Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Juldagen slutade med ytterligare ett pass på kvällen. Körde lite intervaller.

I förrgår tog jag hästen med mig ut i skogen. Gick dock mer än sprang. Blev en ganska lång runda.

Igår blev det bara ridning. Ska försöka att inte springa ngt mer innan loppet på måndag.

Ska bli riktigt kul att springa lopp! Har dock insett att det är så mga startande att det inte kommer finnas en chans att springa förbi ngn på det smala spåret. Jag förstår inte ens hur 600 löpare ska få plats i skogen. Så står man inte främst på startlinjen blir man nog fast där man hamnar. Och längst fram ställer jag mig inte. Då kommer jag springa slut på mig själv efter 1 km. Så jag hoppas på att hamna i klunga som springer ungefär i samma tempo som jag tänkt att göra. Men vi får se. Kul ska det bli i alla fall!

Blev inget gym igår. Följde med maken och shoppade och sen skulle barnen hämtas och nattas och hästarna nattas och då var kl helt plötsligt 21 och vi kände att det blev för sent :p Livet händer ibland. Men jag och barnen är ju lediga idag (jag jobbar lite bara) så jag tänkte ta 45 min i gymmet sen. Äldsta dottern ville rida också och jag får rida när maken kommer hem.

Juldagen slutade med ytterligare ett pass på kvällen. Körde lite intervaller.

I förrgår tog jag hästen med mig ut i skogen. Gick dock mer än sprang. Blev en ganska lång runda.

Igår blev det bara ridning. Ska försöka att inte springa ngt mer innan loppet på måndag.

Ska bli riktigt kul att springa lopp! Har dock insett att det är så mga startande att det inte kommer finnas en chans att springa förbi ngn på det smala spåret. Jag förstår inte ens hur 600 löpare ska få plats i skogen. Så står man inte främst på startlinjen blir man nog fast där man hamnar. Och längst fram ställer jag mig inte. Då kommer jag springa slut på mig själv efter 1 km. Så jag hoppas på att hamna i klunga som springer ungefär i samma tempo som jag tänkt att göra. Men vi får se. Kul ska det bli i alla fall!
Har missat det där med lopp. När och hur långt? Är det ditt första?

Jag vet inte. Jag behöver mest pepp och tips på hur man kan göra det roligt. Det känns så fruktansvärt meningslöst med gym just nu

Jag tror faktiskt inte någon av oss här kommer kunna skapa mening och pepp för dig på något signifikant sätt utan detta är något du måste hitta i dig själv.
Om du har bestämt dig för att du ska gymma trots att du nu initialt ser varken nöjet eller poängen med det tänker jag att du borde sätta dig ner och tänka igenom detta ordentligt och försöka hitta detta samt göra en plan. En plan både för vad du ska göra när du är på gymmet, alltså övningar som fungerar osv, men också en plan för hur du mentalt ska ställa om för att öka chanserna att du med tiden faktiskt börjar tycka att det är åtminstone helt ok.
Exempelvis: Träningsplanen är 5 min löpband, 10 kettlebell-svingar, 10 axelpressar och 10 armhävningar x 3.
Sen har du dessutom ett mål att komma fram till vilken övning som var minst tråkig och vad som kändes bäst. Försök sedan att fokusera mer på den känslan istället för "allt är bara pisstråkigt"-känslan. Typ "ok kettlebellsvingar var ändå en helt ok övning jämfört med de andra". Undrar vad mer man kan göra med en kettlebell, eller hur kan man bygga större del av passet kring kb-svingar?
Ett annat tips är att du efterhand aktivt skaffar dig mer kunskap om övningar, om styrketräning, om varför det är bra för hälsan osv. Ju mer insatt man är desto roligare blir det!

Det är ju trots allt för din igen skull du går till gymmet, inte för någon annans. Det är bara du som kan hitta din anledning och motivation. :)

Jag har smygstartat på min 100 kb-svingar om dagen-utmaning och kört nu 4 dagar i rad :D Började med 10 kg men körde idag 25 av 100 på 16 kg. Känns verkligen i baksida lår och rumpa vilket känns jättebra eftersom jag upplever att framförallt röven har säckat ihop litegrann efter graviditeten :angel:
Igår dessutom en pw med barnvagnen + syster och en nära vän (:love:) och ett yoga with Adriene pass tidigare i veckan. MammaMage och bäckenbottenträning utöver!

Ska försöka få till något i em med, antingen lite styrka eller yoga :up:

@Trollunge en plan vore bra. Ska lägga upp en när jag får tid med PT. När det nu blir..
Maken är väldigt intresserad och kunnig men inte så pedagogisk. Han hjälper så mycket han kan men det blir inte roligare för det.

Försöker klura ut ett mål. Tror det skulle bli lättare då.

@Trollunge en plan vore bra. Ska lägga upp en när jag får tid med PT. När det nu blir..
Maken är väldigt intresserad och kunnig men inte så pedagogisk. Han hjälper så mycket han kan men det blir inte roligare för det.

Försöker klura ut ett mål. Tror det skulle bli lättare då.

En enkel plan tror jag du skulle kunna göra redan innan pt-träffen, men annars är förhoppningsvis pt:n till bra hjälp med det ja :up:

En enkel plan tror jag du skulle kunna göra redan innan pt-träffen, men annars är förhoppningsvis pt:n till bra hjälp med det ja :up:

Mja, jag är på tok för omotiverad just nu för att göra en egen plan. Det får bli lite lite löpning och sjukgymnastik ett tag till.
Det finns väldigt begränsat utrymme på gymmet så några "stora" övningar går inte göra utan att krocka med något. Det finns en anledning till att gymmet är billigt :p

Fick mitt träningsrum häromdagen men tränade där först idag eftersom vi var på Universum i Göteborg hela dagen.
Förmiddagens träning resulterade i pb : 20 kg bröstpress på pilatesboll. Älskar när all träning av armhävningar gett resultat även inom andra svaga övningar :banana:
Provade på DB snatch med 7 kg hantel och även om det inte är var många reps så tog det axlarna eftersom jag aldrig kört det innan.

Senare idag blir det långtur med hunden där han ska dra. Vet inte riktigt vad än eftersom snön är helt borta här.

Fick mitt träningsrum häromdagen men tränade där först idag eftersom vi var på Universum i Göteborg hela dagen.
Förmiddagens träning resulterade i pb : 20 kg bröstpress på pilatesboll. Älskar när all träning av armhävningar gett resultat även inom andra svaga övningar :banana:
Provade på DB snatch med 7 kg hantel och även om det inte är var många reps så tog det axlarna eftersom jag aldrig kört det innan.

Senare idag blir det långtur med hunden där han ska dra. Vet inte riktigt vad än eftersom snön är helt borta här.

Starkt! Bröst/armar är en svaghet här med.. Som för många tjejer :D Kul att du fått resultat :bump:

Starkt! Bröst/armar är en svaghet här med.. Som för många tjejer :D Kul att du fått resultat :bump:

Tack! Ja det är ju det, på första passet med PT i augusti så frågade hon mig om det var någon övning jag ville utveckla, svarade då armhävningar. Sen dess har jag tränat armhävningar i olika varianter samt hänga rakt ner från olika ställen så jag nästan kräkts på det, och även om jag ännu inte kan pressa upp mig när jag står på tå så är jag uppenbarligen en bra bit på väg.

Försöker läsa tråden flera dagar i veckan för att få tips på roliga övningar så ni alla kämpar på bra

Jag tycker att walkouts är en bra övning för att bli starkare i armhävningar. För att göra dem korrekt måste man hålla bålen stabil hela vägen, vilket ju hjälper styrkan inför armhävningar!

Den här videon tycker jag visade bra hur man kan göra med olika varianter:

Kom iväg och simmade idag. Det kändes bra! Tänkte tagit 750 m men blev 1250 m så nu hoppas jag bara inte träningsvärken blir överjävlig :p
Mitt knä sackade efter sista längderna men inget ont så känns lugnt.

Ridit en halvtimme ute på gårdsplanen och åkern medan barnen lekte i den isiga backen :p Första gången ever jag rider utan att en annan vuxen ser efter ungarna. Jag såg dom ju hela tiden och dom behövde bara ropa om det var något men ändå :p Dom blir så stora och självständiga!

Jag tycker att walkouts är en bra övning för att bli starkare i armhävningar. För att göra dem korrekt måste man hålla bålen stabil hela vägen, vilket ju hjälper styrkan inför armhävningar!

Den här videon tycker jag visade bra hur man kan göra med olika varianter:

Ja, det finns så många knep att ta till för att bli bra. Alla tips är bra :D .
Märker själv att det bästa är variation, jag varvar tex mellan marklyft med hantel, raka marklyft och vanliga marklyft eftersom musklerna vänjer sig vid samma påfrestning så bara för att man tar tungt i tex vanliga marklyft så behöver det inte betyda att man kan lyfta tungt i marklyft med hantel eftersom kroppen belastas olika.

Kom precis in efter en frisk skogspromenad i 1,5 timme med barn, hund och man. Sista sträckan gick igenom kuperad terräng just för att få ur det sista ur hunden eftersom han behövde något rejält idag efter flera dagars lugn. Men efter Universeum igår och 30 min tuff träning förut så tog det musten ur mina ben med så tji fick jag som tänkt städa :rofl: Jaja, då vet man att kroppen kan ta vilodag imorn :angel:

Ingen träning idag men var ute i skogen i 3 timmar tillsammans med maken, vi grillade korv :D En hel del pulsande i snön för att komma fram så pulsen gick ändå upp hehe. Typ 9000 steg också så litegrann rörde jag mig allt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 191
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 724
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 943
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar