Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vardagsmotion kallas det!Visa bifogad fil 144184
Har absolut inte cyklat mountainbike, däremot klippt halva gräsmattan för första gången i år
Kanske jag ska låta bli benpressen och använda kroppen i stället? Sitta/niga och stå upp växelvis, borde ge samma effekt ju.Nu är jag förvirrad.
Här i TH-tråden/arna har jag fått veta att man ska svanka när man kör benpress men kiropraktorn sa att man inte ska svanka utan trycka hela ryggen mot ryggstödet.
Vilket är rätt?
Jag får ondare av båda sätten men mest ont av att inte svanka.
Jag måste hålla ryggen rak och buktryck för att inte få ont. Svankar jag känns det som att jag ber om att få ryggskott.Nu är jag förvirrad.
Här i TH-tråden/arna har jag fått veta att man ska svanka när man kör benpress men kiropraktorn sa att man inte ska svanka utan trycka hela ryggen mot ryggstödet.
Vilket är rätt?
Jag får ondare av båda sätten men mest ont av att inte svanka.
Men jag får mer ont efteråt när jag trycker hela ryggen mot ryggstödet.@Rosett svanka när man kör benpress låter som uppgjort för att få ont.
Jag brukar försöka ha full kontakt med ryggstödet både i sittande och liggande benpress.
Buktryck som när man kör squats. Stabilt skare va
Men jag får mer ont efteråt när jag trycker hela ryggen mot ryggstödet.
Lyfter du för tungt?Men jag får mer ont efteråt när jag trycker hela ryggen mot ryggstödet.
Inte muskler utan snarare leder. Rygg och si-leder. Får samma smärta av att promenera, gå, dammsuga, hänga tvätt, diska etc.Är det ont som i muskelöm av ansträngning eller ont som i att belasta i fel ställning? När jag går på gruppass typ core eller body pump så påtalas ju alltid vikten av att ha coren aktiverad i varje övning, svanken i mattan osv. Det känns inte långsökt att det skulle gälla i all styrketräning?
Tror jag inte. Fick ont när jag även lyfte lättaste vikten, tror det var 18 kg, senaste gångerna har jag haft den på 54 kg. Gör 20 lyft och det känns knappt i benen, bara i ryggen.Lyfter du för tungt?
Jag har alldeles för tungt i benpressen för att kunna svanka tror jag. Eller det låter väldigt onaturligt för mig. Pressar in hela ryggen i ryggstödet för att få upp vikten men aldrig ens tänkt tanken att jag skulle testa svanka.Tror jag inte. Fick ont när jag även lyfte lättaste vikten, tror det var 18 kg, senaste gångerna har jag haft den på 54 kg. Gör 20 lyft och det känns knappt i benen, bara i ryggen.
Men har som sagt svankat sen jag fick det rådet här på buke och då får jag mindre ont.
Ja, jag tänker att det borde ge samma träning för benen om jag typ sitter och reser mig upp, sitter, reser mig upp osv. Då blir det inget tryck mot svanken.Jag har alldeles för tungt i benpressen för att kunna svanka tror jag. Eller det låter väldigt onaturligt för mig. Pressar in hela ryggen i ryggstödet för att få upp vikten men aldrig ens tänkt tanken att jag skulle testa svanka.
Men iaf, om den inte ens känns i benen utan bara gör ont i ryggen hade jag nog testat att byta ut den till något annat!