Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började med intervaller med 1 minuts vila där jag successivt ökade på den sammanlagda distansen/tiden. 10 minuter på en gång var för lång tid i början. Så här har min stegring sett ut från pass till pass (med varierande intensitet) där jag har stakat 2-3 gånger/vecka: 4 x 500 m, 4 x 500 m, 4 x 500 m, 6 x 500 meter, 8 x 500 m, 2 x 1 km, 4 x 1 km, 6 x 1 km, 2 x 10 min, 10 x 500 m, 3 x 10 min, 2 x 15 min, 4 x 10 min, 2 x 20 min, 1 x 30 min, 1 x 40 min, 1 x 45 min.

Med tanke på hur jobbigt jag tyckte att det var i början så är jag ändå förvånad över hur pass snabbt det har gått att öka på. Idag hade jag utan problem kunnat staka en timme eller mer. För drygt en månad sedan hade det känts som en UTOPI.
Vilket klokt upplägg! Och vad härligt det måste vara att se ett så tydligt resultat!
 
Jag har haft lite extra vila för att få bort känningar i kroppen som nog ffa har berott på slarv med stretching. Så det har jag fokuserat på. Men det är helt galet vad kort och osmidig jag är. Jag känner mig verkligen som den 40+ tant jag är när det kommer till stretch. Så egentligen borde jag byta ut mina mål mot ett stretching-mål. Får fundera på det.

Även när det gäller löpningen har jag jobb framför mig. Har, efter att ha sett mig själv på film, insett att jag måste jobba på min hållning och mitt löpsteg. Så det är det också fokus på just nu.

Körde ett pass imorse. Första för säsongen i helmörker. Det var lite dystert. Och rejält blåsigt. Som vanligt. Körde ett plågsamt tempo med välbehövlig vila mellan varven. Det var jobbigt. Sjukt jobbigt. Men skönt efteråt. Som tur är.
 
Jag har haft lite extra vila för att få bort känningar i kroppen som nog ffa har berott på slarv med stretching. Så det har jag fokuserat på. Men det är helt galet vad kort och osmidig jag är. Jag känner mig verkligen som den 40+ tant jag är när det kommer till stretch. Så egentligen borde jag byta ut mina mål mot ett stretching-mål. Får fundera på det.

Även när det gäller löpningen har jag jobb framför mig. Har, efter att ha sett mig själv på film, insett att jag måste jobba på min hållning och mitt löpsteg. Så det är det också fokus på just nu.

Körde ett pass imorse. Första för säsongen i helmörker. Det var lite dystert. Och rejält blåsigt. Som vanligt. Körde ett plågsamt tempo med välbehövlig vila mellan varven. Det var jobbigt. Sjukt jobbigt. Men skönt efteråt. Som tur är.

Jag har med i mitt mål att köra yoga minst en gång i veckan. Ska samla ihop totalt 60 pass från 1/9-31/12 och där ingår yoga, styrka och löpning. Jag behöver absolut köra rörlighet pga stela och spända muskler. Samtidigt så är jag överrörlig. Men de ggr jag kört yoga känns det gött efter :)
 
Går trögt med att samla pass till mitt mål om 60 pass innan nyår men det kommer. Har haft denna veckan som en återhämtningsvecka efter halvmaran som jag ju sprang trots mina ryggproblem (som jag känner att jag behöver fixa igen). Har ridit två pass och tagit en promenad, that´s it och det har varit skönt :) Ska rida två pass under helgen och så ska jag försöka ta mig tid till promenader båda dagarna också och ett pass yoga. Nästa vecka är tanken att smyga igång med styrketräningen igen!

Ska se om jag kan boka massage en dag nästa vecka också och sen kiropraktorn igen veckan därpå. Så är jag förhoppningsvis snart back on track :p
 
Jag har med i mitt mål att köra yoga minst en gång i veckan. Ska samla ihop totalt 60 pass från 1/9-31/12 och där ingår yoga, styrka och löpning. Jag behöver absolut köra rörlighet pga stela och spända muskler. Samtidigt så är jag överrörlig. Men de ggr jag kört yoga känns det gött efter :)
Jag skulle verkligen vilja köra yoga. Men tiderna på de passen fungerar dåligt för mig. Men ska försöka komma iväg på ett par st iaf så kan man förhoppningsvis forts på egen hand och med stöd av youtube sen.
 
Jag har bara erfarenhet av känningar av löparknä. Googla och se om det kan vara det. Det får jag bort genom att ta lite extra vila samt stretchar (se övn på YT). Nu sist tejpade jag knäet också.
Var i knät? Utsidan, insidan, ovanför knäskålen, nedanför knäskålen?
Verkar det stämma med löparknä som @Saigon pratar om så kan du förutom stretch även massera iliotibialbandet (och det ska göra ont).
Tack för input, det är mer direkt över knäet och under (googlade löparknä och jag känner inte riktigt igen symptomen). Däremot så upptäckte jag igår när masserade in tigerbalsamet att det gör rejält ont runt muskelfästet på ovansidan av låret (quadriceps) och framförallt på sidorna där det fäster mot knäet. Har varit rätt trött i höftböjaren på samma sida.
Jag bör kanske gå till en massör eller liknande i första hand?
 
Tack för input, det är mer direkt över knäet och under (googlade löparknä och jag känner inte riktigt igen symptomen). Däremot så upptäckte jag igår när masserade in tigerbalsamet att det gör rejält ont runt muskelfästet på ovansidan av låret (quadriceps) och framförallt på sidorna där det fäster mot knäet. Har varit rätt trött i höftböjaren på samma sida.
Jag bör kanske gå till en massör eller liknande i första hand?

En bra naprapat kanske? Bor du nära Stockholm så kan jag tipsa om Access rehab. De har även en massör med fantastiskt hårda nypor.
 
En bra naprapat kanske? Bor du nära Stockholm så kan jag tipsa om Access rehab. De har även en massör med fantastiskt hårda nypor.
Tyvärr gör jag inte det.
Däremot så när jag smörjde in med tigerbalsam så passade jag på att knåda en del, tog ett par värktabletter och i ett par timmar så kändes det knät bättre än mitt bra knä. Så jag tänker jag börjar med att göra det två gånger om dagen nu fre- sön och vilar från cyklingen. Så testar jag cykla på måndag istället. 🚵
Tack för bollandet!
 
I morse blev det ett spinningpass enbart på skalle.
8CBFD4AB-3691-44EC-8EA5-C4D2D2A3EB63.webp
 
Pga grinigt knä så har det bara blivit spinning på slutet.
Idag blev det dock en joggingrunda på 5,3 km. Kändes riktigt bra i början. På slutet var jag trött och knät sa ifrån lite men inte värre än att jag körde hela vägen.
Ska få laser i kväll.
Ny mp3 och nya hörlurar.
1252EBA6-A4AA-4564-9B50-BD66CF2E2CA1.jpeg
 
Igår sprang jag Lidingö 15km. Jag tyckte inte att jag hade haft den bästa uppladdningen innan men visste att jag iaf skulle ta mig runt.
Jag hade inget mål eftersom jag inte har sprungit det tidigare men tänkte att 2 h, 2.10h nånting kunde vara rimligt.
Döm om min förvåning när jag kom i mål på 1.51.55! Jag är supernöjd och känner mig ändå rätt fräsch idag!
 
Igår sprang jag Lidingö 15km. Jag tyckte inte att jag hade haft den bästa uppladdningen innan men visste att jag iaf skulle ta mig runt.
Jag hade inget mål eftersom jag inte har sprungit det tidigare men tänkte att 2 h, 2.10h nånting kunde vara rimligt.
Döm om min förvåning när jag kom i mål på 1.51.55! Jag är supernöjd och känner mig ändå rätt fräsch idag!

Bra jobbat!
 
Igår sprang jag Lidingö 15km. Jag tyckte inte att jag hade haft den bästa uppladdningen innan men visste att jag iaf skulle ta mig runt.
Jag hade inget mål eftersom jag inte har sprungit det tidigare men tänkte att 2 h, 2.10h nånting kunde vara rimligt.
Döm om min förvåning när jag kom i mål på 1.51.55! Jag är supernöjd och känner mig ändå rätt fräsch idag!

Wohoo riktigt bra sprunget! :banana:
 
Igår sprang jag Lidingö 15km. Jag tyckte inte att jag hade haft den bästa uppladdningen innan men visste att jag iaf skulle ta mig runt.
Jag hade inget mål eftersom jag inte har sprungit det tidigare men tänkte att 2 h, 2.10h nånting kunde vara rimligt.
Döm om min förvåning när jag kom i mål på 1.51.55! Jag är supernöjd och känner mig ändå rätt fräsch idag!

Bra jobbat!! Vad roligt att det gick så bra!! Var stolt!

Jag sprang Rosa Bandet-loppet idag och är också jättenöjd! :) :)
53:26, sex min och 22 sek snabbare än förra året :) :).
 

Bifogade filer

  • 20190929_154806.webp
    20190929_154806.webp
    125,9 KB · Visningar: 28
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
18 888
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 658
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 481
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 699
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp