Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
På samma tema; jag har två stegräknarappar i telefonen. Huaweis egna app Hälsa och Google Fitness. Det skiljer massor på de två! Idag tex, Hälsa säger att jag gått 12000 steg medan Fitness säger 3000...
Jag har ett sånt där stegräknararmband också (någonstans, det är nerpackat pga flytt), vore intressant att jämföra med det också.

Stegen räknar ju "sig själv" när man har stegräknare i klockan eller om man har med mobilen överallt. Jag tycker det är rätt intressant att se hur mycket rörelse man får in, utan att det är så att säga organiserad träning.

T ex när jag stängt om hagarna sticker det ju lätt iväg uppåt 20 000 steg utan att jag tänker på det som träning. Gräsklippning och fixande utomhus som innebär en del förflyttningar, samma sak. Medan en lat dag som bara består av ett minimum av stallsysslor och annars stillasittande kan stanna under 5000 steg. Har man då som jag satt upp ett "stegmål" på 10 eller 12 eller ibland 15tusen om dagen, så kan det motivera att dra ut och ta en extra promenad och hålla en acceptabel miniminivå.

Idag t ex 14 599 så här långt, men då är ju 11-12tusen från dagens milpromenad så en inte hyperaktiv dag i övrigt. :)

Jag var mest nyfiken på vad man ska med informationen till sas. Men om man har stegmål förstår jag, eller om man vill ha koll på hur mycket man rör sig i vardagen. Jag har bara aldrig tänkt så, jag har lite distansmål, hur mycket jag vill gå/springa på en dag/vecka/månad. Men då räknar jag i km och räknar aldrig in typ 1 km promenad till affär, utan mer sammanhållen motion och träning.

Jag har bara aldrig tänkt så, jag har lite distansmål, hur mycket jag vill gå/springa på en dag/vecka/månad. Men då räknar jag i km och räknar aldrig in typ 1 km promenad till affär, utan mer sammanhållen motion och träning.

Man kan ha många olika mål och mätningar samtidigt ju! (Speciellt om man inte behöver hålla koll på dem i huvudet.) :) Min klocka har även ett mått för "intensiva minuter" till exempel, är ju också ett mått på träningsintensitet som bara registreras av sig själv, men som ändå är lite intressant att jämföra mot satta mål eller föregående vecka.

Vi ska även ha en stegräkningstävling på jobbet efter ledigheterna, det är ju en anledning så god som någon att hålla koll på stegen!

Shettisen fick dra hem några kubbar så där blev det en del gående i snö för min del. Sen red jag båda islandshästarna och nu har vi varit ute och kört in två rundbalar hö och ställt ut en i hagen. Vi hämtade även hem en del av kubbarna maken kapat upp så där blev det ett styrkepass att lyfta och slänga i en hög tippkärra :p Så jag känner att jag kan skippa löpningen faktiskt, tar en promenad med hunden för att varva ner lite och lyssna på mina braiga ljudbok istället :D

Jag var mest nyfiken på vad man ska med informationen till sas. Men om man har stegmål förstår jag, eller om man vill ha koll på hur mycket man rör sig i vardagen. Jag har bara aldrig tänkt så, jag har lite distansmål, hur mycket jag vill gå/springa på en dag/vecka/månad. Men då räknar jag i km och räknar aldrig in typ 1 km promenad till affär, utan mer sammanhållen motion och träning.
För mig är informationen viktig fast åt andra hållet. Min vardag med stillasittande jobb och bara ridning vissa dagar gör min vardag på tok för inaktiv. Om jag inte lägger in lite springning kommer jag sällan upp i sunda 10 000 steg om dagen. Så för mig blir det en motivation till att hålla springningen igång. Det skapar en medvetenhet för mig. Hade jag haft en normalaktiv vardag regelbundet hade jag tyckt det var ganska ointressant med antalet steg.

Igår tog jag en kort runda på 3 km för att våga dra på lite mer och öka farten. Tänkte givetvis inte på att ta mina vanliga skor utan tog ett par andra så vet inte om det hade gått ännu snabbare med de vanliga för det blev lite ovant med ett par andra. Snabbare gick det och är nöjd med årets sista löprunda :)
Idag blir det en PW senare i eftermiddag.

Är det någon som testat roller skiing? Jag blev frestad att testa men tror jag skulle vara hopplöst dålig pga dålig koordinationsförmåga så diket skulle nog kännas hemmavant till slut :p

Vaknade med ryggont så ingen träning idag. Får räcka med en ridtur med dottern, förberedelser i stallet inför ikväll (mina lösdriftshästar får stå inne nyårsnatten) och en promenad.

Ikväll sla vi mysa med god mat, efterrätt, chips och spel :) Tolvslaget firas i stallet. Hoppas alla får en bra nyårsafton!

Jag vill börja åka längd! Finns en tunnel här i Göteborg som jag kan åka i (säkert apdyrt, inte kollat än) men vad behöver jag? Vet att man kan hyra skidor etc men det vill jag inte, vill ha egna saker.

Men man behöver:
Skidor
Pjäxor
Stavar

Vad mer? Man har inte hjälm när man åker längd väl? 🙈

Har kört en litet pass mest för att se vilka övningar som går att få ihop på kortast tid, inför de dagar med minimal tid eftersom vardagen rullar på från onsdag för oss. Min nya årskalender för skolarbete är så stor att jag kan strukturera upp min träning, vilket kommer bli 5 dagar i veckan med styrketräning som grundplanering. 2 pass med över- och underkropp samt ett pass med hela kroppen. Har ni några nya och roliga övningar utöver knäböj, bänkpress, marklyft etc som man oftast glömmer av? Gärna hela kroppen eftersom tiden är 30 - 45 min per pass. Upptäckte db snatch via en facebookgrupp så den får vara med ibland. Har inga rep men det går att få ihop att svinga rep mot golvet med hjälp av hundens koppel så länge man övar teknik.

Har kört en litet pass mest för att se vilka övningar som går att få ihop på kortast tid, inför de dagar med minimal tid eftersom vardagen rullar på från onsdag för oss. Min nya årskalender för skolarbete är så stor att jag kan strukturera upp min träning, vilket kommer bli 5 dagar i veckan med styrketräning som grundplanering. 2 pass med över- och underkropp samt ett pass med hela kroppen. Har ni några nya och roliga övningar utöver knäböj, bänkpress, marklyft etc som man oftast glömmer av? Gärna hela kroppen eftersom tiden är 30 - 45 min per pass. Upptäckte db snatch via en facebookgrupp så den får vara med ibland. Har inga rep men det går att få ihop att svinga rep mot golvet med hjälp av hundens koppel så länge man övar teknik.
Nya och roliga vet jag inte men jag tänker på kettlebellsvingar, goblet squats, hopprep, burpees, utfallssteg, good mornings, axelpressar, rodd med stång/hantel/kettlebell, wallballs, thrusters, fällknivar, plankan i olika variationer. Exempelvis :p

Tjoho! Vilket härligt sätt det var att inleda Nyårsafton på - med ett lopp! Massor av springarglada människor! Det var lite himmelrike att hamna bland så mga likasinnade! :D

Loppet gick bra. Lite väl stökigt inledningsvis bara då man var tvungen att springa ut i skogen för att springa om. Det var väldigt mga långsamma löpare som hade ställt sig i fronten. Och mga barn... Så det gick lite onödig energi innan jag kunde lägga mig i ett mer stabilt tempo.

Sen hade jag trott att slingan skulle gå ut i den del av skogen som jag tidigare har sprungit i. Men det gjorde den inte i ngn del. Och det var lite störigt att springa i blindo så att säga. Jag hade inte en aning om vad som väntade. Så det gick inte att taktikspringa. Var också mkt jobbigare än vad jag hade tänkt mig. Det märktes att jag inte hade sprungit i skogen på länge. Så jag tror att det finns mkt potential till förbättring till nästa år. Jag ska i vart fall börja springa rundan då och då (om jag kan minnas hur vi sprang. Det var rätt mkt korsande av vägar tyckte jag).

Men nöjd och glad över tiden 25.01. :banana:

Nu väntar en lugn em innan kvällens firande med massor av god mat, vin och godis! Oj, vad jag ska njuta!

Gott Nytt År till er alla!

Jag har också sprungit idag, ett skönt intervallpass. Känns ändå som att jag avslutar året med en hoppfull känsla, trots dippar och motgångar under året. Fokus framåt är att göra sådant som är kul och som jag mår bra av. Och att inte pausa livet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 189
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 723
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 941
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar