Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter med min lilla träning och påminner mig gång på gång att min bebis fortfarande bara är tre månader och att rätt vad det är kommer mina förutsättningar vara annorlunda. Ta ett chill pill, typ... 🙄

I alla fall, två pass förra veckan och det blir roligare och roligare övningar (dvs mer utmanande). Längtar efter att få pusha mig mer. Men pulsen gick upp när jag la mig ner på mage och ställde mig upp igen 10 gånger när vi var ute med barnen :laugh:
 
Crossfit idag :)

Kände mig inte på topp och tror att jag tog mitt mellanmål lite försent men kändes ändå riktigt bra!

Uppvärmning först följt av 20 min strikta pressar. Jag kör 6 set med 5 reps. Har tidigare haft lite problem med axeln ibland i just pressar så körde mina med 20 kg och 22,5 kg.

Därefter fyra rundor med
8 push press (gick tillbaka på 20 kg här)
13 cal rodd eller 10 cal airbike (skulle varit samma men den där jäkla cykeln tar död på mig så fick skala ner)
Planka så länge man orkade
1 min vila

Förutom mattheten så kämpade jag med att låren fortfarande är stela, trötta och gör lite ont vid belastning sen i torsdags. Får se om det ger med sig snart kanske.
 
Dagens ynk och offerkofta..

Kort promenad, pulsen upp i 140 av att gå låååångsamt.. kul?! Undrar hur länge det ska vara så?

Vill träna ju:arghh:

Ta det lugnt när jag hade covid för ett år sen tog det tre månader innan jag kunde gå uppför en backe utan att behöva vila. Sex månader innan jag kunde börja träna. Dock hade jag deltavarianten och det satte sig på mina lungor förhoppningsvis tar det inte lika lång tid med omicron. Vill ändå uppmana dig att vara försiktig och inte pusha i onödan. Lyssna på din kropp.
 
Ta det lugnt när jag hade covid för ett år sen tog det tre månader innan jag kunde gå uppför en backe utan att behöva vila. Sex månader innan jag kunde börja träna. Dock hade jag deltavarianten och det satte sig på mina lungor förhoppningsvis tar det inte lika lång tid med omicron. Vill ändå uppmana dig att vara försiktig och inte pusha i onödan. Lyssna på din kropp.
Nä.. Fy fasen:nailbiting::heart
Jag ska springa Gbg varvet så det går jag inte med på alls..
just nu är ju allt förutom korta promenader med hundarna uteslutet, känner ju att jag inte får ner syre ordentligt så det finns liksom inget annat alternativ än vila. Men jag hoppas innerligt att det vänder snabbt.
 
Nä.. Fy fasen:nailbiting::heart
Jag ska springa Gbg varvet så det går jag inte med på alls..
just nu är ju allt förutom korta promenader med hundarna uteslutet, känner ju att jag inte får ner syre ordentligt så det finns liksom inget annat alternativ än vila. Men jag hoppas innerligt att det vänder snabbt.
Usch, så obehagligt. Det ger verkligen förnyad respekt för det här jäkla viruset att höra historier som de här. Krya på dig! :heart
 
Nä.. Fy fasen:nailbiting::heart
Jag ska springa Gbg varvet så det går jag inte med på alls..
just nu är ju allt förutom korta promenader med hundarna uteslutet, känner ju att jag inte får ner syre ordentligt så det finns liksom inget annat alternativ än vila. Men jag hoppas innerligt att det vänder snabbt.

Ta det försiktigt vad du än gör ju jag känner igen det där med att inte få ner syre i lungorna. Jag har fortfarande problem med att få ner tillräckligt med luft i lungorna när jag höjer pulsen för mycket. Känns som att andas genom ett sugrör. Är permanent för min del tyvärr. Hoppas det inte blir så dåligt för dig men hade jag inte försökt så mycket som jag gjorde i början så kanske det hade varit mildare nu. Känner mig ändå glad och tacksam över att jag mår bra och kan träna till en viss gräns idag.
 
Ta det försiktigt vad du än gör ju jag känner igen det där med att inte få ner syre i lungorna. Jag har fortfarande problem med att få ner tillräckligt med luft i lungorna när jag höjer pulsen för mycket. Känns som att andas genom ett sugrör. Är permanent för min del tyvärr. Hoppas det inte blir så dåligt för dig men hade jag inte försökt så mycket som jag gjorde i början så kanske det hade varit mildare nu. Känner mig ändå glad och tacksam över att jag mår bra och kan träna till en viss gräns idag.
Den där sugrörskänslan är en klockren beskrivning, det känns liksom som att man inte får ner luften. Skitobehagligt så jag hoppas verkligen det ger sig fort.
 
Det har varit en trött och omotiverad måndag även här. Jag kunde dock göra skillnad på den här sortens trötthet och den jag kände i fredags, och dagens version är en sådan som blir bättre av att träna trots att det på flera sätt var lockande att bara åka raka vägen hem efter jobbet.

Sagt och gjort, ett pass crossfit blev det. Jag gjorde misstaget att tro att det skulle bli ett ganska lätt pass, hade helt glömt hur jobbiga box step ups är!

Del 1: Rörlighetsövningar följt av jumping jacks, utfall, höga knän samt plankan med axelklapp. 4 varv av 20s jobb och 10s vila.

Del 2: 6 push press med hantlar, 6 good mornings med hantel, 6 strikta pressar med hantlar, 6 knäböj med hantlar. 2 varv.

Del 3: AMRAP (reps) 5x2 minuter där man på 2 minuter skulle göra 20 step ups på låda (61 cm) med en hantel i varje hand, följt av så många push press man hann innan de två minuterna var slut. 2 minuters vila mellan varje runda.

Det var flåsigt, svettigt och väldigt påfrestande för allt från axlar till greppstyrka. Ja, och så benen då såklart! Jag körde med 7 kg i varje hand vilket kändes fullt tillräckligt, och fick ihop ungefär 30-35 push press i varje runda. Nöjd! :)
 
Lite lättare andning idag, nu börjar det kännas mer som en rätt vanlig förkylning. SÅ skönt! I helgen och igår kände jag mej helt ur gängorna i och med att det gick så trögt. Så nu fortsätter jag att bara tvärvila och tänker göra det tills det känns helt ok igen.
 
Ska prova på ett nytt friskis-gym idag. Är lite nervös eftersom jag i princip nu (efter ett par månader) lyckats lära mig att hitta på mitt hemma-gym. Kommer nog gå åt mycket tid att bara gå runt och kika :P Inget maxat träningspass, men de bra träningspassen är de som blir av!
 
Jag lyckades ta mig iväg till passet igår, trots helt sinnessjuk träningsvärk. Alltså så pass att jag fick hålla mig i något för att ta mig från sittande ställning 🤣

Passet var ett "inför open"-pass 🤮

IMG_20220215_173545.jpg
 
Jag lyckades ta mig iväg till passet igår, trots helt sinnessjuk träningsvärk. Alltså så pass att jag fick hålla mig i något för att ta mig från sittande ställning 🤣

Passet var ett "inför open"-pass 🤮

Visa bifogad fil 85957

Inser att jag förstår bara vad tre av de övningarna innebär, wallballs, burpeees och pullups sen är resten okända begrepp för mig. :confused::) Tur det inte var jag som gick på den träningen för jag hade stått och bara glott och kliat mig i huvudet tror jag 😁😄
 
Inser att jag förstår bara vad tre av de övningarna innebär, wallballs, burpeees och pullups sen är resten okända begrepp för mig. :confused::) Tur det inte var jag som gick på den träningen för jag hade stått och bara glott och kliat mig i huvudet tror jag 😁😄
Haha, ja så är det innan man kommer in i språket. :p
Men det är en genomgång på alla övningar innan varje ny del påbörjas.

Power clean - frivändning
Push jerk, stång över huvud (enkelt sagt)
Split jerk, stäng över huvud benen i split
ttb - toes to bar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 677
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp