Träning och hälsa del 12

Jag tränar på men har inte hunnit skriva så mycket! Håller i med två helkroppspass på gymet + två pass konditionsträning /vecka 😊
Senaste var söndags gym, får ALLTID träningsvärk av det passet 😅 Idag 5 km blandat jogg/pw 👍

Imorgon gym igen men mitt andra pass. Inte heeelt klar än exakt vad jag ska ha med på det passet än men ungefär. Bland annat frontböj iaf vilket jag är taggad på!

Jag har haft brutal träningsvärk i framförallt överkroppen sedan i lördags, men nu börjar det kännas som att det håller på att släppa. Står i kö för frivändningspass imorgon bitti och hoppas få en plats, annars blir det nog att jag hoppar över till passet med fokus marklyft istället (de två passen går parallellt och jag vet att det finns plats på det sistnämnda) för att få någon slags styrketräning gjord denna veckan. Vi påbörjar ett nytt block i programmeringen denna veckan så det lär inte gå särskilt vilt eller tungt till ;) Det blir lite vandring i helgen men annars en lugn vilovecka, det passar bra dels med tanke på lördagens äventyr och dels eftersom vädret ska vara fantastiskt så vi tänkte åka iväg norrut i vår campervan torsdag-måndag :)

Jag har haft brutal träningsvärk i framförallt överkroppen sedan i lördags, men nu börjar det kännas som att det håller på att släppa. Står i kö för frivändningspass imorgon bitti och hoppas få en plats, annars blir det nog att jag hoppar över till passet med fokus marklyft istället (de två passen går parallellt och jag vet att det finns plats på det sistnämnda) för att få någon slags styrketräning gjord denna veckan. Vi påbörjar ett nytt block i programmeringen denna veckan så det lär inte gå särskilt vilt eller tungt till ;) Det blir lite vandring i helgen men annars en lugn vilovecka, det passar bra dels med tanke på lördagens äventyr och dels eftersom vädret ska vara fantastiskt så vi tänkte åka iväg norrut i vår campervan torsdag-måndag :)
Nähäpp, jag lyckades sova mig igenom alarmet och vaknade 10 minuter innan passen skulle börja, så det blev inget med den saken. Jag tror att det har hänt max fem gånger i hela mitt liv att jag missat väckarklockan så kroppen var bevisligen inte ett dugg redo att stiga upp! Tror jag satsar på vilovecka den här veckan helt enkelt, det är mycket att stå i på andra plan och jag känner mig inte direkt överdrivet motiverad att klämma in träning bara för sakens skull. Jag skulle kunna ta en kort löprunda imorgon lunch, men då får min kära ländrygg som gjort väldigt ont sedan i måndags krya på sig först.

Okej, jag tor jag spikat de två pass jag kommer rotera med framöver! För att hinna allt inom en timme gör jag ofta så att jag supersetar en överkropp- och en underkroppsövning (supersettar de övningar som står tillsammans nedan).

Pass 1

Box Jump

Frontböj
Dips

Hip thrust i maskin
Skivstångsrodd

Sittande lårcurl
Höftabduktion i maskin

Sittande axelpress med hantlar

-----------------------------

Pass 2

Reverse lunge i smith
Chins med omvänt grepp

Uppåtlutad bänkpress i smith
Rumänska marklyft

Sidolyft med hantlar
Bicepcurl

Knästående kickback i kabel

-------------------------------

Körde jag Pass 1 i morse! Gick ok men joggade/gick drygt 5 km igår kväll och det var ganska jobbigt så det märktes att kroppen inte var helt pigg (jag är väldigt ovan vid jogga 😅)

IMG_2270.webp

Morgonens. Gjorde ett par dips med kroppsvikt! Ska försöka filma nästa gång och se hur djupet ser ut haha. Frontböjen hade jag sett fram emot men det var tungt idag 🥲

Fortsätter att harva på med marklyften två gånger i veckan (är fortfarande chockad över hur kul jag tycker att det är). Funderar på om det ska få flytta in en trapbar i vårt gym också :angel: . Så kan jag köra lite med en sån som omväxling ibland.

Sjukt mysigt pass i solen på utegymmet vid jobbet igår. Vi var 5 som körde, och delade upp oss 2+2+1 så en "grupp" körde övning, en joggade ett varv runt gymmet och en vilade. Så nötte vi oss igenom en stege på
10 Devils press
20 hand release push up
30 squats med puls
40 pistol squats
50 dips
60 burpees
70 pull ups
80 viktade situps
90 viktade lunges

Och så ner igen. Hann precis inom tiden på 35 minuter! Bra också med lite peer pressure att träna för min del som hade PMS och inte alls hade nån lust igår 🙈 men när vi väl satte igång var det hur kul som helst.

A
Sjukt mysigt pass i solen på utegymmet vid jobbet igår. Vi var 5 som körde, och delade upp oss 2+2+1 så en "grupp" körde övning, en joggade ett varv runt gymmet och en vilade. Så nötte vi oss igenom en stege på
10 Devils press
20 hand release push up
30 squats med puls
40 pistol squats
50 dips
60 burpees
70 pull ups
80 viktade situps
90 viktade lunges

Och så ner igen. Hann precis inom tiden på 35 minuter! Bra också med lite peer pressure att träna för min del som hade PMS och inte alls hade nån lust igår 🙈 men när vi väl satte igång var det hur kul som helst.
Apropå peer pressure... så kom sambon in i gymmet när jag körde marklyft igår. Lyfte upp stången som jag lastat med 80 kg med en hand och höll på och flippade runt med den :cautious: . Sen lugnade han sig och tittade när jag körde några lyft. Klarade 80 stabilt fyra gånger men endast en rep/gång. De sista två var säkert bara för att han tittade på men det kändes himla bra!

A

Apropå peer pressure... så kom sambon in i gymmet när jag körde marklyft igår. Lyfte upp stången som jag lastat med 80 kg med en hand och höll på och flippade runt med den :cautious: . Sen lugnade han sig och tittade när jag körde några lyft. Klarade 80 stabilt fyra gånger men endast en rep/gång. De sista två var säkert bara för att han tittade på men det kändes himla bra!
Haha som när jag bänkpressa med min partner. Och han ba ”jag kan värma upp på din träningsvikt”. 🥲🥲🥲

Andra passet marklyft för veckan. Försökte skala ned på repsen i de lättare vikterna och öka på i de tyngre. Lite vajsing med greppet idag. Gjorde några försök på 80 och tredje fick jag upp stången halvvägs. Är liksom när knäna ska rätas ut som det blir problem. Tror att jag lyckats om jag gett det några försök till men valde att stanna där idag. Är uppenbarligen ingen morgonträningsmänniska. Men ett pass är ett pass. Bättre än inget.

Kolla in davidfriiberg på instagram! Han tog upp just detta i ett inlägg som dök upp i mitt flöde idag :)

IMG_7548.webp

Morgonens pass. Var förkyld halva förra veckan men tycker att det var bättre nu. Måste verkligen hålla igång med träningen, får ont i både rygg, knän och höfter om jag sitter stilla för mycket 😅 Så skönt att kunna träna idag! Bestämde mig för att knåpa ihop ett eget program nu istället för att följa ett färdigt. Tre pass i veckan och försöka köra igenom hela kroppen varje gång. Dagens pass kändes kul iallafall så hoppas det blir bra ☺️

Dagens marklyft slutade på 82,5 ×1 därefter ett inte lika lyckat lyft på samma vikt (även om det var ett lyft). Blev lite ivrig och borde nog ha vilat lite längre. Så det går framåt! Och det är skönt att ha 1,25 kg och 2,5 kg att smyghöja lite med (det är bra för min hjärna :) ). Enda problemet just nu är min jäkla hals som strulat på alla möjliga vis sedan slutet av oktober. De senaste veckorna har jag haft typ skoskavskänsla på ena sidan. Det blir liksom aldrig riktigt bra och jag är dålig på att vila. Hade kanske kunnat sätta punkt för hela halsproblematiken med en vilovecka men då behöver jag ha mycket annat planerat för att inte få för mycket myror i brallan. Vet innerst inne att man ska ha respekt för halsont och träning.

Fick sjukanmäla mig i morse, tog mig till jobbet men insåg att, nä detta kommer inte gå 😂 pulade i mig treo och somnade som en sten på soffan.

Jag vill ju trääääääna 😭 har lyckats masa mig ut på små korta promenader iallafall, har varit skönt med lite frisk luft och sol ❤️

Mysig löptur i himla vacker miljö idag, är på tjänsteresa i Blekinge. Prioriterade SPA med kollegorna men så visade det sig att vi ändå hade lite tid över innan middagen, så det blev drygt 5 backiga kilometer bredvid hotellet. Riktigt dåligt skyltat så vi fick gå in på Strava med jämna mellanrum för att se så vi sprang i rätt riktning dock :D

IMG_7565.webp

Morgonens träning, andra egenkomponerade passet. Kändes bra! Gillar skivstångsrodd mer och mer får jag säga. Var dock nära att vända i dörren när det var typ 15 pers på gymmet jämfört med att det brukar vara typ 2 när jag är där. Avskyr att använda de fria vikterna när andra är där. Vet logiskt sett att troligen kollar ingen på mig men jag avskyr känslan 😩

Sådärja, idag kände jag mig redo både fysiskt och psykiskt att återgå till träningen. Egentligen har det inte gått mer än 10 dagar, men det känns som att det varit ett väldigt långt uppehåll! Förmodligen för att det varit så mycket på andra fronter.

Nåja, ett frivändningspass blev det i morse i alla fall och åh vad roligt det var! Det är verkligen mitt favoritlyft och kändes lite extra bra idag. Annars är det ett sådant lyft som kan krångla lite när man inte gjort det på ett tag eftersom det är så många delar som ska klaffa. Men idag gick det som sagt galant och jag blev lite sugen på att köra ett maxtest snart... Enligt programmeringen är det testvecka om fyra veckor, så jag ska försöka ge mig till tåls tills dess. Utöver frivändningar innehöll passet frontböj, hip thrusts, pistol squats och till slut en cirkel med 3x2 minuters jobb med box jumps, hantelsnatch och utfall med hantel ovanför huvudet. Har redan träningsvärk i låren 🫠

Imorgon blir det konditionspass, förmodligen med en hel del löpning om jag känner PT:n rätt!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 541
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
73 806
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
67 381
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
79 874
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka