Tar till mig det här. Vill så gärna träna men har fortfarande slemhosta OCH rethosta, nyser och har ont i bihålorna. Nej Lightzone, du är ICKE redo för gymmet än
Men allmänt väldigt pepp på hela våren, och att springa lite mer igen. Börjar ny praktik på måndag och där finns det tydligen ett litet gym, så ska bli spännande att kika på det!
De pratade om det i ett avsnitt av Träningspodden nyligen, att det ibland svåraste men också viktigaste kan vara att ställa in ett eller flera träningspass eftersom kroppen inte känns helt hundra. Den ena poddaren sa att det enda hon ångrade med träningsåret 2022 var den där gången då hon gav sig ut och sprang trots att kroppen inte kändes bra, och blev superdupersjuk på grund av detta. Hade hon inte utmanat kroppen med löpning hade hon förmodligen kommit undan med en lättare förkylning bara.Jag tog faktiskt det beslutet och mejlat simläraren att jag är hemma idag
För mig var det skönt att höra riktigt inbitna träningsfantaster, som jobbar med träning och tränar typ dubbelt så mycket som jag, resonera kring detta och belysa hur viktigt det är att faktiskt vila när kroppen ber om det. Jag tror att man kommer att kunna träna mycket mer effektivt om man lyssnar på kroppen en gång för mycket än en gång för lite, hellre att man tar en vecka eller två (beroende på hur dåligt man mår) till att vila och sen kan återgå till träning "på riktigt", istället för att hela tiden bryta in med lite träning som dels blir av dålig kvalitet och dels förlänger sjukdomsförloppet (för att inte tala om alla andra risker man utsätter kroppen för när man tränar med nått skräp i kroppen).