Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av de 20 gick jag mest runt och petade på grejerna :angel: Det är så vansinnigt trist att vara på gym!
Jag fattar! Jag var både otaggad och obekväm med hela gymmiljön :p Det som hjälpte mig att komma igång var att hitta en komfortzon(för mig var det kettlebells) och ungefärligt planera ett pass innan jag gick dit. Typ, "jag ska köra rodd, press, och svingar. 3x10." Då var det lättare att slå på autopiloten och bara köra utan att tänka/känna efter. :)

Jag fattar! Jag var både otaggad och obekväm med hela gymmiljön :p Det som hjälpte mig att komma igång var att hitta en komfortzon(för mig var det kettlebells) och ungefärligt planera ett pass innan jag gick dit. Typ, "jag ska köra rodd, press, och svingar. 3x10." Då var det lättare att slå på autopiloten och bara köra utan att tänka/känna efter. :)

Jag vet att det är så man borde göra, men grejen är att jag inte känner mig obekväm utan genuint uttråkad.. Det hjälper inte att jag gör tex programmet jag fick av sjukgymnasten, jag tröttnar och går hem för det är så vansinnigt tråkigt!

Blev inte skridskoåkning igår, det var för mycket fastfrusen snö på. Men det var en trevlig dag ändå :) På kvällen red jag som sagt och grejade ute hos hästarna i ett par timmar. Riktigt skönt att bara gå ute i mörkret och skrota och lyssna på ljudbok :love: Livskvalitét!

Idag ska kompisens häst flytta härifrån :cry: Så jag och barnen följer med dom till nya stallet. Dagens träning är tänkt i alla fall gym, har planerat ridning men det får jag nog inte till idag, men dottern vill nog rida, kanske båda? Då får jag en promenad och så tänkte jag promenera till och från svärföräldrarna i em.

Varit ute på en 7,43 km springrunda nu på förmiddagen :)

Igår tänkte jag gått en PW och eftersom barnen mest sitter inne så tog jag med de två äldsta för att jaga Pokemon. Har aldrig gjort det förut men upptäckte rätt snabbt att min PW förvandlades till vanligt promenadtempo samtidigt som jag bokstavligt talat fick ha en hand på ryggen på ena barnet och putta fram barnet så vi skulle komma någonstans :p
Men vi var ute 80 min och gick ca 6 km iaf :)
Fick ett sug efter att åka och simma idag men finns ingen tid. Kanske imorgon men får se hur mycket tid jag har. Maken jobbar så får pussla lite nu när barnen har lov. Annars får det bli nystart i januari med simningen!

Av de 20 gick jag mest runt och petade på grejerna :angel: Det är så vansinnigt trist att vara på gym!

Edit: Det var de trasiga maskinerna jag stod och petade på, funderade på varför de var trasiga och så där:angel:
Av ren nyfikenhet, vilken sorts reaktion önskar du få på den här typen av inlägg? Jag känner att jag inte vet hur jag ska bemöta det.

Shoppat nya skor 😊. Fick springa lite på löpband och fick veta att mitt steg var helt neutralt trots mina skruttiga fotleder. Tänkte att det var så men skönt att få det bekräftat. Hade kikat på att par andra men det blev de här. För 450 kr! Snacka om schysst rabatt. Köpta på Löplabbet.

Bifogade filer

• 8BF82559-894F-4BEF-8B4C-0B162DC21153.webp
    8BF82559-894F-4BEF-8B4C-0B162DC21153.webp
    105,7 KB · Visningar: 20
Shoppat nya skor 😊. Fick springa lite på löpband och fick veta att mitt steg var helt neutralt trots mina skruttiga fotleder. Tänkte att det var så men skönt att få det bekräftat. Hade kikat på att par andra men det blev de här. För 450 kr! Snacka om schysst rabatt. Köpta på Löplabbet.

Roligt med nya skor! Mina har fått gått många mil nu med tanke på träningen inför halvmaran och jag har ju både sprungit och promenerat en hel del efter det. Blir det en halvmara även nästa år så köper jag nya igen inför det :)

Roligt med nya skor! Mina har fått gått många mil nu med tanke på träningen inför halvmaran och jag har ju både sprungit och promenerat en hel del efter det. Blir det en halvmara även nästa år så köper jag nya igen inför det :)
Ja för det priset ska jag nog köpa nya skor till sommaren också. De här är i Gore tex och kanske mer anpassade för slask och regn.

Minusgrader och ösregn, ingen ridning för barnen. Vi tar ridning i morgon istället :) Tog en kort promenad med hunden nu i alla fall. Fick gå mesta tiden på snöiga åkrar pga att det var satans halkigt trots att vägen var grusad. Gruset hade hunnit frysa :crazy:

Av ren nyfikenhet, vilken sorts reaktion önskar du få på den här typen av inlägg? Jag känner att jag inte vet hur jag ska bemöta det.

Jag vet inte. Jag behöver mest pepp och tips på hur man kan göra det roligt. Det känns så fruktansvärt meningslöst med gym just nu

Jag vet inte. Jag behöver mest pepp och tips på hur man kan göra det roligt. Det känns så fruktansvärt meningslöst med gym just nu

Vad trist det låter att vara så begränsad att mycket går bort pga smärta. Även om jag älskar att hata crosstrainer t ex så skulle det ju vara jättestörande att känna att jag inte kunde. :( Hade du inte någon PT-timme på lut, kanske det kan peppa? Är sjukgymnastens övningar sådana att de förväntas bättra läget så att det går med mer/annan träning, eller är det större ingrepp som ska till om det ska funka?

Mycket sjukgymnastik kanske inte känns så festlig, men har man ett mål och en plan att det leder till att kunna göra roligare träning utan att det gör ont, så kanske det väger upp en del.

Min fot har ju bara begränsat mig i fyra veckor nu men jag har fortfarande inte skaffat någon sån där balansplatta som rekommenderas. Och den blir ju successivt bättre också av vanlig belastning.

Fast de flesta förslagen bemöts ju med ”meningslöst, kommer aldrig funka”. Ibland är det kanske så att man får acceptera att det är tråkigt, och bara göra det bästa av situationen. Det är ju sannolikt så att det kommer kännas bättre när du blir starkare och får bättre kondis. Men om ingenting känns motiverande nu så är det kanske bäst att tänka att det bara ska göras. Som disk och städning och att transportera sig till jobbet.

Vad trist det låter att vara så begränsad att mycket går bort pga smärta. Även om jag älskar att hata crosstrainer t ex så skulle det ju vara jättestörande att känna att jag inte kunde. :( Hade du inte någon PT-timme på lut, kanske det kan peppa? Är sjukgymnastens övningar sådana att de förväntas bättra läget så att det går med mer/annan träning, eller är det större ingrepp som ska till om det ska funka?

Mycket sjukgymnastik kanske inte känns så festlig, men har man ett mål och en plan att det leder till att kunna göra roligare träning utan att det gör ont, så kanske det väger upp en del.

Min fot har ju bara begränsat mig i fyra veckor nu men jag har fortfarande inte skaffat någon sån där balansplatta som rekommenderas. Och den blir ju successivt bättre också av vanlig belastning.

Sjukgymnasten går mest ut på att behålla rörlighet, vi försökte öka belastningen men då blev smärtan bara värre och värre.. Har sjukgymnastat i två år utan att kunna öka belastningen.
Min smärtgräns går vid 1 km löpning i lågt tempo på rullband utan lutning. Kan inte göra knäböj och sånt utan att få vansinnigt ont. Ingen vet vad det är för fel (än). Har bara gått snart 10 år...

PT är på gång, men de har julledigt så jag kan inte boka nåt förrän nästa år. Hoppas de har tips på hur jag kan motivera mig!

Fast de flesta förslagen bemöts ju med ”meningslöst, kommer aldrig funka”. Ibland är det kanske så att man får acceptera att det är tråkigt, och bara göra det bästa av situationen. Det är ju sannolikt så att det kommer kännas bättre när du blir starkare och får bättre kondis. Men om ingenting känns motiverande nu så är det kanske bäst att tänka att det bara ska göras. Som disk och städning och att transportera sig till jobbet.

Disk mm kan jag se ett syfte med, gymmet har jag inte sett syftet med än. Mer än att det är bra med motion. Motion får jag på andra sätt så gymmet är inte "nödvändigt" för syftet.
Jag är där som sällskap till maken, som egentligen klarar sig bra på egen hand.

Sjukgymnasten går mest ut på att behålla rörlighet, vi försökte öka belastningen men då blev smärtan bara värre och värre.. Har sjukgymnastat i två år utan att kunna öka belastningen.
Min smärtgräns går vid 1 km löpning i lågt tempo på rullband utan lutning. Kan inte göra knäböj och sånt utan att få vansinnigt ont. Ingen vet vad det är för fel (än). Har bara gått snart 10 år...

PT är på gång, men de har julledigt så jag kan inte boka nåt förrän nästa år. Hoppas de har tips på hur jag kan motivera mig!

Disk mm kan jag se ett syfte med, gymmet har jag inte sett syftet med än. Mer än att det är bra med motion. Motion får jag på andra sätt så gymmet är inte "nödvändigt" för syftet.
Jag är där som sällskap till maken, som egentligen klarar sig bra på egen hand.
Men om det är en enda lång plåga och du inte får ut något av det, så kanske det inte finns någon poäng att gå dit öht. Simma istället?

Men om det är en enda lång plåga och du inte får ut något av det, så kanske det inte finns någon poäng att gå dit öht. Simma istället?

Det är ju just det jag vill ha hjälp med, att hitta ett syfte och motivation att vara där.

Simma gör jag ibland, men tyvärr får jag ont av det också så det blir inte så ofta..

Älska julledighet :love: Precis vad jag behövde. Träningsglädjen har smugit sig tillbaka också :banana: Har tränat typ varannan dag hittills under ledigheten och rört på mig på något sätt varje dag. Både kondition och styrka är rätt kassa just nu men spela roll :)

Idag var jag på ett så roligt crossfitpass! Det är såna här pass som gör att jag gillar just crossfit :D styrka och flås! Jag lägger bara in passet så som det är skrivet på hemsidan. Tredje delen var mycket jobbigare än jag trodde! Tungt och flåsigt. Jag fick sänka både vikter och antalet rep rejält för att hinna inom 2 minuter. Och 400 meter rodd på under 2 minuter hann jag bara första rundan, sen låg jag på typ 360-380 meter :p men det var kul!

EMOM 8 min (varje minut i 8 minuter)
Front Squat x 3 reps @ 80-85%

E2M 12 min (inom loppet av 2 minuter, total tid 12 min alltså 6 set)
2 Power Clean build weight during sets

E2M x3 (2 minuter per varv, tre varv av nedan)
8 barbell row neutral grip 30/45 (high position)
10/10 front racked Lunges med KB
10 Goblets Squats 24/32

E2M x3
400/500 m Row

PT idag. 30 sekunder arbete och 20 sekunder vila x 3 i kabelmaskin. Knäböj med rodd(ner, ro, upp, ro), utfall med överkroppsrotation(sidan mot maskinen, böj, dra framför från ena sidan till andra, tillbaka, upp), och typ sidoutfall fast utan att ta ihop fötterna(böj direkt över till andra sidan liksom, pendla) och biceps curls. Därefter roddmaskin fullt ös en minut följt av 30 s planka där jag skulle tippa omväxlande åt höger och vänster och lyfta resp knä mot resp armbåge, mountain climbers(:arghh:) och höftlyft med kettlebell. Tack och lov bara två varv av detta.

Jag har kommit förbi stadiet där jag håller på att dö av utmattning varje pass. Jag har fyra tillfällen kvar nu och jag både vill och borde fortsätta, men jag har fan inte råd. Med medlemsavgiften blir det liksom 3500 i månaden och det håller inte. Sneglar på styrkebyråns träningsprogram och funderar på om jag ska ge mig ut på egen hand :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 192
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 944
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 724
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 944
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar