Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade hemsidan. Gud vilket härligt lopp det verkar vara! :love:
Ja, jag vandrade en del av leden i somras, älskar området :love:. Egentligen trivs jag väl bäst där helt ensam eller med nån kompis, inte i ett lopp med massa folk :cautious:, men behöver ett mål för att hålla motivationen uppe nu i vinter. Ang. höjden så är ju inte loppet på sån höjd att det gör skillnad utan det är bara att det är backigt.

Ja, jag vandrade en del av leden i somras, älskar området :love:. Egentligen trivs jag väl bäst där helt ensam eller med nån kompis, inte i ett lopp med massa folk :cautious:, men behöver ett mål för att hålla motivationen uppe nu i vinter. Ang. höjden så är ju inte loppet på sån höjd att det gör skillnad utan det är bara att det är backigt.
Inte ens för ngn från ett platt-landskap? :D På vilka höjder börjar det bli jobbigt då?

Ja, jag blir helt lyrisk av bilderna. Vilken miljö att få springa i! Och så gemytligt och avslappnat det verkar! :love::heart

Inte ens för ngn från ett platt-landskap? :D På vilka höjder börjar det bli jobbigt då?

Ja, jag blir helt lyrisk av bilderna. Vilken miljö att få springa i! Och så gemytligt och avslappnat det verkar! :love::heart
:laugh: Vet faktiskt inte, när jag kollat på längdskidor har de kallat runt 1700 m.ö.h. för "på höjd" och så högt kommer man inte där. Berget jag bor vid är drygt 1000, det bredvid drygt 1400 och jag har aldrig känt nåt av det iaf. Men man är ju på den höjden så pass kort tid också.

Här är från det området i somras:
DSC_0345.webp

Planen var gym igår men jag har sträckt mig i övre delen av ryggen och det blev värre och värre under dagen och em. Så jag tog en promenad med hunden på 40 minuter istället, alltid något. Känns lika i ryggen idag så jag får nog avvakta att lyfta tunga vikter ett par dagar till. Ska försöka rida båda hästarna sen bara, kan bli nog så slitigt det :p

Idag var det betydligt bättre väder att springa i! Bara lätt vind och kall hög luft. Underbart! Sprang 8 km varav typ fyra första gick i långsamt tempo på asfalt. När jag var ordentligt varm i kroppen stack jag off road. Det går faktiskt att springa på annat än asfalt/grusväg här hemma också bara det att jag inte riktigt tänkt på det förut när fokus varit på hastighet.

Känns faktiskt lite märkligt att plötsligt byta fokus. Det är så mga månader som jag totalfokuserat på fart och bara velat bli snabbare. Nu är plötsligt farten helt underordnad och jag nördar på styrka/ork istället. Men känns väldigt roligt att man kan få en sådan variation och faktiskt nytändning bara av att ändra inriktning!

Älskar träning! :love:

Planen var gym igår men jag har sträckt mig i övre delen av ryggen och det blev värre och värre under dagen och em. Så jag tog en promenad med hunden på 40 minuter istället, alltid något. Känns lika i ryggen idag så jag får nog avvakta att lyfta tunga vikter ett par dagar till. Ska försöka rida båda hästarna sen bara, kan bli nog så slitigt det :p
Usch vad tråkigt! Krya på dig!

Körde mycket axlar igår så jag är glad över att jag lagt upp att det bara var underkropp idag för det är rejäl träningsvärk :rofl: Gick hundpromenad i blåsten i 40 minuter igår så är inte speciellt sugen på det idag igen men har man hund så får man vackert gå i alla väder. Vilodag imorgon, och på lördag har jag ett inplanerat kroppspass.

Någon som vet vart man kan köpa billiga viktskivor till stång samt kettlebell? Då menar jag budgetbilligt för det räcker gott för mig.

Usch, hoppas att ryggen kryar på sig snart! Du får tigga till dig massage av barnen, maken och hunden :D
Idag var det betydligt bättre väder att springa i! Bara lätt vind och kall hög luft. Underbart! Sprang 8 km varav typ fyra första gick i långsamt tempo på asfalt. När jag var ordentligt varm i kroppen stack jag off road. Det går faktiskt att springa på annat än asfalt/grusväg här hemma också bara det att jag inte riktigt tänkt på det förut när fokus varit på hastighet.

Känns faktiskt lite märkligt att plötsligt byta fokus. Det är så mga månader som jag totalfokuserat på fart och bara velat bli snabbare. Nu är plötsligt farten helt underordnad och jag nördar på styrka/ork istället. Men känns väldigt roligt att man kan få en sådan variation och faktiskt nytändning bara av att ändra inriktning!

Älskar träning! :love:
Vad härligt det låter! Just off road-löpning känner jag mig lite mer positivt inställd till än annan löpning - det känns liksom som att det händer lite mer och som att hjärnan får annat att tänka på än "gud vad jobbigt det här är", samtidigt som man får lite fina naturupplevelser. Jag gillade alltid orientering på skolgympan av den anledningen.

Jag hade tänkt köra årets första crossfit-pass idag, men det ser rent ut sagt skittråkigt ut (första kvarten är det teknikjobb med knäböj vilket är sådär bra för min rygg, och efter det är det verkligen bara burpees resten av timmen :wtf:) så jag drar av ett pass på sambons gym efter jobbet istället. Känns skönt att kunna mjukstarta lite i egen regi, så blir det crossfit imorgon istället!

Usch, hoppas att ryggen kryar på sig snart! Du får tigga till dig massage av barnen, maken och hunden :D

Vad härligt det låter! Just off road-löpning känner jag mig lite mer positivt inställd till än annan löpning - det känns liksom som att det händer lite mer och som att hjärnan får annat att tänka på än "gud vad jobbigt det här är", samtidigt som man får lite fina naturupplevelser. Jag gillade alltid orientering på skolgympan av den anledningen.

Maken fick massera in tigerbalsam igår kväll och han lär få göra det igen sen. Gjorde mest ont tyvärr :p Ska ut och rida nu, tur jag har små hästar så jag inte behöver lyfta sadeln så högt :angel:

Jag hade tänkt köra årets första crossfit-pass idag, men det ser rent ut sagt skittråkigt ut (första kvarten är det teknikjobb med knäböj vilket är sådär bra för min rygg, och efter det är det verkligen bara burpees resten av timmen :wtf:) så jag drar av ett pass på sambons gym efter jobbet istället. Känns skönt att kunna mjukstarta lite i egen regi, så blir det crossfit imorgon istället!
Uhhh, det lät inte som ett superroligt pass nej. Jag gör också sådär ibland - undviker pass som jag känner inte passar mig. Jag tycker bara att det förstör motivationen att gå på pass jag redan innan vet att jag inte kommer tycka om. Ibland händer det att jag gör det ändå såklart och ibland blir jag förvånad över att det är roligt men för det mesta blir det precis som jag förväntat mig. Säkert spelar psykologin in där också :D

Jag har varit på årets första crossfit-pass idag! Ett helt okej pass. Vi körde 5 varv av 50 double unders, 20 armhävningar och 10 alternerande pistols. Mina axlar dog helt och hållet mitt i en armhävning så jag ramlade ihop på marken :angel: det är sån konstig känsla när musklerna bara helt och totalt ger upp!

Två ridturer gjorda. Blev lugna turer i skogen med båda för jag orkar inte rida ordentligt med ryggen. Dom fick trava och tölta lite på grusvägen bara, galopp på fyrgångaren kändes inte bra, han har stor luftig galopp och det kändes :p

Avbokat instruktören imorgon pga influensa :down: Skulle ta en promenad på jobbet i förmiddags på friskvårdstimmen och var nära att svimma av utmattning.. Jag ska nog inte röra på mig på ett par dagar :crazy:

Uhhh, det lät inte som ett superroligt pass nej. Jag gör också sådär ibland - undviker pass som jag känner inte passar mig. Jag tycker bara att det förstör motivationen att gå på pass jag redan innan vet att jag inte kommer tycka om. Ibland händer det att jag gör det ändå såklart och ibland blir jag förvånad över att det är roligt men för det mesta blir det precis som jag förväntat mig. Säkert spelar psykologin in där också :D

Jag har varit på årets första crossfit-pass idag! Ett helt okej pass. Vi körde 5 varv av 50 double unders, 20 armhävningar och 10 alternerande pistols. Mina axlar dog helt och hållet mitt i en armhävning så jag ramlade ihop på marken :angel: det är sån konstig känsla när musklerna bara helt och totalt ger upp!
Ja alltså jag brukar försöka att vara så o-kräsen som möjligt, eftersom jag tänker att man ofta vill undvika pass eftersom de verkar jobbiga = förmodligen en svaghet man borde jobba desto mer på. Men just burpees känner jag faktiskt inte att jag varken kan eller vill bli särskilt mycket bättre på. :p

Ditt pass lät betydligt mer roligt och varierat!

Även jag har varit ute och stretat i blåsten. Men jag nöjde mig med halva @Milosaris sträcka, dvs lite drygt 7 km. Har bara åkrar runt mig så full jäkla vind. Dessutom sprang jag med barnvagnen. Mördarbacken sög rejält i motvinden. Sprang medvetet vääääldigt långsamt då jag dyrt och heligt lovat sambon att inte springa iväg. Men måste erkänna att det är väldigt härligt att springa lugna rundor. :o Det ger ju en helt annan harmonisk känsla efteråt.

Rundan var dock precis vad jag behövde och jag hoppas på mga fler sådana. Mitt fokus den närmaste tiden kommer vara på uthållighet och styrka. Ska springa nytt lopp i början av februari som är ett extremt backlopp. Så nu får hastighetsträningen ta paus. Är dock ytterst tveksam till om jag kommer kunna springa rundan. Jag är så svag i just backar eftersom jag så ofta springer flackt. Och det är ju ganska kort tid att stärka sig på. Men är mest för att hålla motivationen uppe. Ska bli kul! Tror jag. :o Kan erkänna att jag inte är helt säker på om det är en kul utmaning eller bara korkat att försöka sig på det. Det känns lite som att anmäla sig till en MSV A-klass när man vanligtvis befinner sig på LB-nivå. :up::banghead::D Jag lär få rejält med spö. Men någon måste ju komma sist. Tror jag kommer vara sjukt nervös innan start... :laugh:

Pepp pepp! Du gör det inte för att vinna utan för att utmana dig själv. Så tror det kommer kännas som vinst bara du försöker ta dig runt rundan, det hade det gjort för mig :)

Kondisen förbättrar du enklast och skonsammast genom långa långsamma rundor. Sen är intervallträningen kanon för att väcka upp kroppen och få den att inse att den faktiskt kan röra sig snabbt. Men för att vara snabb behövs även uthållighet och det får man genom att springa långrundor. Så du är nog redan på god väg att bli snabbare, speciellt eftersom du tränar så sunt och mångsidigt! :up:

Tack för info. Då fortsätter jag som jag gör och varierar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 189
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 723
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 941
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar