Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att köpa längdskidor till mig själv. Säsongen är ju väldigt kort men jag saknar åkandet, har inte åkt på massor av år.

Men hur avancerad behöver man bli som motionär? Begagnat? Billigt paket från valfri sportbutik?
 
Så sket sig min träningsplan redan första dagen på ledigheten eftersom jag blev inkallad på två extra nattskift idag och imorrn :meh: Ska försöka ta mig ut en 5km-runda nu på em iaf, då det inte blir förrän tidigast tors nästa gång. Har lärt mig den hårda vägen att det är ingen ide alls att springa efter nattskift. Nu är hästen igång också så jag hinner inte så mkt mer än rida, gå med hunden och sova kommande dagar. Har jag tur orkar jag göra nåt lättare styrkepass hemma.

Blir på så dåligt humör när mina träningsgplaner alltid får stå tillbaka för saker som ska hända oplanerat. Det blir så lätt då att jag kommer ur rutinen och börjar slarva. Men mitt jobb är såhär, det är skitmkt övertid periodvis då vi är få som kan det jag gör och det blir kännbart så fort någon är sjuk. I gengäld är jag ju ledig mkt på sommarhalvåret istället....
 
Jag funderar på att köpa längdskidor till mig själv. Säsongen är ju väldigt kort men jag saknar åkandet, har inte åkt på massor av år.

Men hur avancerad behöver man bli som motionär? Begagnat? Billigt paket från valfri sportbutik?

Behöver inte vara avancerat alls. Numera då jag bor i södra Sverige äger jag inte ens egen utrustning, jag tycker liksom inte det är lönt. När jag är "hemma" lånar jag grejer av min mor som tack och lov har samma storlek. Då åker jag på lättare turskior (de är som längdskidor men lämpar sig för att åka på skoterspår dvs ej skidspårade leder då det finns så mkt skoterleder att åka på där uppe), de är vallningsfria och funkar hur bra som helst för den nivån jag åker på. Jag åkte även i många år på ett billigare skidpaket från nån sportbutik, vallningsfritt det med, när jag själv bodde där uppe.

Det kanske finns bättre lösningar för fäste nu, än att köpa såna där räfflade skidor. Men det vikitigaste när man åker på en väldigt basic nivå är att det inte blir ett för stort projekt att ta sig ut - vilket det blir för mig om det ska planeras för vallning osv. Jag orkar inte liksom. Även om känslan på bättre skidor är fantastisk så väger det inte upp för den tröskel det blir om jag ska orka ta mig ut lite spontant...
 
Behöver inte vara avancerat alls. Numera då jag bor i södra Sverige äger jag inte ens egen utrustning, jag tycker liksom inte det är lönt. När jag är "hemma" lånar jag grejer av min mor som tack och lov har samma storlek. Då åker jag på lättare turskior (de är som längdskidor men lämpar sig för att åka på skoterspår dvs ej skidspårade leder då det finns så mkt skoterleder att åka på där uppe), de är vallningsfria och funkar hur bra som helst för den nivån jag åker på. Jag åkte även i många år på ett billigare skidpaket från nån sportbutik, vallningsfritt det med, när jag själv bodde där uppe.

Det kanske finns bättre lösningar för fäste nu, än att köpa såna där räfflade skidor. Men det vikitigaste när man åker på en väldigt basic nivå är att det inte blir ett för stort projekt att ta sig ut - vilket det blir för mig om det ska planeras för vallning osv. Jag orkar inte liksom. Även om känslan på bättre skidor är fantastisk så väger det inte upp för den tröskel det blir om jag ska orka ta mig ut lite spontant...
Vallningsfria är ett måste! Det är icke diskuterbart :p
 
Vallningsfria är ett måste! Det är icke diskuterbart :p
Jag är nöjd med mina skinskidor (eller pälsskidor som nån sa :D), man behöver ingen valla för fäste men lite extra glid är att rekommendera. De passar mig jättebra, jag åker några gånger om året och har verkligen inte ork att hålla på och valla för olika väderförhållanden. Vill bara ut och åka direkt :)
 
Jag kan rapportera februaris första träningspass, sprang 5 km på lunchen. FANTASTISKT väder idag igen :love: Men inte lika fantastisk löpning, konditionen har en del utvecklingspotential och med snö på marken blir det mycket tyngre att springa. Men jag nådde både syfte och mål med träningspasset: Komma ut i friska luften, få upp pulsen, springa 5 km :up:
 
Jag funderar på att köpa längdskidor till mig själv. Säsongen är ju väldigt kort men jag saknar åkandet, har inte åkt på massor av år.

Men hur avancerad behöver man bli som motionär? Begagnat? Billigt paket från valfri sportbutik?
Tror det kan vara svårt att få rätt spann om du köper begagnat (om det inte är begagnat i butik då). Gå till butik som kan längd eller beställ från nån butik som är bra på att plocka rätt skidor efter vikt och åkförmåga (ex Pölder). Billigt paket med skinskidor lär funka fint om du vill åka klassiskt.
 
Det låter jättekonstigt, har aldrig upplevt skinsen som utan fäste, utan snarare alltid för mycket. Den enda gången jag inte haft fäste var för någon helg sedan när vi hade haft kallt och sedan någon timme regn för att bli kallt igen. Makens skidor som jag tog i dag var ett par skins (atomic c1) trots att de borde vara för hårda till mig hade jag fäste. Skulle ha varit kul, för mig som appellerar på att bli vallarnörd att veta hur er snö ser ut. Vår är kruttorr bara puff, ovanligt här vid Norrlands kusten. Snön är sträv och kall, litensom sandpapper eller en fin peeling utan kräm.

mitt första varv idag åkte jag på vallarskidorna, hade inte lagt på mer fäste och upplevde att jag kunde gå upp var som helst. Ångrar lite nu att jag inte testade mina skins också bara för vetenskapens skull 😁 (Fischer twin skin race)
Tycker också det är konstigt! Men lite skönt att min kompis har exakt samma problem. Han gick t.o.m. tillbaka till butiken och sa att han har ju inget fäste alls när det är kallt, de hade sagt åt honom att flytta fram bindningen men han hade inte flyttbara bindningar. Jag testade ju då att flytta fram men märkte ingen förbättring alls på fästet, bara försämring av glidet. Tänker att flytta fram lär hjälpa om man inte riktigt får ner fästzonen, men det får jag nog, problemet är att det fäster dåligt i denna snö. I alla andra fören innan det blev så här kallt har jag varit jättenöjd med fästet.

Antar att vår snö också är väldigt torr nu. Men jag tycker den har varierat hur den känns/ser ut under den här perioden när det varit så kallt men det har inte spelat nån roll. Kallt = dåligt fäste. Alltså runt -15.

Funderar på att testa impregnering för kalla förhållanden, t.ex. denna https://vauhti.fi/en/pure-skin-care-blue/
men jag vet inte om jag kan hoppas på nån effekt när det gäller fästet.
 
Så sket sig min träningsplan redan första dagen på ledigheten eftersom jag blev inkallad på två extra nattskift idag och imorrn :meh: Ska försöka ta mig ut en 5km-runda nu på em iaf, då det inte blir förrän tidigast tors nästa gång. Har lärt mig den hårda vägen att det är ingen ide alls att springa efter nattskift. Nu är hästen igång också så jag hinner inte så mkt mer än rida, gå med hunden och sova kommande dagar. Har jag tur orkar jag göra nåt lättare styrkepass hemma.

Blir på så dåligt humör när mina träningsgplaner alltid får stå tillbaka för saker som ska hända oplanerat. Det blir så lätt då att jag kommer ur rutinen och börjar slarva. Men mitt jobb är såhär, det är skitmkt övertid periodvis då vi är få som kan det jag gör och det blir kännbart så fort någon är sjuk. I gengäld är jag ju ledig mkt på sommarhalvåret istället....

Usch ja det där är påtagligt och tråkigt när man verkligen VILL och känner att man mår bra av att träna. Jag tror nästan aldrig att jag har haft bättre träningsförutsättningar än nu, f n 100 % jobba hemifrån = noll pendlingstid. Inga jourpass med slitsamma nätter, inga helger som rycks sönder av beredskaper, nästan aldrig extrema anhopningar av tunga arbetsperioder som annars kunde vara i veckor och månader. En häst att rida, och just nu inte ens det. Och så här års mkt begränsad tid för trädgårds- och utesysslor. Och inte ens några livekultur- eller reseupplevelser som lockar iväg en!

Det är ju tur att jag dessutom är träningsmotiverad nu, för det är faktiskt väldigt enkelt att göra upp och hålla utstakade träningsplaner när resten av livet är så här. Men det är en begränsad tid, om knappt två år är det tillbaka till gruvan igen. Men troligen i alla fall med mer arbete hemifrån då än tidigare. Njuter i alla fall så länge det varar och försöker nyttja den givna tiden.
 
Ljuvligt löppass i nysnön! Jag är ingen vintermänniska men ljuset som snön ger plus att underlaget som blir på plogad grusväg passar mej ypperligt. Ikväll blev det 8km med vovven som tyckte det va precis lika skönt som mej, helt tossig när vi gav oss ut :love:
 
Åkte skidor imorse. Lite för varmt nere på berget nu tyvärr så snön är inte den bästa men högst upp var det riktigt nice med ett nytt lager puder och mindre blåst :love: jag åkte runt bland träden mest hela tiden, älskar känslan. Hade varit kul att testa på riktig ski touring nån gång. Och på tal om träningskläder så har jag beställt nya skidkläder :D lite mer ordentliga än de jag har haft hittills.

Nu på kvällen blev det lite yoga och jag fick ett infall att testa en progression av peacock pose och chin stand där man använder en yoga strap runt överarmarna för att få lite extra stöd. Det funkade skitbra! Fick äntligen en känsla av hur det ska kännas så tänkte fortsätta jobba med den varianten tills jag kan göra det utan yoga strapen :)
 
Tog mig ut på en joggingrunda idag men känslan var kass. Jag blir verkligen jättestörd av att ändra planer... Min plan var att åka till stallet, sen äta lunch och ligga på soffan ett par timmar innan löpning. Hade bara ätit frukost innan. Men då chefen ringde in mig till jobbet så var jag tvungen tidigarelägga joggingrundan, varpå jag inte hann äta innan (måste alltid vänta minst 2 tim efter vettigt matintag) utan bara tog ett lättare mellanmål för att hinna ut i tid. Kände mig trött, ofokuserad, hittade inte takten och hade inget flyt. När jag väl kom in i nån sorts takt och tempo så hade jag redan slösat 2 km, nu kom vi ju i mål ändå men det var inget som gick lätt i det. Hade såklart även missat min energidryck innan.
Jag har ju inte sprungit sen tis förra veckan (tror jag det var?) pga mastodontvecka på jobbet så jag kan ändå tycka att jag borde känna mig piggare. Men jag tror inte det är hela sanningen, tror även sköldkörteln spökar. För jag är verkligen Trött. Jag har förvisso jobbat mkt men ändå... det gör ju andra människor också. Även de som tränar.
 
Eftersom det är skitkallt här och ser ut att fortsätta så ett tag tänkte jag att det var ett bra tillfälle att ta tag i yogan. Det var det inte 🙁. Jag har aldrig kunnat fokusera på andningen, det slutar alltid med ångest och får inte luft känsla. Det funkar om jag är helt still som vid meditation men inte om jag lägger till rörelser, då måste jag släppa tanken på andningen direkt. Trots att jag vet det drog jag igång ett pass på youtube (ett av Adrienes) och lyssnade på andningsinstruktionerna 🤨. Dessutom vet jag sen innan att jag inte alls gillar att följa program så men tänkte att det var bra att nån annan bestämmer vad jag ska göra så jag slipper tänka typ, att jag bara bestämmer att nu ska jag ägna mig åt detta 45 min eller vad det nu var.

För drygt 10 år sedan yogade jag mycket. Gick på yogakurser och yogade nästan dagligen. Min förväntan var lite naivt att det skulle kännas ungefär som då 🙈. Jag har ju såklart yogat sen dess men väldigt sporadiskt och mest plockat enstaka övningar jag gillar.

Det kändes jättedåligt, allt var fel och ångesten bara byggdes på. Struntade i programmet och försökte göra sånt som kändes ok istället. Det som skulle göra mig gott gjorde istället att jag sitter här vid 4 på morgonen med en krypande känsla i kroppen. Och ledsen för att det inte funkar, idén med yoga.

Bestämt mig för att yoga är inte för mig just nu. Ska ägna mig åt skidåkning, promenader och löpning. Och lite simpel rörlighetsträning hemma. Utomhus och pulshöjande funkar ångestdämpande för mig och jag kommer alltid in med en skön känsla, även om skidåkningen inte gått tipptopp. Får väl stå ut med minus 15 till minus 20 grader, det är ju fan bättre än hur det här blev.
 
Bestämt mig för att yoga är inte för mig just nu. Ska ägna mig åt skidåkning, promenader och löpning. Och lite simpel rörlighetsträning hemma. Utomhus och pulshöjande funkar ångestdämpande för mig och jag kommer alltid in med en skön känsla, även om skidåkningen inte gått tipptopp. Får väl stå ut med minus 15 till minus 20 grader, det är ju fan bättre än hur det här blev.

Jag har aldrig kommit igång med yoga och ska inte säga att jag gett det nån ärlig chans alls. Provade lite framför teven för ett tag sedan, fixar inte alls den där andningen, och ffa inte ihop med rörelser. Däremot har jag tränat pilates desto mer förr om åren och jag inbillar mig att det är lite samma. Får samma känsla som du beskriver. Aldrig en positiv lugn känsla efteråt. Jag är helt klart en sån som behöver pulshöjande aktiviteter för att bli lugn. Rörelsebaserade passet jag gör på Sandra Fribergs kanal passar mig men det är väl ungefär på de nivån...
Och jag tänker att det där med avslappning är nog olika, man får hitta det som passar en istället för att försöka tvinga sig till nåt som "ska" vara bra. Det är säkert bra för en sån som mig att lära sig andas, yoga osv. Men vafan, periodisk fasta är säkert också nyttigt men det är inte heller nåt för mig. Jag väljer mina strider :meh:
 
Lunchpromenad i skogen igår och på kvällen träning. Började på löpbandet och jag ökade på lite så jag gick 1 min och sprang 3 min x 3. Kändes bra! Men jag behöver ju lära om min kropp så jag måste tänka på: Sträck på dig, slappna av i skuldrorna och svanka! 😅 Så jag kan inte springa längre än jag orkar hålla fokus på de sakerna tills det sitter mer automatiskt som det börjar göra när jag promenerar och står. Efter löpningen körde jag mitt rehabprogram.
 
Inte så mycket träning i det här inlägget dock kost.

Bestämde mig för att prova på att göra egen pad thai idag. Hade väl inte så stora förhoppningar men alltså wow va god den blev :love: Till och med godare än den vi brukar köpa på restaurang. Då har man lyckats. Nu har vi matlåda ett tag = mindre risk för hemkörning av pizza :angel:
 
Lunchpromenad i skogen igår och på kvällen träning. Började på löpbandet och jag ökade på lite så jag gick 1 min och sprang 3 min x 3. Kändes bra! Men jag behöver ju lära om min kropp så jag måste tänka på: Sträck på dig, slappna av i skuldrorna och svanka! 😅 Så jag kan inte springa längre än jag orkar hålla fokus på de sakerna tills det sitter mer automatiskt som det börjar göra när jag promenerar och står. Efter löpningen körde jag mitt rehabprogram.

Tycker att min löpning blev en helt annan sak när jag lärde mig vikten av takt, temp, andning och hållning. det är verkligen mkt teknik som ligger bakom, det handlar ju om att hitta en löpstil som gör att man orkar längre. Lite som att vi måste hjälpa hästarna att hitta en bra arbetsform för att hålla och orka, så gäller detsamma för oss. Den tid man investerar där har man igen sen, även om det är korta pass i början ;)
 
Tycker att min löpning blev en helt annan sak när jag lärde mig vikten av takt, temp, andning och hållning. det är verkligen mkt teknik som ligger bakom, det handlar ju om att hitta en löpstil som gör att man orkar längre. Lite som att vi måste hjälpa hästarna att hitta en bra arbetsform för att hålla och orka, så gäller detsamma för oss. Den tid man investerar där har man igen sen, även om det är korta pass i början ;)

Ja så är det ju. Allt jag gör är ju med fokus på att bli smärtfri i ryggen. Så en bättre hållning har helt klart gjort sitt även fast det inte är enda problemet. Är så många delar som orsakar mina ryggproblem så jag får ta det sakta så jag får med mig allt :)

Sen kommer jag nog aldrig träna inför en halvmara igen som jag gjorde både 2018 och 2019. Men jag vill kunna ha löpningen som en del av min vardag igen, saknar det! Springa milen runt sjön en fin sommarkväll eller en tur upp i skogen på alla underbara stigar vi har :love: Men det är ju ryggen som styr mig, hela tiden. Trist men så är det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 478
Senast: Trollunge
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 674
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp