Transpotering av häst

Sv: Transpotering av häst

Jag kan tycka att det låter logiskt att det komer in MERA avgaser i transporten om luckan är uppen... MEn jag tror inte det är mkt skilland, och inte skadlig i allafall...

Det är ju som vi sitter med fönteret nere?!

Jag själv kör jämt med luckan stängd men pga av andra orsaker

Säg det till Djurskyddsmyndigheten. De har nämligen kommit fram till att det bästa är att köra med luckan öppen.

Immer

Säg det till Djurskyddsmyndigheten. De har nämligen kommit fram till att det bästa är att köra med luckan öppen.

Immer

ja men då är det väl antagligen det, men det jag kommer ändå att alltid köra öppet...

Sen som jag skrivit så tror jag att den mängden avgaser som kommer in är obetydliga

Kör vi sto och föl så har vi luckan stängd. Unghästar har vi luckan stängd. Kör vi äldre vana hästar och det är varmt ute så har vi luckan öppen.

Jag kör med övre luckan stängd då min häst fick panik av att lastas när vi hämtade henne första gången och hon flög över bommen när vi stängde övre.
Så jag låter henne nu sakta men säkert vänja sig vid att åka transport utan stress för att så småningom testa och stänga luckan. Hon har nu åkt transport 6 ggr efter den gången vi hämtade henne och hon har precis börjat lugna ner sig ordentligt vid lastning.

Lägger mig i den lite (som vanligt:angel: ) hetlevrade tråden här på Buke ;)

I slutänden så måste väl var och en få göra det som passar bäst för hästen i fråga...
Merparten här betror jag med kapacitet att se om något fattas hästen som kan ha med faktorer kring transportering att göra.

Min häst åker med övre luckan stängd, sånär som på det lilla glipet när man sätter splinten i det yttre hålet..
All övrig ventilation i front/tak fullt öppen så luft kan passera genom transporten...
Så åker vi, funkar bra... hästen lever och har hälsan :)

Har åkt med i många transportträningar av unghästar med ovanstånende... så snart släpet rullar så går frisk luft igenom...
Men jag lämnar aldrig en släp med häst i stående på det viset, för då upplever jag att det blir en ångbastu... utan då öppnar jag dörren fram eller övre bakluckan...

Ser även gärna bilder på de omtalade tre fläktarna, och en redogörelse för hur de fungerar:)
Kanske nåt gubben ska tänka på när han bygger klart vår transport :idea:

Alltså snälla AWAKE, ge dej nu.

Och ni andra, sluta tjafsa med henne, ni vet ju att hon inte vill ta till sig något, varför slösa energi? Hon kan inte redogöra för hur fläktarna fungerar för hon vet inte själv, så ge upp hoppet om att kunna förbättra er transport till att bli 100% avgasfri, det är näst intill omöjligt.

För övrigt har jag en gammal goding till hästtransport och sällan jag kör hästarna någonstans men näst intill alltid med luckan öppen.

ja men då är det väl antagligen det, men det jag kommer ändå att alltid köra öppet...

Sen som jag skrivit så tror jag att den mängden avgaser som kommer in är obetydliga

skrev fel,,, jag kommer alltid att köra stängdt

Vad är dina orsaker då? *intressant*

min häst försöker att vända sig i transporten när den är öppnen. HOn stressar upp sig då... och försöker även backa.
Men när den är stängd så står hon avslappnat och bara håller balnasen

Alltså snälla AWAKE, ge dej nu.

Och ni andra, sluta tjafsa med henne, ni vet ju att hon inte vill ta till sig något, varför slösa energi? Hon kan inte redogöra för hur fläktarna fungerar för hon vet inte själv, så ge upp hoppet om att kunna förbättra er transport till att bli 100% avgasfri, det är näst intill omöjligt.

För övrigt har jag en gammal goding till hästtransport och sällan jag kör hästarna någonstans men näst intill alltid med luckan öppen.

Det är inte jag som tjabbar, så det är inte jag som ska ge mig(?)

Det enda jag säger är att i våra tester vi gjort så kommer det in avgaser i vissa transporter med luckan öppen. Hur det hela kommer sig har jag ingen aning om, men det gjorde det.

Punkt!

Det är inte jag som tjabbar, så det är inte jag som ska ge mig(?)

Det enda jag säger är att i våra tester vi gjort så kommer det in avgaser i vissa transporter med luckan öppen. Hur det hela kommer sig har jag ingen aning om, men det gjorde det.

Punkt!

men du har inte testat din egen?

Jag tror säkert att du har testat det här med avgaser och transport.

Men jag själv tycker inte att det är verkan rätt lr fel att ha lillluckan öppen...

Visst så kan jag tycka att det finns för och nackdelar och att man tycker att sitt sätt är bäst... men det får inte bli till att denna tråden förstörs...

hm, awake kanske ska köpa sig en bil miljövänlig bil om man blir yr efer 5min... helt ärligt så tycker jag att alla ska göra som dom tycker känns bäst för dom... kör själv med både stängt o öppet beroende på väder, årstid io vilken häst som ska iväg... hela diskussione känns ganska löjlig nu...

VARFÖR hoppar ni på AWAKE så mkt? Hon har ju rätt!
:mad: Omoget :mad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat