Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon funderar jag på att åka in till gymmet och starta mitt styrkeschema.. eller om jag kanske sparar det till nästa vecka eftersom det ska köras 2 gånger i veckan 🤔
Äsch, kör på! Det blir väl en bra början att bara köra en gång första veckan! Du kan ju köra samma pass i repris nästa vecka om du skulle vilja det för att komma rätt i schemat.

Tycker också att det är svårt att få till tekniken ordentligt på första repetitionen, i många övningar. Känns ofta som att kroppen behöver typ 1-2 reps på sig för att komma ihåg hur det ska gå till egentligen!
Exakt! Den första är kack, den andra lite knack, sen rullar det på för det mesta. Skönt ändå att inte vara ensam :laugh:

Imorgon funderar jag på att åka in till gymmet och starta mitt styrkeschema.. eller om jag kanske sparar det till nästa vecka eftersom det ska köras 2 gånger i veckan 🤔
Jag säger kör :) jag började mitt löpschema en lördagkväll för att jag fick feeling, tänkte det var lika bra att rida på vågen istället för att vänta in måndag.

Var hos läkaren för hypertyreos och fick bekräftat att jag hade dåliga värden och dosen Levaxin höjs och enligt hen skulle jag göra en massa saker som tillhör mitt förflutna som jag inte vill starta om med och som inte borde vara en rekommendation till någon patient alls för att komma tillbaka i form. Speciellt inte med dom här förutsättningarna. Men, men jag stängde av och struntar i hen även om ett av råden var att börja röra på mig mer (hen visste inte att jag går 2,5 timmar per dag och i vanliga fall tränar varje dag för det frågade hen inte, hon bara utgick från att jag inte gjorde något alls ) och att jag borde träna hårdare. Hen la sig i maten och det var klart och tydligt att hen inte vet något alls om kosthållning och borde varit tyst.

Ett rätt tråkigt besök som kunde ha förstört allt men jag är så pass redo nu att jag kan hantera det.

Tänker att det är flera här med hypotyreos. Vill läkaren att ni ska träna på något speciellt sätt? Pushar dom på för det?

Var hos läkaren för hypertyreos och fick bekräftat att jag hade dåliga värden och dosen Levaxin höjs och enligt hen skulle jag göra en massa saker som tillhör mitt förflutna som jag inte vill starta om med och som inte borde vara en rekommendation till någon patient alls för att komma tillbaka i form. Speciellt inte med dom här förutsättningarna. Men, men jag stängde av och struntar i hen även om ett av råden var att börja röra på mig mer (hen visste inte att jag går 2,5 timmar per dag och i vanliga fall tränar varje dag för det frågade hen inte, hon bara utgick från att jag inte gjorde något alls ) och att jag borde träna hårdare. Hen la sig i maten och det var klart och tydligt att hen inte vet något alls om kosthållning och borde varit tyst.

Ett rätt tråkigt besök som kunde ha förstört allt men jag är så pass redo nu att jag kan hantera det.

Tänker att det är flera här med hypotyreos. Vill läkaren att ni ska träna på något speciellt sätt? Pushar dom på för det?
Tänker på att vissa skrivit att träning inte ger resultat och sen säger min läkare att jag ska träna flera dagar i veckan plus mer promenader. Blir förvirrad.

Jag har inte fått några som helst rekommendationer kring hur jag ska äta och röra på mig för sköldkörteln. 🤔

Men fick du något svar på varför det skulle hjälpa? För det är en autoimmun sjukdom, vilket automatiskt ger en större risk (större, inte stor) för andra autoimmuna sjukdomar.
Men det är inte okej att gå på om det, speciellt inte utan att fråga och ta reda på vart patienten ligger i det. Som du säger, det kan skada så mycket!
Men skönt att du fick öka dosen! Ska du på återbesök kring det så du får en korrekt dos för dig, så de inte bara killgissar?

Jag har inte fått några som helst rekommendationer kring hur jag ska äta och röra på mig för sköldkörteln. 🤔

Men fick du något svar på varför det skulle hjälpa? För det är en autoimmun sjukdom, vilket automatiskt ger en större risk (större, inte stor) för andra autoimmuna sjukdomar.
Men det är inte okej att gå på om det, speciellt inte utan att fråga och ta reda på vart patienten ligger i det. Som du säger, det kan skada så mycket!
Men skönt att du fick öka dosen! Ska du på återbesök kring det så du får en korrekt dos för dig, så de inte bara killgissar?
Jag ska ta blodprov om en månad igen och sen utvärdera. Kommer nog bli en annan läkare för jag tror min övergång till nya vårdcentralen har gått igenom då. Nu är jag liksom lite inne på båda så vet inte hur det blir. Men om det behövs kommer jag nog få vidare läkarsamtal och om det inte sker kommer jag själv kontakta dom. Vill bli bra nu.

Den här vårdcentralen med alla konstiga idéer och ignorans är verkligen på den nivån att om jag hade orkat skulle jag anmält dom ett tjugotal gånger för vårdfel men inte orkat. Dagens läkare kan man tror jobbar på beting. Jag tror jag var inne på hennes rum utan överdrift nu, max 4 minuter. Hon tog blodtryck,sa att dosen höjs, drog sin rappakalja om mat/träning och sen skickade ut mig. Väldigt effektiv vård.

Hoppas på bättre nu.

Och när jag mår bättre kanske jag orkar komma igång igen med yogan ordentligt. Tröttheten sitter både i huvudet och kroppen.

Jag ska ta blodprov om en månad igen och sen utvärdera. Kommer nog bli en annan läkare för jag tror min övergång till nya vårdcentralen har gått igenom då. Nu är jag liksom lite inne på båda så vet inte hur det blir. Men om det behövs kommer jag nog få vidare läkarsamtal och om det inte sker kommer jag själv kontakta dom. Vill bli bra nu.

Den här vårdcentralen med alla konstiga idéer och ignorans är verkligen på den nivån att om jag hade orkat skulle jag anmält dom ett tjugotal gånger för vårdfel men inte orkat. Dagens läkare kan man tror jobbar på beting. Jag tror jag var inne på hennes rum utan överdrift nu, max 4 minuter. Hon tog blodtryck,sa att dosen höjs, drog sin rappakalja om mat/träning och sen skickade ut mig. Väldigt effektiv vård.

Hoppas på bättre nu.

Och när jag mår bättre kanske jag orkar komma igång igen med yogan ordentligt. Tröttheten sitter både i huvudet och kroppen.
Försök att släppa stressen över att du inte kan träna som du önskar (lättare sagt än gjort, jag vet). Men du kommer inte må bättre och kommer igång fortare för att du stressar fram det.
Lyssna på kroppen och gör det som du känner att kroppen klarar av. Jag hoppas att den nya dosen ger rätt effekt samt att uppföljningen om 1 månad är på nya vc med en BRA läkare!

Nä hörrni, det blev inte styrke idag :D :o det var för perfekt väder ute för löpning.
En liten mil före frukost blev det istället!
Screenshot_20220730-102410_Instagram.webp

Försök att släppa stressen över att du inte kan träna som du önskar (lättare sagt än gjort, jag vet). Men du kommer inte må bättre och kommer igång fortare för att du stressar fram det.
Lyssna på kroppen och gör det som du känner att kroppen klarar av. Jag hoppas att den nya dosen ger rätt effekt samt att uppföljningen om 1 månad är på nya vc med en BRA läkare!
Tack för stöd, det ligger liksom i mig att vara ständigt aktiv. Igång hela tiden både i träningsform och i vardagen, brukar bara vara så här trött och seg om jag är jätte sjuk. Vill mest ligga i soffan och har inget intresse för att njuta av sommaren. Är i en rätt djup depression så det spelar också stor roll men jag brukar definiera mig som en person som tränar, går många långa promenader, aldrig kan sitta still och nu är jag inget av det. Nu är jag mest vad mina tankar kallar för ”lat”. Och jag saknar att vara i fart. Har anmält mig till yinyoga på måndag och tisdag och det är ju lugn träning, får se om jag fixar det. Jag är så stel nu, och får ont i kroppen av att inte yoga, gymma eller springa.

Happ. Jag måste nog köpa mig vettiga strumpor att springa i. Får skav strax nedanför trampdynan, aldrig fått där tidigare...
Tips på bra strumpor? :D

Har inte fått något speciellt om hur jag ska träna, mer än att jag själv tagit upp det och att hon tyckt att det är bra att jag rör på mig typ. Däremot har jag fått lite kostrelaterade råd, men det var mest att undvika att ta levaxin vid frukost då jag äter mest mjölkprodukter då, vilket kan påverka upptagningen. Men det har jag fått från apotekspersonal också!

Denna vecka har jag bara tränat en gång.. Men tänkte precis ta ett bad så lite simning antar jag ^^ har dock fått träna hjärnan otroligt mycket genom att bara ta det lugnt. En semester behöver inte vara fullspäckad varje dag!

Min vecka blev såhär till slut!
Måndag: Vandring
Tisdag: Vandring
Onsdag: Vandring
Torsdag: Promenad 6.57 km
Fredag: Löpning 5 km
Lördag: Löpning 10 km, promenad 4.34 km
Söndag: Löpning 5 km

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 800
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 982
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23