Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man börjar en crawl-kurs börjar man med att typ paddla med höfterna och ut i benen. Det sitter inte i fötterna utan i höften. Så har man en sådan flytplatta och övar på att få till ben/höftrörelsen. När man gjort det börjar man med andningen. Man andras på vart tredje armtag, så andas, två armtag och på nästa kommer du upp. Armtagen är oftast det lättaste, men andningen kan vara svårare att få till. Jag andades länge på vartannat armtag, alltså, alltid på höger sida, men det är inte bra i längden visst enligt de som vet.

Öva, öva, öva. Och får du inte till armarna, andningen och benen samtidigt sätter du en flytmojäng mellan benen så de bara flyter och så simmar du framåt med armarna tills du får till det.
Åh tack för riktigt bra tips!
Här ska övas i väntan på kursstart :D

Allt går att lära sig om man vill, de flesta av de med diplom som PT har inte gått mer än en allmän kurs på några veckor som vem som helst kan hoppa på. :)
Menar du crawl-pt? Hänger inte riktigt med. Mer pt menade jag egentligen privatundervisning av simtränare. Crawl handlar väldigt mycket om teknik och man måste veta hur man ska göra. Det är ungefär som att säga att det går att lära sig rida på egen hand.

Kors i taket, jag har tränat crossfit! Och njutit av det! Och ja, nu har jag naturligtvis börjat vackla lite i mitt beslut att sluta bara för det 🙄 Kommer dock att fortsätta med planen att åtminstone be att få pausa medlemskapet, för jag behöver verkligen mer flexibilitet!

Det blev ett kvällspass igår, trots att min familj fortfarande är här och trots att jag med detta valde bort kvalitetstid tillsammans med resten av gänget. Kände att jag behövde träningen mer och att jag ville "riva av plåstret" och komma igång lite igen. Det tog emot, men såhär i efterhand kan jag säga att det var helt rätt beslut!

Del 1: 30 hopp upp på viktplatta, 20 plankan med axelklapp, 10 goblet squats och 10 marklyft med KB. 3 rundor.

Del 2: Teknikträning squat cleans (frivändning där man går ner i djup knäböj på slutet) där vi skulle göra en per minut i 5 minuter och öka vikten varje gång.

Del 3:
  • 5 squat cleans
  • 20 hand release push ups
  • 80 double unders
4 rundor, maxtid 14 minuter.

Jag tog det lilla lugna med vikten på stången men känner i efterhand att jag gott kunde ha lagt på ett par kilo till. Armhävningarna kändes riktigt bra även om det var svårt att lära in det här med att släppa händerna och därmed behöva använda kroppen på ett annat sätt för att komma upp igen. Jag lyckades dock göra åtminstone 75% av dem på tå, så det är jag nöjd med! :) Double unders krånglar fortfarande och jag blir inte klok på att jag klarar dem ungefär var tredje gång jag försöker, men de andra gångerna funkar det inte alls. Ja ja, bara att fortsätta kämpa!

Tanken är crossfit torsdag och fredag också, och om jag orkar tar jag mig kanske iväg till open gym på lördag förmiddag. Mitt huvudsakliga fokus under kommande vecka är dock återhämtning, så det är mycket möjligt att det blir en lat förmiddag i soffan istället :D

Nya skorna ÄR mycket trevliga att jogga i, tummen upp! :up:
1658915574518.webp

Jag har Hypotyreos och äter Levaxin sedan några år tillbaka. De perioder en omställning i dosen krävs är inte roliga alls, visst har du tidigare nämnt att du äter Levaxin du med?
Mår pyton de perioder som dosen behöver ändras, hela livet rubbas (känns det som).
Äter Levaxin sen väldigt länge men ganska låg dos, har fått ställa om flera gånger men något måste ändras igen. Problemet är att jag är i bytet mellan två vc och ska till den gamla vc på fredag men till en urusel läkare som lär pytsa undan mig utan att bry sig så försöker få en kontakt med nya men telefonkön var stängd idag.

Haft Hypotyreos sen högre tonåren/första tjugoårsåldern. Problemet var att jag hade anorexi samtidigt och alltid fick höra att mina värden berodde på svält men det blev aldrig bra oavsett matintag och vikt så till slut insåg dom att det inte bara var svält och jag fick börja med Levaxin.

Nu är jag långt ifrån referensvärdena på alla värden man mäter. Nu borde dom verkligen inte kunna ignorera mig men ändå är jag så orolig.

Äter Levaxin sen väldigt länge men ganska låg dos, har fått ställa om flera gånger men något måste ändras igen. Problemet är att jag är i bytet mellan två vc och ska till den gamla vc på fredag men till en urusel läkare som lär pytsa undan mig utan att bry sig så försöker få en kontakt med nya men telefonkön var stängd idag.

Haft Hypotyreos sen högre tonåren/första tjugoårsåldern. Problemet var att jag hade anorexi samtidigt och alltid fick höra att mina värden berodde på svält men det blev aldrig bra oavsett matintag och vikt så till slut insåg dom att det inte bara var svält och jag fick börja med Levaxin.

Nu är jag långt ifrån referensvärdena på alla värden man mäter. Nu borde dom verkligen inte kunna ignorera mig men ändå är jag så orolig.

Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver. Har du kontaktat endorkimottagningen direkt? För med sköldkärtelproblematik ska/bör de bli inkopplade. Vet att det är olika beroende på landsting, men här i Halland blir du kopplad dit direkt. Har du skickat en egenremiss till endorkin?

BD831560-6303-41EA-BB58-1D90B350E9CF.webp

Dagens! Glömde att jag satt 4x5x65kg på squats, så drog till med ett extra set istället.
Kändes sååå nära 3x10x75kg på rumänska, men underarmarna la av på sista set. Blev 2x5 där istället.

Skulle ju ha vilodag imorgon men kör nog överkropp, då jag tror det blir noll gym resten av veckan. Ridning fre morgon och sen festival fre-lörd, återhämtning ish :angel:

Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver. Har du kontaktat endorkimottagningen direkt? För med sköldkärtelproblematik ska/bör de bli inkopplade. Vet att det är olika beroende på landsting, men här i Halland blir du kopplad dit direkt. Har du skickat en egenremiss till endorkin?
Hade ingen aning om det fast jag ätit Levaxin i ca 14 år :o Det är psykiatrin som beställde proverna för att jag äter flera mediciner som kan ställa till det rejält med sköldkörteln. Problemet är att jag inte gillar hur saker kroppsligt förändras av mina dåliga värden och undrar om det skulle bli normalt igen om jag slutade med dom medicinerna. Men frågan är om jag vågar riskera ännu mer problem med annat igen, har så det räcker och behöver.

Psykiatrin skickade remiss till vc men dom har inte hört av sig. Så imorgon provar jag att försöka få tag på nya vc igen.

Riktigt go stund på gymmet idag! Knäböj som kändes riktigt bra, kunde öka 5 kg direkt jämfört med förra gången. Dips, sidoböj med kettlebell, liggande rodd, utfallssteg med statisk axelpress (aka viktplatta över huvudet), russian twists samt latsdrag. Kände mig svag och skakig när jag förde skeden till munnen förut, det är bra betyg. 😅

Överkroppspass idag, ganska roligt sådant. Fokus axlar och rygg, lite mage på slutet.

Nu på kvällen har jag dock en lite halvskum känsla i kroppen, hoppas jag inte är på väg att bli sjuk. Får kanske ta det lugnt imorgon, har visserligen inte planerat något mer än att rida ut i skogen.

Hade ingen aning om det fast jag ätit Levaxin i ca 14 år :o Det är psykiatrin som beställde proverna för att jag äter flera mediciner som kan ställa till det rejält med sköldkörteln. Problemet är att jag inte gillar hur saker kroppsligt förändras av mina dåliga värden och undrar om det skulle bli normalt igen om jag slutade med dom medicinerna. Men frågan är om jag vågar riskera ännu mer problem med annat igen, har så det räcker och behöver.

Psykiatrin skickade remiss till vc men dom har inte hört av sig. Så imorgon provar jag att försöka få tag på nya vc igen.
Det viktiga är att du får ordning på det och mår bra :) <3

Kom hem igår, inte tränat på 7 dagar, just nu känns det som "hur fan ska jag komma in i det igen" 😅
Jag brukar också känna så efter uppehåll, men tycker det ger sig snabbt bara man kommer igång :)

Är lite inne på samma känsla själv, en vecka från crossfit och tre sen löpningen (som jag ju bara precis startat upp mer dock). Har dressyrträning ikväll och funderar om jag kan få ihop mat m.m. så jag orkar ta ett pass innan det. Varit bortrest några dagar och typ levt på snacks och det är inte optimalt bränsle för min kropp 🙈

Jag brukar också känna så efter uppehåll, men tycker det ger sig snabbt bara man kommer igång :)

Är lite inne på samma känsla själv, en vecka från crossfit och tre sen löpningen (som jag ju bara precis startat upp mer dock). Har dressyrträning ikväll och funderar om jag kan få ihop mat m.m. så jag orkar ta ett pass innan det. Varit bortrest några dagar och typ levt på snacks och det är inte optimalt bränsle för min kropp 🙈

Jaa det gäller ju bara att ta det där första steget 😁 blev iallafall en promenad på 6.5 km. Varit skitseg hela dagen så kanske siktar på ett kortare löppass imorgon...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 800
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ponny med springmask