Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

Ja, i den meningen gör jag faktiskt det! De borde testa själva att stå där och andas in avgaser i allt från en halvtimme till flera timmar. :mad:

Och att olika studier visar att den mesta tilluften kommer in i transportmedlet bakifrån? Är det lögn?

Immer

Alltså, har du testat att stå i en transport anytime? Do it!

Man ska inte läsa sig till allt, utan testa det själv.

men vissa grejer är ju fakta...
En sånn sak där de har gjort ordentliga undersökningar, vilket jag antar att de har eftersom det står med på ett sådant ställe, tkr jag att man ska kunna tro på.

Du kanske skulle acceptera fakta och ge dej?
Alternativt kontakta Djurskyddsmyndigheten och fråga vad de har för belägg för sina påståenden?

Immer

Du kanske skulle acceptera fakta och ge dej?
Alternativt kontakta Djurskyddsmyndigheten och fråga vad de har för belägg för sina påståenden?

Immer

Tja, varför inte? Det hade varit väldigt intressant och se om de verkligen har rest sina ***** ur sina kontorsstolar och faktiskt gjort någon undersökning.

Du svarade inte på min fråga, om du stått i en transport!? :crazy:

Jag har liksom själv stått där bak och det går inte ha luckan öppen. Alltså, man blir helt snurrig i huvudet av alla avgaser efter 5 min. :o

det är i stort sätt bara i sverige som vi kör hästar i sånna släp som vi gör, dvs skokartonger.
i andra länder kör man hästar och alla andra typer av djur i lastbil, traktorsläp(öppet) eller burar. Dvs släp som ser ut som våra fast med "staket " istället för väggar. (om ni inte fattar hur jag menar så kan ni googla efter tex. amerikanksa transporter)
blir det då mer frisk luft eller mer avgaser i släpet??

(sen i usa är det inte så ovanligt att man transporterar hästar med flyg internationellt.... på flygplatser vet ju alla hur det stinker av flygplansbrännsle... (mkt ohälsosamt))

(sverige är ju inte direkt världsledande i någon hästsport, så det betyder väl att alla andra länders hästar inte är helt och fullt förgiftade utav alla avgaser.)

det är i stort sätt bara i sverige som vi kör hästar i sånna släp som vi gör, dvs skokartonger.
i andra länder kör man hästar och alla andra typer av djur i lastbil, traktorsläp(öppet) eller burar. Dvs släp som ser ut som våra fast med "staket " istället för väggar. (om ni inte fattar hur jag menar så kan ni googla efter tex. amerikanksa transporter)
blir det då mer frisk luft eller mer avgaser i släpet??

(sen i usa är det inte så ovanligt att man transporterar hästar med flyg internationellt.... på flygplatser vet ju alla hur det stinker av flygplansbrännsle... (mkt ohälsosamt))

(sverige är ju inte direkt världsledande i någon hästsport, så det betyder väl att alla andra länders hästar inte är helt och fullt förgiftade utav alla avgaser.)

Så du tycker alltså att vi transporterar hästarna sämre än i andra länder? Det tycker inte jag! Jag tycker att vi har hög standard på släp och skulle aldrig i mitt liv stoppa in min häst i en sådan galler-dänga som du beskriver. Gosh!

Sverige är ett litet land men vi hävdar oss ändå bland de bästa länderna i världen inom både dressyr och hoppning mfl. grenar.

Förgiftade kanske de inte blir men hur bra är det? Herregud! Det är väl uppenbart att inte avgaser är bra att stå i? :eek:

det låter på ditt inlägg som att du tycker att alla andra som inte gör och tänker som du gör fel.....

det jag ville säga med mitt inlägg var att många prestations hästar inom trav, dress och hopp tranporteras på sätt som du påstår vara mkt skadligt.
det är självklart att avgaser är skadligt, och det är ju inte det disk. handlar om.
utan om det "sugs" in avagaser i ett vanligt släp vid körning med öppen lucka... det ska inte ske under vanliga omständligheter vid normal körning.

men om det är riktigt hög luftfuktighet och helt vindstilla och man står i kö så kommer det självklart att läcka in avgaser i alla vent. och luftintag i släpet.

det låter på ditt inlägg som att du tycker att alla andra som inte gör och tänker som du gör fel.....

det jag ville säga med mitt inlägg var att många prestations hästar inom trav, dress och hopp tranporteras på sätt som du påstår vara mkt skadligt.
det är självklart att avgaser är skadligt, och det är ju inte det disk. handlar om.
utan om det "sugs" in avagaser i ett vanligt släp vid körning med öppen lucka... det ska inte ske under vanliga omständligheter vid normal körning.

men om det är riktigt hög luftfuktighet och helt vindstilla och man står i kö så kommer det självklart att läcka in avgaser i alla vent. och luftintag i släpet.

Ja, om du frågar mig så tycker jag att det är helt fel och fullständigt galet att ha luckan öppen där bak när man kör. Sedan får självklart alla andra göra som de själva anser vara bäst, men de borde prova själva och stå där bak. :(

Tillhör också syndarna som kör med övre luckan öppen och NEJ det är inte för att jag vill visa min snygga häst. Utan för att det framförallt under sommartid blir svalare i transporten och också för att min häst är lugnare med luckan öppen. Är det inte var och ens ensak eller har jag fel? Tror faktiskt att det kan komma in avgaser även genom andra ventilationshål i transporten i sådant fall också. Har du tänkt på att transporten sitter precis bakom avgasröret på bilen? :angel:

Ja, om du frågar mig så tycker jag att det är helt fel och fullständigt galet att ha luckan öppen där bak när man kör. Sedan får självklart alla andra göra som de själva anser vara bäst, men de borde prova själva och stå där bak. :(

jag undrar vad du har för transport, jag har en gammal goding och jag har åkt i den där bak med både lucka nere och uppe, och jag måste säga att jag föredrar nere, helt klart, mycket bättre ventilation.

jag undrar vad du har för transport, jag har en gammal goding och jag har åkt i den där bak med både lucka nere och uppe, och jag måste säga att jag föredrar nere, helt klart, mycket bättre ventilation.

Jag har en Kylinge Apollo men de transporterna vi testade att stå i var bla. en Startrailer.

***knapplån***

Och nu hittade jag detta på Djurskyddsmyndighetens hemsida:

Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.
I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.

:angel:

Här har du hela Djurskyddsbestämmelser vid transport av häst
Jordbruksverkets bestämmelser från 2003

Sidan 9
När hästar transporteras i hästtransport efter personbil finns risk för avgasförgiftning av hästarna. Kontrollera därför särskilt att avgaser inte sugs in i lastutrymmet genom någon ventil!

Jag kör alltid med stängd eller öppen längst ut efter att jag vart me dom att en broms/humla/geting kom in i trailern under transport med öppen lucka vilket resulterade i att hästen fick panik och sparkade så att rampen sprack!

Körde senast i går, då var det runt 1-2 plus grader och endast ett tunnt fleestäcke på hästen och ventilen öppen fullt och det var ok luft när jag öppnade för att lasta ur (ca 1½timmes färd)

Finns ingen inom trav som kör med öppen lucka...
Detta pga. att det oftas finns en vagn fast surrad bakpå transporten.
Jag tycker att ni har kommit in på helt fel spår i den här diskutionen. Jag tycker faktist att vi ska kunna diskutera, ha olika åsikter och samttidigt bete oss som vuxna.
Men i allafall

Jag har aldrig prövat att åka transport, så jag använder bara sunt förnuft. Jag tycker det är självklart att man ska vänja sin häst med att åka transport med luckan stängd. Detta för att olycks risken är alldeles för stor annars. Hästen ska även endast koncentrera sig på att hålla balansen, är luckan öppen så hör och ser den bakom sig och blir därför distraherad. Stänger man luckan så ser den inte längre och hör mindre. Kan koncentrera sig på balansen och hönätet. Punkt slut

Och vad gällande ventilationen så säger jag som jag sagt förut. Stanna minst en gång i timmen och öppna dörren.. har ni en lätt lastad häst lasta ur. Det står det nånstans att man ska göra också tror ja. Så att dom kan få sträcka på benen. Gör man så om man ska åka långt så hinner det inte bli outhärdligt där inne.

Nu har jag inge belägg för det här som jag ska skriva nu, men jag tänker att om luckan är öppen borde det inte bli lite väl dragit då? När man åker 80km/h så blir det väldigt dragit i transporten om man har luckan öppen. Har man luckan på glänt och ventilationshål fram så borde det bli alldeles lagom.

Jag har en Kylinge Apollo men de transporterna vi testade att stå i var bla. en Startrailer.

ok, ajja, de va bättre förr som man säger, jag tycker min är jättemysig och det verkar mina hästar tycka med..*

Finns det ingen här som kör med stängd lucka som har lust att yttra sig? :angel:

Här har du hela Djurskyddsbestämmelser vid transport av häst
Jordbruksverkets bestämmelser från 2003

Sidan 9
När hästar transporteras i hästtransport efter personbil finns risk för avgasförgiftning av hästarna. Kontrollera därför särskilt att avgaser inte sugs in i lastutrymmet genom någon ventil!

Avgaser genom någon ventil? Låter som om det skulle vara i främre delen av transporten då, eftersom Djurskyddsmyndigheten talar om undersökningar som visar att tilluften kommer bakifrån....

Immer

Finns det ingen här som kör med stängd lucka som har lust att yttra sig? :angel:

Jo, jag kör alltid med luckan stängd... går inte annat med mitt släp eftersom luckan öppnas uppåt.
Sen får alla andra välja själv! Förutsatt att lagen om tillräcklig ventilation efterlevs.

men jag hade förut en VV med sk-tkass ventilation, vart tvungen att sätta dit en extrafläkt, men det vart inte 100 ändå... så det är svårt

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv