Kimblehook

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något skarpare när vi ska rida ut då hon kan bli stark (jobbar på att det mycket för tränare på banan och det blir bättre och bättre. Men jag vill känna mig tryggare när jag rider ut). Har i dagsläget ett pelham jag rider på ibland och då blir hon inte stark, men kan istället knäppa av helt i nacken (vilket kan hända på tränsbettet med men inte lika ofta). Jag hade gärna velat ha ett mellanting: lite skarpare än tränsbettet men inte lika benägen att knäppa av i nacken. Hade ett kimblehook kunna funka? Eller har ni några andra förslag?

På fagers hemsida säger de att med tygeln i översta kroken blir det ingen hävstångseffekt utan istället som ett baucherbett, någon som har en tanke kring om det stämmer eller ej?
 
Vad har du för mundel på ditt pelham? Har ett trust babypelham på min som är väldigt känslig men som kan bli lite för het och dra.
 
Vad har du för mundel på ditt pelham? Har ett trust babypelham på min som är väldigt känslig men som kan bli lite för het och dra.
Väldigt ”vanlig” rak stång. Har funderat på trust eller beris men är lite orolig över hur lätt det blir bitmärken? Vissa bett har hon tuggat på och det är så tråkigt att köpa ett dyrt bett som sen knappt ens går att sälja 🙈
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: Dopy
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 065
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp