Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det viktiga är att du får ordning på det och mår bra :) :heart
Läkaren ska ringa upp nästa torsdag men jag vill ju ha hjälp nuuuu!

Idag lyckades jag promenera lite mer och tanken är att yoga också och gå en runda till. Har lyckats städa 1,5 timme också och handlat. Så lite mer fart i den här ”gamla tanten” har det varit :p Så skönt att klara normala saker, det är träning nog.

Idag var det styrketest som gällde på crossfit. Jag var lite tveksam till att gå dit med tanke på att jag tränat väldigt lite och väldigt ofokuserat de senaste två månaderna, men tänkte att det väl ändå finns ett värde i att gå och testa vad min grundstyrka ligger på så har jag det som baslinje.

Efter en cirkel med 4 x 40 sekunder shuttle runs, benböj och burpees jobbade vi oss upp till 1RM i knäböj, militärpress och marklyft. Jag tog 57 kg i knäböj, 33,5 kg i militärpress och 75 kg i marklyft. Knäböj tycker jag är skitläskigt så fort det blir tyngre än 50 kg typ, men i marklyft och militärpress önskar jag att jag pushat mig själv mer. Nu blev det att jag fegade lite för mycket med vikten i början och därmed inte hann upp till de vikter jag tror att jag hade klarat. Det känns som att jag hade fixat 35 kg militärpress och 80 kg marklyft hyfsat lätt men jag hann inte prova innan tiden tog slut. Ja ja, nu vet jag till nästa gång i alla fall! :)

En knapp timma gym idag pga tidsbrist. Marklyft där jag inte riktigt kunde hålla 8x4 reps på 55 kg med bra teknik så fick backa till 50 kg, nog lite trött sen igår. Sen chins varvat med balansplatta och toes to bar. Kändes gött!
Toes to bar är nog det närmsta ett självskadebeteende man kan komma på gymmet. Sjukt jobbigt! Bra jobbat! 💪

Idag var det styrketest som gällde på crossfit. Jag var lite tveksam till att gå dit med tanke på att jag tränat väldigt lite och väldigt ofokuserat de senaste två månaderna, men tänkte att det väl ändå finns ett värde i att gå och testa vad min grundstyrka ligger på så har jag det som baslinje.

Efter en cirkel med 4 x 40 sekunder shuttle runs, benböj och burpees jobbade vi oss upp till 1RM i knäböj, militärpress och marklyft. Jag tog 57 kg i knäböj, 33,5 kg i militärpress och 75 kg i marklyft. Knäböj tycker jag är skitläskigt så fort det blir tyngre än 50 kg typ, men i marklyft och militärpress önskar jag att jag pushat mig själv mer. Nu blev det att jag fegade lite för mycket med vikten i början och därmed inte hann upp till de vikter jag tror att jag hade klarat. Det känns som att jag hade fixat 35 kg militärpress och 80 kg marklyft hyfsat lätt men jag hann inte prova innan tiden tog slut. Ja ja, nu vet jag till nästa gång i alla fall! :)
Militärpress, är det samma som strikt press? Knäböj är det jag kallar back squat? Har så himla dålig koll på termerna 🙈

Men bra jobbat! Jag tycker också det är svårt att börja lagom och bygga uppåt så man kommer till någon slags maxnivå innan tiden är slut.
Edit: mins coacher är dock bra på att peppa mig att lägga på mer vikt när de ser att jag är för försiktig, och jag blir alltid så löjligt glad när det händer 😂

Senast ändrad:
Det blev ingen löpträning idag, men en superkul dressyrträning i alla fall 😁

Ska jobba på tävling imorgon men tänker ta mig ut imorgon bitti innan jag ska åka, har två pass kvar den här veckan så får bli fredag + söndag, vill inte springa två dagar i rad ifall jag överanstränger något.

Militärpress, är det samma som strikt press? Knäböj är det jag kallar back squat? Har så himla dålig koll på termerna 🙈

Men bra jobbat! Jag tycker också det är svårt att börja lagom och bygga uppåt så man kommer till någon slags maxnivå innan tiden är slut.
Edit: mins coacher är dock bra på att peppa mig att lägga på mer vikt när de ser att jag är för försiktig, och jag blir alltid så löjligt glad när det händer 😂
Ja och ja!

Tycker också att det är toppen när coacherna kliver in och övertalar en att lyfta mer. Idag var det tyvärr den coach jag tycker minst om som höll i passet, och han var dessutom ovanligt oengagerad just idag så där hade jag inte mycket att hämta :down:

Grymt jobbat!
1RM är det 1 running mile eller vad står RM för?

Jag var faktiskt iväg och tränade (lekte mest) igår. Försöker läsa mig DU ordentligt så det blev EMOM 5 min med så många hopp jag klarade, men minst 40 sek/EMOM.
5 DU funkade, så sakta tar det sig.

Försöker även lära mig Butterflys. Så mixade det med repklättring och HSPU, var tvungen att mixa med något som är kul och som jag kan. Började och avslutade med 1.6km löpning

1 rep max tänker jag, dvs den vikt du orkar ta en gång med bra teknik. Oftast motsvarande PB alltså. ☺️
Precis så! Och jag som brukar försöka använda så få engelska och/eller crossfit-termer som möjligt, lyckades tydligen inte jättebra där 🙄😁

1 rep max tänker jag, dvs den vikt du orkar ta en gång med bra teknik. Oftast motsvarande PB alltså. ☺️
@Mineur

Jag läste inte hela meningen,insåg nu att jag sållade bort halva meningen läste

4 x 40 sekunder shuttle runs upp till 1RM, därför jag inte fattade :D :rofl:
Crossfit-termer är jag vanligen ganska insatt i ;) Men tar man inte in all information får man skyll sig själv :bag:

@Mineur

Jag läste inte hela meningen,insåg nu att jag sållade bort halva meningen läste

4 x 40 sekunder shuttle runs upp till 1RM, därför jag inte fattade :D :rofl:
Crossfit-termer är jag vanligen ganska insatt i ;) Men tar man inte in all information får man skyll sig själv :bag:
Haha jag tyckte att det var märkligt att frågan kom från just dig också! :laugh:

Tog mig ut på tredje passet av first 5 k imorse fast kroppen inte alls kändes med på banan egentligen. Framförallt smärta i foten med de trasiga ledbanden i vintras, och det känns fortfarande stelt och obekvämt. Får se om jag kan få till lite rehab/mobilitet innan ridningen ikväll.

214F0259-71D0-4FD3-AEA8-E4E487CB2348.webp

Tänkte jag skulle se hur många mark jag orkade på 60 kg, flåset gav upp innan musklerna gjorde :laugh: med lite vikt på stången känner jag att jag har himla kackig teknik första repetitionen, bara första, tror jag "sätter" mig onödigt mycket. Får leka lite :) curlade mest för att jag var slut och behövde nåt att göra i väntan på sällskapet lol.

Visa bifogad fil 96407
Tänkte jag skulle se hur många mark jag orkade på 60 kg, flåset gav upp innan musklerna gjorde :laugh: med lite vikt på stången känner jag att jag har himla kackig teknik första repetitionen, bara första, tror jag "sätter" mig onödigt mycket. Får leka lite :) curlade mest för att jag var slut och behövde nåt att göra i väntan på sällskapet lol.
Tycker också att det är svårt att få till tekniken ordentligt på första repetitionen, i många övningar. Känns ofta som att kroppen behöver typ 1-2 reps på sig för att komma ihåg hur det ska gå till egentligen!

Jag har jätteont i ryggen efter gårdagens marklyftsäventyr :down: Det är ju en klassiker och visar på att min teknik (alternativt rörlighet) inte var tillräckligt bra, och jag grämer mig mycket över det faktiskt. Dels eftersom att jag precis börjat våga lite mer i marklyft utan att vara rädd för att skada min väldigt känsliga rygg, och dels eftersom jag önskar att någon hjälpt mig med tekniken. Självklart är det i slutändan mitt ansvar att göra rätt, men det irriterar mig att coachen var så oengagerad igår och i princip inte sa ett ord till någon. Också irriterande att allt kändes bra för stunden, det kändes verkligen som att jag hade rätt teknik, så därför bad jag inte om hjälp utan vågade jag mig på lite tyngre vikter vilket jag nog inte borde ha gjort.

Ja ja, jag tröstar mig med att det inte är min gamla skada som gått upp, utan det är en helt annan och ytterst muskulär smärta som jag vet kommer att gå över fort med hjälp av ipren, värmedyna och rörelse. Men crossfitpasset ikväll får jag vackert skippa, SkiErg och KB-svingar känns som en sjukt dålig idé just idag! Jag satsar på promenader istället, jag var ute en sväng i morse och ryggen blir märkbart bättre av lugn rörelse vilket ju inte är så konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 800
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 982
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23