Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
En massagepistol kanske vore nåt att testa också.
Det har jag och använder ca 20 min på varje ben två gånger om dagen. Funderar på att gå till vårdcentral för att testa det igen. De har dock aldrig hittat något och när jag var yngre hade jag tydligen vadkramper och muskelspasmer i vaderna för att mina föräldrar var skilda :rofl:

Hemma och vabbar idag, så har tänkt köra en AMRAP när hon sitter vid TVn om en stund. Inte klar med vad jag ska hitta på, är så dålig på hemträning.

Men något i stil med.
Boxkliv med hantlar
Hopprep
Hantel Snatch
Burpees
Airsquat

Avslut på tung jobbvecka idag och jag är TRÖTT efter att dessutom sovit ganska skräpigt denna vecka. Således ytterligare ett frustrerande pass på gymmet där jag inte hann hälften av övningarna jag tänkt göra pga seg och hade ont i handflatorna pga blåsor efter armgången. Bara att ta nya tag imorgon, är peppad på helkroppsövningar utan så mkt handgreppande. :D

Nytt pass crossfit idag, lite blandad uppvärmning sen

Block 1
Snatch grip deadlift - ser enkelt ut men är precis så svårt som man skulle kunna tänka sig!

Block 2
2 min av
7 front squats
14 deadlifts
AMRAP squat jump to plate
5 varv med mål att göra +100 av hoppen.

Jag vågade inte pusha knäna för mycket, front squats är en av mina större svagheter så jag körde air squats istället för att blanda in hopp, och något varv gjorde jag höftlyft istället för att avlasta. Behövde ju orka med kvällens hoppträning sen också 😁

Herregud, mina ben är rätt ordentligt möra efter gårdagens pass vilket märktes när det blev burpees idag!

Uppvärmningen innehåll bland annat en för mig ny övning, figure 8 med kettlebell. Gick super åt ena hållet men när jag bytte så blev det kaos 😂

Block 1:
EMOM 10 min
2 power cleans

Jag har en vikt för allt fallerar, kommer sällan förbi den. Problemet är att jag är för dålig på att komma ner. Jag har liksom bra drag uppåt men fullföljer inte. Ska snacka lite mer teknik med coachen imorgon vad jag kan göra för kompletterande övningar för att få kläm på det.

Block 2:
15-12–9
Hang power cleans
Burpees
2 varv, 5 min vila emellan.

Klarade inte målet på <14 min, bytte burpees mot body builders men mina ben skrek på mig. Känns lovande inför morgondagens pass.

Så gott som återställd, hörs på rösten ibland(typ när jag skrålar med radion lol) att det varit nåt så att säga, men hostan är borta och bara normal pollen-nästäppa kvar. Har tacksamt nog inte haft feber och det var egentligen bara torsdag kväll-lördag jag var hängig, så jag ska nog försöka mig på ett överkroppspass i morgon om det fortsätter kännas bra. Jag är så klen där att det inte blir nån direkt pulshöjning :laugh: så det blir nog en bra mjukstart!
Jobbet kukade såklart ur, men igår var jag tillbaka på gymmet! Sveriges vingligaste bänkpress genomfördes :laugh: Det var oväntat flåsigt så idag vilar jag igen, men imorn hoppas jag på ett böjpass!

Och jag var på det igen med crossfit imorse. Herregud vad mina ben var sega innan, men faktiskt mycket bättre efter.

Pulsblock med
400 m rodd
10 med ball sit ups
1 wall walk
16 minuter, mål +4 varv

Rodden som jag ändå brukar vara ganska stark i var rätt tärande idag med trött ben, men löpning är uteslutet och air bike definitivt inte bättre så…
Jag kan fortfarande inte göra en riktig wall walk men idag gick det lite bättre än senast jag gjorde det i alla fall så, progress!

Imorgon blir det vila från gymmet, men om vädret håller sig bra så blir det en uteritt :)

Jag blev förkyld efter ridlägret så det blev en knapp veckas ofrivillig men behövlig vila. Idag väckte jag igång kroppen lite smått med ett cirkelpass i trädgården:

800 m löpning som uppvärmning
10 armhävningar på tå
15 v-ups
20 Bulgarian split squats
10 tricep dips
45 sekunder hög planka
20 benböj

Jag körde tre varv av allt utom löpningen. Ingen vila mellan varje övning men 1 min vila mellan varje varv. Bänken på bilden nedan fick agera träningskompis och hjälpa till vid spilt squats samt tricep dips :D

Det var svettigt och jobbigt men jag känner att jag la mig på en rätt bra nivå och jag känner mig lagom trött nu!

Bifogade filer

• 20220612_153717.webp
    20220612_153717.webp
    214,5 KB · Visningar: 9
Ska nog smita iväg till gymmet på ett litet överkroppspass!

På väg hem från stallet nu, första veckan efter ett år månader med mycket mindre gym och en sväng corona blev såklart all in :angel:

Fem ridpass och fyra gympass.
Men så himla kul 🤩
Och har varit rädd att jag liksom skulle ha tappat gymvanan och att det skulle kännas jobbigt att gå dit, men det är verkligen lika kul som innan och längtar dit. Tack och lov.
Endorfiner needed.

Nu har jag vadproblem igen, jag har börjat springa fortare och hade samma sist jag började växla upp men absolut inte lika illa.

I går när jag vaknade kände jag att vaderna var stenhårda och stela. Det brukar de vara då och då, har haft problem med dem hela mitt liv. Brukar bli bättre när jag springer så efter jobbet tog jag mig ut på löprunda. Det släppte dock inte, utan började i stället få minikramper i läget när man vinklar foten neråt. Till slut försökte jag springa utan att vinkla foten neråt (det går men är lite bökigt). Sen smällde jättekrampen in i båda vaderna samtidigt och jag ramlade nästan omkull.
Fick stretcha dem försiktigt i 20 minuter och sedan kunde jag gå. Testade att springa och det kändes ok, jag var ganska långt hemifrån och hungrig och kissnödig så ville gärna hem :angel:
Men fick kramper lite då och då och fick gå mellan löpsnuttarna.

När jag kom hem och satte mig ner kändes det som tusen nålar fast i musklerna och jag hade massor med muskelspasmer.

Inte glad alls åt detta, då det brukar ta 2-3 veckor innan vaderna känns vettiga igen, och jag ska springa 16km traillopp om 2 veckor :arghh: Så är ganska nedstämd. Men vaderna ska få vila lite från löpning i dag, går till gymmet i stället. Hoppas de kan kännas vettiga snart igen!
Det där låter verkligen tråkigt. Vet du varför det blir så när du springer. Typ felbelastning eller pronering eller gammal skada? Lider med dig :heart

Besöket hos sjukgymnasten var inte den succé jag hoppats på, han tror tyvärr problemet med axeln kanske är mer eller mindre ofrånkomligt men i alla fall inte så illa att det kräver operation. Fick tips på lite grejer jag skulle prata med min coach om för att försöka jobba runt problemet. Men jag frågade rakt ut om han trodde att problemet på sikt skulle ge med sig så att jag någon gång skulle kunna göra de övningar som ger känningar men han var tveksam.
Vad tråkigt med ett sånt besked, men det finns annat du kan göra?

Jag har ju yogat ett tag, började innan jul men vet inte exakt när så började räkna från 1 januari. Idag är kroppen trött men jag vill inte missa en dag.Så jag ska köra lite yinyoga med fokus på vila nu. Inget uttröttande eller besvärligt utan bara sträcka ut och stretcha kroppen.

Blev ett ashtanga-pass och två korta pass på crosstrainern denna veckan, plus promenader med hunden. Borde gjort ett ashtanga-pass idag också men är trött och har jobbat lite i trädgården istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
737
· Visningar
21 749
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 990
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 048
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar