Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det nya stället var helt okej, gillar dock mitt hemmagym bättre. Det är mindre och har färre maskiner, men har typ en bättre layout och sjukt trevlig personal.
Tyvärr förstörde en övre medelålders man hela mitt besök... Först lägger jag märke till att han liksom ställer sig för att vara nära mig och observerar vad jag gör. Eller stirrar snarare. Sen tar han muntlig kontakt och frågar om en övning jag gjorde. Jag tänkte fine, jag svarar på tilltal men inget mer än så. Dock ger han sig inte utan börjar fråga hur länge jag tränat, vart jag kommer ifrån, om jag bott i stan (och vart länge).. Han börjar gissa vart jag kommer ifrån och jag vägrar säga, han håller på fram och tillbaka tills någon slags ljus går upp för honom att jag inte är intresserad... Gah.. Hatar män!
 
Dagens träning blev privatlektion på hästen jag rider mest. Var en relativt svettig och intensiv lektion. Siktar på gymmet eller iallafall en tom sal imorgon bitti klockan 6 för en timmes träning.

Blev morgonträning idag var på gymmet klockan 6 och körde järnet i en tom sal. Kände mig så grymt stark idag. Kunde kört en timme att till lätt men har videomöte 08.30 insåg att det är bra att hinna duscha innan 😄 Så skönt när man uppfyller sitt mål!!
 
Jaha, rehaben har förlängts med tre veckor. Fick lite ändringar i programmet och ska gå ner på att göra övningarna varannan dag samt minska övrig belastning och se om benhinnorna blir bättre. Den ena foten känns helt bra, den andra inte riktigt hundra och där misstänker de nu att det är en skada på ligamentet och inte bara muskelfästet som innan. Kanske läker ihop, kanske inte, och om det läker ihop vet man ändå inte vad det håller för enligt fysion utan fokus på muskulaturen runtomkring.
 
Undrar hur ni tänker med vila? Jag märkte ju att jag kände mig jättestark och uthållig idag. Vilade lite ofrivilligt i söndags och blev bara två dagar på gymmet förra veckan

Min träning innebär att jag går till gymmet tre dagar per vecka kör med skivstång, bräda, medicinboll och intervaller med kondition som jag successivt bygger på med mer vikt, intensivare konditionsträning och längden på passen varierar mellan 30-90 minuter. ,Rider en till två dagar per vecka och tömkörning en gång per månad ibland mer. I övrigt promenader. Funderar på om en vilodag från gymmet var fjärde vecka kan vara bra? Eller ska man lägga in det mer sällan eller oftare?
 
Undrar hur ni tänker med vila? Jag märkte ju att jag kände mig jättestark och uthållig idag. Vilade lite ofrivilligt i söndags och blev bara två dagar på gymmet förra veckan

Min träning innebär att jag går till gymmet tre dagar per vecka kör med skivstång, bräda, medicinboll och intervaller med kondition som jag successivt bygger på med mer vikt, intensivare konditionsträning och längden på passen varierar mellan 30-90 minuter. ,Rider en till två dagar per vecka och tömkörning en gång per månad ibland mer. I övrigt promenader. Funderar på om en vilodag från gymmet var fjärde vecka kan vara bra? Eller ska man lägga in det mer sällan eller oftare?
Jag är en sån där flummig människa som lyssnar på kroppen. 🙄 Lägger in vila veckovis när jag känner att kroppen är trött på "fel sätt". Det brukar hända kanske 2ggr om året. De viloveckorna sitter jag ju inte bara i soffan och slappar, utan det blir något i alla fall. Den här viloveckan kommer bli ett ridpass (de hoppar man aldrig över) och en 2km löprunda.

Vissa veckor är ju kroppen trött på "rätt sätt", alltså att jag känner att det är utvecklande eller att jag kommer stanna på samma nivå om jag fortsätter träna trots att kroppen är trött.

Varje vecka har jag en vilodag, ofta efter ridpass. Annars tränar jag något varje dag, men anpassar träningen efter hur kroppen känns. Har jag träningsvärk till tusen i armarna, ger jag mig ut och joggar. Känns det fel att springa, tränar jag styrka.
 
Jag är en sån där flummig människa som lyssnar på kroppen. 🙄 Lägger in vila veckovis när jag känner att kroppen är trött på "fel sätt". Det brukar hända kanske 2ggr om året. De viloveckorna sitter jag ju inte bara i soffan och slappar, utan det blir något i alla fall. Den här viloveckan kommer bli ett ridpass (de hoppar man aldrig över) och en 2km löprunda.

Vissa veckor är ju kroppen trött på "rätt sätt", alltså att jag känner att det är utvecklande eller att jag kommer stanna på samma nivå om jag fortsätter träna trots att kroppen är trött.

Varje vecka har jag en vilodag, ofta efter ridpass. Annars tränar jag något varje dag, men anpassar träningen efter hur kroppen känns. Har jag träningsvärk till tusen i armarna, ger jag mig ut och joggar. Känns det fel att springa, tränar jag styrka.

Tack för svar. Själv har jag nog inte riktigt lärt mig än att känna efter var kroppen är och behöver. Största delen av förra året kunde jag inte träna alls på grund av covid och sen skadat knä som behövde mycket mer rehab än jag trodde. Så därför funderar jag på om det är skulle vara bra att lägga in någon mer strukturerad vila just nu . Känns inte som att jag fått sä här regelbunden träning förrän de sista två månaderna egentligen.
 
Undrar hur ni tänker med vila? Jag märkte ju att jag kände mig jättestark och uthållig idag. Vilade lite ofrivilligt i söndags och blev bara två dagar på gymmet förra veckan

Min träning innebär att jag går till gymmet tre dagar per vecka kör med skivstång, bräda, medicinboll och intervaller med kondition som jag successivt bygger på med mer vikt, intensivare konditionsträning och längden på passen varierar mellan 30-90 minuter. ,Rider en till två dagar per vecka och tömkörning en gång per månad ibland mer. I övrigt promenader. Funderar på om en vilodag från gymmet var fjärde vecka kan vara bra? Eller ska man lägga in det mer sällan eller oftare?
Nu fick ju jag problem med knän och rygg så vad vet jag egentligen. 😅🥲 Men jag tränar generellt inte samma muskelgrupper två dagar på raken. Jag gör tex inte ett hårt benpass ena dagen och hårda löpintervaller dagen efter. Jag kan däremot styrketräna överkropp ena dagen, lugnt löppass dagen efter och sen köra ben tredje dagen.

Just nu har jag gått back to basics och varvar två helkroppspass i gymmet varannan dag/varannan gång för att musklerna ska hinna få återhämta sig. Slänger in lugna löparpass på vilodagen då och då men då är det för motionen bara.
 
Tack för svar. Själv har jag nog inte riktigt lärt mig än att känna efter var kroppen är och behöver. Största delen av förra året kunde jag inte träna alls på grund av covid och sen skadat knä som behövde mycket mer rehab än jag trodde. Så därför funderar jag på om det är skulle vara bra att lägga in någon mer strukturerad vila just nu . Känns inte som att jag fått sä här regelbunden träning förrän de sista två månaderna egentligen.
Det kan väl inte skada, tills du kommer igång och har tränat regelbundet ett tag och lärt dig känna efter :)
Jag har haft lyxen att kunna träna regelbundet i många år (kanske 9 år?) och endast haft ofrivilliga uppehåll när jag varit förkyld, så har ju haft tid på mig att förstå hur min kropp känns när den behöver vila.

Man kan ju, självklart, även bara bestämma sina vilodagar/viloveckor. Men jag tycker att risken då blir att man köttar på för det är veckan innan planerade vilan och då kanske skadar sig för att man inte lyssnar ordentligt på kroppen.
 
Skulle egentligen haft vilodag i måndags, men kom hem och var lite taggad och på lite dåligt humör. Så blev ett havkort pass på gymmet ändå. Axelpress, lite rygg och bänk. Underhållspass eller vad man nu ska kalla det. :)

Idag kommer kompisen som har garagegym på besök, så vi lär väl leka runt bland alla maskiner på gymmet som han inte har. Lär bli kul och ta sjukt lång tid haha. Hypen är på topp! :D
Hoppas på benpress-pepp, samt att show off i hip adductor/insida lår (tack ridningen!) :rofl:
 
Undrar hur ni tänker med vila? Jag märkte ju att jag kände mig jättestark och uthållig idag. Vilade lite ofrivilligt i söndags och blev bara två dagar på gymmet förra veckan

Min träning innebär att jag går till gymmet tre dagar per vecka kör med skivstång, bräda, medicinboll och intervaller med kondition som jag successivt bygger på med mer vikt, intensivare konditionsträning och längden på passen varierar mellan 30-90 minuter. ,Rider en till två dagar per vecka och tömkörning en gång per månad ibland mer. I övrigt promenader. Funderar på om en vilodag från gymmet var fjärde vecka kan vara bra? Eller ska man lägga in det mer sällan eller oftare?
Jag kanske missförstår dig nu, men för mig låter det som att det naturligt blir 2 vilodagar per vecka, där du alltså varken gymmar eller rider? Om du gymmar 3 dagar i veckan och rider 2 dagar i veckan menar jag. I så fall hade jag inte funderat så mycket över vila om jag vore du, det låter som att du håller det på en rätt lagom nivå. Vila om du känner dig sliten såklart, som du gjorde häromdagen, men annars hade jag nog kört på med det där så länge kroppen känns bra.
 
Woop woop, gissa vem som just köpte liftkort för skidåkning på lördag?! Vi har väntat sååå länge på att vädergudarna ska skärpa sig och ordna så att det kan bli lite ordentlig skidåkning gjord (läs: mer än bara gröna och blå backar öppna), och nu äntligen verkar de ha lyssnat! Jag har inte åkt skidor på nästan två år så det kommer att bli lite av en chock för benen, men det ska bli så himla roligt! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 677
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp