Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ännu inte sprungit idag men ska ut på ca 10 km lite senare. Resterande vecka har sett ut så här:
Mån 7 km distans
Tis 9 km lågpulspass
Ons löpargrupp, intervaller på bana
Tors vila
Fre lopp 4,7 km
Lör löpargrupp, intervaller i slingan
Sön (10 km terräng)

Tränade måndag och tisdag. Sen mådde jag dåligt fredag kväll efter jag ätit en sallad på stan. Var helt färdig igår och tillbringade dagen i sängen och lyckades iallafall få i mig te och rostad smörgås på eftermiddagen och lite keso på kvällen. I morse mådde jag bättre men fick kraftig yrsel när jag gjorde frukost. Hela köket snurrade och jag fick krypa till en stol . Fick i mig lite juice och mådde bättre, åt frukost och lunch som vanligt. Nu har jag varit ute på stan ett tag och kände mig helt snurrig igen när jag kom hem. Har uppenbarligen åkt på något skit . Längtar bara efter att träna men det går ju inte. :(

Tränade måndag och tisdag. Sen mådde jag dåligt fredag kväll efter jag ätit en sallad på stan. Var helt färdig igår och tillbringade dagen i sängen och lyckades iallafall få i mig te och rostad smörgås på eftermiddagen och lite keso på kvällen. I morse mådde jag bättre men fick kraftig yrsel när jag gjorde frukost. Hela köket snurrade och jag fick krypa till en stol . Fick i mig lite juice och mådde bättre, åt frukost och lunch som vanligt. Nu har jag varit ute på stan ett tag och kände mig helt snurrig igen när jag kom hem. Har uppenbarligen åkt på något skit . Längtar bara efter att träna men det går ju inte. :(
Usch stackare! Krya på dig!

Veckans tredje pass av first 5k avklarat. Haft lite ont i foten till och från under dagen så var tveksam om jag skulle ta mig ut.

Kändes faktiskt rätt bra sen ändå, kände mig stark i benen. Men istället för att vara supernöjd när jag kom hem började jag störtlipa pga en helt annan grej som legat och pyrt under dagen.

Summerar min träningsvecka:
Måndag: löpning, dressyr
Tisdag: vila
Onsdag: vila
Torsdag: dressyrträning
Fredag: löpning, uteritt
Lördag: vila
Söndag: dressyr, löpning

Saknar verkligen crossfiten. Får nog ta en sväng dit nästa vecka, men först ska jag åka bort några dagar igen. Tar med mig löparskorna men så mycket mer än så blir det nog inte.

F29D5272-3A05-435C-ACDB-337C827A4DD2.webp

Dagens. 4x5x95kg på mark ✅
Kändes lätt utom greppet, hade gärna haft lite krita haha.
3x10x80kg på hip thrust ✅ sweet!

Skulle ju prova mina nya joggingskor också. Joggade 1km till gymmet som uppvärmning. Sedan tänkte jag typ 2km hem. Sen tänkte jag 3. Sen 5. Sen "se hur långt jag orkar" 😂 Dålig på att börja lagom..

Första löpturen på 15år, så är lite nervös över vad mina knän ska säga.. Men kul att känna hur styrketräningen fixar kondition med! (Nu behöver jag aldrig springa igen? :rofl: )

A97A5674-87EE-41DD-9692-9CEC6E92BA1B.webp

Gym igen efter långhelg med bröllop och massor av god mat (och väldigt mycket dryck :angel:). Knäböj där jag kunde reppa mitt PB och det kändes riktigt bra, jag är på väg någonstans tror jag!!! Följdes av hantelrodd, bicepscurls, hip thrusts och sedan avslut med lite magövningar. Utmanade mig själv (framför allt mentalt) i hip thrusten också och fixade 6x4 med 60 kg, så stolt!!

Ny månad och dags att ta tag i sitt liv igen, midjemåttet ökar i aldrig tidigare skådad takt...
Ska försöka ha en liten augusti kick-off med mig själv och köra ett pass per dag. Sen om det blir så lite som 10 min core, ett stretchingpass, joggingrunda eller nåt annat är mindre viktigt. Men jag måste igång. Inledde idag med 35 min tabata här hemma, jag måste vara sjukt ur form för jag har aldrig varit så trött av en hemmaträning. Jag brukar tycka att det är svårt att ta i tillräckligt hemma på vardgsrumsgolvet, men tydligen inte... då var det ändå inga pulsövningar för det vill jag inte ha hemma på mitt originalparkettgolv från -53...

Var hos läkaren för hypertyreos och fick bekräftat att jag hade dåliga värden och dosen Levaxin höjs och enligt hen skulle jag göra en massa saker som tillhör mitt förflutna som jag inte vill starta om med och som inte borde vara en rekommendation till någon patient alls för att komma tillbaka i form. Speciellt inte med dom här förutsättningarna. Men, men jag stängde av och struntar i hen även om ett av råden var att börja röra på mig mer (hen visste inte att jag går 2,5 timmar per dag och i vanliga fall tränar varje dag för det frågade hen inte, hon bara utgick från att jag inte gjorde något alls ) och att jag borde träna hårdare. Hen la sig i maten och det var klart och tydligt att hen inte vet något alls om kosthållning och borde varit tyst.

Ett rätt tråkigt besök som kunde ha förstört allt men jag är så pass redo nu att jag kan hantera det.

Tänker att det är flera här med hypotyreos. Vill läkaren att ni ska träna på något speciellt sätt? Pushar dom på för det?

Jag har inte läst i tråden på en vecka pga att jag inte fått notiser, av nån konstig anledning. Jag såg detta först nu.

För det första blir jag väldigt upprörd av att läsa att du, precis som väldigt många andra, får träffa en så okunnig läkare. Det hör ju dock till vanligheten i den här sjukdomen dessvärre. Jag har fått exakt samma bemötande som du, och jag vet att vi är många. Jag har lärt mig mkt om sjukdomen av att läsa på egen hand, både böcker skrivna av läkare som är kunniga inom området, men även på patientföreningen samt på grupper på fb som är vettiga (finns många ovettiga också men man får sålla bland inläggen precis som på alla forum, PMa om du vill ha lästips.) Kort sagt så det jag kan om min sjukdom har jag tagit reda på själv, och absolut inte fått nån hjälp via den offentliga vården. Jag har gett upp tron att få hjälp där öht.
Du gör helt klart rätt i att strunta i den läkaren som sa att du skulle röra dig mer. Intressant också att du fått kostråd öht, själv har jag bara fått kommentarer från VC och en endokrinolog om att kosten inte har nån betydelse alls för måendet. Vilket känns rent ologiskt med tanke på att kost i så mkt annat är avgörande för måendet, så jag har svårt att tro att vi med sköldkörtelsjukdomar är nåt undantag där...

Det blev bara ett pass förra veckan, kände mig trött och sliten och som att jag hade något latent i kroppen. Gick däremot en långpromenad på 90 minuter (lugnt tempo) igår när jag kände mig bättre.

Den här veckan blir det åter till kroppsviktsträning. Makens semester är slut, äldsta barnet har inte börjat förskolan än och jag är ensam med båda barnen i princip hela veckan förutom två kvällar. Första passet idag, inte så jobbigt men något att stimulera musklerna med i alla fall. Tror programmet blir jobbigare med tiden.

Har ni någon gång försökt att hålla jämna steg med en galopperande shettis? Jösses vad fort de kan springa. Dagens träning blev en tur i stallet och dotterns första galopper ute i skogen.
Tänkte att uppförsbacke blir bra för då springer han inte så fort, tji fick jag! Har nog aldrig haft så hög puls på 4km med dottern och då har vi ändå travat på en hel del innan :p

Min vecka blev såhär till slut!
Måndag: Vandring
Tisdag: Vandring
Onsdag: Vandring
Torsdag: Promenad 6.57 km
Fredag: Löpning 5 km
Lördag: Löpning 10 km, promenad 4.34 km
Söndag: Löpning 5 km
Oj vad trött i benen jag blev av att läsa det där :laugh:

Veckans första och eventuellt enda träningspass inträffade i eftermiddags, och då i form av crossfit. Imorgon åker jag iväg norrut för att sedan tillbringa onsdagen på en väns bröllop. Kommer hem igen på torsdag och typ två timmar senare går tåget till London för jobbresa. Sen kommer jag hem därifrån på lördag kväll och, eh, lär behöva ta igen mig lite om vi säger så. Intensiva dagar! Tack och lov är det här det sista jag har planerat på länge, sen är mitt liv helt fritt från inplanerade grejer fram till slutet av september så då hoppas jag kunna satsa lite mer på träningen :)

Hursomhelst, dagens pass var det ja!

Del 1: Downward dog + plankan med axelklapp + 1 min roddmaskin. 2 varv.

Del 2: Chins/pull ups. Jag klarade en pull up och valde sedan att byta till chins eftersom jag är bättre på det :angel: Det blev fyra set med 2+1+1+1 chins, 30 sekunders vila mellan varje. Nöjd med att ha klarat åtminstone en pull up, och definitivt nöjd med att ha fått till så pass många chins! :up:

Del 3: 21-15-9 reps/kcal av frivändning, roddmaskin och fällkniven.

Sista delen var rejält flåsig, jag hade glömt hur genomjobbiga frivändningar är! Men roliga, det är verkligen min favoritövning! Lagom tekniska, lätt att känna sig stark och framförallt är de väldigt effektiva!

Känns bra att ha börjat veckan med ett riktigt bra pass, så får det bli lite som det blir sen tänker jag :)

@Mineur en av mina favoritövningar också :) men jag har kommit till den punkten att det börjar bli så tungt att jag inte kan bara förlita mig på hur stark jag är utan måste våga lite på att knäna håller och kommer ner under stången djupare och snabbare. Men jag gillar teknikträning!

Råkade visst mörda mina knän ja. Inget mer springa förrän de är glad igen, och börja med några vändor på 3-4km då :angel:

Svårt att se hur jag ska kunna köra squats imorn, men vila benen idag och knästöd på iaf 🙈

Lätt hänt 😅 minns inte vad du har för knäproblem, men när jag har känningar inför squats så brukar jag hellre tejpa med sporttejp än ha mina knäskydd. De är såna med skena och grejer. Men, jag brukar också börja mina air squats med miniband strax under knäskålen så jag måste ha koll på vart knäna tar vägen någonstans. Jag är ju dock fortfarande rätt mycket nybörjare så det kan vara inbillning att det funkar också 😂

Lätt hänt 😅 minns inte vad du har för knäproblem, men när jag har känningar inför squats så brukar jag hellre tejpa med sporttejp än ha mina knäskydd. De är såna med skena och grejer. Men, jag brukar också börja mina air squats med miniband strax under knäskålen så jag måste ha koll på vart knäna tar vägen någonstans. Jag är ju dock fortfarande rätt mycket nybörjare så det kan vara inbillning att det funkar också 😂
Inga egentligen, men sprang 7.5km på ett bräde igår, och det började kännas under/utsida knäna efter kanske 5 🙈

Senast jag joggade var 3km när jag var 14, så 18 år sedan 😅 gick nog ut lite för hårt..

Men mina knäskydd är i tyg bara iaf, lite som kompressionsstrumpor för...knäna :D

Inga egentligen, men sprang 7.5km på ett bräde igår, och det började kännas under/utsida knäna efter kanske 5 🙈

Senast jag joggade var 3km när jag var 14, så 18 år sedan 😅 gick nog ut lite för hårt..

Men mina knäskydd är i tyg bara iaf, lite som kompressionsstrumpor för...knäna :D
Haha, ja jag hade aldrig klarat det trots att jag ju försökt löpträna i flera år men jag drar bara upp skador hela tiden 🤪

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 802
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 997
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 983
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23