, men det är mest pga att dom vet att dom är påväg till banan och det är jobbigt :D. Men väl inne så är det jätte lugnt.

håll i er nu för nu kommer jag göra en jättegrov generalisering och ni kommer antagligen hata mig. Kan det inte vara så att hästar som bara rids åker hästtransport så sällan så att det är därför de får panik när luckan stängs?

Jag tycker att man ska satsa på en transport med god ventilation så att man kan ha luckan stängd för att undvika olyckor.
Träna med era hästar istället!

ja det var verkligen en generalisering :D

tävlingsridhästar åker väl lika mycket som travhästar?

dock håller jag med dig om att det optimala är om luckan är stängd - ur säkerhetssynpunkt om inte annat.
men nånstans - när du säger träning - så är det väl så att många som har hästar som blir oroliga vid luckan stängd måste börja ngn stans. och eftersom det då är fråga om att hästen är orolig vid TRANSPORTERINGEN (den tänker ju inte - luckan stängd eller öppen är det som gör skillnaden) - så är det väl inte bara att säga att man ska träna på luckan stängd punkt slut - kanske behöver hästen åka ngra gånger med luckan öppen, för att sen se att det hela är ok - och sen kan man stänga?
man vet ju inte direkt historien om hästen i transporten man åker bakom - för att kunna döma och förfasa sig i alla lägen.

***knapplån***

Och nu hittade jag detta på Djurskyddsmyndighetens hemsida:

Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.
I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

:angel:

En stallkompis till mig har två hästar, varav den äldre fixar stängd baklucka, och den yngre sparkar som en galning då. Dom är ute och tävlar JÄMT, och är iväg och tränar varje vecka, så man kan inte påstå att dom inte är vana.
Det kan ju också bero på hur dom åkt som unga... Kanske åkte dom inte med stängd baklucka då (de hästar som MÅSTE ha öppen baklucka)... Hästar är ju mest formbara då, eller?

***knapplån***

Och nu hittade jag detta på Djurskyddsmyndighetens hemsida:

Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.
I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

:angel:

Det står endast att ventilationen tillgodoses bäst med luckan öppen men inte att den tillgodoses dåligt med stängd. Jag kör hellre en häst med luckan stängd även på sommaren och tar pausar oftar och öppnar dörren och luftar än har luckan öppen och riskar att hästen får panik.

Jag tycker det låter mer än rimligt ;)

Ultimata är att luckan ska vara stängd, ur olyckssynpunkt men det finns ingen häst som kan gå från att aldrig ha åkt transport till att acceptera att åka med luckan stängd direkt.
Men jag är helt övertygad om att alla hästar kan tränas till att acceptera det, om de inte är för gamla när de börjar tränas.. Lära en gammal hund att sitta ni vet

Vet du hur stilla luften står i en transport med övre luckan stängd? Vet du hur kvalmigt det blir? Okej om man har en häst som flippar ur om den är öppen, men de flesta hästar mår bättre med den öppen, faktiskt. Det har redan varit många trådar om detta där ganska många är överäns om att luften blir bättre med luckan öppen, men du kanske aldrig har provat åka transport... För jag menar om man inte ska ha övre luckan öppen på en transport så ska man ju inte helelr ha sidofönstren öppna på en lastbil?

Nej tack du, öppna övre luckan om hästen tycker det är okej...

:bow: :bow: :bow:

Men det är väl en skillnad där...
avgasröret sitter ju alldeles bak på bilen.
Har du då bagageluckan öppen så virvlar avgasen in.
Medans bakänden på transporten sitter ju en bra bit bakom avgasröret och får då inte alls in samma mängd om luckan upptill är öppen.

Jag som oxå struntar i det då jag har en gammal goding med kapell och inte kan välja.
Men kunde jag välja hade jag troligen haft stängt eller haft delvis öppet.

Varför.... därför min transport inte blir söndersparkad då...
Fast vi har den bara öppen på sommaren när det inte regnar.

Det att det kommer in avgaser stämer inte riktigt för om du åker framåt kan inte avgaser sugas in i transporten. Ställ dig själv i en transport så får du se. Det är så mkt trevligare att åka med öppenlucka.

Vi har faktiskt fått stå och åka i en transport under en undersökning och efter ett tag kunde vi inte andas. Är det någon som borde testa, så är det DU! :smirk:

*knapplån*

Men har ni aldrig kört nåt stort i bilen så att bakluckan varit öppen lite när ni åkt? HELA bilen blir ju FULL av avgaser på nolltid... de sugs in i bilen.....

Nu struntar jag i just det..... det är inte därför jag har luckan stängd. Min häst tycker det är ok och då får den vara stängd. Jag tycker att det verkar säkrare helt enkelt.

// M

Precis, ni borde testa själva att stå där bak när någon kör. Det är hemskt! Man blir helt yr i hela huvudet. Jag vet inte hur kassa transporter ni har men jag har en hyffsat bra så ventilationen är kanonbra (men lucka stängd, såklart) då vi har små hål för ventilation på taket av transporten och då kommer ingen skit in.

Vi har faktiskt fått stå och åka i en transport under en undersökning och efter ett tag kunde vi inte andas. Är det någon som borde testa, så är det DU! :smirk:

Med andra ord så idiotförklarar du Djurskyddsmyndigheten? (Läs inlägg nr 26)

Immer

tävlingsridhästar åker väl lika mycket som travhästar?

Jag tror nog att travhästar (överlag, generellt eller vad man nu vill kalla det) åker mer transport.
Jag tror att de oftare åker in för att gå på en "riktig" bana.
Även om man har träningsbanor hemma så är det ju inte riktigt samma sak, men ridhus kryllar det ju av.

Bara vad jag tror...

För att förklara mig lite mer:
Jag tror att det finns fler ridhus i förhållande till ridhästar
än vad det finns travbanor i förhållande till travhästar

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl ganska självklart att det är så om luckan är öppen? är det vinter så räcker det med ventilationshål fram och sen ha luckan på glänt så det blir korsdrag. Är det sommar så kan man ha så men ta pausar och öppna dörren minst en gång i timmen.. oftare om det är väldigt varmt.

Med andra ord så idiotförklarar du Djurskyddsmyndigheten? (Läs inlägg nr 26)

Immer

Ja, i den meningen gör jag faktiskt det! De borde testa själva att stå där och andas in avgaser i allt från en halvtimme till flera timmar. :mad:

Jag tror nog att travhästar (överlag, generellt eller vad man nu vill kalla det) åker mer transport.
Jag tror att de oftare åker in för att gå på en "riktig" bana.
Även om man har träningsbanor hemma så är det ju inte riktigt samma sak, men ridhus kryllar det ju av.

Bara vad jag tror...

För att förklara mig lite mer:
Jag tror att det finns fler ridhus i förhållande till ridhästar
än vad det finns travbanor i förhållande till travhästar

Precis! En travhäst åker i genomsnitt en gång i veckan skulle jag tro. Sen är det ju olika som du säger vad man har för förutsättningar hemma.. Men alla travhästar måste in till banan minst en gång varannan vecka ialláfall.. om man inte har bra förutsättningar hemma att köra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv