Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blev det en kort träningsvecka. Tre pass. Har praktik på heltid nu och varannan vecka hämtar jag sonen på torsdagar vilket gör att gym måste ske på morgonen men sömnen har varit bristfällig så hoppade över det. I övrigt har jag kört bänk, böj och mark på lägre vikter denna vecka. 55 kg i bänk, 85 kg i mark och 75 kg i böj. Var så sjukt seg i kroppen i måndags, skulle egentligen kört på iallafall 80 kg men 75 kg kändes tillräckligt.

Har hittat ett program jag ska testa med lite pausvarianter. Så det ska bli kul!
 
Definition av balans i livet: När man tänkt springa en sväng efter jobbet, och under arbetsdagen plötsligt får anledning att fira ordentligt. Tja, då ändrar man om lite så att den planerade löpningen blir transportlöpning till en vinbutik 3 km bort där man köper champagne och sedan promenerar hem :laugh:

Löpningen kändes riktigt bra faktiskt, trots att jag stötte på både en och två relativt långa uppförsbackar som jag inte riktigt räknat med. Bestämde att det var okej om jag ville gå i några sekunder efter andra backen, men jag lyckades hålla mig springandes hela vägen :up:

Känner mig väldigt nöjd med mig själv på (nästan) alla plan just nu och tänker gotta mig i den känslan ordentligt ikväll, för det är banne mig inte särskilt ofta den infinner sig!
 
Ridning på lunchen igår och sen på kvällen träning som innefattade både lite löpning och sen min rehabstyrka :)
Idag blir det grejande ute på gården så en del vardagsmotion och så ska jag åka skridskor med familjen och rida båda islandshästarna.
 
I går blev det 5 km promenad före jobbet.
Sen spelade jag basket med min elev på skolan och promenad hem från jobbet. Totalt 18 000 steg.
I dag har jag joggat 7 km vilket jag är nöjd med. Joggade till ICA också direkt så att jag inte skulle hinna bli kall. Har ngr steg kvar att gå men det ska hinnas med innan dagen är slut. Min kamp mot kylan fortsätter.
 
Har varit ute och promenerat i 1 tim 45 min. Är helt handlingsförlamad av ångest och sorg över mitt värdelösa liv, jag får ingenting gjort för jag sitter bara och bölar och vill dö. Hade behövt börja packa mina flyttlådor men har kommit knappt nånstans med det. Orkade inte styrketräna eller åka till stallet för att försöka ha nån vettig samvaro med min överkänsliga häst är bara dömt att misslyckas. Men gå är ju iaf nåt jag lyckas ta mig för såna här dagar och det var ju bra för efter 45 min slutade jag iaf grina. Så nu hoppas jag att jag kan hålla masken uppe nån timme till för jag ska ha visning på min lägenhet kl 15 och vill inte se ut som sju svåra år inför folk. Om nån ork skull råka infinna sig kanske jag gör en joggingrunda ikväll i mörkret när ingen ser mig och har jag tur kanske jag blir överkörd av nånting stort.
 
Lyckades ta mig ut och jogga 5 km och bevisligen blev jag inte överkörd 🙄 Gick långsamt och segt, men det har iaf en fantastiskt bra ångestdämpande effekt för mig att motionera. Jag kände av benhinnorna så jag antar att tre dagar (mån, tors, lör) samt varannan dag nu sist fortfarande är för ofta. Men det finns inte riktigt tid imorgon så det fick bli idag bara för att hålla uppe rutinen, imorgon har jag nån ambition att göra ett styrkepass framför teven. Sen kan jag ändå gå i mål och vara nöjd med träningsveckan på det stora hela. Jobbar dåliga tider nästa vecka så vi får se om jag lyckas ta mig ut nåt, har som mål att göra 2 joggingpass och det ska jag väl ta mig igenom. Tänkte rentav tajma in vaccinering av häst och då ska den ju vila några dagar så jag borde hinna med mig själv också...
 
Styrketräning idag. Marklyft, stående press, knäböj och skivstångsrodd. Försöker utmana mig själv litegrann varje pass för jag vet att jag har lätt att köra på det som är bekvämt. Så långsamt tickar vikterna uppåt.

Tänker mig löpning imorgon tror jag. Ska ändå tvätta håret så något svettigt känns som en bra idé :D
 
Lyckades ta mig ut och jogga 5 km och bevisligen blev jag inte överkörd 🙄 Gick långsamt och segt, men det har iaf en fantastiskt bra ångestdämpande effekt för mig att motionera. Jag kände av benhinnorna så jag antar att tre dagar (mån, tors, lör) samt varannan dag nu sist fortfarande är för ofta. Men det finns inte riktigt tid imorgon så det fick bli idag bara för att hålla uppe rutinen, imorgon har jag nån ambition att göra ett styrkepass framför teven. Sen kan jag ändå gå i mål och vara nöjd med träningsveckan på det stora hela. Jobbar dåliga tider nästa vecka så vi får se om jag lyckas ta mig ut nåt, har som mål att göra 2 joggingpass och det ska jag väl ta mig igenom. Tänkte rentav tajma in vaccinering av häst och då ska den ju vila några dagar så jag borde hinna med mig själv också...

Du vet det säkert redan, men det bästa för att läka benhinnorna är vila..
Jag har själv haft klabb med benhinnorna och det suger röv rent ut sagt! Jag vilade från allt vad löpning och fotboll heter ett par veckor, började med kinesiotejp och började sen om långsamt, för blir det illa är det op som gäller och det är fan värre!
Jag fortsatte tejpa vid löpning/fotboll säker ett år efter jag va bra igen..
Ta hand om dig! Vila veckan som kommer och lägg fokus på dig själv och ev mer styrka! :)
 
Har haft en ganska dålig träningsvecka pga jobb och att jag och sambon hamnade i osynk med styrketräningsdagar och jag tränar bättre om han är med. Fick också massage i torsdags så där försvann en yogadag. Gjorde ett pass med Functional yoga igår för att krama ur de sista krafterna iaf och nu jag här i siffan med ordentlig träningsvärk i benen.
 
Du vet det säkert redan, men det bästa för att läka benhinnorna är vila..
Jag har själv haft klabb med benhinnorna och det suger röv rent ut sagt! Jag vilade från allt vad löpning och fotboll heter ett par veckor, började med kinesiotejp och började sen om långsamt, för blir det illa är det op som gäller och det är fan värre!
Jag fortsatte tejpa vid löpning/fotboll säker ett år efter jag va bra igen..
Ta hand om dig! Vila veckan som kommer och lägg fokus på dig själv och ev mer styrka! :)

Det var en väldigt lindrig känning så jag hoppas att det räcker med att inte jogga på några dagar 🙄 Vila helt funkar inte för mig, hunden ska ju ha sitt, häst ska ridas osv. Ffa ska min ångest hållas i schack :banghead:
 
Jag lyckades dra mig i rätt gött när vi åkte skridskor igår men kroppen känns bättre idag än jag trodde den skulle göra. Stel i ryggen men ändå helt okej. Var rädd att jag skulle bli helt förstörd av det för det gjorde ont 😬

Men men idag blir det ridning, vedklyvning, promenad och träning. Om inte ryggen säger ifrån men än går det bra.
 
Hmm planen med löpning känns inte så lockande... det snöar som sjutton och jag känner mig seg med lite spänningsvärk i huvud och käkar. Kanske tar en promenad istället eller nåt. Ganska mycket träningsvärk sen igår också men det är lite skönt :D
 
Idag stod det virituellt backlopp på schemat. Så det är tur att jag älskar snö för det var både snö och hård vind och i de flestas tycke - inte så trevligt väder. Sambon tyckte jag var helt galen som frivilligt gav mig ut. :D Men som sagt, det behövs ingen vilja om man gillar det.

Som tur var behövdes det bara 4 km. Och det gick inte snabbt i snön och blåsten. Men jag kämpade på och lyckades få in 100 höjdmeter. Mjölksyran rann i benen ganska tidigt. Men mina Icebugs fungerade kanon och jag halkade inte en enda gång! Så det blev en bra avslutning på träningsveckan!
 
Gick en rask promenad på 1 tim 20 min, skulle powerwalka men blev snäppet under. Höll tamefan på att frysa ihjäl så tanken att vara uppvärmd till styrkepass framför teven gick i stöpet. Fick tina upp en timme först och nu har jag gjort ett 20 min corepass. Känns skönt att ha det gjort. Nu väntar några timmar i stallet...
 
I dag blev det en sådan här moloken besvikelsedag. Allting var egentligen rätt, sol, några minusgrader, härliga spår, både glid och fäste. Riggat för en toppendag. Men jag kom som helt fel in åket. Dels rann tiden i väg på förmiddagen, jag hamnade och prata med lite folk vid målområdet, visserligen trevligt, men sedan gick jag för forcerat ut. Det tog inte länge innan pulsen sköt i höjden och jag fick åka och passa puls hela tiden. Det är inte lätt för att jag måste i princip stå stilla för att inte knäcka mig då.

Vad jag har lärt mig i dag, hamnar jag i det här läget är det kört. Även om jag stannar och lägger ned pulsen långt under 100 så drar den direkt upp mot 180 så fort jag börjar röra mig. Även om kroppen känns fräsch och svarar, vilket gör att jag kan luras att trycka på uppför så pang börjar de svarta fläckarna dansa i ögonen.

Nåja, vad hade jag väntat mig, efter en vecka med sjukt barn, grymt mycket på jobbet och ingen träning alls. Dessutom så har jag nallat i vinflaskan både fredag och lördag. Och natten till i dag, har även om jag sovit länge så blev sömnen väldigt upphackad av flera orsaker. Det kommer bättre dagar!
 
Även jag hade någon liten fundering om att springa en sväng idag, men det får bli imorgon istället. Jag hade ingen lust alls utan ägnade istället flera timmar åt att städa och fixa här hemma. En kort promenad, 20 minuter yoga och 20 minuter rehab (fysioövningar samt en rejäl omgång med triggerboll & foam roller) fick räcka :)
 
Kroppen verkar ha klarat vurpan bra, är nästan lite chockad faktiskt. Kanske betyder det att jag lyckats stärka upp mig på rätt sätt?

Blev iallafall en aktiv dag även igår med ridning, vedklyvning, promenad, stallsysslor, träning och städning :) Idag ska jag låta kroppen vila. Ska ta en promenad i skogen med hunden på lunchen och ikväll göra det jag måste bara och sen tillåta mig att ligga i soffan en stund, det är inte ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 478
Senast: Trollunge
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 674
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp