Varför känner du så? Du får inte större träningseffekt av att du springer i högre tempo. En bra känsla är det bästa oavsett tempo! Själv har jag kört ett terrängpass idag med ett snitt på 7:06-tempo. Det skulle inte gå snabbare än så. Passet hade inte syftet att vara snabbt. Kanske kan du lättare bortse från tidspressen om du i förväg bestämmer dig för vilken typ av pass du ska köra?
Absolut är det så, det är bara mina hjärnspöken. Det grundar sig i nåt gammalt spöke om att jag är lat och långsam, och sedan har det på nåt vis blivit synonymt med snabbt tempo = bra prestation. Bara dumheter. Dessutom ska jag inte ens bry mig om sånt, jag ska vara nöjd bara jag kan jogga öht med tanke på de problem jag haft i kroppen som gjort att jag inte ens orkat ta mig ut.
Bäst känns det om jag springer långsamt men ganska långt, då kan jag rulla på riktigt länge utan att bli trött. Jag som alltid tänkt att 5 km är min bästa distans, men det handlar ju bara om att i det tempo jag sprungit förr så har det varit omöjligt att komma längre