Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Trollunge och @Milosari Det är ett nyårslopp som går i det motionsspår jag brukar springa i de gånger som jag springer i skogen (vilket inte är så ofta numera). Är bara 5 km. Är mest en familjär tillställning med korvgrillning efteråt. Dock lockar det närmre 600 pers.

Är inte första gången jag springer lopp. Har sprungit några stycken genom åren. Dock är det första gången som jag löptränat innan. Jag har aldrig hållit på och sprungit förrän jag började i somras.
:)

Idag har jag skrittat hästen för hand samt simmat några längder. Känns lite slösigt att inte passa på att springa när man är ledig. Men vet hur mkt bättre det känns när man haft lite uppehåll med springningen. Dessutom har jag ju lyxen att vara ledig ett tag till så jag får passa på i nästa vecka.

Försökte powerwalka lite idag. Efter ca 500 meter fick jag ge upp och återgå till normalt tempo.. Höften värker för mycket :( Ska ringa läkare igen efter nyår och se om de har nån ny teori.
Bokat massage i slutet på januari. Tänkte be henne om träningstips (hon är PT) och be henne knåda höften lite extra. Ibland hjälper det.

Min "träning" är innehållsmässigt ännu inte mycket att skryta om, så här en månad efter fotskadan, men kvantitativt är jag ändå nöjd med framstegen! Har hållit planen att ge mig ut och gå en mil sammanhängande varje dag från och med förra lördagen och nu börjar det mer likna vad jag tidigare kallade powerwalk.

Fick börja med ett par knappt ingångna vandringskängor som går upp högre och stabiliserar över fotleden. Då tog milen ganska precis två timmar att hasa runt med trötta vader och höfter. Häromkvällen höll jag på att strunta i det, mörkt och gyttjigt och vääääldigt lockande att sitta kvar inne när klockan passerat 19.30 och jag ännu inte hade kommit ut. Och så vetskapen att det tar nästan två timmar innan jag är klar dämpar entusiasmen något lite till.

Latmasken hade Pannbenet i brygga och matchen verkade avgjord. Men! Pannbenet chockvände helt otippat och dängde Latmasken i golvet, och älgade sedan rätt ut i kvällsmörket på sin milrunda, utan så mycket som något kul att lyssna på. Sedan blev latmasken så förnärmad, så han har inte gjort mycket väsen av sig utan mest suttit och tröstätit en blåbärs- och citronmazarin och lite annat gott.

Igår gick jag tillbaka till mina vanliga joggingskor och idag testade jag försiktigt att jogga kanske 25 meter. Men foten känns fortfarande lite som att den är av trä, utan ordentlig spänst och fjädring. Ändå så kom milrundan nu ner på 1.36, så - bättre och bättre, dag för dag! Det inspirerar att jobba vidare. :)

Jag är i Västerås och hälsar på bror m familj, och han drog med mig ut på löptur i sandat elljusspår. Benen var så pigga och det blev knappt 5 km med ett snitt på 5,42 min/km. Jag är så himla nöjd! Halt på ett ställe och jag satte mig på rumpan, men det var bara att skutta upp och fortsätta. Efteråt var jag så nöjd! :banana:
Bror som ”joggade” på typ 5 min/km tyckte nog inte att jag var lika snabb som jag tyckte. :p

Hej på er!

God jul, eller fortsättning, eller vad man nu säger! Jag har varit sjuk sedan samma dag som jag landade i Sverige för mitt julfirande, så jag har faktiskt medvetet hållit mig undan tråden de här dagarna eftersom jag redan kände mig bitter nog över att inte kunna träna - utan att läsa om en massa andra härliga träningspass som nu andra ägnade er åt! :p

Så ja, för min del har det varit den mest inaktiva julen på väldigt många år. En del promenader och cykelturer har det blivit, men det är också allt. Med tanke på att jag hade planerat för både crossfit och löpning känns det rätt surt, men jag har i alla fall fått en väldig massa kvalitetstid med min underbara familj! :love:

Natten till idag var första natten som jag fick sova ordentligt (har legat och hostat om nätterna annars), och jag känner mig därmed mycket bättre idag, men kommer inte att satsa på någon regelrätt träning förrän framåt slutet av nästa vecka. Imorgon åker vi iväg för att fira nyår i en stuga i bergen och blir där fram till onsdag. Hoppas kunna åka skidor (slalom) på måndag, men om inte annat lär det bli lite vandring och annan sådan där mysmotion :)

En liten uppdatering från mig, nu ska jag börja hänga med här igen och guuud vad jag längtar efter svettiga crossfit-pass!

Provat nya skorna idag. Gillar dem! Väldigt mycket fjädring jämfört med mina gamla, men också bredare så de kräver nog lite tillvänjning.

Bifogade filer

• 9C0E3076-8954-4BCC-80EC-5F6B26DFBD23.webp
    9C0E3076-8954-4BCC-80EC-5F6B26DFBD23.webp
    41,1 KB · Visningar: 18
Shoppat nya skor 😊. Fick springa lite på löpband och fick veta att mitt steg var helt neutralt trots mina skruttiga fotleder. Tänkte att det var så men skönt att få det bekräftat. Hade kikat på att par andra men det blev de här. För 450 kr! Snacka om schysst rabatt. Köpta på Löplabbet.
Jag har såna, fast utan goretex. Men inte är väl supernova neutrala? Eller kanske finns olika supernovor?

Shit vad ni tränar! :bump:

Jag lyckades få till 40 min styrketräning här hemma igår och var helt skakis i benen efteråt, krävs inte mycket nuförtiden :D
Kettlebellsvingar, frontböj, band pull aparts, axelpress, hand walkouts till planka med armhävning på slutet + MammaMage-övningar :up:

Igår 50 av 100 svingar med 16 kg! 10 kgs svingar känns väldigt lätta :)

Tänkte springa på bandet ikväll och under dagen ska alla tre hästar motioneras och även hunden :) På vilket sätt vet jag inte riktigt men skulle tro att jag rider båda islandshästarna och så får hunden springa med. Shettisen ska få dra några vedkubbar som maken kapat upp i skogskanten på andra sidan vår ena åker. Så det blir en del vardagsmotion också för mig idag :)

Badkläderna passade :banana:
Blev bara 500 meter men jag är nöjd ändå. Börjar få huvudvärk så vi avbröt.
Vilken skillnad det var att simma i 50 metersbassäng jämfört med 25.
Och nu har jag äntligen bokat tid med PT. Kunde göra det i receptionen på badet :up: Så på fredag blir det PT.

Min "träning" är innehållsmässigt ännu inte mycket att skryta om, så här en månad efter fotskadan, men kvantitativt är jag ändå nöjd med framstegen! Har hållit planen att ge mig ut och gå en mil sammanhängande varje dag från och med förra lördagen och nu börjar det mer likna vad jag tidigare kallade powerwalk.

Fick börja med ett par knappt ingångna vandringskängor som går upp högre och stabiliserar över fotleden. Då tog milen ganska precis två timmar att hasa runt med trötta vader och höfter. Häromkvällen höll jag på att strunta i det, mörkt och gyttjigt och vääääldigt lockande att sitta kvar inne när klockan passerat 19.30 och jag ännu inte hade kommit ut. Och så vetskapen att det tar nästan två timmar innan jag är klar dämpar entusiasmen något lite till.

Latmasken hade Pannbenet i brygga och matchen verkade avgjord. Men! Pannbenet chockvände helt otippat och dängde Latmasken i golvet, och älgade sedan rätt ut i kvällsmörket på sin milrunda, utan så mycket som något kul att lyssna på. Sedan blev latmasken så förnärmad, så han har inte gjort mycket väsen av sig utan mest suttit och tröstätit en blåbärs- och citronmazarin och lite annat gott.

Igår gick jag tillbaka till mina vanliga joggingskor och idag testade jag försiktigt att jogga kanske 25 meter. Men foten känns fortfarande lite som att den är av trä, utan ordentlig spänst och fjädring. Ändå så kom milrundan nu ner på 1.36, så - bättre och bättre, dag för dag! Det inspirerar att jobba vidare. :)
Jag måste säga att jag är djupt imponerad över att du går sådana sträckor dagligen! Och att du kör så långt redan under rehabiliteringen. Att gneta på varje dag i bortåt 2 h är ju sjukt strongt!! Heja dig vilket träningspsyke du har!! :banana::banana::banana:

Jag ska bära med mig tanken på ditt kämpande som inspiration när det tar emot.😀

Varit ute och gått en timme ungefär. Härligt väder!
Nu har jag ont :( Får se om det hjälper med naproxen den här gången..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 191
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 724
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 942
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar