Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ryggen är något bättre. Lyckades stretcha ut igår så det svartnade för ögonen, gjorde svinont! Men verkar hjälpt! Var till och med ute och dansade med maken och några vänner igår :)

Idag har jag ridit båda hästarna och senare ska jag ta en promenad. Dröjer nog några dagar till innan jag vågar träna med tanke på den hemska smärtan jag haft i ryggen och fortfarande har. Ska ringa kiropraktorn i morgon eller tisdag.

Kommit igång så smått med löpningen igen. Inga tider att skryta med men sprang 6,8 km i fredags och 6 km idag. Hade tänkt springa lite längre men fick krampkänningar i magen så jag kortade av rundan lite. Som tur var klarade sig magen så det gick bra. Ibland får jag sådana fruktansvärda kramper i magen så jag får avbryta och börja gå istället. Jobbigt när det blir så på vintern och man har långt hem för jag hinner börja frysa jättemycket väldigt snabbt.

Löpare, hjälp mig!
Jag har fått ont i höftböjaren på höger sida. Överansträngning?
Det gör ont när jag lyfter höger ben, när jag går, springer och går i trappor. Märkte även under träningen idag att det känns även vid situps.

Har ni tips på hur jag ska komma undan det här? Stretcha mer? Styrketräna? Massage? Naprapat? Hjälp!

Var totalt slut som människa för två veckors sen när jag gick på julledighet. 3 spinngpass har det blivit på dessa dagar. Och flera kg plus.
Nu blir det rejäl skärpning. Träningen är sällan ett problem men jag har svårt att äta lagom, blir lätt för lite. Jag har oftast kvar ostmackorna och är dålig på att hitta nyttiga och mättande alternativ. Tips mottages tacksamt. Måste vara snabbt fixat eller gå att fixa i förväg.

Löpare, hjälp mig!
Det gör ont när jag lyfter höger ben, när jag går, springer och går i trappor. Märkte även under träningen idag att det känns även vid situps.

Har ni tips på hur jag ska komma undan det här? Stretcha mer? Styrketräna? Massage? Naprapat? Hjälp!
Jag är förvisso inte löpare men har haft problem med mina höftböjare i perioder. Det som hjälper mig mest är att stretcha ordentligt innan jag tränar. Då genom att sträcka ut höftböjaren, i t.ex. stretchar som couch stretch (googla för bilder!) och även denna:
stretcning-h%C3%B6ftb%C3%B6jaren.png

Jag stretchar även sätesmuskeln och baksida lår för att mjuka upp runt omkring.

När det varit riktigt jävligt har jag använt en liten hård boll, typ triggerboll och lägger mig på mage med bollen under mig och har då bollen högre upp än vad man kan tro. Jag brukar lägga bollen vid några olika punkter mellan ljumsken och ända upp till midjan och låta trycket ligga på tills det lättar. Musklerna som blir tighta när man känner av höftböjaren är flera stycken och sträcker sig relativt långt bortom det som i alla fall jag intuitivt ser som höftböjaren. Det är inte alls skönt men är det som hjälper absolut bäst enligt min erfarenhet.

Edit: kan man få hjälp med att massera de muskler som är tighta hjälper det också tycker jag, men det är sjukt oskönt. Det blir liksom massage vid sidan av magmusklerna i princip vilket jag tycker känns ganska obehagligt faktiskt.

Jag som var så pepp på att träna med instruktör.. Framskjutet på obestämd tid. Jag måste bli frisk först. Just nu får jag hög puls bara av att gå uppför trappan.. Hatar förkylningar!
Hur länge "ska" man vara symtomfri innan man kan träna ordentligt?
Har man feber och, eller, halsont så ska man inte träna. Så vänta tills de symptomen har gått över.

• Gilla
Reactions: MM
Jag verkar också vara på väg att bli sjuk. Fryser och har ont i halsen. Men jag brukar ha världens bästa immunförsvar så jag hoppas på snabb vändning om jag bara sover ut det. Så jag ska strax gå och lägga mig. Lär inte bli ngn löpning imorgon. Crap!

Har man feber och, eller, halsont så ska man inte träna. Så vänta tills de symptomen har gått över.

Ja, med tanke på att jag inget orkar just nu är träning inte aktuellt.
Men nu är febern borta och vill jag ha en tid inom rimlig framtid måste jag boka typ imorgon..

Ja, med tanke på att jag inget orkar just nu är träning inte aktuellt.
Men nu är febern borta och vill jag ha en tid inom rimlig framtid måste jag boka typ imorgon..
Ja, men det är väl bara att boka? Det är ju inte värre än att du får boka av igen. Med ngn veckas marginal så talar ju det mesta för att du är i skick att träna igen. Det hör ju mer till ovanligheten att ha feber i mer än en vecka.

Var totalt slut som människa för två veckors sen när jag gick på julledighet. 3 spinngpass har det blivit på dessa dagar. Och flera kg plus.
Nu blir det rejäl skärpning. Träningen är sällan ett problem men jag har svårt att äta lagom, blir lätt för lite. Jag har oftast kvar ostmackorna och är dålig på att hitta nyttiga och mättande alternativ. Tips mottages tacksamt. Måste vara snabbt fixat eller gå att fixa i förväg.

Är nog bättre att ta matbiten i vikttråden så fler som pratar kost kan tipsa istället då det inte verkar gälla kosttips kombinerat med träning utan mer för sig :)

Löpare, hjälp mig!

Jag stretchar alltid noga efter jag sprungit och flera olika övningar som täcker alla benens muskler. Så testa att stretcha som du gör nu men kanske tänja lite mer några extra sekunder, testa andra övningar eller kanske ta en varm dusch efteråt så kroppen blir riktigt varm. Tex så bastar jag alltid efter ett simpass och det är jätteskönt för kroppen och musklerna.

Jag verkar också vara på väg att bli sjuk. Fryser och har ont i halsen. Men jag brukar ha världens bästa immunförsvar så jag hoppas på snabb vändning om jag bara sover ut det. Så jag ska strax gå och lägga mig. Lär inte bli ngn löpning imorgon. Crap!

Hoppas det går över snabbt! Jag har världens sämsta immunförsvar så när jag blev förkyld i oktober höll det i i en månad. Så drygt när det drar ut så hoppas du får en lightversion!

Jag stretchar alltid noga efter jag sprungit och flera olika övningar som täcker alla benens muskler. Så testa att stretcha som du gör nu men kanske tänja lite mer några extra sekunder, testa andra övningar eller kanske ta en varm dusch efteråt så kroppen blir riktigt varm. Tex så bastar jag alltid efter ett simpass och det är jätteskönt för kroppen och musklerna.
Jag är förvisso inte löpare men har haft problem med mina höftböjare i perioder. Det som hjälper mig mest är att stretcha ordentligt innan jag tränar. Då genom att sträcka ut höftböjaren, i t.ex. stretchar som couch stretch (googla för bilder!) och även denna:
stretcning-h%C3%B6ftb%C3%B6jaren.png

Jag stretchar även sätesmuskeln och baksida lår för att mjuka upp runt omkring.

När det varit riktigt jävligt har jag använt en liten hård boll, typ triggerboll och lägger mig på mage med bollen under mig och har då bollen högre upp än vad man kan tro. Jag brukar lägga bollen vid några olika punkter mellan ljumsken och ända upp till midjan och låta trycket ligga på tills det lättar. Musklerna som blir tighta när man känner av höftböjaren är flera stycken och sträcker sig relativt långt bortom det som i alla fall jag intuitivt ser som höftböjaren. Det är inte alls skönt men är det som hjälper absolut bäst enligt min erfarenhet.

Edit: kan man få hjälp med att massera de muskler som är tighta hjälper det också tycker jag, men det är sjukt oskönt. Det blir liksom massage vid sidan av magmusklerna i princip vilket jag tycker känns ganska obehagligt faktiskt.
Tack för era svar! Jag får testa att stretcha bättre, höftböjare, rumpa och lår.
Jag får ställa larm på telefonen så jag komer ihåg. :p Men hellre det än att det är icke muskulära åkommor!

Absolut i kombo och jag vill ha det där folk tränar.

Okej. Jag uppfattade det mer som i viktminskningssyfte vilket då passar bättre i en annan tråd men då missuppfattade jag. Men mitt tips är då att om du är en smörgåsätare så byt ut pålägget och kanske även brödet till en början. Det är inte onyttigt med en smörgås men man kan ju välja bättre alternativ och funkar absolut med träning. Är det rena middagstips så får någon annan komma med tips men annars väl valda smörgåsar, kvarg, en tallrik yoghurt med nötter, bär och övrigt man gillar att ha i?
Kyckling kan du preppa och ha som pålägg och funkar även i wrap, vilket är snabbt fixat.

Okej. Jag uppfattade det mer som i viktminskningssyfte vilket då passar bättre i en annan tråd men då missuppfattade jag. Men mitt tips är då att om du är en smörgåsätare så byt ut pålägget och kanske även brödet till en början. Det är inte onyttigt med en smörgås men man kan ju välja bättre alternativ och funkar absolut med träning. Är det rena middagstips så får någon annan komma med tips men annars väl valda smörgåsar, kvarg, en tallrik yoghurt med nötter, bär och övrigt man gillar att ha i?
Kyckling kan du preppa och ha som pålägg och funkar även i wrap, vilket är snabbt fixat.
Just nu har jag gått upp ngr kilo som jag vill ner men det ger sig ganska fort med normala rutiner. Jag äter allt men inte alltid så en ostmacka i sig är jag inte rädd för.
Eftersom jag tränar fungerar jag inte med för lite mat. Ägg och kvarg är nyttiga alternativ men skulle behöva fler tips.

Just nu har jag gått upp ngr kilo som jag vill ner men det ger sig ganska fort med normala rutiner. Jag äter allt men inte alltid så en ostmacka i sig är jag inte rädd för.
Eftersom jag tränar fungerar jag inte med för lite mat. Ägg och kvarg är nyttiga alternativ men skulle behöva fler tips.

Omelett är snabblagat och nyttigt + Du kan ha i vad du vill så går att variera hur mycket som helst.

Och så var vardagen här och det är dags för skärpning både gällande träning och mat.
Strax avklarat 45 min cykel på gymmet.
Åh vad jag längtar till halkan försvinner så jag kan variera träningen.

Absolut i kombo och jag vill ha det där folk tränar.
Jag tycker det är oerhört svårt att gå ner i vikt samtidigt som man tränar. Jag måste gå ner i vikt utan träning och sedan använda träningen som ett medel för att hålla vikten.

För så fort jag äter för lite medan jag tränar så får jag motsatt effekt. Då samlar kroppen all vätska och släpper ingenting med resultat att jag går upp ngt till ett par kg. Så fort jag märker att det förhåller sig så och ökar på kalorierna igen så släpper allt och jag går snabbt tillbaka till "standardvikten". Så jag hittar inte vilken nivå jag måste ligga på i kalorier för att gå ner samtidigt som jag tränar.

Om jag skulle behöva gå ner igen längre fram så skulle jag helt klart göra ett uppehåll i träningen fram till att viktnedgången är avklarad. För utan träning vet jag precis hur jag ska göra för att gå ner.

De vanligaste tipsen är väl annars att byta ut ljust bröd till fullkornsbröd. Ost till kalkon/skinka. Större andel rotgrönsaker och lite av feta såser. Mer kyckling, kalkon och fisk än rött kött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
698
· Visningar
20 185
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 943
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 723
Senast: Miao
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 941
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar